Audiofiele High-End nonsens, deel 2

Dit topic is gesloten

mel

Golden Member

Dan zou je mee moeten doen met "wedden dat"..
Een kabel is een kabel, en ik weet zeker dat een roestig stuk ijzerdraad het ook prima zal doen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 november 2019 12:49:24 schreef r-p:

(Zo heb ik ook ooit koolstof tulp kabels (~800gulden) van mijn eigen (2,95gulden) kabels kunnen onderscheiden: blindtest 10x correct geraden van de 10 pogingen. Bij vergelijking optisch digitaal vs. analoog via koolstof hoorde ik geen verschil, ondanks dat er verschillende DAC's werden gebruikt. Zou ik het ervoor over hebben? Nooit. Of misschien als ik de 7,5 miljoen win volgende week...).

en toen ik klein was, hadden we een kaartspel waarbij je de zwarte zot NIET mocht hebben. als de tegenstander slechts 2 kaarten heeft, haalde ik 20 van de 20keer telkens de goeie kaart eruit. je mag ook 2 andere nemen, een rode en een zwarte en zal er telkens de gewenste uithalen.
nogthans ben ik geen tovenaar en ben ook niet telepatiscch (of wat het ook moge zijn).
en helaas ook nog geen grote lottopot mee gewonnen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 5 november 2019 12:49:24 schreef r-p:
(Zo heb ik ook ooit koolstof tulp kabels (~800gulden) van mijn eigen (2,95gulden) kabels kunnen onderscheiden: blindtest 10x correct geraden van de 10 pogingen.

Kun je beschrijven wat het verschil was? En welke van de twee was beter?

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 november 2019 08:06:52 schreef mel:
Zucht...Een setje speakers van de Kringloop doet het toch ook? _o_

Vooral als je veel SSB beluistert >:)

Op 4 november 2019 23:14:15 schreef r-p:
[...]

Moest een luidspreker niet zoveel mogelijk een puntbron zijn? ;)

[......]

Dan zou iedere elektrostaat bullshit zijn en ook die 'ribbon'-'s van Tannoy

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 5 november 2019 16:37:00 (39%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Op 5 november 2019 16:33:13 schreef Tidak Ada:
[...] Vooral als je veel SSB beluistert >:)

[...]

Ik luister veel naar enkelzijband.. :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 november 2019 14:33:58 schreef KlaasZ:
[...]Kun je beschrijven wat het verschil was? En welke van de twee was beter?

Ik denk meer detail. Maar het verschil kan ook in de elektronica ervoor hebben gezeten: de ene tulp-output was line-niveau, de andere was line-niveau met een volumeregeling (Sony, volumetregeling werkte zowel op hoofdtelefoon-uitgang alsook op 2e line out).

Ik vond de koolstofkabel beter. Was ook lullig geweest als ik dat niet had gevonden, dit was een pre-productiemodel die op dat moment maar door weinigen getest was, dus al had ik hem niet beter gevonden, dan had ik hem toch beter gevonden... Snap je? ;)

Ik geloof dat er 18000 draadjes inzitten, dus skineffect heeft veel minder invloed. Als ik destijds ook nog tot 500MHz kon horen, is daarmee het verschil wel verklaard :)

blackdog

Golden Member

Hi,

r-p, i kwil best geloven dat jij er een bepaalde kabel zo uitpikt.

Ik durf dan wel te verklaren dat de opset van de versterker apparatuur niet goed is...
De uitganstrap van het sturende deel moet een lage impedantie hebben en moet ook goed om kunnen gaan met de kabelimpedantie.
Dan hebben we de kabel, die van jou en die dure kabel die waarschijnlijk een heel groot verschil hebben in kabel capaciteit.
En dan hebben we nog de versterker waar jullie draadjes in geprikt werden.

Dat jij b.v. 10x jouw kabel er uit pikt kan dus best maar dat zegt ook veel over het aansturende deel van de kabels.
De bron die het signaal levert moet dit signaal onvervormt kunen leveren aan een breed scala van bekabeling zonder b.v. hoogafval en met perfecte pulsweergave.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Nogmaals, ik geloof er allemaal niet zo erg in, al die high end nonsense.

Maar als ik een kabel 10 keer correct eruit heb gepikt is dat statistisch uitermate relevant en moeilijk te negeren.

Ik heb dus een verschil gehoord.

