Rosmalen 2019 radio en elektronica vlooienmarkt

Mystery dingen met dikke kabels zijn altijd leuk!

Je kunt even simpel met een magneet voelen of er ijzer/ferriet in zit, dat lijkt me al een redelijke eerste indicatie voor een transformator in welke vorm dan ook.

Ik vind die dunne draden wel heel erg dun voor de primaire kant van zo'n transformator. Je zou de inductie eens kunnen meten, om te bepalen of 230V een realistische stroom zou geven, en als je nog een keer kunt meten met de dikke kabels kortgesloten, zou je wellicht kunnen vaststellen of het ding een magnetische shunt heeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Wat denk je ervan om hem gewoon bij jou af te gooien??
Het is niet wat ik hoopte.. Ik hoopte op magneetschakelaar...

Rijd vast binnenkort wel keer langs jou werk. Kan ik hem daar afgooien??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Schimanski

Golden Member

Op 16 maart 2019 20:14:08 schreef henri62:
[...]
- En last but not least op de valreep het hele S7 PLC rack + prog kabel van de CO stand. Er zit ook een CAN module van Helmholtz bij, daar toch eens een keer mee gaan prutsen. (Gedoneerd door Shimanski)...

Niet van mij, maar een donatie van Skysoft. Ik heb het alleen even opgehaald.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
blackdog

Golden Member

Hi,

Gisteren ook geweest met Henk (vriend van mij) en een goede dag gehad.
Zowel door Henk als dat er voldoende mooi spul deze keer aanwezig was.
En ik kijk dan niet alleen naar wat voor mij nuttig is.
Bij de meeste meetapparatuur was het prisniveau weer waanzinning, met wat kleine uitzonderingen.

Wat is nu mijn score geworden...
http://www.bramcam.nl/Diversen/Rosmalen-2019-01.png

Bovenaan vier stuk nieuwe rinkern trafo met voor mij intressante spanningen en nee, niet voor de CO voeding :-)
Rechts daarvan drie 10 slagen potmeters, de twee kleine nieuw en de grote was gebruikt maar van een laag prijsniveau dus die ook maar meegenomen.
De 10 slagen potmeters zijn op beursen meestal rond de 4 a 5 Euro en dat is veel goedkoper dan online aanschaffen.
Ik koop alleen nieuwe modellen en test ze altijd mechanisch, ook koop ik nooit 10K modellen want daar heb ik er nog 50 van.

De volgende rij van links af, twee 6,4MHZ OCXO's, van de linker is te zien dat hij aanstaat en na een trimsessie is hij t.o.v. de Miedema Ref een 2PPB aan variatie onderhevig, welke waar weleke kant op drift kan ik nu nog niet zeggen, maar de eerste indruk is goed.
De tweede OCXS van Oscilloquarts heb ik nog niet getest.
Hiervan kan ik ook geen goede gegevens cvan vinden en heeft dit type nummmer: B-1326 wat de 12V versie is, er schijnt ook een B-1325 te zijn die een andere spanning heeft, weet een van jullie iets meer van deze OCXO?

Rechts ligt een Vicor "HAM Line Filter" en dat heeft niet met zendamateurs te maken.
Het is eeen heel mooi filter gemaakt voorde Converter series van Vicor en heeft een hele lage lektroom.

Onderste rij, 2x een mooi doosjes die een 0,5dB! verzwakker bevat opgembouwd met normale weerstanden en Teledyne TO relais.
Recht daarvan twee Peltier die mooi gebouwd zijn, duidelijk geen China productie en beide werken.
Deze Peltier modules zijn wel bedoeld voor lage voedingspanning, bij 2V liep er als 5-Ampere :-)
En als laatste wat klein spul van Van Dijken Electronica.

Nou niet helenmaal, ik vergeet een metertje, een SWR meter die er leuk uitzag maar die ik nog niet open heb gekregen,
doe ik later wel en laat het dan hier zien.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Het was weer een leuk dagje als kas bewaarder op de CO stand. Weer wat bekende gesproken maar minder als andere jaren. Ik zat wat verstopt achter de stapel meetapparatuur.

Flash, ik heb op de CO stand heel kort iemand met zo'n TTi voeding gesproken. Was jij dat ?

Ik me ingehouden. Natuurlijk een analoge multimeter. Jemco MT-316. Defect en in trieste conditie. Even snel wat TLC gegeven en een draad op de juiste plek gesoldeerd. Er mist er nog een (denk ik) maar ik heb nog niet naar een schema gezocht. De meter movement was wat hakerig zoals wel vaker bij lang niet gebruikte meters maar een minuut of 10 de meter laten zwiepen loste dat zoals gebruikelijk hier ook op. Qua opbouw, kast en componenten lijkt hij erg op Hansen. Ik denk dat hij uit de eerste helft van de 60's dateert. Edit: ik mis geen draad, ik vond fotos van het binnenwerk.

