voeding 0-30 volt 3 ampere

Lijkt mij goed. Kies wel een trage zekering dus T 315mA

RAAF12

Golden Member

(binnen het budget) een passende behuizing vinden, nog ideeën ?

Aliexpress heeft honderden kassies te koop. Plastic, staal, alu, you name it
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-aluminium-box.html?switch_new_a…

Wel ff gratis verzending aankruisen...

Kruimel

Golden Member

Ik geloof dat hij al wat had gevonden:

Op 27 augustus 2019 09:07:13 schreef TO-92:
Bedankt voor je tips voor de behuizingen maar ik heb ergens uit de oude doos een behuizing
gevonden.
Hij is helaas al ernstig mishandelt maar met twee stukjes aluminium hoop ik er nog wat van
te kunnen maken.
Zie plaatje ;)

Wat betreft de zekering zou ik inderdaad beginnen met een 315mA zekering, maar de inschakelstroom van een onbelaste transformator (zeker de wat betere) kan soms zo hoog zijn dat die alsnog smelt. Veelal zal je ook een aanbeveling van de fabrikant zien van een hogere waarde. Ik kon het label op de trafo niet goed lezen op de foto, maar misschien kan je even kijken of daar wat op staat wat betreft de zekering. Zo te zien zit er wel an een temperatuursbeveiliging in (maar als die triggert kan je de trafo weggooien, dus een externe zekering is sowieso handig om te hebben).

edit: Een 500mA trage zekering is wat mij betreft ook nog volstrekt acceptabel.

@RAAF12,
Wel een goed link om te bewaren, je weet nooit wat de toekomst brengt. :)

@Kruimel,
Ik heb geprobeerd een betere foto van het etiket te maken.
Dit staat op het etiket,
9221 F1S1 to EN60742 41/91
[symbool] Pri. 240 V / 50 Hz BL-BN
Sec. 11,8V @ 60VA RD-RD
Onder het symbool (zie foto) staat 145 C
Hoop dat het duidelijk genoeg is.
Ik had inderdaad geen rekening gehouden met de inschakelstroom dus gaat het een 500mA
zekering worden.

Gr, Joost

Alles begint met respect.
vergeten

Golden Member

Dat symbool stelt een thermische beveiliging voor.

De afschakeltemperatuur is 145°C waarschijnlijk niet zelfherstellend maar eenmalig, dus kapot na doorsmelten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@vergeten,
Ok dat is me duidelijk, simpel mocht de transformator te heet worden > 145 graden Celsius
dan is het over en voorbij met deze transformator :(
Zorgen dat dat niet gebeurd dus.

Algemeen,
In de afbeelding welke Kruimel geplaatst heeft hoort in de linker bovenhoek nog een instel pot. te
zitten wat is daar de functie van ?

Gr, Joost

Alles begint met respect.
benleentje

Golden Member

dan is het over en voorbij met deze transformator

Nee juist niet. De transformator wikkeldraad kan een hogere temperatuur aan dan die 145°C. En die thermische zekering die gaat dan eerder kapot dan de wikkelingen.

Echter als de transformator 145°C heb je hem heel erg lang over belast of te goed geïsoleerd in kast met onvoldoende natuurlijk luchtstroom. Maar onder normale omstandigheden in een kast met lucht openingen of een gesloten kast die groot genoeg is zodat de interne luchtstroom via de behuizing aan de omgeving word afgevoerd is dat allemaal geen probleem

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 augustus 2019 17:14:04 schreef TO-92:

Algemeen,
In de afbeelding welke Kruimel geplaatst heeft hoort in de linker bovenhoek nog een instel pot. te
zitten wat is daar de functie van ?

Gr, Joost

Volgens mij is dat RV3. Met deze potentiometer stel je het nulpunt van je voeding in. Werkwijze: Draai de spanningspotentiometer helemaal linksom (= laagste uitgangsspanning). Stel RV3 zo in dat de uitgangsspanning precies nul Volt is.

Kruimel

Golden Member

Ja, die pot is een beetje raar, die heb ik ook niet gebruikt. In theorie kan je de offset van je uitgangsopamp wegregelen, maar ja, dat is niet meer dan een paar mV, terwijl je de uitgangsspanning toch al niet snel blind instelt (ik neem aan dat je aan de potmeter draait tot je de gewenste uitgangsspanning hebt). Ik geloof bovendien dat R10 eigenlijk helemaal niet de juiste waarde heeft voor dit type opamp, op de print staat 270kΩ terwijl het 1,5kΩ moet zijn (volgens deze datasheet). Externe offset-trimming introduceert over het algemeen meer drift en afhankelijkheden dan je wil, zeker met goedkope potmetertjes, dus ik zou aanraden de trimpot en de 270kΩ weerstand gewoon weg te laten.

Op 30 augustus 2019 19:53:39 schreef Kruimel:
Ja, die pot is een beetje raar,...dus ik zou aanraden de trimpot en de 270kΩ weerstand gewoon weg te laten.

