Opdrukken op Philipslampen

Nog 2 foto's gevonden maar ik weet niet of ik ze al gepost heb. Als dat zo is. mijn excuses.

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.

Zo, een ledlamp van philips van 19,5w, die had ik nog nooit open gehad.
Doodsoorzaak is mij nog onbekend, ik heb hem nog niet verder open gemaakt.

Aangezien er nog niet gereageerd is op deze post zet ik er nog wat bij.
Ik zocht iets op over een ledlamp reparatie op youtube en kwam de volgende filmpjes tegen. Heel veel reparatievideo's van led lampen komen uit india heb ik gemerkt.
https://youtu.be/B8UdD5b9MC4
Ik dit filmpje was ook een philips lamp te zien rond 20 en 37 seconden. Er stond op made in india maar dat vond ik wel apart eigenlijk. Het leek sprekend op een made in china variant die ik heb gezien.
https://youtu.be/chfxEEzbES0
Het ander filmpje gaf meteen een beeld van een ledlamp met philips en ujala erop, nog vreemder.
Dus even gegoogled en dat blijkt ujala een overheidsinstelling te zijn. En dat er een interessant verhaal achter steekt en ik met mijn gedachte, made in india maar lijkt made in china er niet helemaal naast zat ;)
Ik denk wel interessant leesvoer voor maarten (en andere)
http://pib.gov.in/newsite/PrintRelease.aspx?relid=170569
https://indianexpress.com/article/business/business-others/modi-led-bu…
http://www.ujala.gov.in/

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 29 augustus 2019 13:30:04 (80%)

Ik was in een oud pand en vond er deze philipslampen.
Ik wist niet dat er ook in frankrijk tl buizen zijn gemaakt door philips. Wel in polen, volgens mij komen ze daar nu vandaan.

ouder spul komt nog uit landen waar de arbeid duurder was, pas later veranderde dat. die bakken zijn wel op leeftijd intussen, 60's of 70's spul nog. die dikke buisvoeten waren wel degelijk, bakkelieten spul nog. wat siliconenspray erin en kunnen nog wel 20 jaar mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het was in een industrieel pand wat te koop stond waar we waren gaan kijken. Tot enkele jaren terug zat er nog een werkende drukkerij in dus tot die tijd zeker intensief gebruikt.
Dat het zo oud was wist ik niet.

maartenbakker

Golden Member

De bak op de eerste foto lijkt me bij nader inzien van 1983 te zijn volgende de datumcode H3. Ik had op het eerste gezicht net als testman 1973 gezegd, maar dan had de code 3H moeten zijn. De Franse buis is al een TL-D en is gezien de CE-markering op zijn vroegst van eind eerste helft jaren '90.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toevallig lagen deze tlbakken in een container in het dorp waar ik aan het helpen verhuizen was, dus ff snel foto's gemaakt. Het waren er 2, vandaar 2 foto's maar volgens mij geen verschil in stickers.
Het is technisch gezien geen lnmp maar aangezien ze zeer verwant zijn aan het product lampen post ik ze toch hier in dit topic i.p.v. de andere topic van philips nummers.

Ik weet niet of deze al eens voorbij zijn gekomen.

Bij de DHZ-dump hebben ze een partij Philips fabriekslampen voor €29,- p/s. Moeten nog wel zelf omgebouwd worden naar normale E27 voor thuis-gebruik.
Sticker met gegevens is ook te lezen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

die 250W hpi lijken van 2007 te zijn nog. heb recent nog een pallet of 2 armaturen geruimd op t werk, sommigen stonden er al 16+ jaar. geen hond wil die spaarlamp insavers nog tegenwoordig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is stom om die weg te gooien. Er is genoeg vraag naar industriële lampen door bv interieur inrichters, antiek winkels e.d. Er zijn genoeg mensen die graag industrie look willen dus dit had je gemakkelijk online verkocht. Of aan de juiste mensen.
Waarschuw mij de volgende keer maar ;-)
Maar met de link van de dhz dump ben ik heel blij. Wist niet dat ze bestonden en ik woonde dus oorspronkelijk vlakbij |:(
Wie weet komt het nog van pas maar zal hem ook naar mijn oom doorsturen, die zal dat tof vinden om te weten.

[Bericht gewijzigd door brains op zaterdag 19 oktober 2019 09:55:36 (29%)

het waren meer insavers, nieuw spul. meestal een paar dezelfde. overgebleven van een bouw, met het idee van die gebruiken we wel weer een keer. in de praktijk willen klanten meteen led of zijn er meer van dezelfde nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hier ook nog verschillende oude lampen en armaturen van Philips liggen. Alle werken zo nog perfect, en ik wil er geen afstand van doen.

Mijn nonkel werkte vroeger bij Philips lighting in Belgie, daarom hadden we altijd veel apparatuur in huis van Philips.
Kwam altijd met nieuwe snufjes bij ons thuis. En ook enorm veel gadgets kregen we altijd, een mini muis met een lampje erin, een paper dispenser, Een kleine balpen in de vorm van een TL-buis.
Waar is die tijd toch gebleven...

We hebben ooit nog een Wasmachine van Philips in huis gehad. Ding heeft 15 jaar wasjes gedaan.

Ik heb ook nog steeds een werkende Philips VideoPac G7400+ spelcomputer staan met een 15-tal spellen (ROM Packs) erbij.

Ik weet niet meer of ik al alle lampen eerder heb gepost hier, ik zal het topic nog eens herbekijken.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 19 oktober 2019 12:48:39 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

tja, dat is een bekend dingetje, zeker hier in de regio zijn veel (ex) philips medewerkers te vinden. voor de databoeken die philips had werden de componenten gefotografeerd, van die fotograaf hadden we thuis ook veel componenten gekregen, dat spul ging toch in de vuilbak na een shoot.

van een kennis op t werk weet ik dat ie nog een hele verzameling armaturen heeft die van de lichttoren van philips komen, divers spul wat nooit op de markt is gekomen. niet verwonderlijk, want hij ging dat spul gebruiken, maar de lampen overleefden 3 armaturen, die evsa's voor sox en andere gasontladings lampen bleken niets voor buiten gebruik :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die Philips TL bakken van "brains" zijn afkomstig uit het Franse Nevers (code: NS). Daarvoor kwamen de TL bakken uit Oss.

Ergens rond '92/'93 is de productie van TL armaturen vanuit Oss naar Nevers verplaatst (en veel later daaran weer naar Ketrzyn in Polen).
De fabriek in Nevers staat -het wordt onderhand traditie bij Philips Lighting- leeg en te wachten op wat komen gaat:

https://www.lejdc.fr/nevers-58000/actualites/l-ancienne-usine-philips-…

Lucky Luke

Golden Member

Wat fototjes van het binnenste van een SceneSwitch ledlamp. (De laagste dimstand ging knipperen. Garante vervallen*.Louter permanent demontabel: alles zit met van die witte siliconenlijm aan elkaar, eenmaal los is het voorgoed stuk)

Opdruk van de lamp

Printje met LED' s E347474 3241 311 44051_04 2016-03-18

Het ding draait op een Attiny13 :)

3241 311 45341_04

Eventueel staat er ook nog een nummer op het trafotje aan de andere kant van de print:

EE13302-302A
KEE 1614

*) Gekocht in februari of maart 2017, 16,99, bonnetje bewaard voor geval het ding binnen de garantietermijn stuk zou gaan.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Kruimel

Golden Member

Ik heb er ook twee:

De TL buis zag er uit als een standaard 58W, maar was een 70W (vandaar de foto). Het was in de metro in Hong Kong, dus ik kan er niet makkelijk weer langs om te checken of de lengte gelijk was.

maartenbakker

Golden Member

Bedankt!

Bij de spaarlamp is het leuk om te zien dat er ook nog echt 12NC's op de printjes staan. Geen goedkope inkoop dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

kwam nog een oude tlbak tegen die opvallend lang was, het bleek een T10 in 85W uitvoering te zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Hoe lang is dat ding? zo'n 60 Watter is, dacht ik, 1,5m

Zou het een speciale 'custom' buis zijn?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 7 juni 2020 23:50:29 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik geloof dat je deze maat vaak tegenkomt in zonnebanken. Dan niet in kleur 33 natuurlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

in zonnebanken zitten 100W buizen van een 173cm lang. deze 2x 85W bak was iets van 2 meter lang, nog uit de jaren 60. tl-d 58W nu en vroeger 65W buizen zijn 150cm idd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Peter_dtn

Golden Member

begin 70er jaren kreeg ik dit lampje van een Philips medewerker, hij vertelde dat het in de oorlog gemaakt was. In de oorlog mocht een fietslampje blijkbaar niet teveel licht maken en daarom was dit lampje voor het grootste gedeelte zwart gelakt.

De opdruk zover ik het kan lezen :

PHILIPS
6V.0,3A.1,8W
7108D

Misschien klopt 't verhaal niet, maar dan hoor ik graag wat het wel is..

maartenbakker

Golden Member

Zou interessant zijn om te weten waar het venstertje zit en hoe groot. Het klopt opzich dat er in de oorlog verduisterd moest worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."