voeding 0-30 volt 3 ampere


Sine

Moderator

De led is om aan te geven dat het ding in stroombegrenzing staat, een simpele test belasting is een lampje, dan kun je niet veel spannends stuk maken mocht er wat mis gaan ;)

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Inderdaad, trek even een 21W peertje uit de reserveset van je auto en test het daarmee, die dingen kunnen wel 15V hebben zonder meteen te smelten en kosten zo goed als niets. Als het goed is zal de stroombegrenzing inschakelen als je de stroompotmeter ongeveer tot de helft draait (die zou ~3A volle schaal moeten zijn).

PS Foto's zijn altijd leuk natuurlijk. :9~

@Sine
Dus een indicatie voor als de stroom te hoog is ?

@allemaal,
Nu een belasting aangesloten een halogeen lampje van 12 Volt 10 Watt.
Beide potmeters vol open en de spanning komt dan tot 11,88 Volt.
Voeding ingesteld op 6 Volt en staat nu een half uur aan.
Koelblok waarop de transistor Q4 (2sD1047) zit wordt ongeveer 40 graden Celsius.
Dit was zonder de ventilator, heb nu de ventilator aangesloten dus deze waarde
zal nu wel wat lager zijn.
De diodes (1N5408 D1 t/m D4)zitten op 48 graden Celsius.
Ik wil iedereen bedanken voor de adviezen en de geboden hulp, zonder jullie hulp
had deze voeding waarschijnlijk een grijze behuizing van ongeveer een meter
hoog en 60x60 cm in het vierkant. O-)
Moet alleen nog een behuizing zien te vinden.

@Kruimel,
Een paar plaatjes.

pa3gws

Golden Member

Mooi nu nog een leuk kastje er omheen.
Een metertje erin zoiets bijvoorbeeld.
https://www.banggood.com/Mini-Digital-Voltmeter-Ammeter-DC-1...rehouse=CN
Die zijn niet zo heel nauwkeurig maar geven een aardige indicatie.
En natuurlijk foto's van het eind resultaat.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op 25 augustus 2019 15:45:14 (64%)]

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 25 augustus 2019 15:38:55 schreef TO-92:
Dus een indicatie voor als de stroom te hoog is ?

Nee, Dit is een soort van labvoeding....

De meeste voedingen zijn "spanningsbronnen". Een 12V adapter staat bijvoorbeeld op: 12V 1A. Dat betekent dat ie 12V levert, en MAX 1A. Wat er boven de 1A gebeurt zegt het niets over maar het apparaat kan uit diverse dingen kiezen:
* Poef. (kapot, noot meer iets doen).
* Click uit. (pas weer aan als je de stekker uit het stopcontact haalt).
* uit, maar probeert het zo nu en dan, zodat ie weer opstart als de overbelasting weg is.

Een labvoeding is een apparaat waarbij je OOK de stroom kan instellen. Dan is het zo dat als de 1A bereikt is (als je hem daarop hebt ingesteld) hij 1A gaat leveren, min of meer ongeacht de spanning die daarvoor nodig is (binnen de range 0-12V).

Dus een goede labvoeding kan je instellen op 12V 10mA en dan een ledje aansluiten die dan 10mA voor z'n kiezen krijgt bij wat voor spanning dan ook ie maar lekker vind.

Het belangrijkste gebruik van dit feature is als je een schakeling hebt die zeg max 40mA zou moeten trekken dat je dan de labvoeding op 40mA kan instellen en dan de schakeling kan aansluiten. Als er meer stroom gaat lopen dan is er wat mis met je schakeling en is er veel minder energie beschikbaar om je schakeling kapot te maken dan wanneer je een 12V 1A adapter zou gebruiken.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 augustus 2019 15:38:55 schreef TO-92:
@Sine
Dus een indicatie voor als de stroom te hoog is?

Exact, en die limiet kan je instellen met de "A"-potmeter. Als het goed is gaat het LEDje aan als je die potmeter omlaag draait.

@Kruimel,
Een paar plaatjes.

Nice! :-) Mooie platte trafo dit.

@pa3gws,

Op 25 augustus 2019 15:42:31 schreef pa3gws:
Mooi nu nog een leuk kastje er omheen.

Dat valt me nog tegen, ik zit al een tijdje te zoeken bij Conrad maar kan niet
(binnen het budget) een passende behuizing vinden, nog ideeën ?
Wil wel graag meteen een LM7812 en een condensator van 10000uF 50 Volt kunnen mee
bestellen.