Waar dit verschil precies inzat weet ik niet.

De opstelling was een Sony CD speler (typenummer weet ik niet uit mijn hoofd maar staat op zolder) met een line out, een line out met volume regeling en de optische uitgang.
De kabels weten jullie, de optische verbinding was meegeleverd met de versterker: een JVC AXZ1010. Luidsprekers Pioneer HPM-60 met low-budget 2,5mm^2 luidsprekerkabel.

Hoe ik getest heb, ik zou op de afstandbediening moeten kijken, maar ik denk met een cassette-monitor schakeling, dus één line-out op een willekeurige ingang en de andere op de cassette-ingang. Knopje 'monitor' indrukken zet 'm aan, nogmaals zet hem uit zodat weer de vorige bron wordt afgespeeld. ~20x snel achter elkaar indrukken geeft een random setting (bij snel drukken pakt ie 'm niet altijd, dus al zou je onbewust meetellen, dan nog weet je niet hoe je eindigt).
Er zit geen toonregeling op deze versterker behalve een basknop die je, ik meen op 5dB plus kunt zetten, maar die stond uit.

Dat waren de zeer beperkte mogelijkheden die ik had en de uitkomst verbaasde me zelf.

Zoals gezegd hoorde ik geen verschil tussen optisch en de koolstofkabel, ondanks een totaal verschillende DAC, een 1-bitter in de Sony en een 'K2' interface met een regeling die het signaal achterhoud en inmiddels de biasstroom voor de eindtorren op klasse A inregelt voor het komende signaal. Dat verschil hoorde ik dus niet ;)

joopv

Golden Member

Testen is letterlijk een vak apart.
Was de zaak goed ingeregeld m.b.t. levels? Waren schakelpulsen hoorbaar?

Een goede test is "dubbelblind": dat zowel jij als de test-afnemer niet weten welke situatie actief is.

Op 7 november 2019 00:02:34 schreef r-p:
Maar als ik een kabel 10 keer correct eruit heb gepikt is dat statistisch uitermate relevant en moeilijk te negeren.

Maar uit je verdere beschrijving blijkt al dat niet beide kabels dezelfde aansturing hadden.

Dus heb je de kabel, of de CD speler-output eruit gepikt?

Dat weet ik niet. Het is ook te lang geleden om te weten of ik ze andersom nogmaals getest heb, volgens mij niet. Maar dan kom ik bij de tweede optie: ik kan (sorry, KON) verschil tussen versterkers horen (de een had een extra regelbaar buffertrapje of hoe Sony dat ook had uitgevoerd). ;)

Recent nog ergens gemeld dat ik een discussie had met een amerikaan over het belasten van een accu uit twee seriegeschakelde accu's. Deze zelfde meneer had/heeft een weddenschap staan waarbij hij beweert dat alle versterkers hetzelfde klinken (zou ook beter zijn daar een versterker alleen het ingangssignaal moet versterken, niets daaraan toevoegen). Mits hij een flink aantal (m.i. niet al te onredelijke) voorwaarden mag bepalen, zoals bijvoorbeeld het uiterst nauwkeurig matchen van het uitgangsniveau, wil hij 10000$ betalen aan eenieder die versterkers een X aantal maal correct uit elkaar kan houden. In de 10-15 jaar dat die weddenschap minimaal heeft gestaan, heeft hij nooit uit hoeven betalen bij mijn weten.

Hier een link naar een redelijk recente discussie daarover, ik heb het over midden jaren 90 dat ik hierover hoorde.
.

https://audiobacon.net/2019/11/02/the-jcat-signature-lan-a-1000-ethern…

Ik denk dat jullie allemaal met goedkope kabels aan internet hangen. Daardoor vervormt het signaal dusdanig dat er een heel andere tekst staat dan dat Jay Luong oorspronkelijk schreef. Ik kan me n.l. niet voorstellen dat iemand met z'n volle verstand zoveel onzin neerkalkt en er zelf in gelooft...

Het is gewoon "wij van WC-eend". Of eigenlijk niet helemaal, want hij verkoopt ze niet. Maar hij verdient wel z'n geld met dit soort reviews. En je publiek is het volk dat gelooft dat ze veel geld moeten uitgeven voor magische resultaten. Dus die moet je naar de mond praten, dat willen ze immers.

