Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Sine

Moderator

Ja, alleen zitten die in een buisje, wat op termijn toch wat minder problemen gaat geven met vervuiling, iets waar in bij Lixie bang voor ben met die open constructie.

Edge lit is overigens ook niets nieuws, dat bestond ten tijde van de nixie ook.

Ik heb er zelf nog eentje liggen die bedoeld was voor een fruitautomaat.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 4 september 2019 12:58:06 (13%)

Op 4 september 2019 12:52:30 schreef Sine:Edge lit is overigens ook niets nieuws, dat bestond ten tijde van de nixie ook.

Ik ken ze idd. Zit zelfs in een oude James Bond film :)
Ik vind hem erg mooi en ook de prijs is goed.
Die Lixie panelen hebben niet de klassieke look en ik heb nog geen klok gezien die ik mooi vind. Dit product straalt klasse uit.
Zou mooi zijn om wat meer (close-up) foto's te zien.
Enige minpuntje (voor mij) is dat de buizen plat zijn aan de bovenkant. Zijn er geen grote reageerbuizen te koop die je hiervoor zou kunnen gebruiken?
En misschien een dun buisje met een separator teken.

Op 29 juli 2019 15:55:55 schreef Nightwalker:U vraagt, wij draaien.

Hey vraagje:
Ik zie dat er nog maar 61 van de 1000 klokken gereserveerd zijn terwijl jullie 2557 backers hebben. Of hebben die mensen een x bedrag gepledged zonder een klok te willen?

Sine

Moderator

Ik heb zo'n vermoeden dat Nightwalker helemaal niets met het project te maken heeft ;)

Klopt. Omdat ik al eens andere projecten/producten via indiegogo heb gesponsord/gekocht krijg ik regelmatig notificatie-emails over andere interessante campagnes. Zodoende wist ik van deze 'nixie' klokjes.

Het "u vraagt, wij draaien" was grappig bedoeld om ze aan te halen. Niet dat ik er iets mee te maken heb.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op woensdag 4 september 2019 13:51:00 (21%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 4 september 2019 13:48:58 schreef Nightwalker:
Het "u vraagt, wij draaien" was grappig bedoeld om ze aan te halen. Niet dat ik er iets mee te maken heb.

Oeps :P
Wel jammer eigenlijk.

Tidak Ada

Golden Member

Even iets heel anders:

Zitten hier mensen, die ervaring hebben met Elesta EZ10A en EZ10B dekatrons?. Ik zit al jaren met plannen om daar iets mee te doen.
Het gaat primair om een klokdeler die de volgende frequenties kan leveren: 4Hz; 2Hz; 1Hz ½Hz ¼Hz.
Ik heb daarvoor 2 EZ10A's en 3 EZ10B's liggen (en 3 voetjes!!) en een aantal Sylvania 6879 dekatrons. Verder nog twee stuks GDT-120-M van Ericsson (Stuurbuisje)
De binaire deling van 4Hz tot ¼Hz denk ik voorloping met neon- of triggerbuisjes (Elesta ES11) uit te voeren.

De geplande clock oscillator geeft 4mHz op TTL niveau af, dus dat moet met TTL of HLL naar beneden gebracht worden naar 400kHz.
Eventueel zou hiervoor ook DCF of GPS signaal gebruikt kunnen worden, maar voor mij is dat 'acabadabra' ;(

Nu mijn vragen:

Hoe kan ik vanaf die 400kHz @ 5V de eerste EZ10B (1MHz) sturen met zo min mogelijk energieverbruik.
In de literatuur (Dance) vind ik wel voorbeelden met een E82CC, maar die laatste is een "veelvraat".
Om het stroom verbruik te minimaliseren denk ik een en ander met FET's op te lossen. Dat scheelt sowieso al de gloeistroom.
Helaas ontbreekt mijn de h.f. ervaring bij de benodigde pulshoogte en -tijden.

Hetzelfde geldt overigens ook, zijn het in mindere mate, voor de volgende stuurtrapjes. Wel kunnen hier in twee gevallen die GDT 120-M schakelbuisjes worden toegepast.

Verdere vragen volgen later.

Groet,

T.A.

Graag jullie suggesties.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Moet het met buisjes? Die pulsen kunnen natuurlijk ook prima met een paar torretjes als je toch al van mos/ttl komt.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Sine,

Ja, de dekatrons zijn essentieel, maar die aansturing/pulsvorming mag natuurlijk ook met FET's, juist vanwege de lagere stroomconsumptie.
Die schakeling uit Dance met een E82CC kan je de thee op warm houden :( Liever FET's dus !

Als ik de schakeling in Dance goed doorzie staat die E82CC als monostab geschakeld. Zoiets zal het dus moeten worden. An sich niet ingewikkeld, maar bij 400kHz toch weer wat nadere koek. Dat is dus mijn probleem

Ken jij het schema van uit Dance?

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Ik ken alleen deze twee.

Waarbij de eerste duidelijk enkel een versterker is.

Ofwel, je hoeft enkel negatief te pulsen met iets meer dan 55V, eitje met een een MPSA42.

Dat kun je doen door de kathode op te tillen naar een volt of 60, of door met een ctje een negatieve puls te maken zoals ze ook met de buisjes doen.

Er is geen enkele reden om daar perce een E92CC voor te gebruiken.

Dit zal prima werken:

Maar dan maar met een enkele transistor uiteraard.

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb deze twee: een voor 500kHz en een voor 1MHz
Dat zijn volgens mij monostabs.
Ik was overigens een 1-tje vergeten het gaat om de E182CC. Buisje is moeilijk te krijgen en zeer duur

Jouw schema's zijn voor 100kHz en dus niet geschikt voor mijn eerste delertrap (400kHz !)

Daarbij komt dat die 5V Pulsen (15V voor CMOS) Nog flink versterkt moeten worden En dat kan misschien een fiks probleem worden met de stijgtijd.

Overigens heeft 'lieber Herr Dieter' de schama's van Dance gegapt, vetaald en commercieel gepubliceerd.
Ik heb ze nu dus weer ge-OCR-d en netjes in een Word file opgeslagen... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Hmm, geen mono's volgens mij. Daar zit wat tricky spul in voor hoge frequenties, maar dat heb je helemaal niet nodig.

Tidak Ada

Golden Member

Es ist jetzt Zeit zum gehen (schlafen), aber onne letztes Glas und Zigarette.....

Morgenavond verder ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 4 september 2019 23:48:09 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Je bedoelt die spoeltjes en die OA5?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Al meer dan een jaar niks meer hier?
Jammer dat het dan toch echt aan z'n eind begint te komen wat betreft leden die nog met Nixies bezig zijn... ;(

McAwesome

Golden Member

Ik ben nog volop bezig met nixies, numitrons en VFD-buisjes. Ik plaats daarrond wel bijna nooit iets op het forum hier omdat ik voornamelijk commercieel bezig ben.

Helaas zie ik ook de toekomst wat somber in omdat het steeds moeilijker wordt om buisjes in grotere hoeveelheden (honderden tot duizenden) te krijgen.
Daarnaast is er ook de toegenomen concurrentie uit China waar nu spotgoedkope nixieklokjes en VFD-klokjes aangeboden worden. Deze worden nu zelfs al aangeboden via bol.com (met een mooie winstmarge erop).
Dat maakt het ook weer moeilijk om klokjes met zeldzamere buisjes op de markt te brengen omdat klanten verwachten dat het goedkoop blijft. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een ontwerp met Burroughs B5092 buisjes...

Sine

Moderator

Ik ben ook nog niet uitgehobbyd, er ziten nog wel een paar projectjes in de pijplijn die wat uitwerking nodig hebben.

Die Chinese klokjes zijn trouwens verbazend goed gebouwd, voor een 30 tot 40 euro heb je een basis waar je enkel zelf nog buisjes voor hoeft te scoren.

