Avies bij aanschaf Variac.

Beste Mensen,

Ik ga in de december maanden een variac aanschaffen.

Om mijn versterkers te trimmen.

Ik gebruik een ringkern van 150VA. En de projectlijst op www.buildaudioamps.com gaat tot 250VA, dus iets reserve voor de toekomst.

Nu kan ik geen Variacs zo snel vinden onder de 500WATT

Dus 500watt is ruim voldoende? Ik neem aan van wel maar toch.

Wat is verder het advies waar ik op moet letten? Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Let op dat als je een 500Watt variac hebt, die gewoon 2.nogwat A aankan. Dus als je iets op 115V wil testen dan is er nogmaar 250W beschikbaar.

Als het een standaard variac is, dan kan ie ook iets van 10 of 20% omhoog. Worst-case hebben ze die 500W dus bij de hoogste stand, zeg 250V gespecificeerd. Dan is ie dus 2A, en dus bij 115V nog maar 230W.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Variacs zijn inderdaad meestal gespecificeerd voor een stroomsterkte, niet een vermogen naar mijn weten. Er zit meestal wel een typeplaatje op dat de maximale stroom toont. Ik zou niet al te groot gaan als ik jou was, want de inschakelstroom van de Variac kan lastig zijn. Als ik op Marktplaats kijk snap ik wel een beetje wat je bedoelt, er zitten een paar monsters tussen die een 16A automaat zonder probleem de baas zijn.

Waar zou ik op letten? Dat het een makkelijk en veilig te bedienen ding is, dus een exemplaar met een stopcontact er aan is handig. Ik heb weleens aan een versterker gewerkt met een 'open frame' exemplaar, maar voor je het weet grijp je in iets waar netspanning op staat:

https://farm1.staticflickr.com/781/22395004817_2116d8dbb2_z.jpg

Met de bovenstaande constructie is het risico wat mij betreft een beetje te groot, en ik heb niet langer dan nodig de Variac ertussen gehad, want het is echt onbeschijfelijk onhandig.

PS Wat is een versterker trimmen?

Dank u wel.

Versterker trimmen is het voor het eerst aanzetten van je eindtrap, de rust stroom instellen. Daar heb ik de variac voor nodig. :-)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

PS: Als je hele oude ringkernen met een hogere opstartstroom gebruikt. Kan hij dan boven de 500W uitschieten?

Kijk, deze ringkerenen van de radiomarkt hebben beide een primaire van 110VAC.

Ik zet ze dus allebij in serie.

Nu ben ik echter een 220V Glas zekerings houder aan de primarie van 5A nog. Zover ik geinformeerd ben is dit de opstart stroom.

Kan een variac dit hebben of doe ik er mij verstandig aan alleen nieuwere ringkernen te hanten?

Of is dit een iets te ingewikkelde of verkeerde vraag?

Of is dit niet het probleem omdat je in serie 2x de opstart stroom krijgt?

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Thevel

Golden Member

Houd er wel rekening mee dat de meeste variac's geen scheiding-trafo's zijn.
De uitgang is dus nog steeds verbonden met het lichtnet!!!

Kruimel

Golden Member

edit: Goede toevoeging inderdaad, een Variac is over het algemeen niet gescheiden. Als hij dat wel is, staat dat meestal redelijk duidelijk aangegeven want dat is redelijk bijzonder.

Ja een ringkern komt makkelijk boven de 500W uit bij het inschakelen, maar dat is niet zo een drama, een korte puls kan wel. Bovendien sluit je hem aan op een Variac om hem langzaam van 0V naar de werkspanning te draaien, en dan heb je dat probleem sowieso niet.

Als je 110V transformatoren in serie zet, zorg dan dat je de secundaire in parallel zet. Als je dat niet doet en je belast de ene trafo meer dan de andere dan zal de andere transformator in verzadiging gaan en dat geeft problemen (al weet ik niet precies hoe problematisch dat is, ik heb het nooit getest). In serie geeft geen grotere opstartstroom.

Ik heb geen idee welke Variac je wil aanschaffen, dus ik kan zeker niet zeggen of 5A een zinnige waarde is. Bij een Variac is het echter het belangerijkst om de loper te zekeren. Als je een 5A Variac hebt moet je de loper zekeren op 5A.

Sine

Moderator

Een variac heeft een hoop nuttige toepassingen.

Ruststroom instellen van een eindtrap is niet meteen de eerste die bij me opkomt.

C00l!

en even aanknopend:

als ik deze versterker module wil trimmen, hoe weet ik dan de waardes voor mijn multimeter ?

Of moet ik hier een nieuw topic openen?

Groet, W.

*********************************************************

https://nl.aliexpress.com/item/32750585715.html?spm=a2g0o.productlist.…

*********************************************************

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Ik zie het nut van die variac niet?
Je gaat dan de ruststroom afregelen bij een spanning die er normaal gesproken nooit op staat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Voor het afstellen van de ruststroom zou ik in het proces ook geen Variac weten toe te passen, maar voor het inschakelen en testen van een versterker kan het wel onderdelen schelen als je de spanning langzaam laat opkomen in plaats van je 300VA trafo ineens in te schakelen. Als er dan een fout in zit dan mag je een hele zwik (dure) transistoren gaan vervangen.

Gewoonlijk als je de ruststroom van een versterker wil instellen moet je een richtwaarde hebben (of een audio analyser, maar die heeft niet iedereen staan) en (voor het inschakelen) de potmeter op zijn laagste weerstand instellen en na het inschakelen opdraaien naar de gewenste waarde.

Helemaal juist heren. Een variac gebruik je na reparatie van de eindtrap, om niet gelijk de oortjes gewassen te krijgen omdat je dat ene componentje over het defecte hoofd had gezien. Ruststroom via scoop en toonfiets met driehoek op de ingang van de versterker. Overgangen rondom 0 in de gaten houden bij afregelen en clippen is snel te zien vanwege een driehoek op de ingang.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Geef mij maar een sinus als input :-) Ruststroom opdraaien en afregelen op minimum cross-over op de nuldoorgang op de scope. Rustroom niet verder opdraaien. Halfuurtje laten opwarmen en nogmaals checken. Als je het platte kantje op nullijn beter wil zien, flink inzoomen op de scope. Bij 10kHz meten geeft een beter resultaat dan bij 1kHz. Input signaal op laag nivo, net boven de ruis blijven. Dan in loopt er de minimale stroom door de endamp. @pbt Voor dit werk heb je idd geen variac nodig!

Maar weet iemand toevallig ook wat je dan beter kan kopen als een variac? voedingstype? voor het trimmen? Multimeters heb ik al.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Sine

Moderator

Voor trimmen? Een paar geschikte schoenen en misschien een zweetbandje.

Voor ruststroom instellen een multimeter en een schroevendraaier. Al helemaal als je weet wat die stroom zou moeten zijn.

Moet je die zelf bepalen dan is een funcgen en een scope wel handig.

RAAF12

Golden Member

@PBT
Ik zal eens kijken of die €20 bouwset oscilloscoopjesvan Ali de cross-over laten zien.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 20 november 2019 16:10:49 (67%)

Als je bang bent om je versterker op te blazen door een radicaal verkeerd ingestelde ruststroom, zet dan een autolamp in serie met de voeding ofzo. Of nog veel beter, spendeer het geld dat je aan de variac wilde besteden, aan een mooie stroombegrensde labvoeding.
Een variac hiervoor gebruiken lijkt me totaal nutteloos.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 19 november 2019 17:12:06 (22%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 november 2019 16:30:29 schreef RAAF12:
[....] Bij 1000Hz voor iedereen hoorbaar :-)

ook voor de klanten van Schonenberg? :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 19 november 2019 17:17:21 schreef Tidak Ada:
[...] ook voor de klanten van Schonenberg? :+

Haha, op +60dBa zal een hardhorende nog wel wat horen? Deze heb ik dan op, de DT100 (eerste serie) en daar komt een bak herrie uit....

plaatje van de Beyer site

fred101

Golden Member

Het enige nut van een variac in de TS zijn geval is dat wanneer hij met die ene ringkern steeds andere versterkertjes wil gaan voeden. Dus met die ene ringkern achter variac als een soort regelbare AC voeding. Dat doe ik zelf als ik tijdelijk een bepaalde AC spanning nodig heb (dikke 80V trafo met voltmeter en banaanbussen in een kastje die ik op de variac aansluit als nodig)

Maar wat dat met trimmen te maken heeft zou ik niet weten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 18 november 2019 21:37:56 schreef pascalbythree:
als ik deze versterker module wil trimmen, hoe weet ik dan de waardes voor mijn multimeter ?

30-200mA bias geeft Ome Ali op

De kit

https://nl.aliexpress.com/item/32750585715.html?spm=a2g0o.productlist.…

Het gebruikte IC
http://www.farnell.com/datasheets/1994370.pdf

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 20 november 2019 01:37:46 (15%)

Semtexx

Golden Member

Ik gebruik voor instellen van de ruststroom sowieso geen variac. De ruststroom is namelijk ook nog afhankelijk van de netspanning in de meeste versterkers die geen gestabiliseerde voeding gebruiken.

Na het repareren of bouwen van een versterker doe ik eerst een lamp van 60W in serie, en als die niet gaat branden en het ding doet verder niet raar, gaat de versterker bij mij gewoon aan de netspanning voor het "trimmen."

Tegen de tijd dat vervorming zichtbaar is op een scoop is het voor audio toepassingen wel echt veel, maar allicht dat het bij oude "DIN norm" consumentenspul redelijk volstaat.
Daarbij is veel audio (b.v. 100V of PA systemen etc) natuurlijk geen Hifi.

PS: Als ik een versterker eintrap neem op 50VDC en op de website een bepaalde ruststrooom waarde staat beschreven,

en ik gebruik een Variac, en zet deze op 25VDC, blijven dan de ruststrom waardes hetzelfde?

Of moet ik 1 de variac op volledig zetten of 2 het terug rekenen van de website waardes?

Groet, Wouter

Of zal ik hier een nieuw topic voor openen?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
pa3gws

Golden Member

Voor het instellen van de ruststroom de variac vergeten!

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.