@Kruimel,
Komt zover ik me kan herinneren uit een verlichting armatuur voor halogeen
lampjes vandaar ook denk ik de uitgang spanning van 11,8 volt volgens opschrift.
Ledje is me ook duidelijk hij gaat inderdaad aan als je de stroomregeling te ver terug
schroeft.

Op 26 augustus 2019 10:46:49 schreef TO-92:
Dat valt me nog tegen, ik zit al een tijdje te zoeken bij Conrad maar kan niet (binnen het budget) een passende behuizing vinden, nog ideeën?

Ligt aan je budget natuurlijk... ;-) Een paar suggesties:

Wil wel graag meteen een LM7812 en een condensator van 10000uF 50 Volt kunnen mee bestellen.

Waarom 50V? Je trafo is 12V, je kunt hier rustig een 25V exemplaar gebruiken, is ook 4x kleiner en een stuk goedkoper.

Komt zover ik me kan herinneren uit een verlichting armatuur voor halogeen lampjes vandaar ook denk ik de uitgang spanning van 11,8 volt volgens opschrift. Ledje is me ook duidelijk hij gaat inderdaad aan als je de stroomregeling te ver terug schroeft.

Ah super, dan weten we dat de stroomregeling ook goed werkt. Dat is een goed teken, dan is hij relatief 'fool-proof'.

@Kruimel,
Bedankt voor je tips voor de behuizingen maar ik heb ergens uit de oude doos een behuizing
gevonden.
Hij is helaas al ernstig mishandelt maar met twee stukjes aluminium hoop ik er nog wat van
te kunnen maken.
Zie plaatje ;)
Condensator, je hebt helemaal gelijk heb ik helemaal niet bij stil gestaan.
En 'fool-proof' kan in mijn geval wel eens handig zijn, zie nog wel eens iets over het hoofd 8)7

[Edit 27.08 15:45 uur]

Wil de voeding beveiligen en daarvoor een zekering opnemen in de primaire kant van de
transformator.
Weerstand van de primaire wikkeling is 41,8 Ohm en vermogen is 60 VA.
Nu had ikzelf berekend P=UxI > 60=230xI > I= 0,2608 Ampere.
Kom ik weg met een zekering van 315 mA ? of zie ik iets over het hoofd ?

Gr, Joost

Lijkt mij goed. Kies wel een trage zekering dus T 315mA

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

(binnen het budget) een passende behuizing vinden, nog ideeën ?

Aliexpress heeft honderden kassies te koop. Plastic, staal, alu, you name it
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-aluminium-box.html?sw..._new_app=y

Wel ff gratis verzending aankruisen...

Ik geloof dat hij al wat had gevonden:

Op 27 augustus 2019 09:07:13 schreef TO-92:
Bedankt voor je tips voor de behuizingen maar ik heb ergens uit de oude doos een behuizing
gevonden.
Hij is helaas al ernstig mishandelt maar met twee stukjes aluminium hoop ik er nog wat van
te kunnen maken.
Zie plaatje ;)

Wat betreft de zekering zou ik inderdaad beginnen met een 315mA zekering, maar de inschakelstroom van een onbelaste transformator (zeker de wat betere) kan soms zo hoog zijn dat die alsnog smelt. Veelal zal je ook een aanbeveling van de fabrikant zien van een hogere waarde. Ik kon het label op de trafo niet goed lezen op de foto, maar misschien kan je even kijken of daar wat op staat wat betreft de zekering. Zo te zien zit er wel an een temperatuursbeveiliging in (maar als die triggert kan je de trafo weggooien, dus een externe zekering is sowieso handig om te hebben).

edit: Een 500mA trage zekering is wat mij betreft ook nog volstrekt acceptabel.

@RAAF12,
Wel een goed link om te bewaren, je weet nooit wat de toekomst brengt. :)

@Kruimel,
Ik heb geprobeerd een betere foto van het etiket te maken.
Dit staat op het etiket,
9221 F1S1 to EN60742 41/91
[symbool] Pri. 240 V / 50 Hz BL-BN
Sec. 11,8V @ 60VA RD-RD
Onder het symbool (zie foto) staat 145 C
Hoop dat het duidelijk genoeg is.
Ik had inderdaad geen rekening gehouden met de inschakelstroom dus gaat het een 500mA
zekering worden.

Gr, Joost

vergeten

Golden Member

Dat symbool stelt een thermische beveiliging voor.

De afschakeltemperatuur is 145°C waarschijnlijk niet zelfherstellend maar eenmalig, dus kapot na doorsmelten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

@vergeten,
Ok dat is me duidelijk, simpel mocht de transformator te heet worden > 145 graden Celsius
dan is het over en voorbij met deze transformator :(
Zorgen dat dat niet gebeurd dus.

Algemeen,
In de afbeelding welke Kruimel geplaatst heeft hoort in de linker bovenhoek nog een instel pot. te
zitten wat is daar de functie van ?

Gr, Joost

dan is het over en voorbij met deze transformator

Nee juist niet. De transformator wikkeldraad kan een hogere temperatuur aan dan die 145°C. En die thermische zekering die gaat dan eerder kapot dan de wikkelingen.

Echter als de transformator 145°C heb je hem heel erg lang over belast of te goed geïsoleerd in kast met onvoldoende natuurlijk luchtstroom. Maar onder normale omstandigheden in een kast met lucht openingen of een gesloten kast die groot genoeg is zodat de interne luchtstroom via de behuizing aan de omgeving word afgevoerd is dat allemaal geen probleem

Op 30 augustus 2019 17:14:04 schreef TO-92:

Algemeen,
In de afbeelding welke Kruimel geplaatst heeft hoort in de linker bovenhoek nog een instel pot. te
zitten wat is daar de functie van ?

Gr, Joost

Volgens mij is dat RV3. Met deze potentiometer stel je het nulpunt van je voeding in. Werkwijze: Draai de spanningspotentiometer helemaal linksom (= laagste uitgangsspanning). Stel RV3 zo in dat de uitgangsspanning precies nul Volt is.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Ja, die pot is een beetje raar, die heb ik ook niet gebruikt. In theorie kan je de offset van je uitgangsopamp wegregelen, maar ja, dat is niet meer dan een paar mV, terwijl je de uitgangsspanning toch al niet snel blind instelt (ik neem aan dat je aan de potmeter draait tot je de gewenste uitgangsspanning hebt). Ik geloof bovendien dat R10 eigenlijk helemaal niet de juiste waarde heeft voor dit type opamp, op de print staat 270kΩ terwijl het 1,5kΩ moet zijn (volgens deze datasheet). Externe offset-trimming introduceert over het algemeen meer drift en afhankelijkheden dan je wil, zeker met goedkope potmetertjes, dus ik zou aanraden de trimpot en de 270kΩ weerstand gewoon weg te laten.

Op 30 augustus 2019 19:53:39 schreef Kruimel:
Ja, die pot is een beetje raar,...dus ik zou aanraden de trimpot en de 270kΩ weerstand gewoon weg te laten.

Kijk, dat is een mooie verbetering. Minder onderdelen en de schakeling werkt beter.

Op 30 augustus 2019 19:26:33 schreef ohm pi:
[...]Volgens mij is dat RV3. Met deze potentiometer stel je het nulpunt van je voeding in. Werkwijze: Draai de spanningspotentiometer helemaal linksom (= laagste uitgangsspanning). Stel RV3 zo in dat de uitgangsspanning precies nul Volt is.

Dat hoeft dan ook niet meer. In negen van de tien gevallen (of 99 van de 100 gevallen) is deze afregeling ook niet nodig.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Sorry voor de wat late reactie maar kon vanwege de gezondheid helaas
niet eerder reageren.

@benleentje,

Nee juist niet. De transformator wikkeldraad kan een hogere temperatuur aan dan die 145°C. En die thermische zekering die gaat dan eerder kapot dan de wikkelingen.

Ok dus als de beveiliging ingrijpt dan zijn de wikkelingen waarschijnlijk nog heel maar dat houd dan wel in
dat de transformator onbruikbaar is of je zou hem dan moeten afwikkelen tot de beveiliging, beveiliging  vervangen
en dan opnieuw wikkelen ?
Dat is voor mij denk ik helaas geen optie.

@ ohm pi en Kruimel,

Volgens mij is dat RV3. Met deze potentiometer stel je het nulpunt van je voeding in.

 dus ik zou aanraden de trimpot en de 270kΩ weerstand gewoon weg te laten.

Duidelijk, hij zit er reeds in maar is in feite niet belangrijk dan laat ik ze maar zitten want ik ben bijna klaar
met het inbouwen en zou nogal wat werk vergen om alles er weer uit te halen.

Ben nu bijna klaar met inbouwen iets waar ik duidelijk niet handig in ben.
Heb erg zitten prutsen om alles een plekje te geven en kan nou niet zeggen
dat het resultaat fantastisch is.
Heb trouwens na lang twijfelen toch een paar windingen extra gelegd aan de
secundaire kant, heb nu 2,5 Volt extra.
De reden is dat ik een accu heb liggen van 12 Volt 7,2 Ah en deze graag met de
voeding zou kunnen laden en daarvoor was de uitgangsspanning in de eerste
instantie te laag had ik begrepen na wat speurwerk op het www.

Gr, Joost

De beveiliging grijpt op tijd in om de trafo te beschermen, die kan doorbranden. Als de enamel isolatie op de draad begint te smelten (er zijn diverse kwaliteitsklassen) ontstaat er kortsluiting tussen de windingen.
Zo'n fout kan normaliter alleen optreden als de trafo wordt overbelast. Meestal is dat al goed te ruiken voordat de beveiliging ingrijpt. Als er niets gebeurd na verloop van tijd zal uiteindelijk de huiszekering er als laatste eruit gaan. Maar dat komt alleen voor als de trafo onbeheerd staat de stoken. De stank is moeilijk te negeren...

Is die accu een loodaccu? Dan zal de laadspanning tussen de 14.5-14.9V liggen. De laadstroom kan je in de gaten houden via een mA meter.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 4 september 2019 16:05:14 (12%)]

Ben nu bijna klaar met inbouwen iets waar ik duidelijk niet handig in ben.

Ach ja alle begin is moeilijk. Ik`heb dat ook nog soms weleens voordat je begint lijkt de kast groot genoeg maar aan het eind is het toch net te krap. Wat wel help is van te voren de losse onderdelen alvast neer te zetten op je bureau zoals je het zou willen hebben en dan zie je vaak al beter wat de afmetingen gaan worden.

Om een accu te laden moet de aangeboden spanning simpel weg hoger zijn dan wat er momenteel in de accu zit en met 13,5V krijg je de accu redelijk vol. Maar om een loodaccu 100% op te laden is voor de meeste typen 14,5V nodig en voor sommige typen zelfs nog hoger. En op deze accu staan de spanningen mooi aangegeven

[Bericht gewijzigd door benleentje op 4 september 2019 16:17:54 (28%)]

@RAAF12,

Is die accu een loodaccu? Dan zal de laadspanning tussen de 14.5-14.9V liggen. De laadstroom kan je in de gaten houden via een mA meter.

Dat is inderdaad zo’n accu zal een foto plaatsen van de accu.
De rest is me duidelijk ik zal als ik de voeding gebruik er meestal met mijn neus
bovenop zitten dus dan zal de rook en stank me direct opvallen maar in het geval
als ik de accu zal laden is dat anders natuurlijk.
Heb de voeding nu een uurtje aanstaan en de kast is nog steeds koel en het koelblok
waar Q4 opzit is nog steeds koud dus ik krijg er steeds meer vertrouwen in.

@benleentje,
Ik had in de eerste instantie het idee dat het net zou moeten kunnen maar tijdens
het bouwen kwam ik er toch achter dat het misschien wel eens net niet zou kunnen
passen.
Na veel schuiven en draaien heb ik het er dan toch ingekregen, wel een goeie tip van
je om alles eerst eens voor je neer te leggen voordat je een behuizing aanschaft.
een paar foto's om alles af te sluiten en ik ben erg dankbaar voor alle hulp die ik van jullie heb gekregen.
Top, dank jullie wel.

Gr, Joost

Een update.
Ik vond in de rommeldoos nog twee paneelmeters.
1 had ik waarschijnlijk ooit eens gebruikt om een elektronische temperatuurmeter te maken
aangezien ik de schaal had aangepast naar graden Celsius en de andere ooit eens om spanning te
meten aangezien ik de schaal had aangepast naar een spanning van 1 tot 15 volt.
Heb ik toen een vooruitziende blik gehad ;)
Deze paneelmeter maar op mijn voeding gemaakt, erin ging niet meer vanwege geen ruimte.
De Velleman voeding die je ziet is een verhaal apart :P

Gr, Joost

Het is niet de meest lineaire duidelijk, maar draaispoelmeters zijn op één of andere manier toch fijn om te gebruiken. Als je er zelf een schaalverdeling op kan zetten is dat natuurlijk ideaal. Kijk wel even of het resultaat hetzelfde is als je de meter rechtop zet, want dat wil nog weleens uitmaken met goedkope draaispoelmeters.