En dan kun je daar wat beters/mooiers voor nemen dan de typische Chinese of goedkope Russische buizen.

Echte Chinese buizen zijn overigens ERG slecht, ik heb er een paar gekocht om eens mee te stunten, maar daar wordt je niet vrolijk van.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 19 november 2020 18:32:03 (16%)

Op 19 november 2020 18:30:38 schreef Sine:
Echte Chinese buizen zijn overigens ERG slecht, ik heb er een paar gekocht om eens mee te stunten, maar daar wordt je niet vrolijk van.

Welke heb je?
Ik heb een aantal jaar geleden 24 QS30-1 of SZ-8 buisjes van TaoBao gekocht (toen ze daar nog goedkoop waren) en die zijn prima.

Op 19 november 2020 16:12:58 schreef McAwesome:
Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een ontwerp met Burroughs B5092 buisjes...

Met "ontwerp" bedoel je dan een case of de electronica?

Sine

Moderator

Een SZ8 inderdaad, en de Chinese ovale variant.

Die laats te was het ergst overigens, vooral de constructie is gewoon slecht, er was werkelijk niets recht aan het ding.

Een van de speledingen waar ik nog mee bezig ben zijn Russische EL-displays.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 20 november 2020 14:42:05 (22%)

Oh wacht ik bedoelde de SZ3-1
Daar heb ik ooit een 1-digit klokje van gekocht op TaoBao voor iets van €12 ofzo.
Dat ding heeft jaren op mijn werk gestaan en de SZ3-1 doet het nog steeds. Die is ook mooi symmetrisch gebouwd en niks minder dan bv de Russische IN-4 buis.
Ik heb hem nu weer eens opgezocht en na jaren in de kast te hebben gelegen lijkt de PCB niet meer correct te werken.
Ik kan hem aanzetten en hij begint gewoon met 00:00 uur en als ik hem dan gelijk wil zetten werkt dat wel maar zodra ik dan weer naar gewone tijdmodus ga staat hij weer op 00:00.
Er zit een 3 cellige NiMH op het PCB, zou het kunnen dat die kaduuk is en essentieel voor het opslaan van de instellingen? (ook als hij aan staat).

Ah mooi zeg, die EL display!
Ik baal er nogal van dat ik een aantal jaren geleden niet wat van die enorm grote Russische VFD displays heb gekocht. Die dingen zijn nu te duur geworden.

McAwesome

Golden Member

Op 20 november 2020 12:23:41 schreef Nisei:
[...]
Met "ontwerp" bedoel je dan een case of de electronica?

Ik bedoel zowel de elektronica als de behuizing. De elektronica bestaat uit een universele stuurprint en verschillende buizenbordjes. Naast de B5092 ga ik ook nog met Z560, B59917, IN-17, ZM1100 en IN-12 buisjes werken.
De tijdsinformatie wordt opgevraagd via NTP, dus geen RTC en backupbatterijen.

McAwesome

Golden Member

Op 19 november 2020 18:30:38 schreef Sine:
Echte Chinese buizen zijn overigens ERG slecht, ik heb er een paar gekocht om eens mee te stunten, maar daar wordt je niet vrolijk van.

Ik heb hier voor een verzoekprojectje van een tijdje geleden nog wat Chinese YS27-3 VFD-buisjes liggen.
De kwaliteit daarvan is ook niet om over naar huis te schrijven. Er zit niet alleen nogal wat tolerantie op de mechanische positie van de pinnen, één vijfde heeft ook fabricagefouten (ontbrekende filamentdraad, geen grijze coating aan de achterkant van het plaatje met de 7-segment anodes, ...).

Op 20 november 2020 16:01:07 schreef McAwesome:
Ik heb hier voor een verzoekprojectje van een tijdje geleden nog wat Chinese YS27-3 VFD-buisjes liggen.

Oh grappig, die kende ik ook niet.
Zijn vergelijkbaar met de Russische IV-22 maar ze ogen heel anders.
Mocht je ze kwijt willen dan hou ik me aanbevolen.