Achterkant van President Jackson overzetten

Ik heb een President Jackson waar de eind tor kapot is.
Een goede MRF477 is moeilijk te vinden, aliexpress heeft ze wel maar die zijn "MEH" .
Wat ik ook heb is een Jackson die door een boze vader door een formidabele klap met een hamer kapot is geslagen..
(bedenk dar maar een verhaal bij)
In die Jackson zit een goede MRf455.
Ik vraag me af hoe veel verschil als er tussen deze twee Jacksons zit qua eind trap.

Beide achterkantjes boven elkaar

Omdat het met andere schroefgaatjes aan de koeplaat zit wil ik ik die hele achterkant overzetten en op zich is dat niet een groot karwei.

Maar zijn er speciale dingen waar ik rekening mee moet houden?
Moet ik dingen aanpassen?

En omdat deze transistor aardig wat vermogen kan leveren lijkt het mij een goed idee om het vermogen regelbaar maken waar moet ik dan zijn?
Ik wil dit ding niet vernielen..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

De MRF455 kun je bij Dutch RF shop verkrijgen: https://dutchrfshop.nl/nl/tot-en-met-150-watt/425-mrf455.html
Zo te zien op de foto zie ik geen beschadigingen op de achterkant van de Jackson, dus waarom zou je dat doen om de achterkant over te zetten?

Het vermogen kun je regelbaar maken door de voedingspanning van de driver regelbaar te maken met een transistor (BC550 o.i.d) in GCS schakeling.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Die tor HOEFT natuurlijk geen MFR te zijn..een ander merk zal het ook best doen.Maar hoe weet je dat die tor kapot is?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 januari 2019 13:03:21 schreef Martin V:
De MRF455 kun je bij Dutch RF shop verkrijgen: https://dutchrfshop.nl/nl/tot-en-met-150-watt/425-mrf455.html
Zo te zien op de foto zie ik geen beschadigingen op de achterkant van de Jackson, dus waarom zou je dat doen om de achterkant over te zetten?

Het vermogen kun je regelbaar maken door de voedingspanning van de driver regelbaar te maken met een transistor (BC550 o.i.d) in GCS schakeling.

die MRF55 is goed, de transistor in de bak waar ik hem naartoe wil transplanteren niet.
Dit is een gratis oplossing waaron zal ik dan een nieuwe MRF466 kopen?

ik heb even op die link gekeken maar als ik die 455 zou willen hebben, hij is jammer genoeg niet op voorraad..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 23 januari 2019 14:02:59 schreef mel:
Die tor HOEFT natuurlijk geen MFR te zijn..een ander merk zal het ook best doen.Maar hoe weet je dat die tor kapot is?

Die tor meet op geen enkele poot door, is hartstikke dood.
De MRF455 op dat achterkantje van de foto is wel goed. maar een heel ander ding..
Daarom wil ik die hele achterkant omzetten

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
mel

Golden Member

Dan zou ik het gewoon doen.. Die 27 MC dingen ontlopen elkaar niet zo veel wat betreft vermogen.Misschien een beetje afregelen, maar ik denk dat het gewoon werkt.En vernielen zal best mee vallen, als je de uitgang niet open laat.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 23 januari 2019 14:44:42 (17%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je de print van de donor nog hebt kun je kijken of die verschillend zijn, als die ook verschilend zijn kan het zijn dat die tor ook anders aangestuurd wordt.
Als je de schema's hebt kun je het ook zo zien natuurlijk.

Transplantatie gelukt en de Jackson zendt weer.
Er moesten een weerstandje en een ferriet busje worden verwijderd en daarvoor in de plaats een draadje naar het printje op de MRF 455.
Dat weerstandje en busje zitten al op dat printje, dat was alles.
Nog geen idee wat voor vermogen er af komt omdat ik (nog) geen wattmeter heb De naald van de s meter slaat goed uit en de SWR meter moest flink worden terug gedraaid om te kalibreren
Dus er komt aardig wat af..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 23 januari 2019 14:48:06 schreef rwk:
Als je de print van de donor nog hebt kun je kijken of die verschillend zijn, als die ook verschilend zijn kan het zijn dat die tor ook anders aangestuurd wordt.
Als je de schema's hebt kun je het ook zo zien natuurlijk.

Dit is allemaal routes volgen op de print, een schema heb ik niet van de Jackson..
Maar hij werkt weer..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblad…

Als ik in bovenstaande doc hier kijk kan die mrf455 meer watts leveren als de mrf477 vervelende is dat de mrf455 meer inputpower nodig heeft om 60 Watt te leveren.

Hoeveel watt de mrf455 levert op deplek van de mrf477 is voor mij gissen.

Henry S.

Moderator

Ietsje minder, wat niemand merkt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

Op 23 januari 2019 22:28:41 schreef Henry S.:
Ietsje minder, wat niemand merkt.

Mijn Wattmeter zou het wel merken :P
Maar ,TS, ik hoop dat je het filter in de uitgang een beetje heel gehouden hebt.Harmonischen uitstraling zitten we niet echt op te wachten..en de tor word dan ook nodeloos heet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb eindelijk een goede antenne en ook een frequentie teller blijkt dat ie er 4 khz naast staat.

Heeft iemand enig idee waar ik dat kan stellen ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
maartenbakker

Golden Member

Maar wat staat er 4kHz naast? De bak of de frequentieteller?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 januari 2019 21:53:06 schreef maartenbakker:
Maar wat staat er 4kHz naast? De bak of de frequentieteller?

op een geleende teller heb ik het zelfde, ik test dit dingen altijd eerst.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Hubie

Special Member

Als die op elk kanaal er 4 KHz naast staat,zou ik de PLL maar eens nakijken.

vergeten

Golden Member

Op 23 januari 2019 16:52:27 schreef knoppenknoeier:
[...]
.....een schema heb ik niet van de Jackson..
Maar hij werkt weer..

Nu wel!
De 1e met verklaring van de afregelpotjes en beter leesbaar vwb de componentenwaardes.

EDIT: Mocht je nog ander modellen/uitvoeringen zoeken om te downloaden klik link.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 1 februari 2019 00:47:36 (24%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 31 januari 2019 22:12:14 schreef Hubie:
Als die op elk kanaal er 4 KHz naast staat,zou ik de PLL maar eens nakijken.

Is het niet andersom ? als de fijn afstelling per kanaal verloopt kan er iets mis zijn met de PLL?

Mijn ervaring is dat ik in de meeste bakken een fijn afstelling kon vinden om dit bij te draaien, één kanaal stellen en de PLL zorgt dat dit voor alle kanalen geldt.

Het is een spitbak die ik weer op orde aan het maken ben, en dit is het laatste wat nog niet in orde is

Op 31 januari 2019 22:28:21 schreef vergeten:
[...]
Nu wel!

Bedankt, ik ben hier wel blij mee :D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 31 januari 2019 22:47:51 (12%)

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Henry S.

Moderator

Op 24 januari 2019 09:15:29 schreef mel:
Mijn Wattmeter zou het wel merken :P

Wat is ook alweer de vermogensverhouding tov 1 s-punt? Iets wat je als zendamateur wel moet weten...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

Op 31 januari 2019 22:47:24 schreef Henry S.:
[...]
Wat is ook alweer de vermogensverhouding tov 1 s-punt? Iets wat je als zendamateur wel moet weten...

Ik zou het moeten weten,, maar het is al meer dan 40 jaar geleden :S
Ik ben al een ouwe man...:P , En mijn zenders en ontvangers hebben geen van allen een S -meter ... O-)
En veel verschil in uitgangsvermogen maakt niks uit. er zit toch al meer verlies in de kabels en de reflecties van de antenne, dan dat het belangrijk is.
Een goede kabel is trouwens bij ONTVANGEN veel belangrijker.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

1 s-punt is (in theorie) 6dB oftewel een factor 4 in vermogen.

Is er nog iets te doen op 27MHz? Heerst er in dat wereldje misschien ook een nostalgische sfeer, net zoals bij LP's en cassettebandjes?

mel

Golden Member

Gaan we lelijke woorden gebruiken? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 februari 2019 09:20:42 schreef mel:
[...]Ik zou het moeten weten,, maar het is al meer dan 40 jaar geleden :S

voor jou ook al ?

Ik ben al een ouwe man...:P , En mijn zenders en ontvangers hebben geen van allen een S -meter ... O-)

Ik ben ook niet meer piep en deze jackson zal ook al minstens 25 jaar oud zijn

En veel verschil in uitgangsvermogen maakt niks uit. er zit toch al meer verlies in de kabels en de reflecties van de antenne, dan dat het belangrijk is.
Een goede kabel is trouwens bij ONTVANGEN veel belangrijker.

DAT spul is allemaal nieuw, de oude kabel was helemaal vergaan..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 1 februari 2019 09:50:26 schreef joopv:
1 s-punt is (in theorie) 6dB oftewel een factor 4 in vermogen.

Is er nog iets te doen op 27MHz? Heerst er in dat wereldje misschien ook een nostalgische sfeer, net zoals bij LP's en cassettebandjes?

Hier in de buurt is het aan een terugkomst bezig, en natuurlijk gaat dat met flinke vermogens daar kun je op wachten.. en het is best wel weer leuk. Dat is ook de reden dat ik weer iets in elkaar aan het zetten ben.

Ik heb laatst een paar chroom dyoxde cassettebandjes van zeker 35 jaar oud gedraaid en er mankeert NIETS aan het geluid, geen vervaging het is echt onvoorstelbaar..

En LP's worden weer verkocht, blij dat ik mijn pioneer draaitafel nog heb.
(al zal ik nooit weer een LP kopen :P )

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..