Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Ja, die accu's heb ik hier ook opgestapeled staan, ik heb ze wel eens open gehad en dan gewoon aan een voeding een stukje opgeladen maar als ze dan weer eens leeg getrokken zijn dan heb je weer dat gezeur.

Ik kreeg net van Hilti een tekening terug maar daar staat de machine in exploded view, maar die is onderverdeelt in grote brokken, ook de houder waar de koolborstels in zitten is een geheel, en het lijkt erop alsof ik het geheel moet bestellen?!

@testman heb jij andere ervaring? Ik had vandaag het hoofdkantoor te pakken, omdat diegene die ik belde niet opnam.
Morgen nog maar eens Alkmaar proberen.

zit sinds 2009 in de PV.

de houder met borstels is niet abnormaal een setje, de houder verbrand vaak als een borstel klem zat. zo'n setje kost bij makita 6€ maar hilti zal dat wel overtreffen. internetshops zat die het spul hebben overigens..

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1C0tCKv9TBuNjy0Fcq6zeiFXa2/carbon-brush-holder-Brush-Card-Replace-for-HILTI-SFC14-A-SFC14A-SFC22-A-SFC22A-22A.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,
Ik heb een kapotte trafo en als vervanger: deze gekocht. Maar het werkt niet. Mogelijk nog een ander probleem, maar... Ziet iemand een incompatibiliteit in de trafo?

Wat ik "raar veel" vond is de nullastspanning van de nieuwe: 23V! Precies dat getal staat genoemd bij de oude, dus ik zou verwachten dat ze toch echt redelijk compatibel zijn.

Zonee: Weet iemand waar ik de juiste kan kopen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Ik zie er absoluut geen verschil in zou gewoon moeten werken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dank! Dacht ik ook.
Conclusie voorlopig: de sturing gaat rond de 100mA bij 1V trekken als je op een knop drukt. De trafo, zeker de nieuwe is kortsluitvast. Zou goed moeten gaan kwa dat de boel heel blijft, maar toch vind ik het "te veel" voor de paar relais en 1 ledje. De labvoeding gaat ook naar ongeveer 1V als ik op een knop druk en de stroombegrenzing op 100-200mA zet (beiden geprobeerd, de spanning varieert iets).

De relais, zouden 38 - 50mA moeten trekken (d'r zitten zowel 9V als 12V relais in). https://www.datasheets360.com/pdf/3492813150353628243

D'r zitten wel 4 relais in, dus in theorie is er 180mA aan belasting mogelijk. Er zijn twee DC motoren die kennelijk in hele-H-brug configuratie aangestuurd worden, voor ene kant/andere kant op. Mechanisch is alles nog erg mooi. Zonde om weg te doen, maar ik zie nog even niet hoe ik dit "te veel stroom" kan debuggen.

Ik ga nog spoelweerstand meten, maar dan moet de print uit de behuizing, heb ik vandaag even geen zin in.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat was nog ene heel gedoe met Hilti om die dingen te krijgen.
En ik heb ze nog niet, maar ze komen nu naar de Hilti shop toe, en ik zou eigenlijk ook daarvoor kleine orderkosten moeten gaan betalen etc, omdat de reserve onderdelen niet van dezelfde plek komen als de complete machines beweren ze.
Maar na enig aandringen lijkt t er toch wel van te gaan komen.
Eerder kreeg ik een aanbod van 2 van die ringen met koolborstels, terwijl ik om 2 koolborstels had gevraagd, en de dame aan te telefoon adviseerde mij om er maar extra boren etc. bij te bestellen tot een bedrag van E50+ Ex, dan vielen die kleine orderkosten weg.

Ik heb even duidelijk uitgelegd dat de concurrent dit toch aanzienlijk beter aanpakt. Het is dat ik nu al zoveel van Hilti heb, maar anders....

zit sinds 2009 in de PV.

Op 31 maart 2019 16:32:39 schreef rew:
Hoi,
Ik heb een kapotte trafo en als vervanger: deze gekocht. Maar het werkt niet. Mogelijk nog een ander probleem, maar... Ziet iemand een incompatibiliteit in de trafo?

Wat ik "raar veel" vond is de nullastspanning van de nieuwe: 23V! Precies dat getal staat genoemd bij de oude, dus ik zou verwachten dat ze toch echt redelijk compatibel zijn.

Zonee: Weet iemand waar ik de juiste kan kopen?

dat is het punt met kortsluitvaste trafo's, die zakken met hun klemspanning nogal in als je maar in de buurt van de maximale stroom komt. dat merk je met een beltrafo oa, waar een 1A trafo vaak geen 2 bellen aan kan sturen kan een gewone 8V trafo dat wel, die kunnen kortstondig meer vermogen leveren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste CO'ers, hierbij een plaatje van een diode-thyristorblok. Alleen met dit typenummer kom ik niet verder. Heeft iemand een idee welk type dit is en zoja waar te koop.

Datasheet gevonden maar nu nog een beetje vlotte leverancier

Datasheet BH 37 741 931AS.pdf

[Bericht gewijzigd door bobbes1 op dinsdag 2 april 2019 15:34:07 (18%)

Kruimel

Golden Member

Op 1 april 2019 07:16:24 schreef testman:
[...]

dat is het punt met kortsluitvaste trafo's, die zakken met hun klemspanning nogal in als je maar in de buurt van de maximale stroom komt. dat merk je met een beltrafo oa, waar een 1A trafo vaak geen 2 bellen aan kan sturen kan een gewone 8V trafo dat wel, die kunnen kortstondig meer vermogen leveren.

Je kunt een kortsluitvaste trafo modelleren met een transformator met een grote lekinductie (waar dan weer voor gecompenseerd is met een hogere spanning). Ik geloof dat er ook nog een beetje gespeeld wordt met verzadiging, dus het klopt niet helemaal, maar de spanning zal dus zeer afhankelijk zijn van je belasting.

Arco

Special Member

Dat was nog ene heel gedoe met Hilti om die dingen te krijgen.

Als je die uit mijn link had besteld waren die nu misschien al binnen geweest... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 april 2019 15:59:54 schreef Arco:
[...]
Als je die uit mijn link had besteld waren die nu misschien al binnen geweest... ;)

Ik heb ze nu uit de Hilti Winkel zonder verzendkosten en zonder kleine order kosten, en omdat ik ooit vroeg om 2 koolborstels, en daarna 1 item aangegeven heb (die kunststof ring met 2 koolborstels en wat draadjes er aan), kreeg ik 2 van die dingen (misschien hielp het dat mijn meissie ze op pikte), en hoef er maar 1 te betalen. En gelukkig waren de koolborstels ook het euvel. Dus hij gaat nu weer als de brandweer, met nog een setje spare koolborstels op voorraad. Wel te lang aan de telefoon gezeten met teveel partijen.
Maar toch bedankt @Arco, was een andere mogelijkheid geweest asl dit niet was gelukt.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 2 april 2019 15:21:49 schreef bobbes1:
Beste CO'ers, hierbij een plaatje van een diode-thyristorblok. Alleen met dit typenummer kom ik niet verder. Heeft iemand een idee welk type dit is en zoja waar te koop.
[bijlage]

Datasheet gevonden maar nu nog een beetje vlotte leverancier
[bijlage]

Als ik het datasheet bekijk is het wel heel erg oud, nog van Thomson-CSF, volgens mij zijn die in de midden jaren 80 al overgenomen/anders gaan heten (SGS Thomson oid?).
Dus ik ben bang dat je daar niet meer aan kunt komen. Het zou me in ieder geval verbazen als je er een vind. (Dus laat dat "vlotte" er maar af ;-) )

Waar komt het ding eigenlijk uit? (Voeding/lasapparaat oid?) Misschien kun je iets vervangend vinden. Maar thyristor choppers zijn wel uit de tijd volgens mij.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dank je wel Henry. Ik heb er inmiddels eentje gevonden in Engeland. Levertijd 8 a 10 werkdagen. Het is niet anders. Het is een motor besturing voor een schaarrolstelling (beschrijving van eigenaar). Ik weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen maar het zou iets met een lasopstelling te maken kunnen hebben. Er zaten ook nog wat (beruchte) Rifa condensatoren op die er na vele jaren niet meer zo vrolijk uitzagen. Meteen maar mee vervangen.

