Ik zit hetzelfde te denken, je trekt er 1 af meet signaal valt wel, en 2 cilinders stopen er mee geen LPG want geen meet signaal er mee, groep1 meetdraad lijkt op cil 1 te zitten en groep 2 meet draad op cil4,
je ziet het vesrchil in lopen, trek je op LPG die LPG injector eraf, zie je op alle cilinders hetzelfde gedrag. cil 2 en 3 gaan ook uit , op LPG geen probleem , terug naar benzine wel.
Punt: wat er met gas ook is , daar moet je het niet zoeken. (vacuümslang gecontroleerd?)
1 Lambda moet fusioneren , met 0,7 volt of hoger is dst geen probleem sonde = prima! Don't schoot te messenger !!! ( en de kleur van je bougie is het bewijs.
Je volt meter eraan, liefst analoog, en je kan het signaal prima volgen.
Dan kijen naar je feul trims, auto stat, laten draaien Shorttrim of Fasttrim , moet rond de buurt van de 0 Zwerven +/- 10%
Volvo draait graag dingen andersom dus dat maakt het niet makkelijker. ( te arm, loopt de fuel trim af )
Als de sonde een hoge spanning of geeft (geen zuurstof want die is allemaal verbrand) is hij dus rijk. Bij een te arm mengsel is er een zuurstof overschot en zakt de spanning naar ~0,2V of lager. Het is in d principe een stroombron, een die het koud slecht doet , hij heet dus een opwarmtijd, gelukkig is dat met langsstromen en uitlaat gassen snel opgelost, maar hij krijg ook hulp van een zware ingebouwde elektrische verwarming, vaan een PTC, hoe heter des te minder stroom en zal minder
snel opwarmen, en houd zo een beetje zien eigen temperatuur instant, Het leuke is, als je de stroom meet, weet je door het PTC gedag ook de temperatuur uit te lezen (niet alle ECU's doen dit, vaak staat er vol Uaccu op )
De ECU geeft zelf een hele kleine spanning af (0,45V) en laat dat nu net Lambda = 1 zijn;) Alles erboven =Arm, alles eronder =ARM.
Als de sonde begint op te warmen (een auto moet bij koude/loop start een rijke mengsel hebben)[OPEN-LOOP= lambdawaarde =don't care] zal de spanning langzaam gaan oplopen zodra de spanning boven de 0,65 volt komt de 1e keer weet de ECU dat hij over kan gaan in {CLOSED-LOOP]
de fastfeultrim[FF] zal nu zijn 0-positie verlaten en gaat er langzaam inspuittijd[IT] afhalen , en die waarde zie je teruglopen (-4%, -10%, -15%,) wanneer er word bezuinigd op het inspuiten zal deze steeds armer gaan draaien, tot! hij het Lambda=1 punt passeert!
Dan zakt de sensorspanning en loopt de fueltrim plots (vaak sneller) de ander kant op (-15% -5% 0% +4% +9%) dat stabiliseert zich rond een bepaal de waarde, stel de MAX. is elke keer 7% de MIN. -3% gemiddeld zit je dus rond de +2% +3%.
Dan komt de Slowfuel trim in zicht die gaat op -2 staan met als resultaat dat fastfeultrim op ~ 0 staat , Job done!
Die fast mag bij een oudere auto best iets afwijken, tussen -15% en +15% geen probleem.
Mocht hij nu permanent te rijk zijn dat staat in een paar tellen de FF op -/+100% en al snel volgt de slow feultrim maar die vaak begrensd op bv +/-50%, -verder verarmen = geen brandstof = slaat af, verder verrijken = motorverzuipt = slaat af.
Voor je op LPG overgaat zal die regeling moeten werken en niet vast lopen in zijn fueltrim .
een LPG injector kan wel lekken, maar dat wist je al dus maak de LPG leiding drukloos en kijk of dat invloed heeft.(leeg draaien heeft geen zin, dat duurt Uren)
[Edit] wat moest je terug solderen ?