De fakemarkt is volgens mij maar een kleine business.
Hoe groot is het aantal technici dat op componentniveau nog (kan) herstellen, of aan zelf bouw doet vandaag nog? In elk geval marginaal.
Zelfs ik, die er ooit een erezaak van maakte zowat alles te kunnen herstellen, gooi steeds meer zaken weg omdat het de moeite niet loont, of omdat je niet aan de onderdelen raakt.
Natuurlijk zitten al de reparateurs en zelfbouwers op dit forum en wordt een topic als dit druk bezocht.
Met het risico dat sommigen in paranoia vervallen.
In de jaren 80-90 was Tandy de grote oplichter op de onderdelenmarkt. Vaak hadden ze nieuwigheden die op de Europese markt nog onbekend of niet verkrijgbaar waren.
Maar de meeste van hun onderdelen waren ofwel 3x zo duur als elders , ofwel afgekeurd materiaal.
"2N3055 met stroomversterking tot 20, ideaal voor de amateur" stond regelmatig in hun krantje.
Toegegeven, tegenwoordig is het mogelijk dat malafide firmaatjes minderwaardige chips assembleren, al kun je dat vast niet in een schuurtje achter je huis.
Anderzijds vind ik dat personen als Florick wel heel erg hard van stapel lopen. Eerst en vooral weet je zelf wel als je nieuw spul koopt aan 2-5% van de normale prijs er iets loos is.
Verder ben ik het niet eens met enkele van zijn uitspraken.
Zo zou hij "meteen zien"
dat transistoren fake zijn aan hun stalen bodemplaat.
Dat is onzin.
Omdat die bewering jaren terug ook al eens langskwam heb ik toen eens met een sterke magneet in mijn doos 2N3055's rondgekoterd.
Zowat de helft bleef er aanplakken.
De RCA types hadden een dunne stalen bodem, de Motorolas een dikke alu.
Omdat ik dit ook raar vond, heb ik toen eens beide types op een aparte koelplaat gezet en onder dezelfde omstandigheden belast.
Er was nagenoeg geen verschil in warmte verdeling te meten.
Dit is dus geen geloofwaardig criteria om echt van namaak te onderscheiden.
Wat wél klopt is dat verschillende fabrikanten dezelfde transistoren op de markt brachten, en soms gebruik maakten van nieuwe technieken. Hierdoor waren sommige eigenschappen beter dan van andere fabrikanten. De 3055 van Motorola was
beter dan die van Philips voor second break-down en was daarvoor gekend. Dit is een doorslagverschijnsel als er tegelijk een grote collectorspanning en stroom vloeit.
Door de hometaxial-planar technologie waren hun transistoren met dezelfde benaming beter, maar daarom waren de andere nog geen namaak.
Ook de kleinere chip geeft geen 100% indicatie dat het namaak betreft. Moderne technologieën en betere materialen maken het nu eenmaal mogelijk om dezelfde resultaten met minder materiaal te verwezenlijken.
Namaak is dus zeker aanwezig, maar zoek geen spijkers op laag water.