Het grote fake-onderdelen topic

Ik heb een rolletje SI2300 gekocht op ebay. Wat mij betreft zijn de belangrijke parameters: 30V en "RDSON < 85mOhm bij 3.3V" (het datasheet specificeert "bij 2.5V", maar niet bij 3.3).

Ik heb nagemeten dat de lekstroom bij VGS=30V onder de 1mA blijft bij spanning tot zo 30V. Dat is het geval.

Ik heb de RDSON gemeten bij 3.3V gate spanning en die is 50.62 mOhm. En zoals verwacht wordt ie niet warm bij 1A stroom. Prima bruikbaar voor mij als "general purpose mosfetje". Ik had tot nu toe verschillende mosfets voor als "1 ohm RDSON ook wel gaat" en als de RDSON < 100 mOhm moest zijn (= kan 1A hebben met een RthJA van 200). Toen de "mag 1 ohm zijn" op waren en Farnell ruim 10x meer vroeg dan deze heb ik de stoute schoenen aangetrokken.

Mijn conclusie: Als ze fake zijn, dan zijn ze voor mijn doel toch goed.

En waar mijn vorige meting van de chinese SOT23 mosfetjes de conclusie had: "voldoet niet aan de specs, maar voor mij acceptabel", moet ik toch voorzichtig zijn en bedenken dat ik het de eerste keer mogelijk toch niet goed heb gemeten. En dan zou je denken dat ik dat soort dingen gewoon zou moeten kunnen.

Ik heb zojuist ook nog even de gate-leakage nagemeten. 6.5nA spec zegt +/- 100nA (waarbij er makkelijk een factor tien verschil in kan zitten tussen "kamer temp" en "bij 125 graden" wat de spec zegt. Oh. Spec is bij 25graden, niet over temp range. Geen spec bij 125 :-( ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

OMG :S

Dat is echt te erg voor woorden!

Dat Chinese spulletjes niet altijd 100% aan de specs voldoen heb ik zelf ervaren, maar dit is gewoon levensgevaarlijk en crimineel in mijn ogen.

BigClive is trouwens wel een leuk kanaal, zijn accent en de licht cynische benadering zijn wat mij betreft top, naast de natuurlijk vaak behoorlijk inhoudelijke behandeling.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op maandag 1 februari 2021 09:01:29 (79%)

Met vriendelijke groet, Rob
Jinny

Golden Member

Jeeezzzz, en de mensen maar zeiken dat de A merken zo duur zijn.
In China is het veel goedkoper....

Dan koop je het daar en hang je het zelf maar op.
Ik doe het niet, en terecht naar blijkt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

En zolang daar gekocht wordt stoppen ze niet met die troep maken ook.

Er komt alleen maar ellende uit dat land.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Semtexx

Golden Member

Voor 1,47 Euro bij Ali ben ik haast in de verleiding er een paar te bestellen en te kijken of t inderdaad zulke troep is, of dat de video eerder een hoax is :)

Die 1,47 kun je jezelf besparen. BigClive heb ik nog nooit kunnen betrappen op ene hoax.

Hoewel als je de merknaam ziet moet je toch wel lachen StiLON???

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op maandag 1 februari 2021 10:16:20 (28%)

Met vriendelijke groet, Rob
maartenbakker

Golden Member

Opzich kan hij het als schakelaar wel doen, dus de apparatenfabrikant kan hem zo gebruikt hebben. De opdruk C6 is misleidend, maar even kijken of ik de complete opdruk scherp kan zien in het filmpje.

-> IEC60898-1 gaat inderdaad over zekeringautomaten, dus pure misleiding.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 1 februari 2021 12:48:29 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Je ziet van afstand al dat de opdruk op de automaat is van een zekeringautomaat.
Plus C6 erbij en je zou zomaar kunnen denken dat het een 6A C kar automaat is.
Is niet eens misleiding, is oplichting.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Thevel

Golden Member

Volgens mij staan er in China zeer hoge straffen op iemand die bewust uit winstbejag een product op de markt brengt die een gevaar vormt voor personen of de maatschappij.
Denk bijvoorbeeld aan het melkschandaal waarbij een aantal mensen zelfs de doodstraf kregen.

Hewlett

Honourable Member

Op 1 juli dit jaar vervalt de vrijstelling voor het betalen van invoerrechten + BTW voor zendingen van buiten de EU met een waarde onder de 22 euro. Na die tijd is het niet meer zo interessant om van die China brollen voor een paar euro over te laten komen, dan komt er BTW + invoer + handling fee bij.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 1 februari 2021 13:23:46 schreef Hewlett:
Op 1 juli dit jaar vervalt de vrijstelling voor het betalen van invoerrechten + BTW voor zendingen van buiten de EU met een waarde onder de 22 euro. Na die tijd is het niet meer zo interessant om van die China brollen voor een paar euro over te laten komen, dan komt er BTW + invoer + handling fee bij.

