LPi computer, kabelboom, werking?

dan kan de lambda dus altijd een rijk mengsel zien, als de benzineinjectoren niet meer afvallen

is dat ding te modificeren dat die enkel nog LPG rijd en ik de benzineinjectoren gewoon kan afkoppelen? met mijn vorige auto op LPG had ik zelf geen benzinesysteem meer

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 13 november 2019 21:27:54 (48%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

daarnet snel ff wat testen gedaan want ik moet alweer weg.

ik start de auto en wacht tot die op LPG schakelt.
ik hoor die letterlijk omschakelen.
na elke stap stak ik de kabel terug en nam de volgende:
ik trek benzine injector 2 los: geen verschil
ik trek benzine injector 3 los: geen verschil
ik trek benzine injector 4 los: auto begint te bokken en valt stil. ook gas geven hoor je duidelijk dat die op 3 poten loopt
injector 1 krijg ik de stekker er niet af, zit achter de fuel rail

ik trek LPG injector 2 los: toerental valt iets terug
ik trek LPG injector 3 los: toerental valt iets terug
ik trek LPG injector 4 los: toerental valt iets terug

lambda lampje is ondertussen ook al gaan branden weer. die loopt blijkbaar wel op LPG, maar benzine injector 4 is ook belangrijk (ECU noodloop van de auto omdat hij die injector niet ziet?)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Lambda lampje nu even niet druk om maken, eerst zorgen dat hij fatsoenlijk loopt, en er mee te rijden is.

benzine injector 2& 3 reageren goed, jammer dat je 1 niet kon testen,

Met 4 is dan een probleem, die cilinder blijkt dan geen brandstof meeer te krijgen, dus ook geen LPG?

Kijk eens bij de accu, De LPG injectoren zijn verdeeld in 2 groepen elke groep heeft een eigen zekering van 15 A, die willen nog wel een door rotten ! Maar dat zou inhouden dat er dan ook 2 injectoren het niet doen.

Je moet alle 4 benz injectoren eraf kunnen trekken zonder dat het verschil maakt( en ja zo dra je 1 benz.inj. stekker eraf trekt begint je Lamba =check engine lampje te branden

Maar ik wacht even op dat jeiets meer tijd hebt met duidelijkere data, LPG injc 1 heb je niet los gehad?

Pak een DUO LED! testlampje, sluit 1 draad aan op de plus, en 1 kan t op de stuur.

Je zal Biede lampjes moeten zien knipperen (wel heel flauw, maar voordeel , het is vroeg donker.)

Knipperen beide kleuren > Prima!

Knippert alleen de groene LED, aansturing van ecu is goed , maar
1) of er staat geen voeding 12V op de injector
2) de spoel van de injector is onder broken

knippert er niets, geen sturing vanuit de ECU, kan driver fout zijn, of geen Inputsignaal

PAS OP MET ZELF PROBEREN DE INJECTOR AAN TE STUREN, DEZE ZIJN ZEER LAAG OHMIG, VOOR JE HET WEET STOOK JE ZE OP !

Het signaal word bij deze versie maar op 2 benz. inzektoren gemeten en naar 2 LPG injectoren gestuurd wel heeft elke injector zijn eigen driver.

Bij het benzineonderbreek relais zitten 2 meet draden hiervoor 2x een 4-polige stekker of als hij al eens vervangenis 1 groot vierkant module met 1 grote stekker.

[Edit] heb je skype? stuur me dan even link.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nee! Geen Skype gebruiken!
Ik vind deze chat veel te leuk! :-)

Vervangen DOOR.

ik heb een filmpje gemaakt. heb alle injectoren kunnen losmaken.

bij het losmaken van benzine injector 1 en 4 begint de auto slecht te lopen.
bij het losmaken van benzine injector 2 en 3 is er GEEN verschil.

bij het losmaken van ALLE LPG injectoren (stuk voor stuk) gaat de auto telkens iets slechter lopen.

vermoedelijk doen alle LPG injectoren goed mee, maar spuiten de benzine ook nog extra bij.
waarom dat bij 1/4 is en niet bij 2/3 denk ik dat jij het antwoord erop weet.

hoop dat het filmpje duidelijk is. het getik op het filmfragment is het tikken van de lpg injectoren. zo weet ik ook dat die op LPG loopt

https://youtu.be/HHC7m-LAgiE

de stuurdozen, die dikke grijze blok in het midden heeft 1 grote connector

alle 4 de zekeringen in die zekeringhouder zijn ook goed (15A)

nu dat schakelrelais. ik heb gemeten op die oranje/witte draad.
daar staat 13,97V op als ik op benzine sta en 0,8V als ik op GAS over schakel
info gebruikt van pag 30 van de 54 (onderaan de pagina staat dan nr 33)
http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850for…

er zitten op de foto 3 relais in, mag ik er vanuit gaan dat er 1 defect is en niet afschakelt?
de 3 relais zullen zijn:
-cilinders 1 en 4
-cilinders 2 en 3
-cilinders 5 en 6 (optioneel voor 6cyl)
???

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Bedankt voor het filpje, dat maakt meer duidelijk dan een lap tekst, vandaarr ook de vraag naar een skype call, ik lul makkelijker dan dat ik een lap tekst moet typen.

Maar er gebeurd iets vreemds, Wat precies? daar ga ik even over nadenken kom er zeker op terug, mischien kan je je tel nr. mailen, dan kan je mischien voor het weekeind weer normaal rijden.

lastige voor mij is dat het schema niet matched met het bouwjaar van de auto, waarschijnlijk is de installatie pas veel later ingebouwd.

Het relais klopt, die is getekend voor een 6 cilinder, waarschijnlijk als je het relais open maakt zitten er maar 2 in.

De aansturing (orange/wit ) is goed de ECU legt die aan massa, op benzine meet je de 12V voeding door de relaisspoel heen. dat deel is ok.

Er is zelfs een kans dat jouw instalatie al voledig sequencieel is, ipv semi.

Morgen verder nu eerst mijn mandje in :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de auto is van juni 98, de LPG installatie is van februari 99.
begin dit jaar kocht ik een catalysator, volledig volgens bouwjaar gekocht, bleek de verkeerde te zijn.
de mijne heeft een catalysator van NA 1999 en niet eentje tot 1999

alle 4 de bougies branden zwart op LPG, dus het probleem zit niet in 2 cilinders.
dat de motor slechter loopt als ik injector 1/4 uittrek, kan dit niet zijn omdat het de meting beinvloed. je zei al dat de LPG slechts 2 benzine injectoren meet en daarmee de 4 lpg injectoren aanstuurt. als ik een benzine injector lostrek, kan die dan nog correct meten? indien niet zouden er dan 2 lpg injectoren wegvallen?

de auto rijd nog gewoon op benzine hoor, en de vrouw heeft ook nog een zuinige prius

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Meeting beïnvloeden, zou kunnen , maar voor nu geloof ik daar nog niet in. Lastige is dat ik niet onsite stam filmpje heeft geholpen , maar ik kan mijn automotive zintuigen niet gebruiken.

Normaal als hij op lpg staat staat moet je alle 4 de benz. inj los kunnen trekken.

Ben net thuis, ff bellen zodat we snel kunnen overleggen?

[edit] heb je een LED proef-lampje?, kan je ook even zelf maken , 2 LED's anti parallel naast elkaar en een weerstandje in serie.

[Edit 2] de kleuren van de benzine injectoren zou ook helpen, aan de ene kant zijn ze waarschijnlijk allemaal groen, de ander kant kan grijs met een steep zijn 4 grijzen(of vz).? Das simultaan, daar is hij te jong voor Grijs met 2x de zelfde contra kleur is semi seq. Dat zou kunnen, de 2.0T was volledig sequentieel(maar had ook een volledig andere ECU en kabelboom en was Wel OBD-E, ik dacht vanaf '98 , Zelf 8 jaar zon lor gehad :) maar niet af te krijgen ). Die van jouw zal op de grens zitten, maar waarschijnlijk ook volledig sequentieel .

Dan weet ik de inspuit strategie, die moet eerst matchen met het storings-beeld.

trek alle stekkers van de benzine injectoren af, en meet de weerstand tussen de stuurdraad van CIL1 tov. alle andere drie (motor en contact uit!)

De documentatie van vialle is van een volledig sequentiële, maar was niet gebruikelijk, vaak ging hier een set in met 2 ingegoten benzineonderbrekers, ieder voor 2 cilinders te onderbreken, samen dus vier. Het inspuit signaal werd alleen van injector 1 en 2 gehaald in de LPE zaten maar 2 of 3 "Kanalen" een "kanaal extra "was voor de 5 & 6 cilinders , konden ze weer 1€ onderdelen besparen de ECU een stuk duurder verkopen:)

Die relais en de connectoren was een drama. Vaak vervangen met het relais uit voorgenoemde documentatie . Dus die kan al een keer vervangen zijn . die geeft dus geen indicatie welk type LPE erin zit LPE 2, 3, 4, 5, 6 Zijn aan de buitenkant allemaal hetzelfde, Intern compleet verschillende inhoud, in de allereerst verzie waren er zelfs 2 van deze buizingen nodig, 1 als LPE-computer, de andere zaten de eind-trappen in. op LPG ging er 2x signaal in (benz 1&2) aan de uitgang kon je 4 LPG injectoren hangen, 2 aan 2 spuiten die tegelijk in. Je hebt al wel een nieuwere verzie met PTC-pomp, bestel maar vast lagertjes , of een nieuw pomp. Leg e oor regelmatig op de tank, zoemt deze lekker, mooi laten zoemen, of als je er lang en voordeling plezier van wil hebben, vervang de lagers , zijn er 3(verschillend) (deze shop heeft ze : https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source… . probleem is dat de olie eruit mee gevoerd word met het LPG, Houd voldoende olie in de pomp en ze hebben een eeuwig leven, eens ze droog lopen is het snel over. 1 klein probleemje, welke olie doe je erin?? Verkeerde olie en hij staat nog sneller droog :( , Het eruithalen is de meeste elende , en je moet goed weten wat je doet, tank staat altijd onder druk van VLOEISTOF! eerst dus voldig drukloosmaken, meestal dacht mensen dat de tank leeg was , gooien die eerst vol, dus vaak kon je eerst 40 L LPG zien te lozen :)

Maar om vast te stellen welk type ECU het is moet ik eigenlijk de draad kleuren van het pomp relais weten. De kabel-bomen waren ook in verschillende varianten.

Zo nu eerst HMH verder helpen :)
[Edit3] Die is weer geholpen ! ;)

[Edit4] Trek de benzine injectors van CIL 1 & 4 er eens gelijk af en kijk wat er gebeurd, De ECU is door het rijke mengsel helemaal naar arm geregeld, zegt 75% minder, maar krijgt toch dubbel op Benz +LPG = 150% , op een CO meter zal je mischien een CO van 10 of 13% zien, rond draaien gaat prima. , Nu trek je 1 stekker eraf en krijgt die cilinder dus een veel te arm mengsel. Cilinder 4 is nog steeds te rijk dus de ecu kan ook niet verder sturen Zeker niet als ze in dezlefde "bank" draaien vaak 1&4 en 2&3 . Het lijkt erop dat het probleem in Bank 1 zit. door nu bede stekkers te trekken word het signaal plots wel arm, en kan de ECU gaan sturen en er meer brandstof in gaan doen. tot ze weer fijn mee draaien, waarschijnlijk ook de oorzaak dat de bobines/bougies /kabels het zwaar hebben gehad. Maar het storings plaatje is normaal anders-om :) @ hersen-kraker

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb een hele tijd bezig geweest met de ligfiets vandaag, geen tijd gehad van de volvo.

