nee ik bied geen TV aan
B & O zelf staat te koop:
https://www.nu.nl/economie/5982329/deense-fabrikant-bang-olufsen-staat…
waarsch. binnenkort ook einde oefening...
Was al jaren matige elektronica in een mooi design IMO...
Special Member
nee ik bied geen TV aan
B & O zelf staat te koop:
https://www.nu.nl/economie/5982329/deense-fabrikant-bang-olufsen-staat…
waarsch. binnenkort ook einde oefening...
Was al jaren matige elektronica in een mooi design IMO...
Special Member
The Big Bang...
Moderator
Op 23 augustus 2019 14:24:36 schreef High met Henk: Was al jaren matige elektronica in een mooi design IMO...
In ieder geval sinds begin jaren 80 beroerde techniek en/of stickerplakkert. Maar inderdaad wel heul mooi.
Ben ze een beetje uit het oog verloren de laatste decennia, maar vroeger hadden ze hi-fi sets waar je een dressoir van vier meter breed voor nodig had. Net op de website gekeken hoe het er nu uitziet, tsja, je moet er van houden.
Ik denk dat de liefhebbers die er ook daadwerkelijk nog voor willen betalen niet meer zo dik gezaaid zijn. Wie heeft er nog een grote traditionele "set" staan? (jaja, ik weet het, wij op dit forum uiteraard wel*). Wie zit er te wachten op een tv met allerlei notenhouten frutsels? En dan dat soort prijzen ook, ik vind het niet zo heel raar dat het niet loopt.
*) ik niet.
Niet heel gek, de markt voor dat soort specifieke dingen is gewoon heel klein.
B&O had wel wat onderscheidende dingen wat, voor de mensen die het ervoor over hadden, wel meerwaarde had, maar tegenwoordig is dat een stuk minder.
Na Loewe is dit de meest logische 'volgende'
Special Member
Ik ken ze vooral van 'hoe platter hoe beter'... (o.a. de Beocenter en Beomaster)
Was nooit prettig om aan te sleutelen.
Ze ontworpen eerst een mooie kast, waar vervolgens de techniek met veel moeite ingepropt moest worden door de techniekers...
(wat in de jaren '70 geen pretje was met de redelijk grote onderdelen van toen)
Misschien, heel misschien, als ze op deze design tour waren doorgegaan en een vleugje van bijvoorbeeld Apple's design hadden gevolgt, wie weet hadden ze dan nog steeds bestaan.
Misschien hadden ze zich nog hoger in de high end audio markt moeten storten welke ondanks de (soms belachelijk) hoge prijzen ook nog steeds bestaat. Misschien, misschien...
Op 23 augustus 2019 14:40:48 schreef GJ_:
[...]In ieder geval sinds begin jaren 80 beroerde techniek en/of stickerplakkert. Maar inderdaad wel heul mooi.
Dat klopt toch echt niet. Ze hebben door de jaren heen inderdaad zo nu en dan ingekocht, en er zijn wel eens beroerde eigen modellen geweest, maar de rest was prima.
kom die installaties nog wel vaker tegen, doorgaans wel ouder spul intussen. de bijbehorende B&O tv is vaak t eerste wat is vervangen, de hifi installatie draait dan amper, dus die staat ook langer. een heel multikabelnet rondgelegd in de huiskamer voor dat spul. bekende kabels en protocollen wat bijv met IP connectie deed B&O niet aan, altijd rare stekkers.
Moderator
Op 23 augustus 2019 16:54:52 schreef maartenbakker:...en er zijn wel eens beroerde eigen modellen geweest, maar de rest was prima.
De Philips TV's waren prima, de videorecorders (ook Philips) een ingekocht drama. De eigen stereo apparatuur was ook pruts. Matige kwaliteit, vaak stuk en daarmee veel te duur.
Zie Paulinha_B
Ik vergeet niet gauw de laaiend-entoesiaste bespreking van hun tangentiële draaitafel in Radio Bulletin, dat moet in de vroege jaren 1970 geweest zijn.
Het leek mij altijd een beetje het audio-equivalent en voorloper van Apple: goed materiaal, zeer fraaie vormgeving, veel te duur voor het gebodene.
Ik heb ooit in de jaren 90 een van hun TV's gehad, op zich best een fijne televisie.
Met wat eigenzinnige kwaaltjes (een verticaal spoeltje dat als het zijn kern verloor een bijna nucleaire explosie deed plaatsvinden)
Maar op zich voor die tijd was het een zeer redelijke TV, ze hadden alleen wat beter moeten nadenken over component positie en veroudering.
Golden Member
Op 23 augustus 2019 18:57:24 schreef big_fat_mama:
Ik vergeet niet gauw de laaiend-entoesiaste bespreking van hun tangentiële draaitafel in Radio Bulletin, dat moet in de vroege jaren 1970 geweest zijn.Het leek mij altijd een beetje het audio-equivalent en voorloper van Apple: goed materiaal, zeer fraaie vormgeving, veel te duur voor het gebodene.
Daar moest ik ook aan denken er staat er nog een te koop op MP https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/platenspelers-en-pick-up… en deze https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/radio-s/a1298860150-bang…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 23 augustus 2019 19:24:45 (13%)
Op 23 augustus 2019 18:55:36 schreef GJ_:
[...]De Philips TV's waren prima, de videorecorders (ook Philips) een ingekocht drama. De eigen stereo apparatuur was ook pruts. Matige kwaliteit, vaak stuk en daarmee veel te duur.
Ik heb niet direct die indruk uit erg beperkte eigen ervaring met de audio en relatief weinig retouren die ik tussen dealeroverschotten tegenkwam, maar opzich is het niet onlogisch dat dicht opeengepakte apparatuur iets kwetsbaarder is.
Van de televisies zou ik het LX2500/LX2800 chassis het laagst plaatsen in betrouwbaarheid, op de voet gevolgd door een gedeelde een-na-laatste plaats tussen Thomson ICC5 en Philips GR2.2. Op de twee-na-laatste plaats zou ik de Thomson ICC3 zetten en daarboven weer de chassis van B&O zelf. Of schat ik die toch te degelijk in? Lastig toegankelijk waren ze vaak wel.
Videorecorders is een verhaal apart. Philips is na de eerste generatie V2000 nooit echt slecht geweest en bovendien heeft B&O een hele reeks zelf in samenwerking met Hitachi ontwikkelde en gebouwde machines gehad. Wat wel een punt is met Philips video's is dat je ze haat of ervan houdt als monteur. Het was altijd net even iets anders, maar als je onderdelen op voorraad had en truukjes kende dan kon je ze zeer snel en betrouwbaar repareren.
Golden Member
Dus die oude platenspelers zijn nog steeds geld waard!!(Beogram 4000/4002).Toch geen rommelding.Heb er velen gerepareerd, liftjes, fotocel,afregeling lift,e.d. Ging mij toentertijd goed af. B&O t.v.'s hadden duidelijk een mooier beeld.B&O had ook de cutoff regeling van de beeldbuis ontworpen,en Philips heeft het patent na 8 jaar geschonden.zeg maar gejat!
Special Member
Ze hadden ook nog andere zaken, zoals de BeoTime:
Op 23 augustus 2019 19:34:05 schreef Krelis Vonketrekker:
Dus die oude platenspelers zijn nog steeds geld waard!!(Beogram 4000/4002).Toch geen rommelding.Heb er velen gerepareerd, liftjes, fotocel,afregeling lift,e.d. Ging mij toentertijd goed af. B&O t.v.'s hadden duidelijk een mooier beeld.B&O had ook de cutoff regeling van de beeldbuis ontworpen,en Philips heeft het patent na 8 jaar geschonden.zeg maar gejat!
Heb je van dat laatste details? Weet je toevallig in welke chassis ik dat kan terugvinden (zowel B&O als Philips)? Opzich hadden meer fabrikanten soortgelijke schakelingen maar ik zie Philips er wel voor aan dat ze "inspiratie" hebben opgedaan.
Golden Member
@Krelis De beeldbuizen waren selecteerde Philips buizen, volgens de dealer liep er een B&O mannetje mee in de fabriek die de beste eruit pikte. Ik heb een Beogram 1000 platenspeler gehad die prima speelde en had zelfs een elliptische diamant. Een 2de hands KTV stond hier, heel mooi exemplaar en incl. de lichtmetalen afstandsbediening. Nieuw zou ik dat spul nooit gekocht hebben. Later ook wel toestellen gerepareerd ik vond ze nogal klungelig in elkaar gezet. De vierkleuren service documentatie was wel weer prachtig. Dat werd standaard meegeleverd.
hier nog 1 der laatste crt bakken met VHS ingebouwd, die was afgeschreven toen de beeldbuis 1 kleur niet meer kon ophoesten..
dacht een avant toestel dat het was.
overduidelijk philips guts in die tv, erg zware bak, ding draaide na aanzetten een halve slag rond op de voet, direct op de vloer stond deze.
met deze buis erin..
Golden Member
De AVANT had maar twee mankementen,Philips beeldbuis met de bekende problematiek, en de videorecorder. Als er een Panasonic in gezet was,was een probleem opgelost. trouwens,zelden storingen aan dit binnenwerk.
deze had een to220 diode in sluiting, die uit z'n kleine broertje gesloopt. enkele maanden later was de buis dus gaar. die grote stekker linksonder was de systeem koppeling, wat een nodeloos complexe verbinding was dat..
Op 23 augustus 2019 20:06:13 schreef testman:
hier nog 1 der laatste crt bakken met VHS ingebouwd, die was afgeschreven toen de beeldbuis 1 kleur niet meer kon ophoesten.. dacht een avant toestel dat het was.overduidelijk philips guts in die tv, erg zware bak, ding draaide na aanzetten een halve slag rond op de voet, direct op de vloer stond deze.
Nope, Philips buis en paar losse onderdelen die elke TV-fabrikant inkoopt zoals de lijntrafo, op een B&O chassis. Ik geloof dat ze dat het Unity chassis noemden. Wel komt de VHS-module uit de Philipsfabriek.
Het aparte van deze buizen, is dat ze vaak NIET leeggekeken zijn maar juist luie kathodes krijgen, misschien omdat B&O ze op een wat te lage gloeispanning liet draaien? Nooit nagemeten, die toestellen zijn te groot om thuis test te laten spelen. Warmstoken of regenereren kan in zulke gevallen langdurig resultaat geven.
Op 23 augustus 2019 20:37:01 schreef Krelis Vonketrekker:
Als er een Panasonic in gezet was,was een probleem opgelost. trouwens,zelden storingen aan dit binnenwerk.
Nee hoor, dan had er een K-duuk ingezeten, met net als de turbodrive een wieltje dat graag losraakt van het asje. Overigens vind ik de turbodrive absoluut geen slecht deck voor de nadagen van VHS. De meestvoorkomende reparaties kun je met wat ervaring en onderdelen zeer snel en betrouwbaar doen.
B&O wordt door autofabrikanten nog steeds ingehuurd voor audio in hun betere modellen.
Je betaalt daar een redelijke meerprijs voor, meestal zo'n 1.000 tot 2.000 euro, maar je hebt dan echt wel kwaliteit.
Uiteraard is dat alleen zinvol in auto's die, ook op hoge snelheid, stil zijn.
Met een marktwaarde van pakweg 250 mln euro (dacht ik) is B&O een aantrekkelijke partij voor autofabrikanten. Akoestiek in een auto is een vak apart.
Het zou mij dus niet verbazen als, net als ze deden met kaartenmaker HERE, de merken Audi, BMW en Mercedes gezamenlijk een bod doen.
kaartenmaker here was eens nokia en daarvoor navteq.
[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 23 augustus 2019 23:29:41 (27%)