voeding 0-30 volt 3 ampere

Die is er wel, maar die is er alleen voor een eventuele ventilator. Hij staat niet op het schema, maar zit wel op de print en is wel meegeleverd met de kit. De meeste fans zijn 12V, dus bijna iedereen die ik over dit ontwerp gehoord heb gebruikt de 24V regelaar niet.

Verder 100% eens met de uitleg die je geeft, duidelijker dan dit wordt het niet. :) Kleine kanttekening: Er valt redelijk veel spanning over de regelaar, ik kwam 'worst case' op ongeveer 9V tussen de piekspanning op de elco tot de rimpelvrije uitgangsspanning (4,5V rimpel @1,5A en 4V verzadigingsspanning over de regelaar). De maximale rimpelvrije uitgangsspanning wordt dan dus 8V, wat niet spectaculair veel is. Ik raad aan een trafo van zeker 15V te zoeken.

edit: Ik heb hier een alternatief schema gepubliceerd om met een ladingspompje een hogere regelspanning te genereren om met een 17V trafo (ik geloof) 18V uit te kunnen redden.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 20 augustus 2019 17:34:56 (15%)]

De maximale rimpelvrije uitgangsspanning wordt dan dus 8V,

Dat valt inderdaad tegen maar dan klopt het 30V verhaal met een 24V AC trafo ook niet. Dan krijg je er schoon ook maar 24V uit.

Nee, klopt, deze voeding werkt niet tot 30V. Daar komt nog eens bij dat die 2SD882 een UCEmax heeft van 30V, dus je bent sowieso al de tenen van de duivel aan het kietelen als je een 24V trafo gebruikt. gelukkig kan je er wel makkelijk een BC139 in zetten, die kan er wel tegen en is vrijwel gratis. De enige reden dat deze voeding zo briljant is, is dat hij zo goedkoop en modbaar is.

Oeps gaat in 1 keer snel.
@depeet,
Het is voor mij iets meer dan een soldeerprojectje, zeg maar rustig een project.
Electronica is voor mij meer hocus-pocus.
Trafo en rand onderdelen zoals een koellichaam, schakelaar, zekeringhouder e.d.
heb ik reeds alleen behuizing ontbreekt nog maar behuizing ga ik pas naar kijken
als de schakeling werkt.
Kant en klare voeding ben ik voorzichtig naar aan het kijken ;)

@Kruimel,
Dat het voor 10 Euro geen supper voeding kon zijn dat wist ik al maar voor die
10 Euro kon ik ook niet direct een buil aan vallen en misschien kan ik er nog wat
van leren ook.
Mijn trafo is 12 volt 60 VA dus ik denk dat de opamps in mijn geval het wat minder zwaar
hebben.
En 3A heb ik ook niet nodig denk ik.
Dat andere topic ben ik aan het doorlezen maar voor nu gaan modificaties mij te ver ik
wil eerst proberen of ik het werkend krijg.

@benleentje,
Zoals Kruimel verderop aangeeft staat de regelaar wel op de print en deze zit
ook bij de onderdelen.
Maar in het andere topic zag ik al dat iemand hem had weggelaten i.v.m. het formaat
van zijn koellichaam dus ik sla hem ook even over.
Ik kwam in mijn voorrad nog een LM7808 tegen misschien dat ik die kan gebruiken.
Betreffende R12 dat had u al aangegeven en daar ga ik dankbaar gebruik van maken.

Dat andere topic heb ik nog niet helemaal doorgelezen maar ik heb begrepen dat
dit niet het ‘beste schema’ is voor een voeding maar ik ga hem toch afmaken zover mijn gezondheid dat toelaat ik kan er altijd wat van leren en wie weet heb ik straks toch
een werkende voeding maar met zijn beperkingen, dat is altijd beter dan zoals ik het
nu af en toe moet doen zoeken tussen de berg met adapters welke ik in de afgelopen
decennia heb opgespaard en toch niet de juiste kunnen vinden. ;)

eross

Golden Member

Op 20 augustus 2019 10:21:56 schreef TO-92:
eross bedankt voor je uitleg, weer wat geleerd.
Maar nu (misschien domme) vraag van welke kant lees je de waarde af.
van LS naar RS of andersom want daar loop ik vast.