Hij dekt zich wel op veel plekken mooi in, met passages zoals:

The main culprit, as with all of HiFi, seems to be of RFI/EMI noise. Some Ethernet cables have filter blocks, proprietary shielding designs, higher quality conductors, and connectors. All of these design decisions seem to shape the RFI noise that ends up in the analog section of your components. There’s no way to completely eliminate noise – but manufacturers are finding ways to mitigate it.

"Seems to be", dus je kunt hém niet van enige onderbouwde kennis beschuldigen, zo lijkt hij te bedoelen.
Maar met het RFI/EMI-noise verhaal denk je nog heel even: ach, daar kan een kern van waarheid in zitten. Je weet nooit hoe een 'rateltje' je analoge circuit bereikt.

Maar dan komt de oelewapper ineens met dit:

Surprisingly, this is the case even when the Ethernet cable is hardwired to your modem and router – but is streaming music wirelessly to your devices. You’ll still hear characteristics of that Ethernet cable. It’s weird – and I suspect the power supply, circuit design, and the cable’s LCR values play a part in how the antennas interact with each other. Anyway, this is a job for the more objective-minded.

Je verzint het niet. Zelfs als het apparaat waarin de DAC plaatsvindt niet aan die kabel vast zit, dan hoor je het! Tuurlijk! Als je maar wil! Vraag nog even of je ADSL-provider je modem tot de centrale ook met zo'n kabel verbindt, want deze magic voodoo BLIJF je maar horen!

Maar nog steeds lees je dat dit iemand is die vanuit z'n (vroegere) werkveld gewoon weet dat hij poep aan het verkopen is. Wederom dekt hij zich in door het marketingpraatje te formuleren als "I suspect [..bla..] play a part..", dus "ich habe es nicht gewusst" und so weiter. En het inzicht dat iemand hem op een subjectieve berichtgeving zal gaan wijzen ontbreekt niet, dus dat gras maait hij weg door zelf maar even naar 'the more objective-minded' te verwijzen.

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

Ja, je hebt van die menschen die das immer fixen :7

Maar alle gekheid op een stokje.. Blijkbaar verdient hij hier links of rechtsom geld mee

OF

Het is iemand die zijn diploma niet waardig is en altijd maar gewoon een kunstje gedaan heeft..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 5 november 2019 21:09:01 schreef r-p:
Ik vond de koolstofkabel beter. Was ook lullig geweest als ik dat niet had gevonden, dit was een pre-productiemodel die op dat moment maar door weinigen getest was, dus al had ik hem niet beter gevonden, dan had ik hem toch beter gevonden... Snap je? ;)

Huichelaar.

Als ik destijds ook nog tot 500MHz kon horen, is daarmee het verschil wel verklaard :)

Dat mocht je willen, 22KHz is "voor sommigen" onder ons echt de max. Voor de meeste houd het bij 20KHz gewoon op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Voor een echte audiofiel mag alles duur zijn:
https://www.iear.nl/product/ortofon-screwset/

Voor die prijs koop je elders ruim 200 stuks.

For if you really want to get screwed ;) 8)7

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 26 november 2019 23:16:29 schreef Thevel:
Voor een echte audiofiel mag alles duur zijn:
https://www.iear.nl/product/ortofon-screwset/

Voor die prijs koop je elders ruim 200 stuks.

Die site is leuk! Biedt kabels aan tot 21.000.

Ik schrijf bewust niet “verkoopt”, want ik hoop niet dat er mensen zijn die zoiets kopen.

Op 8 november 2019 20:08:36 schreef Lambiek:
[...]
Huichelaar.

[...]
Dat mocht je willen, 22KHz is "voor sommigen" onder ons echt de max. Voor de meeste houd het bij 20KHz gewoon op.

Ik vond het heel gaaf dat ik met die kabel mocht spelen voordat die (wereldwijd) te koop zou komen.
Dat kleurt mijn perceptie. Bewust of onbewust. Ik hoorde onderscheid (nogmaals: of dat de opstelling of de kabels is geweest, is discutabel en niet meer te achterhalen). Of de één echt beter klonk dan de ander of dat ik alleen voldoende verschil hoorde om onderscheid te kunnen maken, daar durf ik nu ook geen uitspraak meer over te doen. De verschillen zijn sowieso miniem geweest, dus de één véééél beter vinden dan de ander is nooit aan de orde geweest.

