Nog een projectje.
Vermits ik nu in de Grote Stad woon in de States, is mijn elektrische auto meer van nut in Finland. Dus ging hij de plas over.
Maar daar had de lokale overheid een probleem mee. Een heel gedoe met verkeerde stickers en lampjes en wat nog allemaal, en het moeilijkst was het mistlicht.
De lokale Chevy dealer had al de decoupeerzaag in hand om een groot rechthoekig gat in de bumper te hakken, en hoewel ik helemaal geen "car guy" ben, vond ik dat er toch lichtjes over.
Dus heb ik het zo gedaan. Lamp van een Opel Ampera besteld, en dat blijkt netjes te passen op de plaats van het achteruitrijlicht. Maar uiteraard is er geen kabel aanwezig in de boom, en ook geen schakelaar op het dashboard.
Dus dacht ik: laten we het nummerplaatlampje - een festoon gloeilamp van 5W (rolleyes) - door een LED exemplaar vervangen en een paar Watt sparen. Daar kan ik dan stroom stelen. Het mistlicht zelf wordt dan een rode LED welke ik aan een Watt of 3-4 laat draaien en alles is nog binnen specs.
Een koeler van een Pentium 2 werd uit een kist met koelelementen gevist en een LM317 werd opgetrommeld om een constante stroombron te maken.
Ik heb geen tijd om aan CANbus hacking en zo te doen, dus heb ik een klik-aan-klik-uit ontvanger uit een stopcontact gehacked en in een doosje gestopt. De LED zelf wordt aangestuurd door een MOSFET (IRFZ44), koeling is niet nodig.
Het was een gedoe om bevestigingspunten te vinden, maar het is dan uiteindelijk toch redelijk gelukt.
En het resultaat is dat de helderheid van het mistachterlicht met de LED zeker de helderheid van een gewoon mistlicht van 21W overtreft.
OK, technisch gezien is dit misschien slechts 99.9% legaal, omdat ik niet het correcte gloeilampje gebruik. Máár: op de behuizing van de Ampera staat een E-markering, en het heerschap van de keuring was tevreden met de E-markering (tegen beter weten in). Het KAKU kastje in de auto daarentegen... Hoewel daar geen regeleving voor bestaat, weigerde hij het goed te keuren omdat het niet deel uitmaakte van de vaste installatie van de auto. Dus heb ik het ding met dubbelzijdige tape vastgeplakt, en zo is hij gekeurd geraakt.