allereerst: vanmorgen heb ik proberen de ecu uit te lezen, dit is een fenix 5.1 systeem. pin 7 van mijn obd2 scanner naar pin 11 gebracht, maar geen communicatie. jammer. paar uur bezig geweest, forums afgelezen (ook russische) en dan opgegeven. heb geen FTDI chips liggen om die uit te lezen.

benzine injectoren zelf hebben allemaal een rode draad, en dan nog volgende kleuren als 2de draad:
zwart-blauw, zwart-geel, wit-geel, wit-groen.

de weerstanden nu
zwart-blauw naar zwart geel: 124K
zwart-blauw naar wit-geel: 118K
zwart-blauw naar wit-groen: 39K (cilinders 1 en 4)
zwart-geel naar wit-geel: 200K (cilinders 2 en 3)
zwart-geel naar wit-groen: 124K
wit-geel naar wit-groen: 119K

de kabelboom van de LPG naar de injectoren: dat zit volledig ingetaped,
maar ik vond bij de middenste 2;
grijs-groen en rood
blauw-groen en rood
de andere 2 zitten zo ver getaped dat ik de kabel niet terug vind zonder breekwerk. wel raar dat dit de kleuren zijn die vialle vermeld als zijnde cilinders 3 en 4

ik heb maar 1 relais meer over (er zitten 3 doosjes aan de buitenkant van de LPG ECU, het zekeringkastje, het injector onderbreek doosje en 1 relais, vermoedelijk pomp relais).
deze heeft 4 draden
-dikke rode draad
-dikke groene draad
-dun zwart draadje
-2 dunne groene draadjes die samen zitten

vanmorgen nog gaan tanken met de volvo, en het lamdba lampje brandde nog steeds (nogthans een hele nacht stilgestaan). de auto stinkt verschrikkelijk naar benzinegeur. (noodloop omdat de injectoren zijn los geweest?)
auto getankt, terug naar huis gereden, nog steeds lambda lampje aan.
heeft dan een half uurtje op de oprit gestaan en toen ik erna startte (testen ODB2 scanner), was het lampje uit. vermoedelijk moest de motor eens warm gereden worden om dat te resetten

vanwaar ben je ergens, kan misschien wel eens kijken om met de volvo tot ginder te komen.
hier loop ik compleet vast.
de LPG installateur wil nergens aan beginnen zonder zeker te zijn dat het benzine systeem in orde is.
en volvo dealer hier mag er niet aan werken omdat ze geen LPG certificaat hebben. nog geen dealer gevonden in de buurt die dat wel heeft. ook helpt volvo ook niet echt mee behalve onderdelen bestellen. auto is te oud volgens hen.

lang zal die hier ook niet rijden hoor, vanaf 2021 moet de volledige LPG installatie eruit en vernieuwd worden, en vanaf 2025 mag die de lage emissie zones niet meer in. met een beetje pech wordt die half 2020 al vervangen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Met FTDI chip kom je verst, maar het OBD protocol zit er domweg niet in, de verbinding kan prima zijn maar volvo gebruikt zijn eigen software over dezelfde data lijnen in PASSthoug en hun eigen protocol, wwar je dus specefieke hardware voor nodig hebt, maar een RAPbpi of arduino, FTDI zijn dan leuke speeltjes :)

Maar je zal eerst het protocol moeten vinden , volvo heeft vroeger ook heel lang aan ellendige knipper codes gedaan. zoek eens op focom of vadis

Standaard gebruik je daar zoiets voor : https://nl.aliexpress.com/item/4000144858791.html?spm=a2g0o.productlis…

Heb je al wel CAN? of is het Kline Welke pinnen zijn er bezet, de ECU verteld je niet wat er aan de hand is , maar wat het gevolg is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

K en L line verbindingen.
je kan zo een odb2 kabel aanpassen door 1 kabel te hersolderen, en dan één of andere software gebruiken van renault die deze autos deels kunnen uitlezen en fouten resetten.

ik heb zo een odb2 scan tool en dacht daarmee ook iets te kunnen zien, maar helaas

software waarmee het zou lukken zou DDT2000 zijn
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=196012

vanmorgen op benzine naar het werk gereden, en het lambda lampje begon ook te branden, ik was nog geen km ver.
ik vermoed dat die al een tijdje deels op benzine en lpg reed, en zo de lambda gesloopt heeft, en nu dus beroerd loopt door een kapotte lambda.

zou ik dat doosje vervangen waarmee je de injectoren afschakelt? en ondertussen nog eens een lambda wissel doen.

savonds naar huis gereden in de zon, 35km ongeveer, geen gestotter, geen lambda lampje, geen stank...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

het injector probleem blijft een raadsel.

ik heb die injector relais onderbreker eruit gehaald en nagemeten. de relais werken goed.
ze schakelen alle 2, en ik krijg dan tussen de 98 en 101 ohm in serie met de injectoren als ik er spanning op zet. dus daar zit het probleem niet dat de benzine injectoren blijven inspuiten.

kunnen het de benzineinjectoren zijn die defect gaan? doordat ze nog steeds brandstof doorlaten (lekken?) als ik op LPG rijd.

ik kan eventueel de boel eens demonteren en de 2 injectoren wisselen van plaats? 1 naar 2, en 4 naar 3. dan zou het probleem moeten verschuiven. of zit er een ander probleem ergens?

EDIT: vandaag ook dat testlamp gedoe kunnen doen. ik kreeg de boel maar niet werkend. blijkt dus dat een volvo zijn injector uitschakelt als die ziet dat er iets mis is.
dus elke benzine injector die ik lostrok en het ledje aan hang, bleef 1 led gewoon branden.
vandaag dat toch gevonden, dus een heel dun kabeltje in de connector gefrut, en die dan weer op de injector aangesloten. auto gestart en alle 4 de injectoren knipperen de 2 leds afwisselend.

ook de test gedaan om benzine injector 1 en 4 tegelijk los te trekken, helaas altijd geresulteerd tot een stilstaande motor. ik heb dan geprobeerd de auto te starten met de injectoren los (dus enkel op 2 en 3), auto loopt beroerd maar blijft op benzine draaien. die schakeldt niet meer op LPG, tot ik de injectoren terug steek, de auto vanzelf weer normaal draait (na een 5tal seconden ziet de ECU de benzine injector terug en schakelt die cilinder in). kan de test met 2 benzine injectoren los niet testen

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 24 november 2019 09:32:05 (43%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Sorry voor de late responce, beetje druk hier.

De truck met injectoren lostrekken werkt dus niet, nu je het meld schiet dat idd. in mijn geheugen, ECU zet dan de injector uit.

even plan van aanpak bedenken.

Benzine injectoren die op deze wijze stuk gaan heb ik nog nooit gemerkt, wel dat bij de benzinedruk regelaar het membraam lekt, en via de vacuumslang de brandstof in de motor zuigt.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 24 november 2019 20:29:15 (30%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

hola....
als de LPI computer op 2 benzine injectoren meet om zijn inspuitingstijd te weten,
en de benzine computer schakelt de injectoren uit als hij ziet dat ze niet verbonden zijn,

is dit dat niet gewoon het fenomeen dat de LPI op 2 poten begint te lopen zodra je injector 1 of 4 uittrekt en de auto ecu die injectoren uitschakelt?
en dan zitten we nu volledig verkeerd te zoeken.

aangezien de 4 bougies PIKZWART branden, lopen alle 4 de injectoren te rijk en moeten we niet naar 1 of 2 cilinders kijken.
kan ik de lambda uitmeten? misschien dat die af en toe verkeerde signalen geeft en zo een te rijk mengsel veroorzaakt? en dat dit minder wordt opgemerkt op benzine, dan op LPG. ook al zit die sensor er nog maar 7maand in, ik verdenk die meer en meer.

t is jammer dat ik moet gaan solderen, anders had ik snel even de oude terug gestoken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Ik zit hetzelfde te denken, je trekt er 1 af meet signaal valt wel, en 2 cilinders stopen er mee geen LPG want geen meet signaal er mee, groep1 meetdraad lijkt op cil 1 te zitten en groep 2 meet draad op cil4,

je ziet het vesrchil in lopen, trek je op LPG die LPG injector eraf, zie je op alle cilinders hetzelfde gedrag. cil 2 en 3 gaan ook uit , op LPG geen probleem , terug naar benzine wel.

Punt: wat er met gas ook is , daar moet je het niet zoeken. (vacuümslang gecontroleerd?)

1 Lambda moet fusioneren , met 0,7 volt of hoger is dst geen probleem sonde = prima! Don't schoot te messenger !!! ( en de kleur van je bougie is het bewijs.

Je volt meter eraan, liefst analoog, en je kan het signaal prima volgen.

Dan kijen naar je feul trims, auto stat, laten draaien Shorttrim of Fasttrim , moet rond de buurt van de 0 Zwerven +/- 10%

Volvo draait graag dingen andersom dus dat maakt het niet makkelijker. ( te arm, loopt de fuel trim af )

Als de sonde een hoge spanning of geeft (geen zuurstof want die is allemaal verbrand) is hij dus rijk. Bij een te arm mengsel is er een zuurstof overschot en zakt de spanning naar ~0,2V of lager. Het is in d principe een stroombron, een die het koud slecht doet :( , hij heet dus een opwarmtijd, gelukkig is dat met langsstromen en uitlaat gassen snel opgelost, maar hij krijg ook hulp van een zware ingebouwde elektrische verwarming, vaan een PTC, hoe heter des te minder stroom en zal minder
snel opwarmen, en houd zo een beetje zien eigen temperatuur instant, Het leuke is, als je de stroom meet, weet je door het PTC gedag ook de temperatuur uit te lezen (niet alle ECU's doen dit, vaak staat er vol Uaccu op )

De ECU geeft zelf een hele kleine spanning af (0,45V) en laat dat nu net Lambda = 1 zijn;) Alles erboven =Arm, alles eronder =ARM.

Als de sonde begint op te warmen (een auto moet bij koude/loop start een rijke mengsel hebben)[OPEN-LOOP= lambdawaarde =don't care] zal de spanning langzaam gaan oplopen zodra de spanning boven de 0,65 volt komt de 1e keer weet de ECU dat hij over kan gaan in {CLOSED-LOOP]

de fastfeultrim[FF] zal nu zijn 0-positie verlaten en gaat er langzaam inspuittijd[IT] afhalen , en die waarde zie je teruglopen (-4%, -10%, -15%,) wanneer er word bezuinigd op het inspuiten zal deze steeds armer gaan draaien, tot! hij het Lambda=1 punt passeert!

Dan zakt de sensorspanning en loopt de fueltrim plots (vaak sneller) de ander kant op (-15% -5% 0% +4% +9%) dat stabiliseert zich rond een bepaal de waarde, stel de MAX. is elke keer 7% de MIN. -3% gemiddeld zit je dus rond de +2% +3%.

Dan komt de Slowfuel trim in zicht die gaat op -2 staan met als resultaat dat fastfeultrim op ~ 0 staat , Job done!

Die fast mag bij een oudere auto best iets afwijken, tussen -15% en +15% geen probleem.

Mocht hij nu permanent te rijk zijn dat staat in een paar tellen de FF op -/+100% en al snel volgt de slow feultrim maar die vaak begrensd op bv +/-50%, -verder verarmen = geen brandstof = slaat af, verder verrijken = motorverzuipt = slaat af.

Voor je op LPG overgaat zal die regeling moeten werken en niet vast lopen in zijn fueltrim .

een LPG injector kan wel lekken, maar dat wist je al ;) dus maak de LPG leiding drukloos en kijk of dat invloed heeft.(leeg draaien heeft geen zin, dat duurt Uren)

[Edit] wat moest je terug solderen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

lpg injector 1 lekt, dat weet ik al.
die vult de hele inlaat in een nacht.

die lambda sensor was een universele, dus ik moet de huidige losknippen en de nieuwe aan de draden solderen. wil ik mijn originele terugsteken, moet ik alles weer afknippen en die 4 draden terug aan elkaar zetten

ik ga dit weekend eens wat draden leggen zodat ik met mijn LPG arduino de lambda kan uitlezen.
vandaag weer auto gereden, doet het gewoon goed op benzine, geen lambda lampje die gaat branden, dus versta niet waarom die zo rijk loopt op LPG.
ofwel een vacuum probleem, ofwel wordt de lpg ecu verstuurd door een foutief temperatuur sensor?

ik rijd ook open luchtfilter en niet de luchtfilter doos die warme lucht via de uitlaat aanzuigt

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 28 november 2019 22:15:54 (31%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als ik het zo lees, kun je beter de lpg installatie verwijderen en de auto terug laten registeren op alleen benzine. Ik weet niet of je in Belgie extra houderschapsbelasting (was wegenbelasting) betaald voor een auto op LPG. Voor dat maximaal nog 1 jaar LPG "plezier" gaat het je een hoop geld kosten aan injectoren en LPG lambdasonde.

Jacques van Montfort

lambda sonde kost heb ik zowieso, lpg injector vervang ik niet. dat lekken veroorzaakt alleen een moeilijke start smorgens.

wegenbelasting is iets van 400€, komt daar 180 ofzo bij voor de LPG.
aan 1,45€ voor een liter benzine en 36ct voor LPG bespaar ik veel per tankbeurt.

ik heb de auto sinds maart, en heb er nu al 31 000km mee gereden. dat koste met 1247€ aan LPG. zou ik enkel benzine rijden had ik 3600€ mogen betalen.
had ik mijn oud golf dieseltje gehouden dit jaar, dan had die me 2250€ aan diesel gekost. maar die zijn subframe was doorgescheurd, koppeling slipte, versnellingsbak zoemde al een tijd. het had me zeker 500-1000€ gekost om die weer klaar te maken voor die kilometers.

aangezien ik de volvo kocht voor 480€ (was defect). De katalysator, lambda, bobines, bougies en bougiekabels heb vervangen voor 530€.
dan is die volvo tot nu toe nog altijd 1000€ goedkoper dan doorrijden met mijn golfke. en de golf mag de LEZ niet in (dus had me ook al minstens 1x 350€ gekost (want dan mag je 3maand in de LEZ zone rijden met de niet toegelaten auto)

converteren naar benzine is een mogelijkheid, maar met dit huidig probleem, zal het volgens mij daarmee niet verholpen zijn. ik krijg een vermoeden dat de LPG niet de oorzaak is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Je hebt een lekkende lpg injector en een indicatie defecte lambda..

Klinkt mij alsof je eens moet kijken of dat lampje wel bij je lambda hoort.

Ik kocht maand terug Hyundai met defecte bobine.. Nu komt de brandstof dus onverbrand bij de kat. Die is dus defect blijkt nu. Dat wordt gedetecteerd door de 2e lambda.. Gevolg is dus een storing.

Een lambda (smallband) is eenvoudig te meten... Gewoon kijken of hij rond 0.5 v pendelt dus meestal tussen 0.2 en 0.8 v
Kun je vast wel ergens meten... Meten tussen zwart (signaal) en grijs (massa) de 2 witte zijn verwarming...

