Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Op 28 oktober 2019 14:08:11 schreef rob040:
We zijn het met z'n allen eens. Zo'n Chinese Vref zou in mijn beleving geschikt moeten zijn om een 3,5 digit DVM mee te kalibreren. De enige conditie die ik in het oog zou houden is de temperatuur, die naar mijn verwachting de grootste schommeling gaat geven.

Het is me tot op heden nog steeds niet duidelijk wat Titatommeke nou bedoelde te zeggen dat de waarde op de sticker niet kan kloppen. Het verschil tussen opgegeven waarde en gemeten waarde is niet schokkend en kan het gevolg zijn van door Fred en Henk genoemde variabelen.

Het kan wel, maar het is niet echt aannemelijk dat alle meters die ik heb naar boven zijn gedrift, wat wel kan is dat de referentie ook omhoog gedrift is door oa omstandigheden zoals voedingsspanning. Eigenlijk is mijn conclusie hetzelfde als wat Henk zegt: De waarde die op het stickertje staan leuk zijn maar dat het pas enigszins een referentie is, nadat je na het inbouwen en dergelijke, het ding aan een goede (recent gecontroleerde) meter hebt gehangen.

rob040

Golden Member

@Jos: Leuk, dan is de afwijking per graad Celsius ongeveer wat ik verwachtte. Als die Chinees bij 26°C gemeten heeft en Titatommeke bij 20°C, dan zit je er al aan.

@Henk: Dan heb ik het anders begrepen dan jij.

@Titatommeke: Die waarde op jouw referentie lijkt me helemaal niet verkeerd. De kleine verschillen in opgegeven en gemeten waarde zijn eenvoudig te verklaren. Geen reden om te twijfelen aan de meters die je gebruikt hebt, maar ook geen reden om te twijfelen aan de referentie.

Om voor mijn order bij digikey in aanmerking te komen voor 'gratis'verzenden (vadertje staat wilt daar wel graag de btw over ontvangen) had ik ook de goedkoopste variant van het caddock weerstandsnetwerkje gekocht. Deze is 0.1% ipv 0.05% en 10 ppm/°C ipv 5 ppm/°C. Ik heb hiervan een mooi spanningsdeler gemaakt. Het verschil in prijs is zo'n 6 euro.
Die bruikbaar is voor diverse doeleinden. Het is een heel simpel ding eigenlijk. Om een kastje te hergebruiken heb ik er een nieuwe deksel voor geprint, scheelde ook weer gaatjes boren ;).

bprosman

Golden Member

@Titatommeke, beetje off-topic vraag maar waar teken je zo iets mee alvorens te printen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Op 1 november 2019 20:34:41 schreef Titatommeke:
scheelde ook weer gaatjes boren ;).

5 gaatjes boren lijkt me toch sneller dan een dan een 3d deksel printen, of had je geen deksel?

De deksel die ik had was door een vorige eigenaar al voorzien van diverse gaten. Het teken in fusion360 is zo gepiept. Denk dat het teken van het dekseltje een kwartiertje was.

Op 2 november 2019 12:32:24 schreef Titatommeke:
De deksel die ik had was door een vorige eigenaar al voorzien van diverse gaten.

Nou, nog sneller: Je hoefde niet eens te boren om de gaten er in te krijgen! :+)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Titatommeke
Je nieuwe deksel ziet er goed uit!

Ik print nogal wat sluitdopjes voor overbodige gaat(jes).

Als de meeste gaatjes in je doosje overeenkomen met je nieuwe toepassing is hergebruik aantrekkelijk. Goedkoop en minder boorwerk.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 3 november 2019 14:38:46 (12%)

Jeever

Golden Member

Een 12 Vdc ~ 30 A voeding
Omdat ik wat Chinese HF-inductieverwarming printjes wil gaan testen en deze worden gevoed uit 12 Vdc met stromen tot wel 20 A moet ik een flinke 12 Vdc voeding hebben. Zoiets moet je zélf maken als je het betaalbaar wilt houden.

Basis voor dit project was een Chinese 12 Vdc - 30 A voeding (Google op LH-360W) die ontworpen is voor het voeden van LED-strips. Kost maar € 20,00!

Twee spotgoedkope paneelmetertjes van 15 Vdc en 30 A (samen ongeveer € 7,00, Google op 85C1) houden de uitgang in de gaten. De uitgangen zijn gesplitst in 2 x 3 banaan stekkerbussen. De voeding heeft namelijk zowel aan de plus als aan de min ook drie aansluitingen. Rond de drie stekkerbussen zijn metalen plaatjes aangebracht zodat de totale stroom zich over de drie draden en de drie stekkerbussen kan verdelen. Op dezelfde manier is de ampèremeter in het circuit opgenomen.

De resultaten zijn uitstekend:

De voeding werd belast met 30 A en na een uur draaien werd een en ander gemeten. De resultaten waren zeer overtuigend. De uitgangsspanning was met slechts 36 mV gestegen hetgeen neerkomt op een uitstekende lange termijn stabiliteit. Ook een paar temperatuurmetingen met een thermokoppel-meter waren goed:
- Uitstroomlucht ventilator: +36 °C.
- Aansluitklemmen A-meter: +76 °C.
- Contactplaatje stekkerbussen: +48 °C.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Thevel

Golden Member

Netjes!
Hoe heb je het frontje gemaakt?

Jeever

Golden Member

Op 4 november 2019 00:14:23 schreef Thevel:
Netjes!
Hoe heb je het frontje gemaakt?

Frontplaatje ontworpen met sPlan van Abacom. Twee keer afgedrukt op zelfklevend papier. De eerste afdruk gebruikt als zaag- en boormal voor het frontplaatje, de tweede afgewerkt met transparante zelfklevende folie. Ik kies voor Herma Transparant Labels nummer 4375. De folie langzaam vanuit een smalle kant op het frontplaatje laten zakken en driftig alle luchtbelletjes naar de zijkanten wrijven! Ik gebruik geen aluminium voor zo'n frontplaat maar epoxy printplaat. Dat materiaal is veel beter en gemakkelijker mechanisch te bewerken en het gaat niet krom staan als u er wat teveel kracht op uitoefent, bijvoorbeeld bij het maken van de twee grote gaten voor de meters.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Hoe heb je de brom en ruis gemeten? Ik durf het bijna niet te geloven dat zo'n voeding zo weinig ruis produceert. Als het met een multimeter gemeten is, zou je het dan nog een keer met een oscilloscoop kunnen meten? Ik denk dat de schakel frequentie hoger is dan het kantel punt van de meeste true rms chips in multimeters.

Jeever

Golden Member

Op 4 november 2019 09:54:06 schreef Titatommeke:
Ik denk dat de schakel frequentie hoger is dan het kantel punt van de meeste true rms chips in multimeters.

Ruis en rimpel zijn uiteraard niet met een digitale multimeter gemeten, maar met een Philips PM2454 millivoltmeter die in ieder geval binnen -1 dB tot 2 MHz meet. Die meter meet geen effectieve waarden, maar zal eerder de gemiddelde waarde van de ruis en rimpel weergeven.
Onderstaand oscillogram geeft de top-tot-top waarde van ruis en rimpel en is gemeten bij een belasting met 30 A. De frequentie van het choppersignaal is gelijk aan 833 kHz.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Bedankt voor de wel heel snelle service. De Vp-p die ik hier zie is meer zoals ik het verwacht ;) Desondanks is het voor een voeding die 'gewoon'veel stroom moet leveren in orde. Heb je het gemeten met het laagdoorlaat filter (20 MHz) ingeschakeld?

Jeever

Golden Member

Op 4 november 2019 11:00:01 schreef Titatommeke:
Heb je het gemeten met het laagdoorlaat filter (20 MHz) ingeschakeld?

Nee, uitgeschakeld. Hierbij een detailopname van de rimpel van 833 kHz.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Ik vind het raar dat er een bijna 100Hz periode in de amplitude van de schakelstoring zit. Zou de samplefrequentie van je scoop soms bijna 100Hz van de schakelfrequentie verschillen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Waar mijn naamgenoot zijn best doet om in het voedingen topic dit forum tot EEVBLog hoogte te stuwen ben ik bang dat ik het gemiddelde wat naar beneden ga trekken maar dan ga ik voor de "Meest nutteloze schakeling award" :+

Op dit moment ben ik bezig met wat Microprocessor (Z80) schakelingen gebaseerd op 19" Eurokaart formaat. Op deze printen maak ik gebruik van de 74LS245, zowel voor de adres als datalijnen (dat komt qua PCB ontwerp lekkerder uit dan een 74LS244).

Tijdens de initiele testen overbrug ik wel eens de buffers om bus timing/conflicten uit te sluiten.

Daarom : Een 74LS245 dummy.

Maar kan dat niet gewoon met 8 draadjes ? : Jawel
Waarom dan zo ? : Ehh.. zomaar :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Daar had ik toch liever het pcb zelf voor gebruikt in plaats van die melf weerstandjes solderen. :+

zijn het 0 ohmers? dan zie ik hier inderdaad het nut niet van in. had dan gewoon printspoortjes gemaakt

Volgens mij wil bprosman zijn soldeerskills laten zien :+

De jacht is mooier dan de vangst....
pa3gws

Golden Member

Nut of niet het oog wil ook wat en zoals het er nu uit ziet mag het er best zijn :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

Inderdaad wat SMD oefening en nu kan ik er ook ng wat anders (andere waarden) op plakken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 7 november 2019 21:45:34 schreef bprosman:
Waar mijn naamgenoot zijn best doet om in het voedingen topic dit forum tot EEVBLog hoogte te stuwen

Moeten we hier dan ook schreeuwerige video's gaan maken? No thanks.

ben ik bang dat ik het gemiddelde wat naar beneden ga trekken maar dan ga ik voor de "Meest nutteloze schakeling award" :+

Op 8 november 2019 07:36:54 schreef Stijnos:
zijn het 0 ohmers? dan zie ik hier inderdaad het nut niet van in. had dan gewoon printspoortjes gemaakt

Jij reikt bij dezen de felbegeerde award uit begrijp ik? :)

En dan niet alleen 0-ohmers gebruiken, maar ook nog van die vreselijke wegrol-MELFjes! Je had zeker een rolletje liggen dat op moest ;)

Ik vind het er prachtig uit zien.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

maar ook nog van die vreselijke wegrol-MELFjes! Je had zeker een rolletje liggen dat op moest

Erger nog, "Een onsje" los in een zakje :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

maar ook nog van die vreselijke wegrol-MELFjes!

Daar was ook een oplossing voor: de QuadroMelf... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten