Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Op 4 augustus 2019 23:01:12 schreef Jochem:
Met jouw capaciteiten (zoveel is inmiddels duidelijk) zou je toch verwachten dat die uC voldoende zou zijn...?

Bedankt voor de eer, maar nogmaals, de afhankelijkheid van mijn eigen software en die van anderen, en het feit dat ik er soms voor een heel lange tijd niet kom, maakt een robuuste oplossing noodzakelijk.

Ik denk dat dit de laatste post uit de reeks is, één van de twee identieke Linksys routers waarvan de statusledjes vanop afstand uitgelezen kunnen worden, en de router ge re-set kan worden.

Comparators, optocouplers voor de LEDs, bistabiel relaisje voor power.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Nog een projectje.

Vermits ik nu in de Grote Stad woon in de States, is mijn elektrische auto meer van nut in Finland. Dus ging hij de plas over.

Maar daar had de lokale overheid een probleem mee. Een heel gedoe met verkeerde stickers en lampjes en wat nog allemaal, en het moeilijkst was het mistlicht.

De lokale Chevy dealer had al de decoupeerzaag in hand om een groot rechthoekig gat in de bumper te hakken, en hoewel ik helemaal geen "car guy" ben, vond ik dat er toch lichtjes over.

Dus heb ik het zo gedaan. Lamp van een Opel Ampera besteld, en dat blijkt netjes te passen op de plaats van het achteruitrijlicht. Maar uiteraard is er geen kabel aanwezig in de boom, en ook geen schakelaar op het dashboard.

Dus dacht ik: laten we het nummerplaatlampje - een festoon gloeilamp van 5W (rolleyes) - door een LED exemplaar vervangen en een paar Watt sparen. Daar kan ik dan stroom stelen. Het mistlicht zelf wordt dan een rode LED welke ik aan een Watt of 3-4 laat draaien en alles is nog binnen specs.

Een koeler van een Pentium 2 werd uit een kist met koelelementen gevist en een LM317 werd opgetrommeld om een constante stroombron te maken.

Ik heb geen tijd om aan CANbus hacking en zo te doen, dus heb ik een klik-aan-klik-uit ontvanger uit een stopcontact gehacked en in een doosje gestopt. De LED zelf wordt aangestuurd door een MOSFET (IRFZ44), koeling is niet nodig.

Het was een gedoe om bevestigingspunten te vinden, maar het is dan uiteindelijk toch redelijk gelukt.

En het resultaat is dat de helderheid van het mistachterlicht met de LED zeker de helderheid van een gewoon mistlicht van 21W overtreft.

OK, technisch gezien is dit misschien slechts 99.9% legaal, omdat ik niet het correcte gloeilampje gebruik. Máár: op de behuizing van de Ampera staat een E-markering, en het heerschap van de keuring was tevreden met de E-markering (tegen beter weten in). Het KAKU kastje in de auto daarentegen... Hoewel daar geen regeleving voor bestaat, weigerde hij het goed te keuren omdat het niet deel uitmaakte van de vaste installatie van de auto. Dus heb ik het ding met dubbelzijdige tape vastgeplakt, en zo is hij gekeurd geraakt.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 7 augustus 2019 17:26:05 schreef Bert_mc:
Hoewel daar geen regeleving voor bestaat, weigerde hij het goed te keuren omdat het niet deel uitmaakte van de vaste installatie van de auto. Dus heb ik het ding met dubbelzijdige tape vastgeplakt, en zo is hij gekeurd geraakt.

Had zó in Nederland kunnen wezen!

If you want to succeed, double your failure rate.
vergeten

Golden Member

Op 7 augustus 2019 17:26:05 schreef Bert_mc:

OK, technisch gezien is dit misschien slechts 99.9% legaal, omdat ik niet het correcte gloeilampje gebruik. Máár: op de behuizing van de Ampera staat een E-markering, en het heerschap van de keuring was tevreden met de E-markering (tegen beter weten in). Het KAKU kastje in de auto daarentegen... Hoewel daar geen regeleving voor bestaat, weigerde hij het goed te keuren omdat het niet deel uitmaakte van de vaste installatie van de auto. Dus heb ik het ding met dubbelzijdige tape vastgeplakt, en zo is hij gekeurd geraakt.

Knutselen aan typegoedgekeurde verlichting waarmee hij is toegelaten in een land, is illegaal.

Hoe heet dat nou jouw aktie samengevat: "bedrog"

Lekker verblindend die mistlamp, zou je nog weleens voor aangehouden kunnen worden! :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Hoe heet dat nou jouw reactie samengevat: "gejengel"

Die keuring is waarschijnlijk ook de eerste en laatste keer dat die mistlamp zal branden ;)

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb ooit ook zo'n ambtenaren bedrog-/foezeltruuk meegemaakt, maar helaas té off topic....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 7 augustus 2019 17:55:53 schreef vergeten:
[...]

