haperende besturing hoogwerker

Beste allemaal

De onderstaande kaart komt uit een stuurkast van een aanhanger- hoogwerker.
(deze is alleen voor eigen gebruik) Merk en type zijn onbekend.
Op de kaart staat enkel: Sky High.
Probleem is:
Als de machine is ingestoken op 230V en ik bedien een handle om de poten uit te klappen, zou het hydrauliek aggregaat moeten werken.
Dit gebeurt echter maar 2 van de 10 keer. Als ik de handle bedien en ik schakel dan de stroom achterelkaar uit / in. Dan heb ik wel kans dat de machine het doet. De relais meten allemaal goed door. Ik zie ook geen brakke verbindingen. Wie kan hier verder mee helpen?

groeten, Erwin

uitgedroogde condensatoren in de voeding misschien? die vlak liggende elco ziet er al heel oud uit. dat model kan ik van toen ik klein was

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hallo,

Is dat die blauwe op de tweede foto?

Werkt de ganse print niet of enkel maar die functie? anders zou ik die voeding (zwart blokje) verdenken.

LDmicro user.
EricP

mét CE

Dat zwarte blokje, is een soort van voeding. Echter, ik zie ook een brugcel en iets wat aan een afvlak elco doet denken. Dus wat nou precies de voeding verzorgt?

Ik denk dat MGP de enige juiste vraag stelt. Het zou natuurlijk kunnen dat 'de rest' niks doet, zolang de poten niet 'uit' zijn. Verder kan het natuurlijk ook prima een probleem in het relais wat de hydrauliek pomp schakelt zijn...

Zo op het eerste gezicht, geloof ik die elcos wel. Het is geen switcher. Dus: ff meer spelen met het ding en kijken wat het wel / niet doet. Dan is er wellicht wat zinnigs over te zeggen...

als die primaire elco's droog zijn, krijg je veel rimpel en daar zal dat zwarte blokje niet willen op starten.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Die DCDC zou kunnen, ik zie onder ook nog een geel tantaaltje, die kon ook nog wel eens roet in het eten gooien.

Dit is de eerste functie die ik nodig heb. Als de machine niet waterpas staat, doet ie sowieso niets. Als ik de stekker insteek branden er wel verschillende leds.

Kan ik die primaire elco doormeten? Zoja, hoe ga ik dan te werk.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

EricP

mét CE

Op 29 juli 2019 09:51:31 schreef fcapri:
als die primaire elco's droog zijn, krijg je veel rimpel en daar zal dat zwarte blokje niet willen op starten.

Stik, het is een DCDC converter. Ik ken (en gebruik) die dingen met hetzelfde uiterlijk, alleen daar gaat 230V in. Kleine voeding dus.

Dit is de eerste functie die ik nodig heb.

En als je het ding dan eenmaal recht hebt staan... doet de rest het dan wel?

Kan ik die primaire elco doormeten?

Zet er een scope op. Als je meer dan een zeg 100 of 200mV aan rimpel hebt met enig belasting, is het einde oefening...

[Bericht gewijzigd door EricP op maandag 29 juli 2019 10:06:39 (15%)

Een scoop heb ik niet. Kan ik hem beter preventief vervangen.

EricP

mét CE

Mijn insteek daarvoor zouden die 2 zwarte zijn. Die zitten naast een brugcel en zijn hoogstwaarschijnlijk de afvlakking. Die blauwe lijkt me meer iets voor timing in combinatie met dat IC wat er naast zit. Die tantaal... Ontkoppeling om dat IC in leven te houden als er een relais schakelt ofzo.