Knap dat je nog iets gevonden hebt, hoe heb je die gevonden? Links via google gevonden leveren nu niet echt hoopvolle parts op.
(Een van de weinige met een correcte foto was radwell)

Tsja, die gele/transparante rifa's die moet je direct vervangen, ook al zien ze er nog goed uit. Zoals een kennis van me ooit zei over Alfa romeo's: Die roesten al in de folder! Zoiets is het ook met rifa's.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Soms is het een kwestie van een beetje geluk hebben of heeeel lang zoeken om het onderdeel te vinden. Ondanks dat ik al meer dan 50 jaar met electronica bezig ben verbaas ik me toch altijd weer hoeveel kennis en ervaring er hier op het forum aanwezig is. CO'ers met veel ervaring op vele gebieden zijn steeds weer bereidt om anderen met hun kennis en ervaring te helpen. Soms komen er vragen voorbij die zonder afbeelding of foto zelfs voor hun niet zo 1,2,3 te beantwoorden zijn. Het bekende verhaal van de glazen bol die even niet werkt. Het wordt over het algemeen leuk opgelost. Helaas is deze humor niet aan een ieder besteed maar het is niet anders. Voorlopig ben ik helemaal happy met de vaak hele snelle hulp van de CO'ers en die moeten we koesteren.
Even over de Rifa's, deze condensatoren worden al meer dan 30 jaar gebruikt(misschien alwel langer). Na vele jaren, soms in erbarmelijke omstandigheden, vormen ze een risico en zijn ze aan vervanging toe. Ik weet dat andere mensen er anders over denken maar maar ik vind dat het niet alleen maar kommer en kwel is. Maar vervangen na vele jaren trouwe dienst is wel een must.

[Bericht gewijzigd door bobbes1 op zondag 7 april 2019 11:04:28 (20%)

maartenbakker

Golden Member

De kommer en kwel zit hem er onder andere in dat ze ook vergaan als ze geen trouwe dienst hebben gedaan (vandaar: al in de folder) of hun dienst niet onder erbarmelijke omstandigheden. Om het overduidelijke punt dat ze al 40 jaar niet doorontwikkeld en sindsdien progressief duurder en slechter zijn dan de industriestandaard. Zouden ze zoals jij zegt 30 jaar geleden ontwikkeld zijn in plaats van 50 of 60 ofzo, dan waren ze heel misschien een heel klein beetje beter. Nouja, dat maakt me eigenlijk benieuwd hoe duurzaam de SMD-varianten zijn....

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ben op zoek naar onderstaande profielbalkje. Het werd in de 70's gebruikt om card-connectors op te schroeven. Waar is dit nog te krijgen?

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 11 april 2019 17:22:42 (27%)

Arco

Special Member

Is zo te zien uit een 19" rack?
Daar hadden alle fabrikanten hun eigen versies van die meestal net niet (of helemaal niet) compatible waren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, komt uit een 9.5" rack. Dit type rail werd bij Philips gebruikt, moet dus nog veel van rondzwerven.

Ik zoek deze, maar dan geschikt voor gebruik in België:
https://www.conrad.nl/p/pce-10584-0wsc-opbouw-contactdoos-wit-613474

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/613474_RB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

dus met een aarde PEN

RTFM, dan pas vragen...
Thevel

Golden Member

Hierboven:
De link naar Conrad is niet goed.

Kijk hier eens: https://www.pcelectric.at/fileadmin/pce/Kataloge_PDFs/04_Plugs_and_soc…. Page 133 staat het door jou gevraagde model.

Link schijnt niet te werken. Nochtans kan ik zelf e.e.a. wel zien.

Dan maar met een extra bijvoegsel

04_Plugs_and_socket_outlets_124-157.pdf

[Bericht gewijzigd door bobbes1 op maandag 15 april 2019 16:14:56 (10%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 31 maart 2019 17:35:21 schreef rew:
Dank! Dacht ik ook.
Conclusie voorlopig: de sturing gaat rond de 100mA bij 1V trekken als je op een knop drukt. De trafo, zeker de nieuwe is kortsluitvast. Zou goed moeten gaan kwa dat de boel heel blijft, maar toch vind ik het "te veel" voor de paar relais en 1 ledje. De labvoeding gaat ook naar ongeveer 1V als ik op een knop druk en de stroombegrenzing op 100-200mA zet (beiden geprobeerd, de spanning varieert iets).

De relais, zouden 38 - 50mA moeten trekken (d'r zitten zowel 9V als 12V relais in). https://www.datasheets360.com/pdf/3492813150353628243

D'r zitten wel 4 relais in, dus in theorie is er 180mA aan belasting mogelijk. Er zijn twee DC motoren die kennelijk in hele-H-brug configuratie aangestuurd worden, voor ene kant/andere kant op. Mechanisch is alles nog erg mooi. Zonde om weg te doen, maar ik zie nog even niet hoe ik dit "te veel stroom" kan debuggen.

Ik ga nog spoelweerstand meten, maar dan moet de print uit de behuizing, heb ik vandaag even geen zin in.

staan er diode's over de relais? als er daar 1 van in sluiting ligt kan ik met de waarden voorstellen die je meet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten