Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik had wat tijd over vandaag en heb de low cost voeding gevonden die ik zes jaar geleden gekocht had voor test doeleinden.
En dat was dan hem open zou maken en kijken hoe hij gebouwd was en hoe hij presteerde (bagger dus :+ )

Maar na jaren in e kast te hebben gestaan nu bruikbaar voor een andere test.

Hier eerst wat plaatjes van het kastje.
Het printje dat er in zat met de electronica ging vrij snel het ronde archief in.
De trafo heeft meerdere aftakkingen maar geen wikkelingen voor de stuur electronica, daar zal ik een apart trafotje voor gebruiken.
De meters zijn redelijk goed, de potmeters en aansluitbussen zijn bagger, maarja de voeding was maar 50€.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-03.png

.
Frontje van de "Non Plus Ultra" Voeding *grin*.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-04.png

.
2x een 2N3055 op de achterzijde een hFE van 56 en 48x.
Die trekontlasting is niet standaard, die heb ik gemonteerd, wat er in zat als trekonlasting viel er bijna vanzelf uit.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-05.png

.
Verder heb ik de trafo gemeten zonder en met belasting, de brugcel was de GBJ 1506U en een 6800uF 63V Antel elco.
Dit zijn de waarden bij 225V netspanning die ik had tijdens het meten.

Blauwe tab = AC 14,5V onbelast, DC belast met 3,1-Ampere 15V en de onderkant van de rimpel is 14,7V.

Witte tab = AC 25,3V onbelast, DC belast met 3,1-Ampere 26V en de onderkant van de rimpel is 25V.

Rode tab = AC 36V onbelast, DC belast met 3,1-Ampere 35,6V en de onderkant van de rimpel is 35V

Geen idee of ik dit weekeinde er mee verder kan, dit i.v.m. werk dat ik moet doen, maar wordt vervolgt!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Aangezien ik op Windows-7 updates en opruim acties moet wachten voor mijn klanten pc's kan ik wat werk doen aan het voedings kastje.
De aansluitbussen zijn vervangen en ik heb twee 10slagen potmeters gemonteerd.
Ook het stroom metertje heb ik open gemaakt, dit omdat hij iets te weinig angeeft, ik simpel de kleine serieweerstand iets verlagen.
De spanningsmeter kan ik met een serie weerstand iets verlegen om hem goe op waarde te brengen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-06.png

.
Zo monteer je dus potmeter/schakelaars enz.
De tandring aan de achterzijde en niet onder de moer aan de voorzijde van het paneel.
Die tandring aan de voorzijde blokkerd prachtig de moer aan de voor zijde, alleen zet je uiteindelijk de kracht op de potmeter en of schakelaar, dus...
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-07.png

.
Frontje met de vervangen onderdelen, als het een net voedinkje wordt maak ik een nieuw sjabloon voor het frontje.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-08.png

.
De twee TIP3055 gemonteerd op alu-oxide plaatjes met silver paste.
Ook is zichtbaar dat ik de bedrading van de transitoren heb getwist.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-09.png

Nu even een harddisk klonen...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb ondertussen nog wat mechanisch werk uitgevoerd aan te testomgeving van de XIAOLIN voeding.

Off Topic
Eerst dit!
Het valt mij op dat er zeer weinig gereageert word op ondermeer de post die ik doe.
Ik heb het gevoel dat het Forum leegloopt wat electronica betreft en dat het wordt overspoeld door wit/bruinwaar topics.
En dan heb ik het nog niet gehad op het vecht gedrag, uitlokking en alleen maar regels schrijven die maar zijdelings betrekking hebben op de topic starter, veel geleuter dus.

Zal de invloed van sociale media wel zijn denk ik...
Dit is een uitspraak van Goethe: Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige.

Het noodzakelijke zie ik dan je eigen creativiteit ontwikkelen en en dit te delen met anderen zodat het gehele niveau gelift wordt.
Het overbodige zie ik in het gedrag van de moderne mens hoe hij met sociale media "bezich" is, 98% geleuter.

Kom op Dames en Heren ook, probeer dit eens een vooruitstreven forum te maken dat niet verzand in en reparatie forum voor schakelaars van een Senseo. (jJa ik weet het, dit is simpel gesteld)
Mag van mij, maar waar zijn de electronica mensen...
Als dit zo blijft, dat trek ik de stekker er uit, ik blijf niet roepen in de woestijn :-)

En voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om "duimpjes omhoog" die ik zou willen hebben.
Ik zie graag jullie projecten met wat met als twee foto's en uitleg van het hoe en waarom.
En er moet veel meer gevraagt worden, ik geloof er niets van dat iedereen zomaar alles begrijpt.
On Topic

Hier is afgetekend waar de montage plaat die de print vast zet ongeveer gemonteerd moet worden, het echte aftekenen/boren doe ik als ik weet hoeveel ruimte er achter de meters nodig is.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-10.png

.
Nog wat meer overzicht en vooral om de getwiste witte draden, er is dus nog een wikkeling aanwezig en deze is rond de 20V.
Die kan ik met een apart printje die een voedings splitter bevat dan gebruiken i.p.v. het extra stuurtrafotje.
Maar eerst zoveel mogelijk "normaal" testen zoals ik dat al had aangegeven.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-11.png

.
Hier is de print op het beugeltje gemonteerd.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-13.png

.
Ongeveer op deze positie komt hij.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-14.png

.
Dit is het boven aanzicht, de draden even er los tussen gestoken.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-15.png

.
De rechterzijde, ook is te zien dat de 230V benedenlangs in het hoekje van het chassis loopt en ook getwist is ter verkleining van het bromveld.
De print komt in princiepe zo dicht mogelijk tegen de meters aan, omdat deze dan ook zo ver mogelijk van de trafo verwijderd zit.
De getwiste trafo draden aan de print ingang zitten ok weer zo ver mogelijk bij de potmeters vandaag, ook dit is weer gedaan voor het zo klein mogelijk houden van het brom veld.
De koperplaat waar de print op gemonteerd zit, doet eigenlijk niets voor het beperken van het bromveld richting de stuurprint,
hij dient alleen als afscherming tegen het electrische veld.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-16.png

Er is nog geen LED voor de indicatie van de stroombegrensing, als dit voedinkje wat wordt, dan bouw ik een aantal rode LED's in de stroommeter,
Deze ligt dan op als de voeding in stroombegrensing gaat. :-)

De stroommeter heb ik reeds gekalibreerd, er si ee nweerstadn parallel gezet zodat hij over een groet bereik redelijk angeeft.
Het probleem met deze metertjes is dat ze niet bijster lineair zijn, ze komen niet in de buurt van de Philips en de HP meters die gebruikt werden in hun meetinstrumenten.
Maar voor als nog zijn ze bruikbaar, de parallax geeft een grotere afwijking dan de niet-lineairiteit.

De tien slagen potmeters hebben een knopje gekregen, ze zijn een beetje klein maar voor nu goed genoeg.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hee blackdog,
Mooi gebruik van zo'n goedkope voeding, is die toch ergens goed voor. Was het niet handiger geweest om een stalen plaat te pakken om ook het magneetveld af te vangen? Ben je nog van plan om het mechanisch te veranderen zodat je bordje niet snel op en neer kan trillen bij het verschuiven van de voeding. Het bordje zal er zelf waarschijnlijk weinig van voelen.

blackdog

Golden Member

Hi Titatommeke, :-)

Hier kan je zien hoe de opbouw is, aan iedere zijde twee 3mm boudjes, hier nog even zonder tandringetjes.
Je opmetking met betrekking tot het machnetische veld, ik kan altijd als het nodig is een metalen plaatje er tussen schuiven.
Voor nu kost dit mij al meer dan genoeg tijd, deze montage wijze is al degelijker dan de voor of de achterzijde.
Ik kan het wel nog degelijker maken door twee verstevigings stipjes printplaat aan te brengen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-17.png

Morgen de bedrading aan de potmeters en de aansaluitbussen aanbrengen en kijken of de print de basis functies goed doet.
Zoals de opamp voedings spanningen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Bram
Als reactie op jou oproep,ben weer een stukje veder met mijn voeding.
Heb de trafo opnieuw gewikkeld met meerdere aftakkingen voor de voeding en aparte 2x12
Voor de hulp voeding
Ook nog een wikkeling voor de fan.
Komt ook nog inschkelvertragin in .
De tip 3055 wil ik vervangen door 2x mjw21196 is dit verstandig?
Misschien heb je nog wat tips over de opstelling?

Ja ja ik weet het ? het ziet er allemaal niet uit .
Aan de projecten die ik hier voorbij zie komen,kan ik toch niet tippen .
Maar alle tips zijn welkom

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 4 november 2019 19:54:16 (7%)

blackdog

Golden Member

Hi bc108,

Hoezo? ik zie weinig problemen met je opset.

Zorg dat je trafo draden getwist zijn naar de brug, van de brug naar je elco ook twisten.

Hou je bedrading van je transistoren zo ver mogelijk van de trafo draden en de brug/elco vandaan.
Tip, het stoorveld neemt kwadratisch af met de afstand, dit samen met de getwiste bedrading helpt het veld opgebouw door de piekstromen die de elco in lopen te beperken.

De MJW21196 lijkt mij geen probleem, zelfs beter, de RJC 0.7 °C/W wat ee nmooie waarde is voro de thermische weerstand.
Als je nu ook nog van die mooie alu-oxide plaatje neemt dan ben je helemaal goed bezig, natuurlijk met wat silverpasta of andere goede koelpasta.

Indeling
Het is mij niet gelemaal duidelijk wat je gaat doen, begrijp ik het goed dat je de hoofd elco dat losse model is
en dat je twee elcos op de print hebt?

Wat betreft je koeling, ik zie een transistor tegen een dunne flap staan, dat is niet goed, de transistor moet op het dikke deel gemonteert worden van je koellichaam.
Ook moeten beide transistoren redelijk verdeeld zitten op het koel element, zeg ieder op 33% vanaf de lengte richting en de chip ongeveer in het midden van de breedte.
Dat je de brugcel aan de zijkant zet lijkt mij niet een groot probleem.

Zorg er verder voor dat de ventilatoren geen valse lucht trekken, dan koelt het geheel veel minder en heb je meer ventilator geluid en dat is nooit prettig,

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit is het display wat ik wil gebruiken
Weet niet hoe goed dat is ,maar ik heb een keer hier op c.o gezien dat je wat testen hebt gadaan met meerdere displays,tip?

Omdat de trafo meerdere aftakkingen heeft 15 25 35 45 en 2x12 2x8 en 2x15 dacht ik eraan aan de noordzijde van de voeding aansluiten te maken.
Of met een schakelaar en twee aansluitingen
Heb je weer minder combinaties, tip?
Al met al nog een lange weg te gaan
Maar het is de rijs en niet het doel
Groet marcel

Hoi Bram
Zoals je kunt zien kan het niet aders met de transistor, wat ik wel kan doen is de andere tor aan de achterkant van het koelblok monteren.
Probleem hierbij is als ik de n.t.c.er midden in plaats deze erg laat op temperatuur komt ?
Off moet ik er twee in serie zetten, bij elke tor één.
Het koel blok kan ook nog wat hoger,of dit wat uithaalt?

Het zijn twee fans (zuig en blaas)

Vergeten, wat bedoel je met alu plaate

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 4 november 2019 19:54:31 (10%)

blackdog

Golden Member

Hi Marcel, :-)

Kijk, van dat plaatje wordt ik wijzer *grin*

Plaats de transistor horizontaal op het middenstuk, dat is dan zo optimaal mogelijk.

Op het onderstaande plaatje heb ik simpel aangegeven wat ik bedoel.
Beide transitoren weer op 1/3 van de lengte plaatsen en als de transistoren goed gelijk zijn wat hFE betreft is één ntc voldoende.
Zit de brugcel dichter bij één van de transistoren, dan plaats je de NTC achter die transistor.

Het is lastig het reeel aa nte geven in dit plaatje maar de oranje vertikale lijn is het boorgat ter hoogte van de chip van de power transistor.
Groen is dan je NTC die geisoleerd in het gaat van de goede grote moet zitten.
Als je dit niet begrijpt, laat het dan even weten, dan probeer ik het anders te laten zien. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Goedemiddag Bram, ik lees met interesse, als je weet ben ik op het moment even met andere zaken bezig. (zie koffie corner)
Alles ligt even op een hoop stil.
Zelfs de zenderhobby.
Plannen zat, maar tijd even homaar.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik ben er ook bij hoor Bram, mooie lectuur en scherpe foto's!

Ikzelf heb weinig toe te voegen in dit verhaal. Misschien koop ik ook wel zo iets later door jou verbetering.
Ik heb een goede Digitale Manson voeding maar dat is een SMPS, maar nog eentje zoals dit om mee te experimenteren kan geen kwaad, voor die prijs...

Ik lees wel echt alles wat je post, mijn nootjes zijn alweer op...

Maar ik begrijp wel wat je zegt Bram, tis inderdaad allemaal wit of bruingoed, vragen over een onderdeeltje enz...

Het forum van EEVblog is dan heel anders en leerrijk. Meer zoals jij bedoelt.
Ik kan het je dus ook niet kwalijk nemen als je de handdoek in de ring wil werpen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 3 november 2019 14:51:21 (26%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Heb het display even getest op de print .
Eert met de amp meter in serie met de uit gang ,oeps sliuting!..
Daarna de aansluiting op de print dit werkt prima .
Stroom en spanning komen goed overeen met mijn multimeter,maar dat ding abb m2006 is al 25 jaar oud, word tijd voor een nieuwe
Weet nog niet wélke

Ha Bram
Ik ga hier zeker mee aan de slag,zoals je het uit gelegd hebt waarvoor harteijk dank

Dit forum is erg nuttig, maar de raadgevingen nog beter
Ik moest het vroeger allemaal zelf uitzoeken, je word er niet dommer van maar het duurde veel langer (maar tijd is relatief)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 4 november 2019 19:55:10 (30%)

Kruimel

Golden Member

Omdat ik me nogal heb laten leiden door het aansturen van de fan heb ik voornamelijk berichten hierover. In plaats van een emittervolger om de ingangsspanning voor U3 te verminderen heb ik nu een als sourcevolger geschakelde MOSFET ingezet op een extra koellichaam. Ik heb een IRFZ34 gebruikt en een 18V zener. Daar kwam tussen de 14,5 en en 15V uit (afhankelijk van de precieze belasting en temperatuur). Dat scheelde in de instelstroom voor de zener, want bij een transistor moet je voldoende basisstroom overhouden, en dat was hier lastig zonder de zener te roosteren. Uit voorzorg is een kleine ontkoppelcondensator voor de sourcevolger op de print bij gesoldeerd.

Ook heb ik de schakeling verbouwd rond de NTC terugkoppeling en heb ik Q3 vervangen met een MOSFET (ook een IRFZ34) en T3 helemaal verwijderd. Dat liet toe om met slechts een zeer beperkt aantal aanpassingen de schakeling van Blackdog op deze print te bouwen. In dit geval heb ik inderdaad de weerstanden meegeschaald om te werken met een 10kΩ NTC, want ik heb hier geen van andere waarden. In dit geval heb ik wel de 10kΩ potmeter gehandhaafd, maar geaccepteerd dat ik maar een heel klein deel van het bereik kon gebruiken. Dit is niet super efficiënt, maar ik had geen instelpotmeter van de juiste waarde met deze footprint. Tevens heb ik een wat grotere trafo aangesloten om thermische tests te kunnen doen zonder de secundaire van de trafo over te belasten.

In eerste instantie had ik de schakeling zoals hierboven beschreven, maar zonder de weerstand die het stand-by draaien van de fan regelde. Zo reageert de schakeling wel iets te sterk op temperatuursveranderingen, en er is nogal een overschoot bij de regeling van de fansnelheid. Na het toevoegen van die weerstand ging het al beter. Een gewone 100Ω weerstand zou hier overbelast zijn (met iets onder de 0,5W) dus ik had 2 47Ω/3W exemplaren in serie gemonteerd. Dat is nogal overdreven, maar ik had even niets anders. Je ziet ook waar ik de elco over de MOSFET en een bruggetje op de print heb aangelegd. De MOSFET verbergt de footprint van T3 die vervangen is met een 470µF elco op de buitenste twee pinnen (C-E), de collector is meteen aan de +12V verbonden met een link op de plek van de ongemarkeerde 2k7 weerstand..

Net ontdekte ik een klein detail op het schema: VR4 is 100kΩ in plaats van 10kΩ.

blackdog

Golden Member

Hi,

Even wat snelle opmerkingen...

De voeding "werkte" in één keer, dat is ik kan de spanning en de stroom regelen.
De Ri is veel te hoog door verkeerd gekozen sense punten op de print.

De brom door de verkeert gekozen sense punten komt boven de 10mV uit bij 3-Ampere belasting.
Bij constante stroom is deze brom veel kleiner, eigenlijk gewoon goed voor deze functie.
Dit komt omdat het error signaal nu van een ander punt vandaan komt en dat is de stroom sense weerstand.

De driver transistor wordt erg warm dat is de TIP42.
Dit kan te maken hebben met met een ander "puntje" en dat is generatie rond de 1MHz! van de spannings loop.
Daar ben ik al een beetje mee bezig geweest, maar mijn snelle trial and error aanpassingen brachten nog geen oplossing.
De LM358 vervangen door een NE5532AN maakte het genereren iets minder in amplitude.

Misschien deze week een meer informatieve post als de tijd er voor is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bram, misschien staat die driver transistor ergens te oscilleren?

Ik weet dat je dan ook hetzelfde euvel hebt met hete transistors of ic.
Maar ja dit is natuurlijk geen versterker, misschien domme opmerking... 8)7

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kruimel

Golden Member

Ok, dat is interessant, ik had geen problemen met het heet worden van de TIP41 (niet TIP42, die hebben we hier niet en is PNP), met wat voor een belasting heb je getest? Ik heb nog geen tests gedaan met de 'scoop er op, maar dat zal ik dan binnenkort eens doen. Eigenlijk wel knap dat dit ding met zo een frequentie kan oscilleren, want de LM358 heeft een 'unity gain frequency' van 1MHz, en de TIP3055 een fT van 2,5MHz. Er zit echter wel wat versterking in de emittervolger en geen externe compensatie in de spanningsopamp. Misschien is het weg als je C7 verwijdert (waarvan je al had geconstateerd dat de opamp er last mee zou kunnen gaan hebben), want dan daalt de gain voor wisselspanning op dat punt (bij instellingen boven de 0V in elk geval). Het verkleinen van R23 naar 100Ω of zo zal misschien ook helpen, die TIP3055s zijn door de bank genomen redelijk traag met uitschakelen.

Die sense punten zijn inderdaad slordig gekozen, wat heel jammer is, maar relatief makkelijk te verhelpen. Ik denk dat deze print nog steeds wel potentie heeft om bevredigend gemodificeerd te worden. Ik denk niet dat de brom door een onvoldoende filtering van de hulpvoeding komt zoals gesuggereerd wordt in de advertentie (door aan te raden de elco's op de hulpspanning te vergroten).

blackdog

Golden Member

Hi,

CrossFireX, ik heb de driver veranderd voor een andere NPN transistor, effect vrijwel niets.
Ook de standaard truc gedaan om met je vinger verschillende punten van de print aan te raken en te kijken dat de generatie doet, behalve verandering in brom niveau weinig resultaat.
Dus dat wordt voor jou weer even naar de supermakt voor bier en noodjes :+

Kruimel
Klopt, natuurlijk een NPN gebruikt, het is wel een bipolaire transistor, maar de hFE is dan wel erg laag!

De belasting was mijn 200-Watt dummy load op verschillende stroom standen, en verschillende uitgangs spaningen.
Ook heb ik de voeding belast met mijn Heatkit audio dummy load, welke 4x een 8Ω inductie arme weerstand bevat.
Beide belastingen aangesloten op de voeding via getwiste 50cm banaan kabels.

De voeding meet ik door de scoop aan te sluiten op de BNC connector die ik tegen de print aan heb gemonteerd over de uitgangs aansluitingen.
Zo heb ik ook de Ri bepaaald door i.p.v. de scoop een DMM op dat punt aan te sluiten.

R23 heb ik nog niet geprobeerd maar dat zou wel de volgende stap worden die 1K kan nooit de basis ladding van die transistoren snel genoeg weg trekken.
De R4 en C5 combinatie heb ik al onderbroken, daar de ze fase marge nog slechter maakt.
Ook had ik gisteren een condensator geplaast van de ingang naar de uitgang van de U opamp, dit alles werkte onvoldoende.

Zoals ik al zij, misschien deze week nog wat tijd over, maar is niet zeker.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Als ontspanning heb ik de print uit het kastje gesoldeerd om hem te onderzoeken om de problemen proberen op te lossen.
Als eerste heb ik uitgezocht waar de "sense" punten van de regelelectronica verbonden zaten aan de powerelectronica.

Kruimel en anderen hadden hier al opmerkingen over gemaakt en ik kan het bevestigen Chinese mutsen zijn het!!!
Als eerste zoals ook al eerder vermeld zit de stroommeter in de -leiding en jaja na de negatieve sense draad, hoe kom je er op...
Door he vreemde aanknooppunt voor deze sense lijn, ziet het U regeldeel ook de laadstromen van 1-elco, en dat komt mooi overeen met wat ik op de scoop zag.

Nu wat plaatjes hoe je het een en ander kan oplossen.
Wat Kruimel al aangaf, kan voor de snelheid van de Powersectie beter een andere waarde gekozen worden voor de Basis-Emittor weerstanden van de TIP3055.
Hier is zichtbaar dat ik deze weerstand naar 100Ω heb gebracht wat een veel reëlere waarde is voor deze toepassing.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-19.png

.
Dit is het schema waar ik in het kleideren ben geweest om de aanpassingen te laten zien voor de + en de - sense draden op een zinnige plek te gaan monteren.
Deze worden dus rechtstreeks achter op de aansluitklemmen van de voeding gemonteerd voor eenmooie lage Ri en de beste dynamische respons
en niet te vergeten geen modulatie van het error signaal door elco stromen. :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-22.png

.
Dit plaatje geeft de opamp aan die de U en de i loop doet met links de aansluiting voor de Ampere potmeter en rechts de Spannings potmeter.
Het rode kader geeft de weerstadn aan die ik heb losgeknipt omdat deze extra fase verschuiving geeft en mijn inziens de de voeding te traag maakt en
dit dus niet het goede punt is voor stabiliteit te creëren, later meer hierover.
Het oranje kader geeft het punt aan waar onder op de print mijn aanpassingen zijn gedaan om de sense punten van de regel electronica los te maken van het powerdeel.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-20.png

.
En dit is dus het stukje print afgebeeld met de onderbroken printbaantjes.
het blauwe en rode kader geeft de plek aan waar de extra sens draden aan gemonteerd moten komen die naar de uitgang van de voedingsklemmen gaan.
Het gele streepje geeft de plek van onderbreking aan.
Dus dit is vrij makkelijk op te lossen, ik heb gemeten en met een lampje de print doorgelicht en volgens mij is de hulpvoeding geheel los als je deze twe onderbrekongen doet.
Dit natuurlijk behalve de pull-up weerstand R4 van 3K en de twee diodes van de "EN poort" die de twee diodes maken naaar de basis van de TIP41.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-21.png

Genoeg dingen uitgezocht voor vandaag!
Tijd voor wat visueele ontspanning :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Deze morgen ben ik wat frisser dan gisteren avond, sorry hiervoor. :-)
Het plaatje van de extra gemaakte sens aansluitingen klopte niet, dat heb ik in de vorige foto aangegeven en hieronder staat de goede foto.
De rood gemerkte ader komt dus aan de +klem van de voeding en de grijze ader aan de -klem van de voeding.
De gele streepjes geven weer de onderbrekingen van de printbanen aan.

http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-23.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Heeft de aanpassing van R23 invoed gehad op het oscilleren? Ik heb net even zitten te kijken in de datasheets van een aantal geïntegreerde Darlingtons, en daar zijn de ingebouwde waarden voor de B-E weerstanden van de powertransistors de volgende:

Op basis van deze waarden zou je hier iets van 100-150Ω per transistor verwachten (dus 100Ω is zeker realistisch). Omdat er waarschijnlijk niet meer dan 1,5V over deze weerstand zal staan is een nog lagere waarde nog wel haalbaar denk ik.

edit: Ik zie dat je R5 ook hebt losgeknipt, had dat nog enig effect? Ik weet niet precies wat voor compensatie ze daar voor ogen hadden, maar het lijkt mij dat een last van 33kΩ voor de opamp niet heel veel verschil zal maken.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 6 november 2019 22:38:10 (11%)

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Net het printje weer aangesloten na de aanpassingen die ik gisteren heb gedaan.

Mooi, nu zat ik aan de lage kant van de middengolfband met mijn generatie verschijnselen :-)

Tja wat nu, met een scherp kniptangetje even de stroommeter op de print, weg is Bram de piraat :+

De Ri met de goede sens aansluitingen zit net beneden 0,0002Ω wat verder zeer goed is.
Bij deze lage waarden hangt het sterk af van het punt waar je meet,
hier heb ik zo goed mogelijk gemeten op het punt waar de sens draden aan de uitsluitbussen zitten.

Eerst weer even de basis voorwaarden, hieronder de puls die ik gebruik om mijn "Dynamische Belating" aan te sturen op zijn modulatie ingang.
500Hz, 10% Duty Cycle en 5uSec flanken.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Measuring-Puls-01.png

.
Dit is de puls op de uitgangsklemmen bij de stroomverandering van ongeveer 250mA naar 3,25 Ampere.
Ik had aangegeven dat de Ri 0,0002Ω was, dat klopt niet met dit plaatje, het is 1,5Div/3 is 5mVTT hier en waar komt dit nu door vraag ik jullie?
Ik weet het wel, maar jullie ook?

De puls hersteld verder netjes, geen geslinger.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-24.png

.
Dit is hoe het is aangesloten, belangrijk voor het goed begrijpen van de metingen, ik heb hier aan de voorzijde nog een kleine elco geplaatst.
Daar de uitgangs elco op de print eigenlijk achter op de aansluitbussen moet, deze groene elco is er een van ELNA en is 33uF.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-25.png

.
Deze foto geeft een beetje overzicht, de rode en de zwarte meetpen zijn aagesloten op de sens drade nachter op de aansluit klemmen.
En daar meet ik dus de mooie lage Ri.
Dan is ook rechts zichtbaar een rode en zwarte getwiste banan kabel, dy gaat naar de Dynamische belasting toe.
De oplettende kijker ziet ook nog een blikken plaatje tegen de trafo leunen, daar heb ik wat experimenten mee gedaan om te zien hoe goed ik de trafobrom
kan dempen met wat stukjes blik, laters meer hierover, de brom is in de basis eigenlijk al goed met deze slechte trafo in dit test kastje.
Zelfs zonder belasting wordt hij flink heet.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-26.png

.
Hier is de LM358 vervangen door een LT1013AN deze geeft al een iets beter pulsgedrag, maar nog steeds een Ri van ruim 6,5mΩ
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-27.png

Genoeg metingen voor vandaag, ik weet wat ik morgen nog ga aanpassen, zoals de uitgangselco van de print halen en deze achter op de aansluitbussen zetten.
Een tweede ding die ik wil doen is kijken of ik nog wat meer fase ruimte kan creeeren door een andere compensatie te gebruiken.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Goede vraag waarom de meting niet overeenkomt met de lage impedantie die je eerdere noemde. Mag ik meer informatie? Is het ook zo als je een constante stroom afneemt? Ik zoek het nu namelijk in de complexe weerstand.
Over meer fase ruimte creëren: wat wil je ermee bereiken?
Het lijkt mij als semi leek dat het een afweging is tussen dynamische gedrag van de regeling en robuustheid van de regeling voor diverse loads.

blackdog

Golden Member

Hi Titatommeke,

Je zit voor een deel op de goede weg.
Maar je hebt echt niet meer info nodig, mijn tekst en mijn foto's geven het al aan.
Er zit wel wat meetfouten, maar die los ik vandaag wel op, die vergroten ook de dynamische Ri,
maar dat is een bijzaak voor deze vraag en leg ik later uit. :-)
Er is een piekstroom van 3-Ampere en kijk naar de scoop schaal en denk dan verder, waar komt die Ri vandaan?

De DC Ri had ik al aangegeven en die was beneden 1-duizendste Ohm.

De extra fase ruimte helpt de voeding stabieler te maken bij verschillende belastingen, bij verchillende uitgangsspanningen en stromen.

Laters meer, de voedingsprint is nu net als het frontje losgemaakt voor aanpassingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb bij bepaalde voedingen ook wel eens gezien dat ze over de bruggengelijkrichter-diodes, een condensator van 100nF hangen tegen storingen. Dus 4 condensators in totaal.

Naar het schijnt veroorzaken diodes ook storingen bij het gelijkrichten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.