Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Sine

Moderator

Deel 3 alweer in deze serie over cijferbuisjes en alles wat daar omheen beweegt.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/v_180_200web.jpg

Deel 1
Deel 2
Einde Deel 2

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 4 april 2010 13:51:27 (40%)

En mijn E1T klok laat een tijd zien!!!

Filmpje!

Zo, de eerste problemen zijn opgelost! De voeding voor de "hoogspanning" werkt nu goed! De spoel vergroot naar 220uH, en een stroombegrenzingsweerstand van 0.33 Ohm toegevoegd zodat de regelaar de stroom in de spoel begrenst op ongeveer 900mA. Zo raakt ie niet verzadigd en blijft de MOSFET een stuk koeler!

Nu alleen de nuldoorgangsdetectie nog... Die werkt voor geen meter, de klok loopt veels te snel. Volgens mij moet ik m'n scope er maar eens aan hangen.

EDIT: Misschien is deze instructie toevoegen al genoeg:

code:

EIFR |= _BV(INTF0);			//Clear INT0 flag

Ik werk op interrupt basis, maar ben voor het re-enablen van INT0, na een 5ms pauze na de laatste detectie, deze instructie vergeten. Of ie wat uithaalt weet ik morgen te vertellen. Ik denk van wel.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Leuk!!!
Zou ik wel eens in het echt zien willen zien! Mijn PC kan het filmpje niet zo best volgen :(

Waar heb je die voet voor de E1T vandaan (mijn mailadres staat in m'n profiel ;) )? Is het een originele met middencontact, of heb je dat middencontact anders aangesloten?
Als het goed werkt, zou ik graag meer info willen hebben. Ik heb namelijk ook een paar van die buisjes.

Ik kwam net een HP klok tegen voor gebruik met cesium resonator en kristal oscillators (zit ook een kristal in de klok zelf)
Wordt ik wel een beetje hitsig van :9~

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada,

Heb je nog leven gekregen in die buisjes waar ik de datasheet min of meer van heb vertaald?

Het type van de voet is B12A (doudecal genoemd) en wordt vooral voor beeldbuizen geproduceerd. Ik heb er ooit een paar via Epay gekocht. Een keramiek vergulde heb je nu voor ongeveer 8 euro in huis (Ebay nr: 390175278209).

Een middencontact zit er niet op de voet, op de buis ook niet, dus dat komt helemaal goed! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 april 2010 09:02:38 schreef Antoine:
@Tidak Ada,
Heb je nog leven gekregen in die buisjes waar ik de datasheet min of meer van heb vertaald?

Da's toevallig: Ik kreeg net deze link door van een kennis uit Amerika (Is lector op het MIT):

http://www.radiomuseum.org/forum/itm2m_application.html

Overigens had ik de vertaling hoofdzakelijk nodig voor mijn verzameling. Ik probeer namelijk overal de complete datasheet bij te krijgen, maar ik moet hem wel kunnen lezen ;) Je hebt dus zeker niet voor niets vertaald!!

@Benadsky
Ah, dan vergis ik me met die voor somige dekatrons. Die hebben namelijk wèl een middencontact! In mijn herinnering had de E1T ze ook. Dat blijkt dus (gelukkig) niet zo te zijn.
Die voeten met middencontact zijn namelijk bijna niet te krijgen.
Ik heb er ooit een gekocht bij Colomor Electronics in de UK, via ePay
Die voeten met middencontact zijn behoorlijk kostbaar en als je dan de verzendkosten er nog bij rekent.....:(
Die link van jou is overigens goedkoop: $ 4.99, maar daar komt dan weer $8.00 verzending bij :( Meer iets voor samen kopen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Wat ontzettend cool! Een russisch 4-kleuren plasma"scherm" uit 1983.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, die moet ik hebben!!! Zojuist dus 20 stuks gekocht op Epay. 44 euro nogwat... Nouja, maakt niet uit. Ideaal voor binaire klokjes! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Waar heb jij die voor, die prijs gekocht?
Ik heb maar $16 betaald voor 10 stuks. Of reken je daar de verzendkosten bij?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

He, die zijn leuk! Gaat er nog iemand bestellen of wil er iemand wat kwijt? ik kan niet ebayen

Ik zal binnenkort ook een plaatje schieten van mijn numitronklok. De printen zijn af en het eerste deel is zover gesoldeerd dat er 1 segment getest kan worden en behuizing heb ik ook al.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1010855.jpg

Dit is mijn nixie klok. De klok was een kitje gekocht uit engeland gebaseerd op een PIC16F628A 8 bit Microcontroller
IC4 74141 / K155N Nixie driver.

Het zou wel leuk zijn dat er ook een wekfunctie opzat. Dit is jammer genoeg niet het geval.

Weet niet of dit te realiseren valt, heb 0,0 ervaring met pics.

Hier nog een plaatje van de achterkant:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1010858.jpg

Fordman
Tidak Ada

Golden Member

Jammer dat die schaduw er niet bij hoort: Ik dacht eerst wauw da's een leuk ontwerp van de kast! Ik dacht namelijk dat je er een donker front met een verloop voor gezet had. Dat zou ik een erg goeie vondst hebben gevonden.
Het aantal ontwerpen van elektronische klokken dat echt kreatief is, is helaas erg klein. Meestal is het een show van de elektronica die er in zit. Dat is bij jou gelukkig in ieder geval niet zo; hij is sowieso netjes gebouwd. Je mag er trots op zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt Tidak!!

Inderdaad het klopt dat dat de schaduw is.
Het zijn twee hardhout planken die tegenelkaar gelijmd zijn.
Afgelakt met kersen beits.

Was nog een secuur werkje om zo rond die buisjes het hout weg te snijden. Ik heb dit met een figuurzaag gedaan.

Verder nog een bovenfrees gebruikt om het hout van binnen uit te hollen.

Groeten , Oane

Fordman

Ik ben eens aan de slag gegaan met de grote Beckman sp-101 displays van een paar blz terug van het vorig topic( pff alweer bijna een jaar geleden zie ik...)

De segmenten gloeiden niet helemaal op, dus heb ik maar eens een printje van de nixie voeding van Tubokeu gemaakt, en de spanning opgedraaid tot 180 volt.

Het resultaat was een mooi egaal gloeiend display:). Tijdje zo laten branden en toen teruggedraaid naar 160, doen het nog steeds goed gelukkig. Tot ongeveer 130 volt en dan gaan er duidelijk stukjes uit.

Ik ga er zeker iets van maken als ik tijd heb, klokje ofzo. De rest van de displays ga ik morgen testen of ze het ook doen, heb er 12.

http://i43.tinypic.com/2i6ttv.jpg

Sine

Moderator

Ho ! Zo sloop je dus een display.

Die displays willen PER SEGMENT een weerstand hebben !

Je kunt er niet zomaar spanning op zetten, dan gaat hij inderdaad niet volledig oplichten !!

Zie ook :
http://tube-tester.com/sites/nixie/dat_arch/Sperry_01.pdf

maar heb zijn wel hele mooie schermpjes:)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

ow.. dat is idd niet de bedoeling...Voor de stroom te begrenzen kan ik dus hieruit begrijpen. Daarom hebben ze het ook over die display driver(DD 700) neem ik aan dan?

Bedankt voor het document, ik zal het eens grondig doorlezen voordat ik verder ga testen.

Ik hoop niet dat ik hem hierdoor al beschadigd heb, Of zijn het taaie beestjes? Zou zonde zijn:)

[Bericht gewijzigd door Girrekes op zaterdag 10 april 2010 20:39:46 (16%)

Heeft iemand ooit nog iets gedaan met die 14 digit multi segment displays die ik een paar jaar geleden heb gestuurd? Tot heden heb ik er nog niets van gezien en mogelijk heb ik dat gemist.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Henry S.

Moderator

Net binnen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/round%20vfd%20clock.jpg

VFD klokdisplay VFD48-1202FN van Ebay, eentje voor MAH.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Aah, mooie dinkies ...

Wat is die gloei van dat buisje ? want met al die draden parallel zal hij wel wat stroom lusten.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Henry S.

Moderator

Wordt nog een hele puzzel wat aansturing betreft. :P

@Sine: 450mA @2.4Vac

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Er is een hele thread over op NEONIXIE-L [ NEONIXIE-L@yahoogroups.com ] Even account aanmaken!!
Je kan er alleen weinig anders mee maken als een klok.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 april 2010 19:32:47 schreef Henry S.:
Net binnen:

Very nice, ik heb daar laatst nog een compleet bouwsel van gezien. Zal eens kijken of die nog terug te vinden is.

Ook net binnen
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5779.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5778.jpg

ILC1-1/7, fillament 6x180mA, ook een uitdaging

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †