Chinese shops .. en hun rariteiten

Dit topic is gesloten

Dit 'ontwerp' is van het kaliber: "Ja! Het werkt een beetje, snel in een behuizing en niks meer aan doen!"

Misschien toch het topic maar weer hernoemen naar "rare chinezen"...

If you want to succeed, double your failure rate.

Ze werken bij mij ongeveer 3 maanden op 230 V. Maar er zijn mogelijk componenten ondergedimensioneerd. Kun je het schema van de switcher achterhalen aan de hand van de foto's? Het tweede exemplaar heeft dezelfde componenten defect, met brandschade, zie de foto.

maartenbakker

Golden Member

Er is op de foto's zo goed als niets dat er op wijst dat ze ooit voor 230V voeding bedoeld zijn (alleen de 400V elco is een hint), en er is ook geen duidelijke mogelijkheid om ze daarvoor geschikt te maken. De enige oplossing is misschien om ze extern te voeden (stekervoeding). Als er niet nog meer ontwerpfouten inzitten.

P.S. Misschien had de ontwerper ooit gehoord dat een schakelende voeding beter is dan een seriecondensator... In de praktijk toch niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 juli 2019 15:38:01 (60%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een eerdere versie van die bel heeft inderdaad een seriecondensator. Maar dan moet je ook letten op de stroompiek bij inschakelen. Dus er is altijd een begrenzingsweerstand nodig. Ik heb overigens ook 2 bellen van het eerdere type met seriecondensator in huis, die tot nu toe wel blijven werken. Al moet bij die bellen na stroomuitval de melodie wel iedere keer gereset worden. Hetzelfde probleem zie je ook bij deurbellen die bij de Action te koop zijn. De CACAZI bellen worden aangeboden via ebay, door diverse chinese verkopers. Ze zijn leverbaar met Amerikaanse stekker (120 V) of met UK of EU stekker (230 - 240 V). Ben nog steeds benieuwd hoe die nieuwe switcher van CACAZI in elkaar zit. Is Q1 wel een normale transistor of is dat wat anders (een unijunction transistor)?

maartenbakker

Golden Member

In verband met de kosten zal het wel een MJE3000x-achtige zijn of misschien een FET. Maar dit valt onder: willen weten voor de curiositeit (schema optekenen), niet om iets te repareren wat niet kan omdat het in de fabriek al stuk was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een low power SMD component. De MJE 3000 series zijn discrete componenten van een veel hoger vermogen. Het blijft natuurlijk interessant het schema te achterhalen. ook C1 is een klein formaat SMD condensator waarvan de waarde nog onbekend is. Zou het de PMBTA44 kunnen zijn? Zie https://assets.nexperia.com/documents/data-sheet/PMBTA44.pdf

[Bericht gewijzigd door wvogel57 op maandag 8 juli 2019 19:25:46 (16%)

Als dat hem is... Die mag max 400V hebben. Het schijnt dat het net vol zit met pieken die daar ruim boven komen. Dus na enige tijd krijg je dan dat ie het niet meer trekt en gaat hemelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ach voor het optekenen van het schema maakt het type ook niet uit... Maar als ze inderdaad een 400V tor gebruikt hebben, is het een apparaat voor 120V netspanning. Wat me gezien het gebruik van een buck converter (??) opzich niet vreemd voorkomt.

Ik zou verwachten dat er wel een SMD-variant van de MJE1300x is. Tenzij ze in China ook natuurwetten kennen natuurlijk :9

Aan de andere kant is er niet echt iets van koeling. Dan zou ik toch nog eerder een FET verwachten... Zelfs al zijn die specs ook niet om over naar huis te seinen (met rooksignalen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 juli 2019 20:43:19 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb wat reverse engineering gedaan. Zie schema. Wat ontbreekt op de print is een basisweerstand van Q1 naar de + van de primaire elco. Deze zou al in de transistor kunnen zitten. D7 kan ook dienst doen als een condensator als deze in sperrichting staat. Dan ontstaat een zelfoscillerende buck converter met reverse polarity. De schakeling zou mogelijk ook zelfstartend kunnen zijn door de collector-basis capaciteit van Q1 die bij inschakelen op de netspanning de basis net van voldoende stroom voorziet om de oscillator te kunnen starten.Als de oscillator eenmaal werkt, wordt via D7 periodiek basisstroom toegevoerd om de oscillatie in stand te houden. Door de enkelfasige gelijkrichting staat over de 4,7 uF 400 V elco ook een forse 50 Hz rimpelspanning. Ook deze kan via de collector-basis capaciteit van Q1 overspreken om de oscillatie in stand te houden.

Bij dit soort "grappen" verwijder ik het deel wat aan de netspanning hangt en sluit een oude telefoonadapter aan. De lokale kringloop heeft een bak vol adapters met allerlei spanningen en vermogens voor 1€

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Semtexx

Golden Member

Op 9 juli 2019 06:54:11 schreef Roland van Leusden:
Bij dit soort "grappen" verwijder ik het deel wat aan de netspanning hangt en sluit een oude telefoonadapter aan. De lokale kringloop heeft een bak vol adapters met allerlei spanningen en vermogens voor 1€

Voor mij zou dit ook de enig juiste oplossing zijn.
Het is beter dan een woningbrand door een chinese knakenbel.

maartenbakker

Golden Member

Geen webshop maar wel een rariteit, dus past prima in de geest van dit topic. Men heeft in China de plotter opnieuw uitgevonden...

https://www.youtube.com/watch?v=UiXWGtVLI3g
in actie vanaf https://youtu.be/UiXWGtVLI3g?t=431

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Grappigste is dat ze een stift die "Made in Japan" is gebruikt. Kennelijk zijn de Chinese stiften niet zo goed...

Op 9 juli 2019 13:28:52 schreef maartenbakker:
in actie vanaf https://youtu.be/UiXWGtVLI3g?t=431

Ah!! Naomi Wu is weer in actie gekomen! Leuk! (Het is de dame die 10W leds achter d'r tieten doet om te proberen ze te laten oplichten en dan "Auw, dat wordt heet!")

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De 0.8mm printjes zijn binnen...
Eerste keren geannuleerd. Toen nogmaals dezelfde file voor de derde maal gestuurd, en dat ging probleemloos. (wel 2x verzendkosten... :( )

Had 0.8mm nodig voor een verloopprintje ICSP -> Micro SD. Wel zo handig, heb je geen extra ICSP connector nodig op de print.
(ontstaan door ruimtegebrek op een klein printje, een micro SD connector zat er toch al op... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 9 juli 2019 14:41:35 schreef rew:
[...]Ah!! Naomi Wu is weer in actie gekomen! Leuk! (Het is de dame die 10W leds achter d'r tieten doet om te proberen ze te laten oplichten en dan "Auw, dat wordt heet!")

Ik vind haar filmpjes vaak interessant, maar heb als ik kijk wel steeds last van het Dave Jones effect (maar dan niet met haar stem).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 juli 2019 14:53:41 schreef Arco:
De 0.8mm printjes zijn binnen...

Heel mooi en strak werk Arco ! :-)

Btw, Ik bestel regelmatig 0.8mm printjes bij Seeed. Noot een probleem gehad ofzo.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op dinsdag 9 juli 2019 18:23:48 (24%)

I love it when a plan comes together !

Ik krijg nu op https://global.cainiao.com/ als tracking info:

.
2019-07-16 21:16:00 Arrive at destination country
2019-06-27 12:45:00 Airline departure from original country

Dus het lijkt er op dat dat vliegtuig waar m'n pakketje op heeft gezeten bijna 3 weken er over gedaan heeft.

Bij een "binnen-NL" pakketje heeft Postnl niet zo lang geleden het voor mekaar heeft gekregen om hem als "niet ontvangen van verzender" te laten staan. Dus ik was een beetje overtuigd geraakt van dat in dit geval postnl hem in een hoekje liet liggen omdat ze het druk hebben...

