klap schakeling corrigeren

Lambiek

Special Member

Dat ziet er al een stuk beter uit. :) Alleen die haakse bochten moet je zien te vermijden.

En als je het zelf etst kan dat in je punten schelen misschien, maar daar moet je wel de spullen voor hebben natuurlijk.

ik vaar dit omdat ik in het 5de zit en dit is mijn eerste jaar in het richting elektronica. Ik heb niet mee gedaan aan het 3de en het 4de elektronica.

Dat veranderd de zaak wel natuurlijk. :)

Ze hebben mij wel vertelt hoe een relais werkt maar ik weet niet hoe ik het moet aansultrn.

Dat is toch niet zo moeilijk, je hebt je spoel en je contacten. Een relais is niet anders dan een elektrisch bediende schakelaar.

En mijn leerkracht laat mij alles zelf doen zodanig ik meer leert over elektronica.

Daar is op zich niets mis mee, daar leer je het meeste van. Maar ik vind wel als je er niet uitkomt dat je wat ondersteund mag worden door je leerkracht.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 mei 2019 12:44:03 schreef Lambiek:

En terecht toch?
...
Je zit aan het einde van een elektronica opleiding en je weet niet hoe een relais werkt? Wat zijn dat voor opleidingen tegenwoordig, hoe vaak hoor je niet dat er componenten gewoon niet behandelt zijn. Of is het de bedoeling dat er een stuk zelfstudie gedaan wordt?

Wees niet zo streng ;)
Als je ziet dat een leraar dat schema zomaar goedkeurt zegt ook veel over eisen die hij stelt.
Maargoed iedereen is daar tevreden en wij dan ook...:)

U toch nog op een grote fout wijzen want het blijft een beginnersprint, en die verbinding van de Vcc van het relais en de 4013 baart mij ook zorgen.
Er zijn weinig schakelingen die werken met een relais zo dicht in de buurt en dan nog zonder ontstoring.

LDmicro user.

Op 21 mei 2019 23:35:24 schreef KES1907:
Het is niet 100% juist. Door het regelen van de trimmer kan je bepaalen wanneer microfoon het geluid detekteert( je bepaald een grens m.b.v de trimmer en als uw geluid door die grens gaat gaat uw schakeling in werk) met een scoop zal je het beter begrijpen en zien. Ik heb het ingestelt dat het niet aan elke kleine geluid reageert.

Precies, je stelt een drempelwaarde in. Maar of je nou in je handen klapt of boe roept of hé, of een pistool afschiet, als het geluid maar sterk genoeg is zal de schakeling reageren.

Lambiek

Special Member

Op 22 mei 2019 09:21:59 schreef KlaasZ:
Precies, je stelt een drempelwaarde in. Maar of je nou in je handen klapt of boe roept of hé, of een pistool afschiet, als het geluid maar sterk genoeg is zal de schakeling reageren.

Mits je de frequentie van het geluid ook zou filteren, dan kun je redelijk dicht bij die klap komen. Maar op deze manier niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Meeste geluiden zijn wel te detecteren, zeker met een microcontroller. Kwestie van het juiste algoritme schrijven.
Zo heb ik in de jaren '90 pulsherkenning voor analoge telefoonlijnen gemaakt, en dat is echt vrij lastig om dat goed voor elkaar te krijgen...
(was voor z.g. 06-babbelboxen en voice-response om die toegankelijk te houden voor pulsdraaiers...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is het nu zo beter? En hoe kan ik mijn schema kleiner maken of is het al klein genoeg?

Ik wouw ook vragen waar ik mijn PCB kan laten maken (Internet of ergens in Belgie) die niet heel duur is?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 23 mei 2019 00:01:27 (39%)

RAAF12

Golden Member

Ik zou wel een 100µF elco over de 9V blokbatterij zetten. Die hebben een hoge Ri Sowieso een goed plan om de voeding te ontkoppelen. Maar je hebt het getest op een proefboard begreep ik. Een PCB kan je in China laten maken voor een habbekrats. Reken op minstens een maand voor levering. Duurder wordt het als je het in de buurt zoekt. Zie
https://www.circuitsonline.net/forum/view/124256/last
In Nederland maakt Jan van http://www.broeksmaelektronica.nl/ hele mooie printen al een jaar of dertig, minimaal <G> Je kan ook even bellen of mailen.

Henry S.

Moderator

En wat is er mis met experimenteerprint?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Ik vind het prima om het zo te doen, dan zit het vlot in elkaar. Zo te zien wordt er Eagle gebruikt door de topicstarter, dat zal een reden hebben.

Op 23 mei 2019 00:03:44 schreef Henry S.:
En wat is er mis met experimenteerprint?

Er is geen enkele probleem denk ik. Ik zet het hier om het te verbeteren of als je iets kan toevoegen om het beter te maken.

Arco

Special Member

Met experimenteerprint wordt zoiets bedoeld:

http://tomsin.weebly.com/uploads/1/0/0/8/100869214/published/intface2.jpg?1492451521

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou trouwens ook nog een aantal montage gaten in elke hoek van je printplaat plaatsten. Is later wat makkelijker als je hem in wilt gaan bouwen.
De ontstoorcondensator (100nf) mist nog trouwens nog op elke IC en een elko zoals eerder aangeven door anderen.

Heeft je opleiding geen mogelijkheid om de printplaten te laten maken? Tijdens mijn opleidingen had ik altijd wel een mogelijkheid daar voor, dan
wel in huis als extern besteden. We bestelden het vaak Eurocircuits. Maar ik hoor de laatste tijd ook wel goede berichten over jlcpcb en die zijn een stuk goedkoper.

Henry S.

Moderator

Op 23 mei 2019 10:38:54 schreef Arco:
Met experimenteerprint wordt zoiets bedoeld:

[afbeelding]

Oftewel eerst zorgen dat het allemaal daarop werkt, en daarna pas een definitieve print (laten) maken.

Ik heb vaak genoeg printen van stagiares ed gezien die nog vol fouten zaten, en dat is toch wel jammer van het geld.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 23 mei 2019 20:30:55 schreef Henry S.:
[...]
Oftewel eerst zorgen dat het allemaal daarop werkt, en daarna pas een definitieve print (laten) maken.

Ik heb vaak genoeg printen van stagiares ed gezien die nog vol fouten zaten, en dat is toch wel jammer van het geld.

Ik heb het al uitgeprobeerd en alles werkt prima. Dus betekent dit dat alles op mijn Brd ook zal werken ?

alles is oke ik heb alles gemaakt behalve mijn Brd. Ik moet nog mijn blusdiode aan mijn relais schakelen maar ik ben niet zeker hoe het moet. Kunnen jullie mij helpen bij dit?

Thevel

Golden Member

De blusdiode staat toch in het schema?
Zoals hij daar getekend staat is goed.