Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

bprosman

Golden Member

Vanavond even zitten slapen en een connector op de verkeerde kant van een busprint gezet waardoor +5V en GND omgedraaid werden.
Mijn 5V/2A voedingsblok (schakelend) tripte toen ik een print met een ATMEGA644 er in stopte (was nog SMD ook) :-(

Atmega lijkt het overleefd te hebben, hij is nog uit te lezen, te programmeren en "Blink" doet het. Ondanks dat dit de enige chip op de print was.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja, taaie jongens die atmels! Ik heb een beetje de indruk dat andere fabrikanten minder fout-tolerante chips maken dan Atmel.

De chip gedraagt zich als diode of als 2 diodes in serie als je hem verkeerdom aansluit. Als je voeding dan tript en niet 20-30A er achteraan stuurt... dan blijft ie meestal heel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

laatst een stukkie blik zitten te zolderen met een 75watt bout , glijd dat ding van mijn werkbank en uit reactie probeer ik hem op te vangen ..........aan de verkeerde kant .
de contouren van de bout stonden als brandblaren in mijn hand :(
mijn eerst volgende project was een deugdelijke standaard maken voor dat ding

[Bericht gewijzigd door klaasy op zondag 29 september 2019 08:53:44 (14%)

Sine

Moderator

En die opvang reflex afleren.

Bepaalde dingen moet je niet willen vangen, soldeerbouten, messen, schakelingen onder spanning.
Niet dat mij dat ooit gebeurd is O-)

Op 29 september 2019 09:44:10 schreef Sine:
En die opvang reflex afleren.

Bepaalde dingen moet je niet willen vangen, soldeerbouten, messen, schakelingen onder spanning.
Niet dat mij dat ooit gebeurd is O-)

vertel vertel vertel :p

Valt meer onder "Wounded in action". :P

Onlangs, in een haast, zoiets doorgestuurd naar een leverancier. Ik kan er nu al wat mee lachen maar stond toen toch met een rode kop toen hij me vroeg m'n schema eens te checken. 8)7

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
bprosman

Golden Member

Op 29 september 2019 19:27:07 schreef 60204:
Onlangs, in een haast, zoiets doorgestuurd naar een leverancier. Ik kan er nu al wat mee lachen maar stond toen toch met een rode kop toen hij me vroeg m'n schema eens te checken. 8)7

Een wat ze bij Elektuur "Exclusive Never" noemenden ? ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het enige wat het wat minder genant maakte was dat ze het zelf maar tijdens het testen van de kast gemerkt hebben.
Grt
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 29 september 2019 21:14:35 schreef 60204:
Het enige wat het wat minder genant maakte was dat ze het zelf maar tijdens het testen van de kast gemerkt hebben.
Grt
Bart

Je mag blij zijn dat ze het hebben getest. Ze hadden het ook gewoon kunnen uitleveren met de mededeling: "'t Is precies gebouwd zoals U het gespecificeerd heeft" :+

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 29 september 2019 22:26:30 (22%)

Had zomaar even gekund. Nee, bij deze firma vertrouw ik er wel op dat ze alles even nazien.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 29 september 2019 19:27:07 schreef 60204:
Onlangs, in een haast, zoiets doorgestuurd naar een leverancier. Ik kan er nu al wat mee lachen maar stond toen toch met een rode kop toen hij me vroeg m'n schema eens te checken. 8)7

onlangs had een keurder een 3140 puntje gemaakt van een onbekend relais in een technische ruimte, waar was dat relais voor, zoek dat even uit? even gekeken, maar het was niets meer als een dure lasdoos, de spoel van dat 100A relais zat gewoon direct op de voeding aangesloten :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Raak. Dit was ook niet het effectieve schema in kwestie, heb vlug even een kladje gemaakt. (In werkelijkheid zit er een 2A gl in de stuurkring). ;)
Grt
Bart
Edit: wel goed gegokt IVM die 100A. :)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

het relais wat ik zag had ook een zekering ertussen, maar de spoel was wel tussen 2 fasen gevoed :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had afgelopen jaar een pre-amplifier voor een versterker gebouwd. Tijdens het testen was er constant een harde ruis. Na twee uur testen nog steeds niet het probleem gevonden, totdat we een laptop oplader uit het stopcontact haalden.
De ruis kwam door een spoel in de oplader, het circuitje was prima....

Op 29 september 2019 09:44:10 schreef Sine:
En die opvang reflex afleren.

19" voeding van 40 kg proberen op te vangen met mijn voet. Ik bedacht me bijna op tijd, dus alleen een schaafwond...

Onlangs proberen terug te halen bij mijn broer, want hij gebruikt hem toch nooit als 24V acculader. (Volgens mij is dat ding 30V en 40 of 50A, Krypton of Kryton of zo, gewoon lineaire voeding met een los opprikbare ventilator die op 110V~ draait (twee bananenpluggen op de fanbehuizing (volledige breedte van de 19"behuizing) en twee contra's met die 110V! erop).

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 september 2019 19:27:07 schreef 60204:
Onlangs, in een haast, zoiets doorgestuurd naar een leverancier. Ik kan er nu al wat mee lachen maar stond toen toch met een rode kop toen hij me vroeg m'n schema eens te checken. 8)7

Toch een bruikbare schakeling.
Als je mechanisch het relais indrukt dan kun je dit gebruiken om te konstateren dat de netspanning weggeweest is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

je kunt constateren dat L1 weg is geweest :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Paar jaar geleden een "Van Dijken LCR metertje" in elkaar gezet.
Vandaag wilde ik een spoeltje meten en kreeg geen waarde terug.
Iets grotere spoel 100uH ook niet dat werd verdacht.

Opengemaakt om de batterij te controleren en.....

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

(hier stond iets over een batterij, toen ik de aansuitbussen zag wist ik even geen leuke grap of woordspeling, maar bram doet dat hieronder uitstekend :))

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

@Maarten, de batterij had ik er zelf uitgehaald maar dit is de uitvoering met "Draadloze aansluitbussen" ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Op 1 oktober 2019 12:52:27 schreef bprosman:
@Maarten, de batterij had ik er zelf uitgehaald maar dit is de uitvoering met "Draadloze aansluitbussen" ;-)

Er stond zeker bij:"af fabriek getest"
:P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pietplof

Golden Member

Kortgeleden kreeg ik van een goede vriend ( inmiddels tamelijk berucht vanwege ,,onmogelijke" opdrachten) een verzoek een micro usb te vervangen..
De accu laadt niet op
De betreffende usb is onderdeel van een klein blokje elektronica aan een hondenhalsband.
Een schakelaar op dat kastje regelt of continu licht of knipperende led's .

Okaphone ( groningen) zou wel zo'n micro usb hebben. Toch?!
Ja zeiden ze wij hebben er wel 7 ( verschillende uitvoeringen) maar, na de betreffende defecte te hebben bestudeerd, deze niet.
Uiteindelijk heb ik drie verschillende meegenomen daar ze het meest leken op die van de print.

Dan de klus.
Losmaken van de oude ging redelijk vlot.
De nieuwe aangepast aan de aanwezige gaatjes in de print.
Nu nog solderen.

Microscoop check. Usb check. Soldeertin check en pincet check.

Dan blijkt dat de usb aansluitinge prachtig in beeld zijn .
Maar de pincetpunten lijken op die van een combinatietang en de soldeerboutpunt ( de dunste weller die ik heb ) op een heuse kachelpook.
En tenslotte bleken mijn bejaarde vingers akelig te trillen en dat terwijl ik door de week droog sta (. Qua alcoholgebruik).
Met heel veel moeite en vele krachttermen later bleek het ding gemonteerd.

De meegeleverde adapter met snoer aangesloten en...... Niks q&€@9(?.
Alles nagelopen maar geen zichtbare foutjes gezien.

Tenslotte een eigen adapter met snoertje gepakt en hij deed het.
Laat de aansluitsteker ( usb mannetje) kapot te zijn.

De les:,, controleer zelf alle onderdelen van het circuit en ga niet af op de foutanalyse van de opdrachtgever.
Zo kan een hoop gedoe worden voorkomen.

festina lente
evelo

Golden Member

Op 1 oktober 2019 00:42:03 schreef r-p:
[...]

19" voeding van 40 kg proberen op te vangen met mijn voet. Ik bedacht me bijna op tijd, dus alleen een schaafwond...

Onlangs proberen terug te halen bij mijn broer, want hij gebruikt hem toch nooit als 24V acculader. (Volgens mij is dat ding 30V en 40 of 50A, Krypton of Kryton of zo, gewoon lineaire voeding met een los opprikbare ventilator die op 110V~ draait (twee bananenpluggen op de fanbehuizing (volledige breedte van de 19"behuizing) en twee contra's met die 110V! erop).

Lang geleden was ik samen met een collega bezig een lasersnijmachine aan het plaatsen.

Daarbij moet een rijtje grote rittalkasten(lasersturing, HF-generator, machinesturing, koelgroep) naast de machine opgesteld worden.

We waren een rittalkast aan het verplaatsen met een transpallet, 1 iemand duwen, 1 iemand trekken. Ter hoogte van een heel klein dorpeltje dreigt de kast om te kiepen. In een reflex springen we er alle twee tussen en kunnen de kast tegenhouden. Had er dat maar 1 gedaan dan lag ie onder de kast.