Twee vacuum pompjes. Met wat TLC werken deze beide weer prima.
Twee boeken, een trafo testertje, een AB testertje en nog wat los spul zoals een polsbandje, temp/luchtvochtigheid metertje, wat boortjes etc

En het geen waar ik lang over getwijfeld heb, een heel mooie Oltronics B60-1T voeding. 0-7V (4A), 0-30V en 0-60V (1A)Ik heb eigenlijk wel genoeg voedingen maar deze is zo mooi (uiterlijk en specs) en compact dat ik het toch maar gedaan heb.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101 ,

Nee ik was niet op de beurs en wij hebben elkaar nog niet gesproken.Misschien op de volgend Rosmalen beurs.

Maar ik beaam volledig wat je zegt over de Oltronix voeding.Ik heb dan wel de B200 versie.
Voor mij voorlopig genoeg maar compact en handig in gebruik ...

flash2b

Special Member

Op 17 maart 2019 14:11:28 schreef fred101:
Flash, ik heb op de CO stand heel kort iemand met zo'n TTi voeding gesproken. Was jij dat ?

Klopt, je wees me op die Oltronics die toen nog op de kraam te koop stond maar nu dus in je lab :)

LetterHenk

Golden Member

Gisteren top dagje gehad, het was weer gezellig met flash2b struinen. Kennis gemaakt met de heer Miedema. Het nodige bij de CO stand aangeschaft en diverse mensen gesproken.
Daarna naar huis waar een druk rest-van-de-dag-programma wachtte.
Dus nu lekker de tijd om na te genieten en eens te resumeren :)
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/rm-loot-2019.jpg

  • HP 5314A counter, 100MHz
  • Interstate Electronics, high voltage sweepgenerator (tot 40V p-p) (een spook op google, wie weet meer van dit ding?)
  • De CO 2019 voedingskits, welbeschouwd geen beurs scoor, maar toch...
  • Een mooie grote stalen behuizing voor bovenstaande voedingsproject (blauwe beschermingsfolie).
  • Een kleine stalen behuizing voor de nogte bouwen 10MHz masterclock.
  • 500gr 0.7mm HS10 soldeertin van Stannol. Ieder z'n mening maar ik had van dit spul een rolletje van 50gr en vind het voor mij zo prettig werken dat ik het maar meteen voor de langere termijn heb ingeslagen.
  • Een handvol 0.8mm boortjes
  • Weer drie zgan kwaliteitsschroevendraaiers uitgezocht.
  • Een bak met prachtige trimcondensators in allerlei waarden voor diverse HF experimenten/projecten.
  • Mooie grote 100uA meter van Simpson voor een condensator lektester.
  • 5k 10 slags Bourne potmeter met een 3 digit dialer, het is een pracht :)
  • Wat BNC connectoren.
  • Twee keramische isolators voor een langdraad in de tuin.
  • Een klosje 0.55mm koperdraad van 1.7kg Ondanks dat ik het niet op zal krijgen, kon ik het voor een tientje niet laten liggen. Mocht iemand een keer een metertje of wat nodig hebben, laat maar weten.
  • Door mijn wilde uitgaven op de CO stand natuurlijk ook de CO liniaal(?) 2019.

Bij nadere inspectie van de kleine behuizing blijkt het een erg mooi kastje te zijn voor de 5 euro die ik betaalde.
Goed afgewerkte binnenkant met geleiderailtjes voor een print en massa afgeschermde schaaldelen.
De masterclock print past er als gegoten in, alhoewel ik nog moet kijken hoe het gaat met componenten die dicht op de rand staan.
Maar goed, zelfs als de rails niet bruikbaar zijn is het nog een erg geschikt kastje.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/rm-kastje1.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/rm-kastje2.jpg

Action expresses priorities LH
Thevel

Golden Member

Op 17 maart 2019 14:11:28 schreef fred101:
een trafo testertje

Lang geleden heb ik zo'n testertje wel eens gebruikt, dat ding is toch van König?

@ LetterHenk

ik heb een servicemanual van de Interstate series30 voor je.

Ite

Tidak Ada

Golden Member

Hier mijn schamele buit:

Door omstandigheden kon ik de beurs niet doorlopen.
Alles dus van de CO stand.