Maar dit "untracked" pakketje kan ik dus op de chinese site tot in NL volgen en postnl beschouwt hem straks als "untracked".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

Nou mijn onderdeeltjes met AliExpress standard shipping kwamen binnen een week na bestelling binnen. Andere goedkopere verzend methoden zijn altijd langzamer, dus niet mokken als je die 2 euro extra er niet voor over hebt voor wat onderdeeltjes of gewoon wat meer bestellen dan is het deze verzend methode vaak gratis. Vergeet niet dat een pakket binnen NL al 6,50 kost.

die airline departers zijn soms maar rare dingen, denk dat er op de luchthaven ook wel wat fout loopt.

vaak wordt een packetje verstuurd, daarna komt het op 'accepted by airline' en dan duurt het vaak dagen (weken) voor het op 'left country of origin' komt. heb al 1keer gehad dat het 2 keer left country of origin had op verschillende dagen.

nuja, dat heeft me ook al veel gratis dingen bezorgt, als het na 3maand nog altijd op 'accepted by airline' staat en daar nooit vertrekt, vraag ik refund. t gebeurt dan regelmatig dat het 3-4maand later toch nog aankomt. ik heb het natuurlijk al opnieuw besteld bij een andere verkoper, en dan heb ik alles dubbel (2x gehad met een set geheugenkaarten, ik heb genoeg 16GB sd nu)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Niet alleen Chinese shops hebben rariteiten.
Kreeg deze email van Farnell na een bestelling. Moet ik een nieuwe bestelling doen, alleen omdat ze het artikelnummer gewijzigd hebben... :(
Verder is alles hetzelfde...

Helaas kunnen we de item hieronder vermeld niet meer leveren en hebben deze moeten
verwijderen van uw order. Indien een geschikt vervangend product aanwezig, hebben we dit hieronder vermeld.

Origineel Product
------------------
Farnell Order Code 1703384
Product Omschrijving IC, VOLTAGE REGULATOR
Fabrikant/Merknaam TEXAS INSTRUMENTS
Fabrikantnummer TPS73733DCQ

Vervangend Product
------------------
Vervangende Farnell Order Code 3122494
Product Omschrijving IC, VOLTAGE REGULATOR
Fabrikant/Merknaam TEXAS INSTRUMENTS
Fabrikantnummer TPS73733DCQ
Op voorraad 0

Die vervangende code komt niet eens voor op hun website...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 juli 2019 15:30:52 schreef Arco:
Moet ik een nieuwe bestelling doen, alleen omdat ze het artikelnummer gewijzigd hebben... :(.

Dat heeft weinig zin. Hun voorraad is 0 stuks.

Ik had 250 condensatortjes besteld. Blijken ze op te gaan met mijn bestelling. Rest komt in september. Drie dagen later: update over de leverdatum: Het wordt oktober. 32 minuten later: Ze worden verstuurd...

Bij nader inzien: Er worden er na dus de eerste zending van 180, nu nog eens 5 nagestuurd, maar de rest zou pas oktober o.i.d. gaan komen. Tja.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Inderdaad, bestellingen zijn soms lachwekkend.
Jaren geleden een bestelling gedaan bij Conrad, diverse componenten met oa 20 X2 condensatoren, bedrag >35 euro dus geen verzendkosten.
Bestelling komt binnen, grote doos, 99% opvulling en 17 X2 condensatoren, de overige 3 werden nageleverd.
3 weken later, weer een grote doos en weer 99% opvulling en 2 X2 condensatoren.
2 dagen later een nog grotere doos (kleine dozen waren blijkbaar op) met de laatste condensator.
Hoe flikken ze het toch.....

Ik mag ineens bij AliExpress de voorletters van mijn naam op de creditcard niet meer met puntjes van elkaar scheiden, dat is kennelijk niet Engels (maar wel precies zoals het op m'n kaart staat).

Zonder puntjes vindt hij het in orde. Eerder mocht ik wel altijd puntjes gebruiken. Even afwachten of m'n betaling wordt goedgekeurd.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten