voeding 0-30 volt 3 ampere

RAAF12

Golden Member

De hulpspanning om de spanning en stroommeter te voeden mag niet vanaf dezelfde trafo wikkeling komen.

@Raaf12
Dat kun je zo niet zeggen. Soms klopt dat wel, met een 7106 voltmeter, maar de meeste nieuwe (chinese) voltmeters moeten juist wel aan dezelfde massa en kunnen goed uit een gemeenschappelijke voeding.
Is ook veel handiger.

RAAF12

Golden Member

Zo'n combi VA metertje met vanaf 0 aanwijzing die de TS heeft gekocht is meestal zo'n goedkope Chinese. Die worden met een aparte spanning, los van de trafo hoofdspanning gevoed. Dit was ter vervanging van een tweedraads voltmeter die niet lager dan +5V DC aanwijst.

https://nl.aliexpress.com/item/32933083335.html?spm=a2g0o.productlist.…

Het is me duidelijk wordt dus een aparte hulpvoeding maken.
Neem gewoon geen risico.
Dank u allen voor de reacties en hulp wederom.

Gr, Joost

Alles begint met respect.
vergeten

Golden Member

Of een isolated DC/DC converter dan ben je meteen klaar.
De keuze is reuze :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Je hebt toch al een voeding in de vorm van je accu (of trafo/gelijkrichter/condensator). Die kun je (evt. met tussenkomst van een
DC-DC converter) gebruiken lijkt me.

In dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=RnWrsT-QBG0 wordt ingegaan op die VA-paneelmetertjes. Ongetwijfeld zijn er nog veeeel meer informatieve filmpjes.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
RAAF12

Golden Member

Op Ali worden ook diverse suggestie's gegeven om de meters de voeden.
Als er toch al een trafootje in de buurt ligt lijkt mij dat het handigst. Of anders zo'n buck.

Die dingen bevatten een µP met bipolaire analoge ingangen. De 'minnen' van de ingangen zijn wel eens met 0-ohm weerstandjes aan de voedings-min geknoopt. Bij sommige uitvoeringen kun je erbij zodat je die weerstandjes kan verwijderen. Je kunt de bip. ingangen dan ten volle benutten.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Wat een hoop reacties zo'n in 1 keer mannen en eventueel damens.
@vergeten,
Wat is het verschil tussen een DC-DC converter en een isolated DC-DC converter ?
Heb nog ergens een DC-DC converter liggen welke ik d.m.v. een instelpot zijn uitgangs spanning
kan regelen maar deze zal niet bruikbaar zijn denk ik ?

@anderen,
Ik ga voor een losse trafo met een 78xx voor de hulpvoeding dan hoop ik dat ik
zonder risico de handel aan kan sluiten.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

Raaf heeft het schema ge post van het ding dat ik denk dat jij hebt. Dat ding heeft GEEN isolated DCDC nodig, een gewone (non-isolated)DCDC (die jij kennelijk ook al in huis hebt) is genoeg.

Als je duidelijk aangeeft welke je hebt, dan kunnen we stoppen met lastige "maar er zijn er ook die .... " discussies en overstappen op: "Voor jou geldt..."

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew,
Duidelijk en je hebt gelijk.
Deze meter is het,
https://www.budgetronics.eu/index.php?item=&action=article&gro…
en wat photo's voor de zekerheid.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

Dit ding heeft GEEN isolated DCDC nodig of "losse wikkeling".

Wel, zoals ik al zei: liever 5V dan 30V. Dus als je circuit al een hulpvoeding heeft tot zeg 20V kan je hem daarop aansluiten. Als ie die niet heeft, en je een "ongeveer 30V" voeding hebt, dan zou ik die ongeisoleerde DCDC die je hebt afregelen op 5V en die gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dankjewel rew voor je antwoord.
Ik heb geen extra hulpvoeding in mijn circuit.
Enige wat ik me kan bedenken is de spanning van de LM7808 die in de plaats van de 7824 zit.
Die zit erin voor de ventilator en aangezien mijn trafo 12 Volt is heb ik de 24 Volt versie
vervangen voor een 8 Volt versie.
Ik weet niet of ik de meter daar aan mag of kan hangen.

Alles begint met respect.

Je hebt een 7808 er in zitten? Dat telt wat mij betreft als "je hebt al een 8V hulp voeding".

Ik volg dit topic te sporadisch om precies te weten hoe het zit, maar het lijkt me logisch dat die 7808 "gewoon" aangesloten is en gewoon gebruikt kan worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew ik weet niet of je er iets aan hebt maar hier heb ik 2 afbeeldingen betreffende
de LM7824 versus LM7808
Maar ik ben erg blij dat ik de meter op de 7808 kan aansluiten scheelt weer extra
werk om een losse hulpvoeding te maken.
Dus wederom bedankt rew.

gr, Joost

Alles begint met respect.

Op 17 oktober 2019 13:55:02 schreef TO-92:
rew ik weet niet of je er iets aan hebt maar hier heb ik 2

In ieder geval heb je geen 100nF dicht bij de 7808 zitten: Die draden van ruim 10cm zijn te lang. Hij moet dichter bij de condensatoren zitten. Voor de rest denk ik dat het moet kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Was even een test opstelling rew en een 100nF heb ik nog wel liggen en die zal ik erbij zetten.
Het gaat lukken :)

Alles begint met respect.

En eindelijk klaar.
Als afsluiter nog even een foto van het eind resultaat.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

Op 13 oktober 2019 21:03:58 schreef RAAF12:
Zo'n combi VA metertje met vanaf 0 aanwijzing die de TS heeft gekocht is meestal zo'n goedkope Chinese. Die worden met een aparte spanning, los van de trafo hoofdspanning gevoed.

U kunt zo'n combi-meter op verschillende manieren in een voeding opnemen.
Als u de meter voedt uit een eigen voeding is de bedrading in onderstaande afbeelding voorgesteld. Let op dat de stroommeter wordt opgenomen in de negatieve uitgangslijn van de spanningsbron! Dat kan consequenties hebben wat betreft uw massa-bedrading, dus daar moet u goed op letten.

Als u de meter voedt uit de te meten spanning kunt u het onderstaande schema toepassen. De dunne rode en gele draden worden met elkaar verbonden. Hetzelfde geldt voor de dunne zwarte en de dikke zwarte draden. Let er op dat u dit schema alleen kunt toepassen als de te meten spanning tussen de grenzen van 3,5 V en 28,0 V blijft. Let er verder op dat in beide voorgestelde schakelingen de spanningsval over de shuntweerstand in serie staat met de uitgangsspanning van de voeding en dus ervoor zorgt dat de spanning over de belasting iets lager is dan de spanning die uit de spanningsbron komt. Volgens de specificaties is de shuntweerstand slechts 25 mΩ en bedraagt de maximale spanningsval over deze weerstand dus slechts 75 mV.

De meter inbouwen in een regelbare laboratoriumvoeding
Als de te meten spanning lager dan 3,5 V of groter dan 28,0 V kan worden kunt u de schakeling gebruiken die in de onderstaande figuur is voorgesteld. In dit voorbeeld gaat het over een instelbare laboratoriumvoeding met een uitgangsspanning die u kunt instellen tussen 0 V en 30 V. De gelijkrichter levert een spanning die bij nullast maximaal 35 V bedraagt. Omdat deze spanning te hoog is voor het voeden van de meter is een zenerdiode van 12 V tussen geschakeld. Hierdoor wordt de voedingsspanning voor de meter gereduceerd tot maximaal 23 V, een onder alle omstandigheden veilige waarde.
De stroomshunt is aangesloten tussen de massa-aansluiting van de primaire afvlakcondensator en de massa van de stabilisatie-schakeling. De spanningsval over de shunt wordt dan gecompenseerd door de stabilisatie-schakeling. De uitgangsspanning blijft dus constant, ook als de belastingsstroom stijgt. Echter, nu wordt wél de spanningsval over de shunt opgeteld bij de spanning die wordt gemeten. Als u bij nullast een spanning van 12,00 V instelt zal de spanningsindicatie stijgen als u de voeding belast. Dat is een beetje onnatuurlijk, maar inherent aan de manier waarop in de meter de stroom- en spanningsmetingen aan elkaar zijn gekoppeld met een gemeenschappelijke 'koude' aansluiting.
Als u dat niet wilt, dan moet u de stroomshunt achter de stabilisator in de massaleiding tussen voeding en belasting opnemen. U meet dan de 'echte' uitgangsspanning die de voeding levert. In dat geval zal echter deze reële uitgangsspanning dalen als u de voeding belast vanwege de spanningsval over de shunt die niet wordt gecompenseerd door de stabilisator.
Het is of de ene of de andere fout die u moet accepteren.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Kruimel

Golden Member

Op 25 november 2019 09:08:49 schreef TO-92:
En eindelijk klaar.
Als afsluiter nog even een foto van het eind resultaat.

Dat ziet er best netjes uit! :)

vergeten

Golden Member

Op 25 november 2019 09:37:49 schreef Jeever:
[...]
Als u de meter voedt uit de te meten spanning
[...]
Let er verder op dat in beide voorgestelde schakelingen de spanningsval over de shuntweerstand in serie staat met de uitgangsspanning van de voeding en dus ervoor zorgt dat de spanning over de belasting iets lager is dan de spanning die uit de spanningsbron komt. Volgens de specificaties is de shuntweerstand slechts 25 mΩ en bedraagt de maximale spanningsval over deze weerstand dus slechts 75 mV.

Dat is gemakkelijk te compenseren door de sense ingang (knooppunt van C6 en R12 die nu aan
de +uit zit) van de voeding aan te brengen NA de (meter)shunt, ofwel direct op de +uitgangsklem van de voeding.

EDIT: De shunt zit in de negatieve uitgang ff te vlug niet goed gezien.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Ja, maar als je de plaatjes van Jeever goed bekijkt zal je zien dat de shunt in de negatieve leiding zit. Je zult de negatieve senselijn dus moeten verplaatsen, niet de positieve. Blackdog toont dat in deze post in dit topic. Je moet er wel een onderbreking voor maken in de printbaan, maar dat is wel te doen.

Overigens denk ik niet dat het voor de doorsnee hobbyist heel veel zal uitmaken. Zo ver ik mij kon herinneren van het bouwen van de CO2016 voeding was de shunt maar 10mΩ.

RAAF12

Golden Member

Op 25 november 2019 09:37:49 schreef Jeever:
[...]
U kunt zo'n combi-meter op verschillende manieren in een voeding opnemen.

Wat mij betreft mag deze bijdrage hierboven gepinned worden in de rubriek Artikelen op deze site.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 25 november 2019 19:13:02 (84%)

Op 25 november 2019 19:11:20 schreef RAAF12:
[...]
Wat mij betreft mag deze bijdrage hierboven gepinned worden in de rubriek Artikelen op deze site.

Is een deel van een artikel op mijn hobby-elektronica blog.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

@Jeever,

Dank u wel voor deze uitgebreide uitleg.
Ik heb de post opgeslagen in mijn archief, heel informatief.
En heb ook uw site in mijn favorieten gezet als het even gaat ga ik daar
rondneuzen.

@Kruimel,
Dank u wel.
Ben er ook redelijk tevreden over.

Gr, Joost

[Bericht gewijzigd door TO-92 op woensdag 27 november 2019 09:10:10 (19%)

Alles begint met respect.