Lompe manier van testen: zet er een multimeter op AC op. Als er een nette DC op staat, dan meet je (als het goed is) 0V. Als je wat anders meet, dan is het geen mooie DC. Maar da's echt niet meer dan een indicatie en is wat anders dan 'meten'.

zekeringhouder ook eens inspecteren , die willen ook wel eens brak gaan door trillingen enz

ik heb de pdf eens gelezen van dat blokje, en ze zijn wel kritisch naar hun ingangsspanning toe

Input Impedance
The module has an internal capacitor connected
between the input pins in order to assure PWM
stability. This capacitor cannot handle large values
of high frequency ripple current and it can be permanently damaged if the primary energy source
impedance is not adequate.
The use of an external low ESR, high ripple current
capacitor located as close the module as possible
is recommended.
Suitable capacitors should have a RMS current
capability of 2.5 ARMS with a working voltage of 50
VDC and an ESR of 0,1? at 100kHz. When space
is a limitation a 22µF ceramic multilayer capacitor
must be connected to the module input pins.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dan kan ik dus het beste die twee zwarte elco's sowieso vervangen?

je zou er eens 2 elco's parallel kunnen overzetten. maar elco's zijn de kost niet, en met 2nieuwe low ESR ben je toch weer zeker dat ze goed zijn. ik zou daarmee toch beginnen.

trouwens, welke spanning komt er binnen op de print? aangezien dat blokje met een max 40V DC gevoed wordt, en er een brugcel elco combinatie is, vermoed ik ergens 12-24V AC??

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb inmiddels de blauwe en zwarte elco's van de print verwijderd en vervangers besteld.
Als alles meezit heb ik ze morgen al en hou ik jullie op de hoogte.

Op 29 juli 2019 09:55:05 schreef Sine:
Die DCDC zou kunnen, ik zie onder ook nog een geel tantaaltje, die kon ook nog wel eens roet in het eten gooien.

Ik zou die tantaalelco ook bekijken. Onlangs heb ik eenzelfde moeten vervangen in een ouder toestel. Lag in kortsluiting.

Op 29 juli 2019 11:44:12 schreef RwinD:
Dan kan ik dus het beste die twee zwarte elco's sowieso vervangen?

Ik zou beginnen met storingzoeken aan de ingangen. Je zegt zelf dat het apparaat niks doet met de waterpas, controleer die dan eerst. Controleer ook of de schakelaar voor je armen wel werkt.

Werkt het apparaat na het opstellen verder goed? Dan zou ik niet verder op die print zoeken.

het probleem klinkt meer als een rotte schakelaar in de bediening. ik neem aan dat de hydrauliekpomp op elke knop van de poten hapert, niet op enkel zeg de poten linksvoor?

als de unit ook een generator aan boord heeft, dan kan de omschakeling tussen netstroom en generator voeding weleens de reden zijn, rot contact of vuile schakelaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Soldeerzijde heel goed bekijken, rammelende hoogwerkers zorgen vaak voor printbreueken. Vooral bij de grotere onderdelen

Als ik een stuurventiel bedien om één van de poten te bedienen, activeer ik gelijkertijd een microswitch die het hydrauliekaggregaat aanstuurt. Die heb ik doorgemeten en is oké. Ook de bekabeling van de switch naar de print is goed. De enige manier om leven in de machine te krijgen, is de hoofdschakelaar diverse keren aan / uit te zetten.
Ik hoop vandaag de condensatoren te krijgen.

Ik verdenk nog altijd die dc-dc converter, om dat te controleren moet je op een of andere manier de uitgang (12V) meten wanneer het toestel niet werkt.
Je zou ook de ingangsspanning kunnen meten op dat moment.
Zomaar componenten vervangen zou ik niet doen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Waar krijgt die DC/DC converter zijn spanning trouwens van, zit er nog een trafo in, of krijgt hij spanning van een accu, of anders?

En begin bij het begin te meten, bij de 230VAC dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De DC converter moet in elk geval 12 volt geven, dat is eenvoudig te meten, liefst met een scope. Ingang 16 tot 40 volt DC. Ook de rimpel moet niet onder 16 volt komen.
Een datasheet staat hier
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/22260/STMICROELECTRON…