Eerst en vooral: ik ben een beetje een NOOB als het aankomt op elektronica, maar probeer me zo goed als kwaad me te behelpen De basis kent ik wel....
Ik bezig ben met het volledig automatiseren van mijn zwembad, denk hierbij aan temperatuur, ph, redox meting... en als gevolg daarvan het regelen van mijn verschillende pompen en kleppen te sturen. Dit alles doe ik met behulp van een Raspberry PI in combinatie met een Arduino en met de nodige sensors.
Probleem: een in de handel verkrijgbare elektrisch bedienbare pvc klep (bolkraan) van diameter 50mm is zo goed als niet betaalbaar, prijzen van 400€ en veel meer. Daarnaast zie ik het ook als een uitdaging om het zelf voor elkaar te krijgen. Ik heb al één en ander in elkaar gezet, maar mijn prototype werkt (nog) niet goed. Waarschijnlijk is mijn servomotor te ligt voor de kracht die hij moet uitoefenen op de kraan (zie foto!) De servo die er nu op zit is een MG996R, deze zou een koppel hebben van 12kg/cm (bij 6v) Ik weet dat de kracht eigenlijk in newton moet uitgedrukt worden.... maar ik ben echt een newbie op dit vlak (zit meer in de ICT hoek) Als ik de servo via mijn raspberry wil sturen naar een andere positie dan lukt hem dat niet.... je hoort dat hij probeert, maar heeft waarschijnlijk te weinig kracht.
Mijn vragen:
1) Is een servo de beste keuze voor dit opzet/doel? Of zijn er andere type motoren (~ low budget) die beter geschikt zijn zoals een stappenmotor oid?
2) De servo is nu geschakeld op 5v, misschien met 6v dat hij meer kracht heeft.
3) Ik heb eventueel een 35kg DS3135 servo op het oog, de vraag is alleen of deze wel krachtig genoeg is https://www.aliexpress.com/item/1X-DS3218-update-servo-20KG-full-metal-gear-digital-servo-baja-servo-Waterproof-servo-for-1/32702835900.html
4) Om de servo met de hoogst mogelijke koppel te gebruiken, zou ik hem moeten aansturen op 8.4v. Maar ik heb geen idee hoe ik een 12v power supplybest zou kunnen reduceren naar 8.4v. Dus ook hierbij zou ik jullie advies kunnen gebruiken.
(zoals bijv. https://nl.aliexpress.com/item/12V-LED-Transformer-Power-Supply-Switch…)