Lekker verblindend die mistlamp, zou je nog weleens voor aangehouden kunnen worden! :(

Mistlampen (toch in elk geval die achter) horen onder normale omstandigheden te verblinden. Daarom dat je ze ook alleen bij zeer slecht zicht mag voeren!

En ja, RDW-keuringen laten ruimte voor interpretatie, en opzich is dat prima zolang het in de geest van de wet blijft.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 7 augustus 2019 19:21:15 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 augustus 2019 17:55:53 schreef vergeten:
[...]
Knutselen aan typegoedgekeurde verlichting waarmee hij is toegelaten in een land, is illegaal.

En als er nog géén typegoedgekeurde verlichting op zit?

Er zit geen énkele Europese typegekeurde lamp op die auto. Wegens voor de Amerikaanse markt gebouwd. Toch is de auto in orde, toegelaten en gekeurd, in Europa.

Hoe heet dat nou jouw aktie samengevat: "bedrog"

Bedrog? Misschien ben je gewoon het tactloze type, en zal ik je maar het voordeel van de twijfel geven. Sta mij echter toe om jouw hopelijk welgemeend juridisch advies met een snuifje zout te nemen.

Lekker verblindend die mistlamp, zou je nog weleens voor aangehouden kunnen worden! :(

Het stralingspatroon valt niet te onderscheiden van een OEM licht. En ja, dat heb ik nauwkeurig nagetrokken.

Op 7 augustus 2019 18:00:17 schreef Sine:
Hoe heet dat nou jouw reactie samengevat: "gejengel"

Die keuring is waarschijnlijk ook de eerste en laatste keer dat die mistlamp zal branden ;)

Ze is inderdaad letterlijk nog nooit gebruikt.

Op 7 augustus 2019 19:18:07 schreef maartenbakker:
[...]
Mistlampen (toch in elk geval die achter) horen onder normale omstandigheden te verblinden. Daarom dat je ze ook alleen bij zeer slecht zicht mag voeren!

En ja, RDW-keuringen laten ruimte voor interpretatie, en opzich is dat prima zolang het in de geest van de wet blijft.

En zo hoort het ook. Het moet technisch werken, omdat het een veiligheidsfeature betreft. En het werkt ook als dusdanig.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Komaan iedereen. Een elektronicaforum zonder projecten.

Hierbij een cavity filter voor een 70cm ontvanger. Zo eenvoudig, zo schoon. En werkt voortreffelijk.

Je vindt veel literatuur hierover...

... behalve over het plaatsen en de lengte van de pickup coils! Dit was dan ook expermimenteel en werkt fenomenaal. Gewoon geluk gehad met de impedantie? Minder dan -1dB S21 en reflectie aan beide zijden beter dan -20dB.

Deurtje moet wel dicht anders klopt er niks van de meting.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Mooi stukje werk.
Maar ik snap niet waar ik naar zit te kijken.
Gezien de afscherming denk ik iets in het HF gedeelte.
En waarschijnlijk een regelbaar filter.
Je hebt het ook nog over een spoel, zit deze over de ronde pijp ?

Hubie

Special Member

Het is een zeer scherp afstembaar filter,zie hier in de link een dwarsdoorsnede van zo'n cavity.
Je kan er ook een ontvanger van maken. http://sm0vpo.altervista.org/use/cavity.htm

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 16 augustus 2019 16:54:43 (20%)

Jinny

Golden Member

Dat is een mooi filter..
Zelf heb ik op een dergelijke manier ooit nog eens een stackpijp gemaakt voor 2 meter, een in twee uit, of andersom natuurlijk..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 16 augustus 2019 16:19:18 schreef Hubie:
Het is een zeer scherp afstembaar filter,zie hier in de link een dwarsdoorsnede van zo'n cavity.
Je kan er ook een ontvanger van maken. http://sm0vpo.altervista.org/use/cavity.htm

Bedankt weer wat geleerd.

Op 16 augustus 2019 16:19:18 schreef Hubie:
Het is een zeer scherp afstembaar filter,zie hier in de link een dwarsdoorsnede van zo'n cavity.
Je kan er ook een ontvanger van maken. http://sm0vpo.altervista.org/use/cavity.htm

Ja, en ik sta er echt verwonderd van dat dit soort filter niet populairder is. Het is zo simpel om te maken en niet kritisch qua afmetingen. De doorlaatverliezen zijn bijna nul en tientallen dB rejectie een paar percent van de centerfrequentie is goed doenbaar!

Op 16 augustus 2019 18:59:50 schreef Jinny:
Dat is een mooi filter..
Zelf heb ik op een dergelijke manier ooit nog eens een stackpijp gemaakt voor 2 meter, een in twee uit, of andersom natuurlijk..

Wat is een stackpijp? Een splitter?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hierbij nog een loodgietersproject zoals het vorige - maar dit keer met een helical structuur.

Het probleem is hier dat je een aftakking moet maken op een specifieke plaats om de impedantie juist te krijgen, en dat ligt niet voor de hand.

De selectiviteit is niet slecht, maar ik vind de cavity filter véél beter, maar hij neemt meer plaats in dan de helix.

Een tomatenblik, wat draad en een stuk print is alles wat je nodig hebt. En wat connectoren uiteraard.

Het pickup spoeltje heb ik hier breder gemaakt in een poging om de bandbreedte wat te verbreden en de impedantie van de uitgang aan te passen. Het effect hiervan is slechts marginaal.

Voor de rest is het gewoon knippen en plakken. De pickup is kritisch, millimeterwerk en experimenteren.

Dit filter is vanzelfsprekend ook veel meer trilgevoelig.

Bert

Suffering from wiseass oneliner blackout

Heeft dat iets met transmissielijnen op radar frequenties te maken? Heb ooit op school nog een en ander erover gehad maar is diep, heel diep weggezakt.

Ooit een verhaal van een collega gehoord (details zijn vaag) uit zijn tijd van het inrichten van onderzeeërs voor de marine: daar hadden ze wat kabels opgehangen en daarvoor wat schroefjes door de transmissiebuizen voor het radarsignaal gejast...

Schijnt een erg duur grapje te zijn geweest.

Hi Bert,

Leuke filters, netjes gebouwd. Je hebt een VWNA zie ik.
Kan er een plot, S21 VSWR, bij?

Groet,

Henk

Op 16 augustus 2019 23:44:04 schreef r-p:
Heeft dat iets met transmissielijnen op radar frequenties te maken? Heb ooit op school nog een en ander erover gehad maar is diep, heel diep weggezakt.

Het heeft er vaag iets mee te maken, de transmissiemodus in golfpijpen heeft wel wat gemeen met caviteiten, ja. Maar niet meer dan oppervlakkig, een golfpijp voor de 70cm band zou een dikke halve meter breed zijn, en dit filtertje is minder dan 4cm :)

Ooit een verhaal van een collega gehoord (details zijn vaag) uit zijn tijd van het inrichten van onderzeeërs voor de marine: daar hadden ze wat kabels opgehangen en daarvoor wat schroefjes door de transmissiebuizen voor het radarsignaal gejast...

Ik denk dat het een broodje aap is, want ik denk niet dat een golfpijp van een radarinstallatie van een onderzeeër (?!?) ergens langs een spreekwoordelijke regenpijp loopt. Misschien heeft een onderzeeër wel een radar, maar dat gaat enkel werken indien hij op het water aan het dobberen is en dan zal een compact radarsysteem wel ergens in een hermetisch gesloten radome verpakt zitten..

Op 18 augustus 2019 10:09:20 schreef Camino1:
Leuke filters, netjes gebouwd. Je hebt een VWNA zie ik.
Kan er een plot, S21 VSWR, bij?

Dank je. Ik heb die plots natuurlijk, maar ik kan ze zo even niet vinden. Ik zal de filters eens bij mekaar rapen en nog eens sweepen!

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 22 augustus 2019 20:45:33 schreef Bert_mc:

Ik denk dat het een broodje aap is, want ik denk niet dat een golfpijp van een radarinstallatie van een onderzeeër (?!?) ergens langs een spreekwoordelijke regenpijp loopt. Misschien heeft een onderzeeër wel een radar, maar dat gaat enkel werken indien hij op het water aan het dobberen is en dan zal een compact radarsysteem wel ergens in een hermetisch gesloten radome verpakt zitten..

radarantenne staat gewoon buiten, golfpijp koppelt in als mast geheel op staat. de golfpijp zit binnen in de eov-hut tegen het dak gemonteerd .

https://duckduckgo.com/?q=driecylinder+onderzeeboten&t=raspberrypi…

fatbeard

Honourable Member

Op 16 augustus 2019 23:23:03 schreef Bert_mc:
[...]
Het is zo simpel om te maken en niet kritisch qua afmetingen.
[...]

Dat is niet helemaal waar.
De hoofdreden dat ze niet zo heel populair zijn is de thermische gevoeligheid: door de uitzettingscoëfficient van het gebruikte materiaal (is van koper best wel groot) verandert de afmeting en daarmee de afstemming.