Dat over mijn gehoor tot 500MHz was een (hopelijk overduidelijk) grapje om de draak te steken met het noemen van het skineffect bij audioproducten (dat gebeurt nogal eens).

Volgens mij zijn betreffende koolstofkabels nog voor een bobine gebruikt in een race auto en was daar een meetbaar verschil in pulsbreedte of flanksteilheid oid. Maar nu ben ik echt heeeeel diep in mijn geheugen aan het graven en kan ik nog minder dan bij andere opmerkingen instaan voor de correctheid van mijn herinnering.

fatbeard

Honourable Member

Op 5 november 2019 21:09:01 schreef r-p:
[...]Ik geloof dat er 18000 draadjes inzitten, dus skineffect heeft veel minder invloed. [...]

Dat helpt dus alleen als die 18000 draadjes onderling zijn geïsoleerd...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
High met Henk

Special Member

als ze dat zouden zijn, krijg je een prachtige condensator en dus mooie filtering.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 november 2019 23:16:29 schreef Thevel:
Voor een echte audiofiel mag alles duur zijn:
https://www.iear.nl/product/ortofon-screwset/

Voor die prijs koop je elders ruim 200 stuks.

Tja, wauw. Maar wat moet je als je géén elektronicahobbyist bent en je geen M2,5 schroefjes hebt liggen?
Die vind je in geen enkele bouwmarkt en ook bij een gemiddelde ijzerwinkel loop je wel kans dat ze je raar aan gaan staan kijken als je er om vraagt. De zin en onzin van het niet-magnetisch zijn laat ik dan nog in het midden, maar de schroefjes die m'n pa ooit van spelers op zijn werk had, waren ook iets van aluminium. Die vind je écht niet zomaar ergens.

Ja, die 4,50 is duur, maar daar zit ook een stukje financiën aan vast: als je 'm goedkoper maakt, leg je bijna alleen maar geld bij op de verkoop, omdat de tijd van pakken en dergelijke al meer kost dan het product.
Daarnaast betaal ik zelf ook wel liever iets meer dan dat ik met onnodige voorraad kom te zitten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 27 november 2019 14:06:57 schreef r-p:
Ik vond het heel gaaf dat ik met die kabel mocht spelen voordat die (wereldwijd) te koop zou komen.
Dat kleurt mijn perceptie. Bewust of onbewust. Ik hoorde onderscheid (nogmaals: of dat de opstelling of de kabels is geweest, is discutabel en niet meer te achterhalen). Of de één echt beter klonk dan de ander of dat ik alleen voldoende verschil hoorde om onderscheid te kunnen maken, daar durf ik nu ook geen uitspraak meer over te doen. De verschillen zijn sowieso miniem geweest, dus de één véééél beter vinden dan de ander is nooit aan de orde geweest.

Het probleem met die proef is dat je hem zelf uitvoerde. Je wist dus steeds welke kabels er in gebruik waren. Zo'n proef hoor je dubbelblind uit te voeren, of op zijn minst blind.

Een goede audiofiele vriend van me, Dr.Ir.met een zeer goed analytisch denkvermogen verbaast me ook regelmatig. Hij heeft een 'purifier' aangeschaft die de voedingsspanning voor de router die zijn digitale muziekdata rondstuurt moet opzuiveren.... Ethernet is toch niet afhankelijk van een nauwkeurige klok? Als de bitjes maar binnenkomen is het OK en een beetje ruis zal niet leiden tot omvallen van die bitjes. Onzin lijkt me dus. Wat betreft SPDIF, het digitaal oversturen van samples is het anders. Bij SPDIF wordt de timing uit de aangeboden data gehaald. Klopt die timing niet omdat de zendende processor wel eens een interrupt moet afhandelen bijvoorbeeld, dan krijgt de ontvangende ADC zijn samples niet op het juiste moment, met mogelijk frequentiefouten in de weergave tot gevolg. Of die fouten in orde 1E-6 hoorbaar zijn laat ik in het midden. Ik zie dat de rubidium oscilatoren (afwijking 1E-9) op e-bay in prijs omhoog gingen nadat iemand zo'n ding als klokgenerator voor zijn CD-speler ging gebruiken. Kortom: Discussies over dit onderwerp zijn zinloos. Gun die mensen die geloven in High-End-Nonsens hun pleziertje. Quote: "Bij veel mensen staat het op de oprit maar bij mij staat het in de huiskamer".

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Dit topic is gesloten