Daarom zijn ze in rap tempo warenhuizen in de EU/NL aan het inrichten..

90 % van mijn alie pakketjes komen uit "Sliedrecht" bijvoorbeeld.

Deze markt laten de chinezen zicht niet afpakken.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
maartenbakker

Golden Member

Warenhuizen zie ik ze zo snel nog niet oprichten, al had de oude V&D in Haarlem wel een mooi pand geweest voor zo'n grote elektronicamarkt zoals je in Japan en China wel tegenkomt.

Pakhuizen, vemen, magazijnen, distributiecentra, etc. zullen wel in een rap tempo verschijnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 1 februari 2021 12:42:41 schreef maartenbakker:
Opzich kan hij het als schakelaar wel doen, dus de apparatenfabrikant kan hem zo gebruikt hebben. De opdruk C6 is misleidend, maar even kijken of ik de complete opdruk scherp kan zien in het filmpje.

-> IEC60898-1 gaat inderdaad over zekeringautomaten, dus pure misleiding.

Het symbool laat ook vrolijk een thermisch en magnetisch deel zien.

rob040

Golden Member

Op 1 februari 2021 13:40:32 schreef -chefke-:
[...]

90 % van mijn alie pakketjes komen uit "Sliedrecht" bijvoorbeeld.

Volgens mij is dat een retouradres en komen de goederen uit andere landen. Bij aankoop zie je vaak uit welk land geleverd wordt.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 februari 2021 15:15:59 schreef Sine:
[...]

Het symbool laat ook vrolijk een thermisch en magnetisch deel zien.

Dat dacht ik al maar wist dat niet zeker, het nummer van de norm opzoeken was een snellere manier ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 februari 2021 13:40:32 schreef -chefke-:
90 % van mijn alie pakketjes komen uit "Sliedrecht" bijvoorbeeld.

Bedoel je Schiedam?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 februari 2021 08:16:48 schreef Sine:[bijlage]

Maar het klopt toch met wat er op staat?
Bij 4500A zal die draad wel zijn doorgesmolten hoor >:)

Op 1 februari 2021 13:40:32 schreef -chefke-:
90 % van mijn alie pakketjes komen uit "Sliedrecht" bijvoorbeeld.

Je bedoelt Schiedam.
Daar zit geen European warehouse met allemaal artikelen hoor. Als je iets met AliExpress Standard laat sturen komt het daar terecht en wordt verzending naar adressen binnen Europa verder geregeld. Vandaar dat je dan soms ook 3 verschillende pakketjes in 1 envelop krijgt terwijl het 3 volledig verschillende bestellingen zijn die allemaal afzonderlijk zijn verzonden.
Als je spullen daar werkelijk vandaan zouden komen hoefde je er niet een paar weken op te wachten.

Anoniem

Op 1 februari 2021 09:22:03 schreef Lambiek:
En zolang daar gekocht wordt stoppen ze niet met die troep maken ook.

Er komt alleen maar ellende uit dat land.

Chauvinistische en foute conclusie. Azie heeft Europa gewoon ingehaald op productie van oa elektronisch materiaal. Nederlanders schijnen dit iets moeilijker te aanvaarden dan Belgen. komt waarschijnlijk door hun glorieus technisch verleden met firma's zoals Philips.

Bijna alles komt uit dat land. Ook degelijk materiaal.

De fout zit bij de krentenkakkers die uit misplaatste zuinigheid het web afspeuren naar koopjes en denken de slag van hun leven te slaan als ze materiaal kunnen kopen aan een fractie van de gangbare prijs.

Zo krijgen ze zelf het deksel op de neus. Maar of ze er wat van leren? vrekkigheid is een hardnekkige eigenschap. En iedereen is in zekere mate gevoelig voor koopjes.

Het zijn net de koopjesjagers die de troephandel in stand houden.

Wauw, ik zag net 200 OC71's voor 3Eu incl. verzending !! Als ik de lak erafkrab kan ik daarvan een fototransistor maken. En ik heb net een schakeling gezien in Elektuurlijk 1973 voor een belichtingsmeter. Als ik er daar 200 van maak kan ik ze vast kwijt aan een fotografieclub
En met de winst kan ik dan weer nieuwe dingen bestellen. Untsoweiter. Zo word ik vast rijker dan Elon Muskiet en Ebenezer Scrooge samen :-)

maartenbakker

Golden Member

Je loopt achter wat betreft de herkomst van producten, er is een politieke en economisch beweging in gang gezet omdat China zich politiek helaas een beetje onmogelijk aan het maken is en andere landen/bedrijven dat eindelijk door beginnen te krijgen.

Ik geef je wel deels gelijk dat er iets van eigen schuld zit bij de goedkope troep (jouw voorbeeld raakt echter kant noch wal als vergelijking), maar op deze manier kan het nauwelijks ergens anders ter wereld in zo'n "perfect storm" van rotzooi resulteren. Als je je een beetje verdiept in de cultuur en vooral de invloed van de politiek daarop, dan snap je prima hoe dat juist in China zo ver heeft kunnen komen.

Waarmee ik niet zeg dat iets vergelijkbaars niet ook in andere landen kan gebeuren in een bepaald ontwikkelingsstadium van de economie. Duitsland, Japan en Taiwan (grotendeels zelfde basiscultuur als China, maar ander regime) hebben ook een stadium van 'rotzooi produceren' doorgemaakt maar dat was een stadium en niet de staat der dingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

IK weet bijna zeker dat het voor China ook een fase is van dat ze troep produceren. Al zal dat er wel een van de zeer lange adem worden. Er zijn gelukkig oo veel Chinezen die wel hun best doen om voor kwaliteit te gaan. Mijn vriendin bijvoorbeeld.

Er komt alleen maar ellende uit dat land.

Chauvinistische en foute conclusie.

Allebei de uitspraken zijn helaas fout. China maakt aan de ene kant tegenwoordig zelf beter CPU's dan Intel of AMD wel merendeel voor eigen markt vanwege diverse schendingen maar toch wel een zelf gemaakt chip met ook eigen ontwikkeling. Kortom ze maken geweldig goede producten die kunnen meten met de rest van de wereld. En aan de andere kant verkopen ze de grootste troep die je nog niet eens kan verzinnen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Mijn collega/kamergenoot heeft een 128Gb extreme microSD kaart van Sandisk gekocht.... Op aliexpress....

Vorige week de eerste binnengekomen. Vandaag een tweede. Ik heb hem uitgepakt omdat ik aan de buitenkant dit keer niet kon zien dat ie niet voor mij was....

Ik heb hem aan een test onderworpen. Schrijft met mijn SD kaart lezer 80Mb per seconde. Leest ook zoiets. Dit is normaal voor een ("echte") sandisk extreme.

Ik heb 128Gb aan "unieke data" op het ding geschreven en 1% daarvan teruggelezen ter controle. (random: Het ding kan niet voorspellen welke 1% ik ga teruglezen). Alle teruggelezen data is correct.

Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat ik hem nu ook het hele ding kan laten lezen. (De 1% lezen tijdens het schrijven is een truuk om snel een hint te hebben als ie verkeerde data begint terug te krijgen... Maar ik zal hier wel commentaar krijgen dat ik 99% niet gecontroleerd heb... Morgen weet ik of ie ook alle data heeft teruggelezen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Sandisk Industrial schijnt beter te zijn. Heb er zelf geen ervaring mee. https://www.amazon.com/SanDisk-Industrial-MicroSD-SDSDQAF3-016G-I-Adap…

Er is ook nog een Sandisk max endurance versie

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 2 februari 2021 18:25:06 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Op 2 februari 2021 16:07:16 schreef benleentje:
IK weet bijna zeker dat het voor China ook een fase is van dat ze troep produceren. Al zal dat er wel een van de zeer lange adem worden.

Dat laatste bedoel ik eigenlijk ook, want niets is voor eeuwig (bijvoorbeeld Honecker dacht dat de DDR nog 1000 jaar zou bestaan en een paar jaar later was het over). Ik weet dat er veel Chinezen voor kwaliteit gaan, daarom zijn westerse producten daar ook nog steeds erg populair. Het is geen kwestie van ras of volksaard want dan zouden Taiwan en voorheen Hong Kong nooit zo succesvol geweest zijn, het is het regime dat een cultuur schept waarin dit stadium van de economie een soort dood punt blijft. Kan het moeilijk onder woorden brengen zoals ik het begrijp, heeft iets te maken met ieder voor zich en niemand voor ons allen (want de partij geeft niet thuis, maar heeft god al verboden dus die is er dan weer niet om dat stukje in te vullen).

Ik weet ook dat een bevriende handelaar een vast Chinees contact (eenvrouwszaak) heeft dat voor hem bemiddelt met leveranciers. Zo iemand is dan wel erg zorgvuldig om de goede handelsrelatie in stand te houden. Ik aarzel zelf ook niet om op Ali Express te kopen, maar je moet het allemaal een beetje proberen in te schatten. Actuele IC's die nog op een stukje van een rol zitten hebben bijvoorbeeld een kleinere kans om vals te zijn dan moeilijk verkrijgbare types die al een aantal jaar uit productie zijn.

En weer helemaal richting on-topic en om GD te plagen met z'n OC71: Ik heb hier wat transistoren. Doosje met 50 ongestempelde torren in TO-8 huisje. Op het doosje staat gestempeld "TF78 ÄHNLICH". Destijds waren er vast wel handelaren die dan een mooi stempel kochten of maakten om er toch nog "echte torren" van te maken die ze duurder konden verkopen (vermogenstor dus niet het goedkoopste grut). Wat dat betreft is vervalsen dus ook niet landgebonden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."