Deze filters worden veel gebruikt in diplexers, waar het verschil tussen de zend- en ontvangstfrequentie slechts enkele promilles is van de carrierfrequentie (bijv in 2m repeaters 600kHZ op 144MHz).
Zelfs een kleine verstemming in het ontvangstfilter kan dan leiden tot het uitbranden van de ingangstrap van de ontvanger, een kleine verstemming in het zendfilter tot het uitbranden van de zender door misaanpassing.
De professionele varianten zijn doorgaans gemaakt van materialen met een lage uitzettingscoëfficient, de zelfbouw varianten worden meestal dik ingepakt met isolatiemateriaal.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 23 augustus 2019 12:57:24 schreef fatbeard:
[...]
Dat is niet helemaal waar.

De hoofdreden dat ze niet zo heel populair zijn is de thermische gevoeligheid: door de uitzettingscoëfficient van het gebruikte materiaal (is van koper best wel groot) verandert de afmeting en daarmee de afstemming.

Dat is in principe zeker juist, maar de drift vs. bandbreedte is toch nog redelijk, zeker voor filters met slechts één enkele cavity. Koper zet uit aan 20ppm per graad of zo, en ik denk dat de frequentiedrift daar bijna gelijk mee loopt.

Stel een temperatuursbereik van 10 tot 30 graden, dan heb je een drift van +/- 200 ppm, oftewel bijna 100kHz in de 70cm band. Als preselectiefilter is dat best te pruimen, omdat de -3dB punten toch wel een percent (of twee?) van de resonantiefrequentie zijn, in geval van de 70cm band toch meerdere MHz breed. Daar kan ik mee leven.

Deze filters worden veel gebruikt in diplexers, waar het verschil tussen de zend- en ontvangstfrequentie slechts enkele promilles is van de carrierfrequentie (bijv in 2m repeaters 600kHZ op 144MHz).
Zelfs een kleine verstemming in het ontvangstfilter kan dan leiden tot het uitbranden van de ingangstrap van de ontvanger, een kleine verstemming in het zendfilter tot het uitbranden van de zender door misaanpassing.

Ja, dat is al een moeilijker geval. Duplexers zijn altijd lastig, maar als je 100dB verzwakking wil van een signaal dat slechts een halve percent van je ontvangstsignaal weg zit, dan heb je niet veel keuze qua filtertopologie...

De professionele varianten zijn doorgaans gemaakt van materialen met een lage uitzettingscoëfficient, de zelfbouw varianten worden meestal dik ingepakt met isolatiemateriaal.

De professionele wat ik gezien heb waren toch altijd óf verzilverd messing, óf verzilverd koper.

Edit: ik liep net deze dingen tegen het lijf hier. Een commercieel filter voor een sub 2GHz band, waar ik nog ooit een 2.3GHz amateurband filter van ga proberen te maken.

En deze Mobira/Nokia NMT telefoon, met een serieuze duplexer erin zitten. Die dingen zijn fenomenaal. Gelukkig hebben we die nu niet meer nodig.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Nog een oud project - een literteller voor een brandstofpomp bij een landbouwer. Gewoon leuk omdat het grote LED displays gebruikt :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

En het laatste voor vandaag: een CW & RTTY bakentje voor de 80m band.

Een 3.68MHz kristal rond een CD4000 chip, met een BC547 push-pull versterker erachter.

Ik had een reeks Mitsubishi RD16 RF Fets liggen, dus die maar ingeschakeld om wat meer vermogen te krijgen:

En die dingen zijn echt een plezier om mee te werken... Makkelijk om er een Watt of 13 uit te halen zonder dat het raar begint uit te zien:

En je ziet dat het niet helemaal zuivere koffie is...

Maar toch blijken de harmonischen mee te vallen:

En dat is zonder filtering.

Suffering from wiseass oneliner blackout

En het doosje is eindelijk dicht :)
Knopjes, schakelaars etc, alles compleet.

Frontpanel bestaat uit mat fotopapier met plakfolie. De displays zitten achter een stukje rode folie (de vlaggetjeslijn mist er nu één :P). Daardoor kan er nu ook niks meer aan de folie plakken.
Bij de CC en CV leds een foutje gemaakt want daar heb ik een gaatje ook door de folie gemaakt terwijl dat alleen door het papier had gemoeten.

Edit: aan de onderkant zit het nu ook volledig in het gootje.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Klein projectje van mij. Meestal bouw ik wat opstellingen op breadboard en test ik wat dingen uit. Solderen op gaatjesprint ging regelmatig fout na wat tips van hier (gebruik van solid core draad) ging het een stuk beter. Geen ellende met draden die los raakte wanneer ik een soldeerpunt aantipte enz.

Kleine mono VU meter met schakelaar om te wisselen tussen links en rechts.

Dit topic is gesloten