Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
P1613 is in dit geval een configuratie fout. Vandaar dat hij bij 3000rpm in de toerenbegrenzer gaat.
De software in de ecu is wat nieuwer dan in je oude ecu maar heb het configuratie bestandje van je originele ecu gebruik. Dus of ik moet met pp2000 kijken of ik dat recht kan breien anders je oude software ook overzetten. Mail me even.
Op 10 april 2019 20:41:36 schreef Paul Welther:
P1613 is in dit geval een configuratie fout. Vandaar dat hij bij 3000rpm in de toerenbegrenzer gaat.
Ik had al zo'n vermoeden, maar wil je ruiten niet in gooien 
Op 10 april 2019 17:44:26 schreef MvT-F:
[...]
maar ik lees hier en daar dat het vaak bedradings problemen zijn bij andere merken.
Daar ga je dus fout, elk merk hangt zijn eigen invulling aan die codes. Niks bedrading, software dingentje.
@Paul, onderzoek je de oude ECU nog? ben wel benieuwd wat het nu was, of is dit puur door te veel kloten/resetten ?
Paul Welther
Wat het nu was en of het nu echt weg is? Moet even met pp2000 kijken wat er nu niet match kan type gasklephuis zijn. Verder zou ik het niet weten.
Dat je nu wel veel meer signalen krijgt via eobd terwijl er maar een paar maanden tussen de software zit is wel weer typies Frans ....
Praat me niet van die elende, voor TS zou het een leuke optie zijn om de EOBD-data te houden, maar er moet wel eerst mee te rijden zijn 
Dit komt verder wel goed, TS kan economisch rijden, gewoon niet boven de 3000 RPM komen. 
Paul Welther
Je hebt dat ding toch om te rijden?, en met 3000 RPM ga je rap zat 
Er is niets fijner dan ECU en Auto op 1 plek, kan je alles in 1 x checken, evt. kleine afwijkingen dingetjes kan je dan gelijk oplossen.
[edit] gewoon een leuke trip van maken , bakkie koffie onderweg.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (14%)]
Ik heb liever dat de 206 rijdt dan de extra data
wel handig natuurlijk voor eventuele problemen in de toekomst, maar is niet belangrijk.
Beter max 3000 RPM dan een p0120
ik ga morgen even testrijden kijken hoe de auto rijdt en wat ik uit kan halen op de snelweg met deze begrenzer.
[Bericht gewijzigd door MvT-F op (35%)]
met 80 Km/h kan je vlot binnen door, veel leuker rijden voor een uitje 
Veel plezier, je kan tenminste rijden 
Gisteren even gereden en vandaag toch wel wat meer gereden met wat stops tussendoor. De p0120 lijkt weg te zijn en de motor is niet meer uitgevallen.
Ik haal net de 100km/u dus ik ga de gok wagen over de snelweg en een bakkie onderweg. Voordeel is wel dat ik 1:20 rij 
Op 12 april 2019 15:02:04 schreef MvT-F:
Voordeel is wel dat ik 1:20 rij
Ik zeg: niets meer aan doen
!
Dit was ook het laatste wat we er aan hebben gedaan (voor vandaag)
In het kort:
Paul heeft de oude software overgezet, want de huidige gaf wat problemen in het onthouden van bepaalde instelling. Enfin Paul kan daar meer over zeggen dan ik.
Paul had zelf even gereden en goed bevonden en op weg naar huis geen storingen te bekennen. We blijven even rijden hoe de 206 nu is (zonder kat) voordat er een nieuwe kat onder gaat. Als de storing wegblijft dan blijft de 206
Wel verleidelijk zonder kat, want het gaat als de brandweer voorbij de 2000rpm
Ik laat over een paar dagen even weten of het is opgelost
.
Enorm bedankt voor de input iedereen!
Paul Welther
De ecu van de sloop was van een Peugeot 307. Helaas kwam het ABS systeem wat op de auto zit niet bij de 307 in de optie lijst. Je blijft dan een communicatie fout houden.
De rest kon wel gewoon gecodeerd worden. Dus bleef alleen over om de oude software over te zetten.
Hoop dat het nu voor elkaar is.
Nu ben ik onderweg in het verhaal wel de draad kwijt geraakt wat nu de oorzaak was of oorzaken waren. Toch de ECU of een combi van ?
Het gaspedaalsensor was sowieso niet goed maar niet de hoofdoorzaak.
Bijna alle sensors waren al vervangen (het meeste uit een sloper) Het gaspedaalsensor was al vervangen, maar na 5000KM uit de documentatie gehaald al niet meer best en bleef af en toe ook hangen.
Zelf alleen een nieuwe gasklephuis erop gezet en MAP sensor. Het gaf hier en daar wel verbeteringen, maar storing bleef de kop opsteken.
Gezien de 206 een klapper aan de voorkant heeft gehad (netjes gerepareerd) 2 nieuwe spatborden, bumper en ABS system en motorkap overgespoten had ik het gevoel dat de ECU toch een optater heeft gehad.
Deze was wel nagekeken door ACtronics in opdracht van de vorige eigenaar (Daar kwamen we later achter), maar lijkt nu achteraf toch niet goed te zijn.
Vandaag een paar ritten gemaakt en alles lijkt goed. Voorheen kregen we de storing zeker 1x per dag, maar laten we even afwachten
Er was echt al veel gedaan om dit te verhelpen door de vorige eigenaar, jammer van veelal sloop onderdelen, maar soms kan je niet anders.
ABS werkt overigens goed die had Paul al getest en bij thuiskomst zelf ook. Jammer dat deze alleen een storing geeft met de Peugeot lezer. Vraag of we het belangrijk vinden. Nope! Paul heeft zijn best gedaan en lijkt vruchten af te werpen, dus we zijn blij!
Op 13 april 2019 12:54:32 schreef Shiptronic:
Met kat ga je geen merkbaar verschil vernemen, en een kleine moeite voor een beter milieu
Ik merk toch wel een verschil, maar het kan zijn dat de oude kat gewoon aan het verstoppen was. T.z.t komt er een kat onder
. Spaghetti spruitstuk en sportkat scheelt 400 euro. Imitatie kat ben ik niet zo kapot van.
Paul Welther
Nog even een paar flinke ritten en maar!
Als je een sport-kat koopt let wel dat je een 200cell neemt. Die doen tenminste wat.
Bedankt voor de tip Paul. Ik kies inderdaad voor een 200 cellen versie t.z.t.
Roland11
Golden Member
Op 5 april 2019 15:24:43 schreef Shiptronic:
Alleen met een dealer/merken tool verder uit te lezen
Ik heb al veel plezier gehad van mijn Chinese PP2000/Diagbox aparaatje (op Ebay / Aliexpress voor een euro of 40).
Jongens, ontzettend bedankt voor de inzet, maar helaas is er weer een andere uitlaatgas storing opgedoken.
P1613 - Die letterlijk zegt dat de achter sonde geen massa heeft. We hebben weer alles nagemeten, maar alles lijkt goed te zijn. Na een reset kwam deze meteen weer terug. Een andere Lambda sonde en nu de tweede dag probleemloos te hebben gereden weer een P1613. Het leek dus de lamdasonde zelf te zijn, want als ik de oude er weer inzet en reset treed de storing weer op.
Ik kan me niet voorstellen dat deze te heet wordt onder aan het spruitstuk dat een lambdasonde bv. kapot gaat, want dat mag niet warmer worden dan 700-900 in een verbrandingsmotor.
Opzich is er met de storing te rijden, maar mijn vriendin vertrouwd de auto niet meer dus we gaan hem onderdelen verkopen om nog iets van de kosten te compenseren. Er komt een andere 206 en dan hebben we letterlijk alle onderdelen extra
..minus de bedrading en ECU dan.
Paul (en shiptronic!) ontzettend bedankt voor je/jullie kennis en ja we hebben er teveel tijd en geld in gestopt, maar de kleur was zo mooi, tja.. Wie zijn wij mannen dan om er niet aan toe te geven.
Ps. de P0120 is niet meer voorgekomen.
Paul Welther
P1613 is weer de configuratie. Maar ik denk eerder dat het komt omdat er geen kat onderzit.
Dat zou eigenlijk P040x moeten geven. Alleen met pp2000 kun je dit goed zien.
Ik blijf me verbazen welke conclusies je trekt na het lezen van de fout code, en daar door in de verkeerde hoek beland.
Zie ook de opmerking van Paul.