3 contactor van en onbekend merk
Een zeer vreemde maar mooie zekering houder voor 10mm zekeringen.
Een draaicondensator voor de kristalontvanger van een neefje.
Een 8W Ledlamp als reserve voor en tafellamp.
n ik vond ergens op de vloer tussen de stand en de lift tijdens het opruimen dit kitje, dat een Kif-kitje voor een 10 W versterker bleek. Da's mooi voor neefje's kristalontvanger ;)
Veel CO-ers gesproken.
Verder een fijne , maar vermoeiende dag op de stand gehad.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

@tidak. Zo vreemd zijn die zekeringhouders niet..
Heb er in denemarken de dag ervoor 1 vervangen...

Mooie dingen, maar had geen fuse aan boord. Vervangen voor c20 automaat

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 maart 2019 11:18:13 schreef High met Henk:
De dikke draden zijn onderling doorverbonden en de andere 4 ook. 3 draden maken totaal ca 65 ohm en als ik die opsplits kom ik op exact de helft.

Het 4 e draadje heeft veel hogere weerstand en is ook met de middenaftakking verbonden.

Het lijkt mij een laagspanningstrafo voor bijv puntlassen op 230 of 115 v. Laatste draadje zou stroom meting kunnen zijn.

Is volgens mij een stroomtrafo, ik heb het ding ook in mijn handen gehad en bekeken.

Even een load op de dunne draden hangen en er door de dikke draden een bekende stroom door jagen en meten?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Een stroom trafo is voor deze stromen zelden meer dan een ferriet kerntje om een geleider met daar paar wikkelingen om.

Dit ding weegt serieus kilogrammen. Zo te voelen een blikpakket.

Maar hij verhuist naar Sparky, daar ik er geen tijd voor heb...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Leuke dag gehad op de beurs in Rosmalen. Ik had niet echt veel nodig, dus vooral gekeken. Op mijn lijstje stond wel een antieke contactstrip voor ombouw van een philips trafo. Na bijna een halve dag lopen gevonden bij een aardige radio-onderdelen handel. Kreeg het ook nog gratis (!) mee, inclusief een mooie ferrietstaaf.

Verder gevonden:
- Philips designers sample box ijzerkern ringkerntjes
- galm veertje
- 10 nieuwe korte BNC snoeren (E10)
- toggle switches korte handle
- tray'tje IC's van de CO stand
- CO voeding afgehaald
- diverse zakjes onderdelen
- verschillende formaten kleine experimenteer printjes.

Het was erg druk, soms hinderlijk. +1 rugzakken niet toelaten. 's Middags was beter. Het aanbod bij handelaren is leuk divers, vooral bij de buitenlanse (daar geen Ali tegen EU prijzen).

Jeroen

Moderator

Dank aan iedereen die aan de Circuits Online stand heeft gedoneerd, heeft gekocht of heeft meegewerkt!

Mijn bescheiden buit van gisteren:

  • ESD mat van Eleshop + wat ESD materiaal van onze stand
  • Intel Celeron processor
  • Een HP thin client van onze stand
  • De nieuwe PCB liniaal
  • De voeding kit
  • 12V 5A voeding
  • Wat audio jacks, 10 turns potmeter & drukknopje
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik was nog wat vergeten, er stond nog wat naast mijn tafel dat ik gisteren gekocht had.

Drie kastjes en de bovenste is een Bird vermogens meter in twee bereiken en meet ook het gereflecteerde vermogen.

De onderste twee kastjes zijn van dik ALU en hebben allebij aan de achterzijde een netfilter met zekering en één ook een schakelaar.

http://www.bramcam.nl/Diversen/Rosmalen-2019-02.png

Op het ogenblik heb ik geen zender beschikbaar die werkt, maar met een van mijn generatoren zou ik ook een uitslag moeten kunnen krijgen op het laagste bereik.
Maar dat komt later wel.

De OCXO die onder test staat, drif nog steeds omhoog, sinds vanochtend nu rond de 10PPB, ik laat hem nog een paar dagen aan staan,
daar ik niet weet hoe lang deze moduul heeft uitgestaan en weer bij moet trekken.
Voor de gene die het willen weten, het verbruik als hij opgewarmd is bij 22C ruimte temperatuur is ongeveer 1,9-Watt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pietplof

Golden Member

Zo, dat was dan weer de grootste beurs in ons land. Zeer omvangrijke stand van co.
Er is weer bar veel werk verricht door de vrijwilligers en heel veel gedoneerd.
Veel collegae in het wild ontmoet , veel handen geschud en schouders beklopt.
Bijzonder prettig dat ik zag dat ook Rene Beckers weer aanwezig was na dat nare avontuur met z'n heup.

Het bleek ook weer dat kinderen en bejaarden vaker in aanmerking komen voor soepel gedrag van de aanbieders.
Zo heb ik maar even drie apparaten cadeau gekregen ( Tidak), twee trafo's en een fraai boek( dank LetterHenk).
Ook in de hal was er natuurlijk veel aanbod.
Maar ja, als al meer dan dertig jaar deze beurs bezoekt heb je thuis een heel aardige voorraad zodat echt verzamelen niet zo dringend meer is.
Bij een stand stond een fraai gekleurd blauw toestel met veel glaswerk en dito knopjes.
Een ding om vetbolletjes te tellen ...zei de verkoper.
Minstens 20 kg mysterie voor € 5,- Gelukkig waren daar heer Miedema en mijn zwager die bereid bleken mij te helpen sjouwen; dank.
De foto laat nog wat spul zien dat de komende tijd aan een onderzoek zal worden blootgesteld.
De eerste forse Bossche bollen zijn reeds weggewerkt. Ach het kan allemaal beroerder.

festina lente
Shiptronic

Overleden

Zo , en ook weer thuis ! :) en nu :z:Z:z:Z:z

Op 17 maart 2019 22:28:57 schreef pietplof:

Minstens 20 kg mysterie voor € 5,-

Hoe krijg je het elke keer weer voor elkaar ? :)

Verkoper was alang blij dat het niet mee terug hoefde ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 17 maart 2019 22:52:57 (74%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pietplof

Golden Member

Dat was, zeer waarschjnlijk, de belangrijkste reden.

festina lente
Sine

Moderator

Ik heb dat blauwe gevaarte nog even geoogd, interessant glaswerk en mogelijk interessante vroege 80's elektronica.
Vijf euro is gewoon helemaal gratis natuurlijk :)

Heer Plof, wat is dat voor doosje met fel gekleurde banaantjes waar die laptop zo oneerbiedig tegenaan leunt? Een oer voorganger van genoemde laptop misschien.

Het doosje er bovenop lijkt Grass spul .. bij nader inzien het doosje er onder wellicht ook ... hmmm.

Lucky Luke

Golden Member

Over Blauwe Gevaartes gesproken... Wie heeft eigenlijk de Lecroy gekocht?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Dat is inderdaad Grass spul. Dat zie je direct aan die hoekige 'gouden' knoppen van de unit, die er boven ligt.
Overigens heb ik dat spul life mogen aanschouwen; voor mij nostalgie, omdat ik daar op het practicum me he moeten werken.

Ze zijn daar gek op kleurtjes (lid van één van de regenboogclubs? Grinnn....)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ook voor de "tigste" keer naar Rosmalen geweest.
Ik geniet echt wel van het aanbod, al maakt het mij jaar na jaar wel triest.

Ik hou van het aanbod, maar ik zie mensen aan tafeltjes zitten in de hoop dat het materiaal dat ze opgesteld hebben hun een kleine fooi gaat opbrengen.
Veel van dat materiaal ziet er in mijn ogen uit alsof ik het niet eens naar een recyclagecenter zou durven brengen.
En de prijzen dat ze er dan nog bijzetten?
Voorbeeld: draadloze (DECT) telefoons van naar schatting toch al 10 jaar oud met vraagprijs 20€.
Misschien gaan die er aan voorbij dat die toestellen in de winkel 24€ nieuw kosten?

Sommige zaken begrijp ik wel dat dat een collectorsitem kan zijn, maar andere dingen gaan echt wel voorbij aan het feit dat die spullen echt wel gemaakt worden om snel vervangen te worden. (is geen oordeel)

Ik heb veel, kleine dingen gekocht die ik nodig heb om mijn stock op peil te houden. Onderdelen die vaak vele keren duurder zijn dan als je ze online besteld, maar het geeft me een goed gevoel die onderdelen zelf te mogen rapen en in een mandje te steken en dan tot de conclusie te komen dat elektronica toch niet zo een dure hobby is.
Daarom blijf ik komen :-)

Ik hoop alleen dat de mensen die daar met "oude meuk" zitten, op het laatst van de dag wel, ofwel een mooie dag gehad hebben, of er iets aan overhouden..

Op 17 maart 2019 23:53:47 schreef Lucky Luke:
Over Blauwe Gevaartes gesproken... Wie heeft eigenlijk de Lecroy gekocht?

Geen idee, maar ik stond er naast toen het ding werd verkocht. :'(
Nèt iets te lang getwijfeld of ik 'm mee zou nemen...
Heb de nieuwe eigenaar nog wel even verteld dat 'ie zich serieus de tijd moet nemen om te leren omgaan met het ding, want de bediening wijkt sterk af van de 'normale' scoop. Daarnaast ook even verteld over de (dubbele) memory functie en split-screen.

Het probleem van het apparaat was dat 'ie "over voltage protect" gaf op het tweede kanaal.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)