Kijk, dat is een mooie verbetering. Minder onderdelen en de schakeling werkt beter.

Op 30 augustus 2019 19:26:33 schreef ohm pi:
[...]Volgens mij is dat RV3. Met deze potentiometer stel je het nulpunt van je voeding in. Werkwijze: Draai de spanningspotentiometer helemaal linksom (= laagste uitgangsspanning). Stel RV3 zo in dat de uitgangsspanning precies nul Volt is.

Dat hoeft dan ook niet meer. In negen van de tien gevallen (of 99 van de 100 gevallen) is deze afregeling ook niet nodig.

Sorry voor de wat late reactie maar kon vanwege de gezondheid helaas
niet eerder reageren.

@benleentje,

Nee juist niet. De transformator wikkeldraad kan een hogere temperatuur aan dan die 145°C. En die thermische zekering die gaat dan eerder kapot dan de wikkelingen.

Ok dus als de beveiliging ingrijpt dan zijn de wikkelingen waarschijnlijk nog heel maar dat houd dan wel in
dat de transformator onbruikbaar is of je zou hem dan moeten afwikkelen tot de beveiliging, beveiliging  vervangen
en dan opnieuw wikkelen ?
Dat is voor mij denk ik helaas geen optie.

@ ohm pi en Kruimel,

Volgens mij is dat RV3. Met deze potentiometer stel je het nulpunt van je voeding in.

 dus ik zou aanraden de trimpot en de 270kΩ weerstand gewoon weg te laten.

Duidelijk, hij zit er reeds in maar is in feite niet belangrijk dan laat ik ze maar zitten want ik ben bijna klaar
met het inbouwen en zou nogal wat werk vergen om alles er weer uit te halen.

Ben nu bijna klaar met inbouwen iets waar ik duidelijk niet handig in ben.
Heb erg zitten prutsen om alles een plekje te geven en kan nou niet zeggen
dat het resultaat fantastisch is.
Heb trouwens na lang twijfelen toch een paar windingen extra gelegd aan de
secundaire kant, heb nu 2,5 Volt extra.
De reden is dat ik een accu heb liggen van 12 Volt 7,2 Ah en deze graag met de
voeding zou kunnen laden en daarvoor was de uitgangsspanning in de eerste
instantie te laag had ik begrepen na wat speurwerk op het www.

Gr, Joost

Alles begint met respect.
RAAF12

Golden Member

De beveiliging grijpt op tijd in om de trafo te beschermen, die kan doorbranden. Als de enamel isolatie op de draad begint te smelten (er zijn diverse kwaliteitsklassen) ontstaat er kortsluiting tussen de windingen.
Zo'n fout kan normaliter alleen optreden als de trafo wordt overbelast. Meestal is dat al goed te ruiken voordat de beveiliging ingrijpt. Als er niets gebeurd na verloop van tijd zal uiteindelijk de huiszekering er als laatste eruit gaan. Maar dat komt alleen voor als de trafo onbeheerd staat de stoken. De stank is moeilijk te negeren...

Is die accu een loodaccu? Dan zal de laadspanning tussen de 14.5-14.9V liggen. De laadstroom kan je in de gaten houden via een mA meter.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 4 september 2019 16:05:14 (12%)

benleentje

Golden Member

Ben nu bijna klaar met inbouwen iets waar ik duidelijk niet handig in ben.

Ach ja alle begin is moeilijk. Ik`heb dat ook nog soms weleens voordat je begint lijkt de kast groot genoeg maar aan het eind is het toch net te krap. Wat wel help is van te voren de losse onderdelen alvast neer te zetten op je bureau zoals je het zou willen hebben en dan zie je vaak al beter wat de afmetingen gaan worden.

Om een accu te laden moet de aangeboden spanning simpel weg hoger zijn dan wat er momenteel in de accu zit en met 13,5V krijg je de accu redelijk vol. Maar om een loodaccu 100% op te laden is voor de meeste typen 14,5V nodig en voor sommige typen zelfs nog hoger. En op deze accu staan de spanningen mooi aangegeven

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 4 september 2019 16:17:54 (28%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@RAAF12,

Is die accu een loodaccu? Dan zal de laadspanning tussen de 14.5-14.9V liggen. De laadstroom kan je in de gaten houden via een mA meter.

Dat is inderdaad zo’n accu zal een foto plaatsen van de accu.
De rest is me duidelijk ik zal als ik de voeding gebruik er meestal met mijn neus
bovenop zitten dus dan zal de rook en stank me direct opvallen maar in het geval
als ik de accu zal laden is dat anders natuurlijk.
Heb de voeding nu een uurtje aanstaan en de kast is nog steeds koel en het koelblok
waar Q4 opzit is nog steeds koud dus ik krijg er steeds meer vertrouwen in.

@benleentje,
Ik had in de eerste instantie het idee dat het net zou moeten kunnen maar tijdens
het bouwen kwam ik er toch achter dat het misschien wel eens net niet zou kunnen
passen.
Na veel schuiven en draaien heb ik het er dan toch ingekregen, wel een goeie tip van
je om alles eerst eens voor je neer te leggen voordat je een behuizing aanschaft.
een paar foto's om alles af te sluiten en ik ben erg dankbaar voor alle hulp die ik van jullie heb gekregen.
Top, dank jullie wel.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

Een update.
Ik vond in de rommeldoos nog twee paneelmeters.
1 had ik waarschijnlijk ooit eens gebruikt om een elektronische temperatuurmeter te maken
aangezien ik de schaal had aangepast naar graden Celsius en de andere ooit eens om spanning te
meten aangezien ik de schaal had aangepast naar een spanning van 1 tot 15 volt.
Heb ik toen een vooruitziende blik gehad ;)
Deze paneelmeter maar op mijn voeding gemaakt, erin ging niet meer vanwege geen ruimte.
De Velleman voeding die je ziet is een verhaal apart :P

Gr, Joost

Alles begint met respect.
Kruimel

Golden Member

Het is niet de meest lineaire duidelijk, maar draaispoelmeters zijn op één of andere manier toch fijn om te gebruiken. Als je er zelf een schaalverdeling op kan zetten is dat natuurlijk ideaal. Kijk wel even of het resultaat hetzelfde is als je de meter rechtop zet, want dat wil nog weleens uitmaken met goedkope draaispoelmeters.

@Kruimel,
De meter ligt plat en werkt eigenlijk redelijk goed.
Wat ik prettig vind aan de meter dat hij 'rustig' is vergeleken met een digitale meter.
Maar ik ga het denk ik toch anders doen, de behuizing is erg oud en bros, de clips waarmee
je de boven en onderzijde vastzet zijn nu allemaal afgebroken dus onder en bovenkant liggen
los op elkaar dus niet ideaal om het maar voorzichtig te zeggen ;)
Ook de opbouw aan de binnenkant ben ik niet blij mee het zit allemaal erg op elkaar gepropt.
Dus ik ga zelf een nieuwe behuizing maken wat ruimer opgezet zodat alles binnenin wat meer ruimte
krijgt, dus weer een nieuw project.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

Update,
De nieuwe behuizing begint langzaam vorm te krijgen.
Heb alleen een klein probleem, ik wilde in de nieuwe behuizing toch maar een spannings
en stroommeter inbouwen.
Na wat zoekwerk iets gevonden n.l.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/prototyping/meten/stroom-en-spannin…

Niet goed opgelet want deze meter is niet geschikt voor de voeding hij begint pas bij 7 volt.
Heel dom van mij maar goed het is niet anders.
Mijn vraag kan ik met een simpel truukje deze meter alsnog bij 0 volt laten beginnen of is het
'weer wat geleerd n.l. beter lezen' of kan ik beter naar een andere meter gaan zoeken ?
Hoe ik eroverheen heb kunnen lezen is mij een raadsel want het staat met koeieletters in de beschrijving 8)7

Gr, Joost

Alles begint met respect.

om tot 0V te kunnen meten heb je een hulp voedingspanning nodig, nu haalt dit display zn voeding uit het V meetsignaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman,
Dank je wel voor het snelle antwoord.
Hoe zou ik dat kunnen doen, ik neem aan dat als ik een hulpspanning heb deze niet zomaar
paralel aan de meetspanning zou kunnen vastmaken, dat is te makkelijk denken denk ik zo.

Alles begint met respect.

idd, dat zal niet lukken met deze meter wrs. je zou dan voeding en meetspanning moeten scheiden op de meter, en dan nog is het de vraag of deze dan tot 0V kan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 oktober 2019 15:33:38 schreef TO-92:
Niet goed opgelet want deze meter is niet geschikt voor de voeding hij begint pas bij 7 volt.
Heel dom van mij maar goed het is niet anders.
Mijn vraag kan ik met een simpel truukje deze meter alsnog bij 0 volt laten beginnen of is het
'weer wat geleerd n.l. beter lezen' of kan ik beter naar een andere meter gaan zoeken ?

Hier een digitale voltmeter voor slechts 2euro en niet uit China.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@testman,
Dat gaat mij niet lukken heb daar de kennis en spullen niet voor.
Is allemaal smd en dat gaat te ver voor mij.

@Martin V,
Dat is helaas alleen een voltmeter en ik zoek een combi van Volt en Amperemeter
maar bedankt voor het meedenken.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

van een enkele meter kun je ook V en A meters maken, maar dan moet je wel kiezen welke uitlezing je ziet. kwestie van een shunt, hulpvoeding en schakelaartje wat het bereik omschakelt. heb dat al vaker gemaakt, ook de decimaal punten op de meter schakelen dan mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi testman,
Ik denk dat jou kennis op een iets hoger niveau ligt als die van mij.
Ik ben al blij als ik met een LM317 een stroombron kan maken om een LED te voeden.
Dus dit gaat iets te ver voor mij.
Veiliger is het om een andere meter te zoeken wel of niet met een hulp voeding.
Laat de uitkomst wel weten maar zeker bedankt voor je input.

Gr, Joost

Alles begint met respect.