Moeilijk te beantwoorden. Zelf meet ik ze allemaal door. Fabrikanten houden er niet echt een systeem op na. Als hobbyist zal je echter zelden weerstanden nodig hebben die preciezer zijn dan 1%. In de E96 reeks is het laatste bandje dan bruin 1% of rood 2%. Andere kleuren zijn dan het begin. Soms is er een grotere afstand tussen de 4 cijferringen en de precissiering.
Ik heb hier ook weerstanden met 6 ringen. De laatste is dan een temperatuurcoefficient. Bij dezen is het %bandje smaller dan de rest.
Het beste is echter om ze te blijven meten.

Op 20 augustus 2019 10:21:56 schreef TO-92:
eross bedankt voor je uitleg, weer wat geleerd.
Maar nu (misschien domme) vraag van welke kant lees je de waarde af.
van LS naar RS of andersom want daar loop ik vast.

Voor de courante weerstandswaarden (4 ringen, E12-reeks) leg ik de weerstanden zo dat de gouden, zilver kleur rechts liggen. Dan lees je de waarde van links naar recht.

Met meerdere banden wordt het voor mij ook wat moeilijker, vooral wanneer de ringen gelijkmatig zijn verspreid. De laatste weerstand op je foto heeft een tolerantie van 1%, maar verder kan het voor mij net zo goed een weerstand van 10kOhm zijn (zoals hij nu op de foto ligt) of een waarde van 120 Ohm hebben als je hem omdraait.
Net als eross meet ik het in dit geval even na met een ohm-meter.

Voor meer info over weerstanden en kleurencodes kan je een kijkje namen op deze link

http://www.resistorguide.com/resistor-color-code/

Op de dropdown-menu bovenaan de site vind je ook een uitleg over de E-reeksen, hoe ze er aan komen en welke de waarden per reeks zijn. Met 1% tolerantie zou je in de E24-reeks (met 24 verschillende waarden zitten. Maar dan heb je geen 120 Ohm. De E96-reeks heeft ook 1% tolerantie zitten, en daar zit 120 Ohm er wel tussen. Nameten is dan geen overbodige luxe.

[Bericht gewijzigd door depeet op 21 augustus 2019 10:59:18 (16%)]

Depeet

Op 21 augustus 2019 10:53:16 schreef depeet:
Maar dan heb je geen 120 Ohm.

Wablief? Geen 120Ω in de E24 reeks? Volgens mij gaat dat pas mis vanaf de E48 reeks (link naar overzicht E-reeksen).

Zoals Kruimel verderop aangeeft staat de regelaar wel op de print en deze zit
ook bij de onderdelen.
Maar in het andere topic zag ik al dat iemand hem had weggelaten i.v.m. het formaat
van zijn koellichaam dus ik sla hem ook even over.

De 7812 word warm door verschil van spanning tussen de ingang en de uitgang. De minimum verschilspanning waarbij het ding goed werkt is ca 3V. 3V en 1A is 3W dat is klein koellichaam. Omdat jouw transformator maar 12V is kan je daar gewoon een 7812 in zetten zonder dat je een groot koellichaam nodig hebt. een 12V transformator geeft onbelast denk ongeveer 22V gelijkspanning en een ventilator zal maar max 200mA zijn denk ik. Dan is het vermogen voor de regelaar ( 22V - 12V ) * 0.2 = 2W.

Mijn trafo is 12 volt 60 VA dus ik denk dat de opamps in mijn geval het wat minder zwaar
hebben.
En 3A heb ik ook niet nodig denk ik.

Dat klopt helemaal voor die opamps, 3A moet gewoon lukken het is voor de transformator geen probleem en omdat je een lagere spanning het is het voor je transistor minder zwaar.

Het was niet om de dissipatie, maar om de locatie dat hij vaak wordt weggelaten. Ik heb één van de foto's van blackdog geëdit (omdat die het beter toonde) om te tonen waar de regelaar zit. Je kunt je voorstellen dat als je een iets groter koellichaam gebruikt dat je dan makkelijk in botsing komt met de regelaar.

TO-92 heeft een ringkern, dus ik denk dat de onbelaste spanning de 20V niet zal halen, maar dat is een bijzaak denk ik. Met een 5A trafo kan je wel tot 2,5A tot 3A gaan (in elk geval vanuit de voeding gezien). Ik zou dan wel een grotere elco gebruiken, 10.000µF minimaal, anders is de rimpel wel erg hoog en houd je maar een paar volt gestabiliseerde spanning over bij grotere belasting.

Ik heb al eens het schema van het ontwerp hertekend met waarden en refdessen, wat het begrijpen van het schema zal vergemakkelijken:

https://farm5.staticflickr.com/4401/36295999242_d7e84e0932_z.jpg

De negatieve hulpspanning zal waarschijnlijk wel zwakker worden met een 12V trafo, mocht dat problemen geven kun je overwegen om C3 te vergroten naar 100µF en weerstand R3 te verlagen naar 100Ω. In eerste instantie zal het wel werken, maar het wordt misschien wat lastig bij lage spanningen om een stabiele spanning/stroom te leveren. Het risico is dat de kortsluitstroom toeneemt bij lage spanningen.

edit: Je zult wel de weerstandsdeler R11/R12 moeten aanpassen om de maximale uitgangsspanning te beperken, anders doet de helft van het bereik van je potmeter niets. De voeding zal dan proberen tot 30V te komen, maar dat zal dan niet lukken omdat die spanning niet voorhanden is bij de trafo. Een elegante oplossing zou zijn om R11 en R12 te verwisselen, dan zal de maximale instelbare uitgangsspanning ongeveer 15V worden.

Op 13 augustus 2019 18:33:32 schreef benleentje:
Wikkelingen bijleggen gaat niet helemaal straffeloos. Het vermogen wat de transformator jan leveren blijft 60VA omdat de primaire wikkeling en de grote van de transformator dat bepalen. Natuurlijk kan je een transformator best enigszins over belasten maar liever niet. je wilt gaan :).

De onderliggende windingen wordt veel warmer als er een wikkeling overheen wordt gelegd. Het kan zo maar dat de draadisolatie gaat smelten. Persoonlijk ga ik niet knoeien aan een trafo ontwerp.

@eross en depeet,
Inderdaad met meten en https://www.weerstandcalculator.nl/ ben ik eruit gekomen en na veel
checken en dubbel checken zitten de weerstanden er nu allemaal op gelukkig.

@benleentje,
Ik hoopte dat ik nog een LM7812 had maar dat bleek een LM7808 te zijn dus die moet toch
even wachten totdat ik weer wat kan bestellen.
Oke dus 3A moet kunnen, top.

@Kruimel,
die 10000uf gaat op het lijstje bij de 7812 kan niet kwaad om die in huis te hebben.
De combinatie R11 en R12 had benleentje me ook al op gewezen dus daar heb ik rekening mee
gehouden en mocht de potmeter nou toch niet helemaal over het volle bereik regelen vind
ik dat niet zo’n ramp.

@RAAF12,
Ik ga zeker in dit stadium geen wikkelingen bijleggen.

Hoop in de komende dagen de print verder af te kunnen maken en zal de voortgang hier melden.
Tot zover weer bedankt voor alle hulp en tips.

Gr, Joost

Weerstanden en kleurcode het blijft toch wat lastig en bij twijfel gewoon altijd nameten en dan zie je vanzelf de volgorde van de kleur-ringen. Ik gebruik die calculator ook wel regelmatig ben nooit zo goed om die volgorde precies te onthouden. Alhoewel ik hem zo vaak gebruikt heb dat ik de eerste 5 kleuren wel aardig weet.

Mijn berekening klopt wel aardig en daarmee zal die zeker tot 12V gaan. Het kan echter zijn dat voeding met deze transformator bv best tot 13 of 13,5 zou willen gaan daar heb ik dan geen rekening mee gehouden. Als een accu zou willen laden dan heb je 14V nodig en dat haal je denk ik toch niet met deze transformator.

Het mooiste is als je een keer een andere transformator vind want 24V volt gebruik ik wel heel vaak veel relais, solenoids, klepsturingen ed werken op die spanning en om ze te testen gebruik ik in eerste instantie een regelbare voeding.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 21 augustus 2019 17:39:08 (46%)]

Nogmaals: met deze opamps en de 2SD882 kan je geen 24V trafo gebruiken, deze schakeling is niet geschikt voor 30V uit.

Op 21 augustus 2019 17:11:06 schreef TO-92:
De combinatie R11 en R12 had benleentje me ook al op gewezen dus daar heb ik rekening mee gehouden en mocht de potmeter nou toch niet helemaal over het volle bereik regelen vind ik dat niet zo’n ramp.

Op 21 augustus 2019 17:32:03 schreef benleentje:
Mijn berekening klopt wel aardig en daarmee zal die zeker tot 12V gaan. Het kan echter zijn dat voeding met deze transformator bv best tot 13 of 13,5 zou willen gaan daar heb ik dan geen rekening mee gehouden. Als een accu zou willen laden dan heb je 14V nodig en dat haal je denk ik toch niet met deze transformator.

Mijn punt was dat het mogelijk was tot een redelijk regelbereik te komen door R11 en R12 te verwisselen, dus zonder nieuwe weerstanden te hoeven hebben/kopen. Met de huidige waarden wordt de max uitgangsspanning ~31,4V, en als je ze omkeert ~15,1V (uitgaande van 10,2V referentiespanning, maar dat zal met 1mA instelstroom waarschijnlijk minder zijn). Een tweede voordeel is dat de snelheid van je terugkoppellus dan niet verandert, want in combinatie met C6 en C9 zorgen deze weerstanden ervoor dat de feedbacklus een bepaalde karateristiek heeft die anders wordt als R11//R12 verandert.

Ik kan de weerstanden van de opamp berekenen en ik kan aardig inschatten hoe de opamp zijn werk doet maar echt in detail weet ik dat ook niet :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op 21 augustus 2019 20:14:41 (38%)]

Op 21 augustus 2019 16:30:20 schreef RAAF12:
[...]

De onderliggende windingen wordt veel warmer als er een wikkeling overheen wordt gelegd. Het kan zo maar dat de draadisolatie gaat smelten.

Zal wel loslopen. De maximale stroom wordt gehalveerd.

Persoonlijk ga ik niet knoeien aan een trafo ontwerp.

Helemaal mee eens. Een hulpwikkelingetje is nog acceptabel, maar een dubbel aantal hoofdwikkelingen gaat een beetje erg ver.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

@allemaal,

Trafo geeft onbelast 12,8 volt af, print is gesloldeerd en aangesloten.
Er is tot nu toe geen electronica verdwenen. _/-\o_
Onbelast heb ik aan de uitgang een spanning van 0,0 tot en met 14,78 Volt.
Ik heb het advies van Kruimel opgevolgd en R11 en R12 gewisseld.
Vraag,
Wat is de functie van de LED want die blijft uit, hij zit dus of verkeerd om
of hij gaat branden als ik er een belasting aanhang.
Iets wat ik nog niet durf :)

Gr, Joost

Sine

Moderator

De led is om aan te geven dat het ding in stroombegrenzing staat, een simpele test belasting is een lampje, dan kun je niet veel spannends stuk maken mocht er wat mis gaan ;)

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Inderdaad, trek even een 21W peertje uit de reserveset van je auto en test het daarmee, die dingen kunnen wel 15V hebben zonder meteen te smelten en kosten zo goed als niets. Als het goed is zal de stroombegrenzing inschakelen als je de stroompotmeter ongeveer tot de helft draait (die zou ~3A volle schaal moeten zijn).

PS Foto's zijn altijd leuk natuurlijk. :9~

@Sine
Dus een indicatie voor als de stroom te hoog is ?

@allemaal,
Nu een belasting aangesloten een halogeen lampje van 12 Volt 10 Watt.
Beide potmeters vol open en de spanning komt dan tot 11,88 Volt.
Voeding ingesteld op 6 Volt en staat nu een half uur aan.
Koelblok waarop de transistor Q4 (2sD1047) zit wordt ongeveer 40 graden Celsius.
Dit was zonder de ventilator, heb nu de ventilator aangesloten dus deze waarde
zal nu wel wat lager zijn.
De diodes (1N5408 D1 t/m D4)zitten op 48 graden Celsius.
Ik wil iedereen bedanken voor de adviezen en de geboden hulp, zonder jullie hulp
had deze voeding waarschijnlijk een grijze behuizing van ongeveer een meter
hoog en 60x60 cm in het vierkant. O-)
Moet alleen nog een behuizing zien te vinden.

@Kruimel,
Een paar plaatjes.

pa3gws

Golden Member

Mooi nu nog een leuk kastje er omheen.
Een metertje erin zoiets bijvoorbeeld.
https://www.banggood.com/Mini-Digital-Voltmeter-Ammeter-DC-1...rehouse=CN
Die zijn niet zo heel nauwkeurig maar geven een aardige indicatie.
En natuurlijk foto's van het eind resultaat.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op 25 augustus 2019 15:45:14 (64%)]

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 25 augustus 2019 15:38:55 schreef TO-92:
Dus een indicatie voor als de stroom te hoog is ?

Nee, Dit is een soort van labvoeding....

De meeste voedingen zijn "spanningsbronnen". Een 12V adapter staat bijvoorbeeld op: 12V 1A. Dat betekent dat ie 12V levert, en MAX 1A. Wat er boven de 1A gebeurt zegt het niets over maar het apparaat kan uit diverse dingen kiezen:
* Poef. (kapot, noot meer iets doen).
* Click uit. (pas weer aan als je de stekker uit het stopcontact haalt).
* uit, maar probeert het zo nu en dan, zodat ie weer opstart als de overbelasting weg is.

Een labvoeding is een apparaat waarbij je OOK de stroom kan instellen. Dan is het zo dat als de 1A bereikt is (als je hem daarop hebt ingesteld) hij 1A gaat leveren, min of meer ongeacht de spanning die daarvoor nodig is (binnen de range 0-12V).

Dus een goede labvoeding kan je instellen op 12V 10mA en dan een ledje aansluiten die dan 10mA voor z'n kiezen krijgt bij wat voor spanning dan ook ie maar lekker vind.

Het belangrijkste gebruik van dit feature is als je een schakeling hebt die zeg max 40mA zou moeten trekken dat je dan de labvoeding op 40mA kan instellen en dan de schakeling kan aansluiten. Als er meer stroom gaat lopen dan is er wat mis met je schakeling en is er veel minder energie beschikbaar om je schakeling kapot te maken dan wanneer je een 12V 1A adapter zou gebruiken.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 augustus 2019 15:38:55 schreef TO-92:
@Sine
Dus een indicatie voor als de stroom te hoog is?

Exact, en die limiet kan je instellen met de "A"-potmeter. Als het goed is gaat het LEDje aan als je die potmeter omlaag draait.

@Kruimel,
Een paar plaatjes.

Nice! :-) Mooie platte trafo dit.

@pa3gws,

Op 25 augustus 2019 15:42:31 schreef pa3gws:
Mooi nu nog een leuk kastje er omheen.

Dat valt me nog tegen, ik zit al een tijdje te zoeken bij Conrad maar kan niet
(binnen het budget) een passende behuizing vinden, nog ideeën ?
Wil wel graag meteen een LM7812 en een condensator van 10000uF 50 Volt kunnen mee
bestellen.

@Kruimel,
Komt zover ik me kan herinneren uit een verlichting armatuur voor halogeen
lampjes vandaar ook denk ik de uitgang spanning van 11,8 volt volgens opschrift.
Ledje is me ook duidelijk hij gaat inderdaad aan als je de stroomregeling te ver terug
schroeft.

Op 26 augustus 2019 10:46:49 schreef TO-92:
Dat valt me nog tegen, ik zit al een tijdje te zoeken bij Conrad maar kan niet (binnen het budget) een passende behuizing vinden, nog ideeën?

Ligt aan je budget natuurlijk... ;-) Een paar suggesties:

Wil wel graag meteen een LM7812 en een condensator van 10000uF 50 Volt kunnen mee bestellen.

Waarom 50V? Je trafo is 12V, je kunt hier rustig een 25V exemplaar gebruiken, is ook 4x kleiner en een stuk goedkoper.

Komt zover ik me kan herinneren uit een verlichting armatuur voor halogeen lampjes vandaar ook denk ik de uitgang spanning van 11,8 volt volgens opschrift. Ledje is me ook duidelijk hij gaat inderdaad aan als je de stroomregeling te ver terug schroeft.

Ah super, dan weten we dat de stroomregeling ook goed werkt. Dat is een goed teken, dan is hij relatief 'fool-proof'.

@Kruimel,
Bedankt voor je tips voor de behuizingen maar ik heb ergens uit de oude doos een behuizing
gevonden.
Hij is helaas al ernstig mishandelt maar met twee stukjes aluminium hoop ik er nog wat van
te kunnen maken.
Zie plaatje ;)
Condensator, je hebt helemaal gelijk heb ik helemaal niet bij stil gestaan.
En 'fool-proof' kan in mijn geval wel eens handig zijn, zie nog wel eens iets over het hoofd 8)7

[Edit 27.08 15:45 uur]

Wil de voeding beveiligen en daarvoor een zekering opnemen in de primaire kant van de
transformator.
Weerstand van de primaire wikkeling is 41,8 Ohm en vermogen is 60 VA.
Nu had ikzelf berekend P=UxI > 60=230xI > I= 0,2608 Ampere.
Kom ik weg met een zekering van 315 mA ? of zie ik iets over het hoofd ?

Gr, Joost