Als het een wideband is, is het lastiger en moet je even type opgeven.. Die kun je echter niet afknippen of solderen!!! Er zit een gecalibreerde weerstand in de steker!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

het is een auto uit 98, slechts 1 lambda vlak voor de katalysator.
de katalysator is verwijderd en vervangen door stuk rechte buis. dus geen probleem met 2 lambda's die gek doen.

het is een 4draads versie, 2 witte draden, en 2 zwarte dacht ik

de lpg injector sluit niet 100% af als die uitgeschakeld is. met je natte vinger erop voel je af en toe een bubbeltje ontsnappen, maar t is heel zwak. de auto moet een nacht stil staan voor het starten moeilijk gaat. met 3-4uur is er geen probleem.
de gasleiding drukloos maken lost dat probleem op.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

2 witte (verwarming)
1 zwarte (signaal)
1 grijze (massa signaal)

even meten of hij pendelt: als hij pendelt of iig geen stabiele spanning afgeeft (ook even testen bij motor uit of hij dan wel werkt, ding geeft zelf een spanning af!)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Op 28 november 2019 22:14:47 schreef fcapri:
lpg injector 1 lekt, dat weet ik al.
die vult de hele inlaat in een nacht.,

Eea kan van de ernst afhangen van de lekkage, hij kan meer zijn gaan lekken, en let op het is vloeistof, dat expandeert 40X

die lambda sensor was een universele, dus ik moet de huidige los knippen en de nieuwe aan de draden solderen. wil ik mijn originele terugsteken, moet ik alles weer afknippen en die 4 draden terug aan elkaar zetten

Niet doen ! heeft geen zin, dat ding doet zijn werk, nu even lekker laten zitten. geen extra problemen creëren !!

ik ga dit weekend eens wat draden leggen zodat ik met mijn LPG arduino de lambda kan uitlezen.
vandaag weer auto gereden, doet het gewoon goed op benzine, geen lambda lampje die gaat branden, dus versta niet waarom die zo rijk loopt op LPG.
ofwel een vacuum probleem, ofwel wordt de lpg ecu verstuurd door een foutief temperatuur sensor?

Temperatuur meter zit niet in het systeem, dwz 1/2 , de ecu is een domme piggyback, leest de tijd dat de ingang hoog is, verekent die tijd met de druk van het lpg (10BAR !) en spuit die tijd de LPG in lpg is dus semi rechtevenredig met de benine tijd. Er is een bruin gele/draad van vialle, die kan je aansluiten op de Temp sensor, maar let op alleen als dit volgens vialle is op gegeven, temp meten is 1 wat ze doen, maar ze kunnen de temperatuur middels die draad ook manipuleren, dit heeft alleen invloed op de overschakeltijd tussen benzine en lpg, niets met het mengsel. ze programeren een vaste tijd voordat de LPG installatie om mag schakelen zeg na 600 seconden moet je om. koud gaat dat prima, warm is dat veel te lang voor kortes stukjes, dus kijken ze naar de lamda sonde, als die regelt kan hij ook om, alleen kan dat te snel zijn, een echt "koude" motor kan nog deels op denzine op de "choke" functie draaien (extra rijk) via deze draad laat deialle de benzine ECU een hogeretemp zijn dan de werkelijkheid, en hoeft er minde gecorigerd te worden door de benzinene ecu .[software modeljaar, afhangelijk] , maar hij heeft goed gelopen dus die software ligt het niet aan, je kan niet zelf programeren je schiet er 1 x de firmware in voor 1 specefiek motor NR + bijbehoerende ECU, ECU's kan je dus niet uit zomaar uitwisselen. Ze zullen het doen, maar er mee rijden is een ander verhaal.

Het lijkt er steeds meer op een defecte LPG POMP. als jeje oor op de tank legt moet je pomp horen zoemen, hoor je niets?
1) of de pomp krijgt geen voeding*
2) de pomp zit vast (komt heel veel voor)

* de pomp loopt op benzine altiid tegelijk met de benzinepomp, dat is de blauwrode draad in de vialle kabelboom, die stuurt vaak ook de spanning van de Tankindicatie LED"S (niet de groene en rode in de switch) lpgpomp relais kan je makkelijk bij even door verbinden en luisteren.

het deksel kan ook stuk zijn, hierin zit een driver die van 12V gelijk een 3F maakt, het toerental van de pomp is hier mee te regelen, met de Blauw/witte draad kan je het toerental sturen (ik dacht PWM) , maar een niet aangeloten draad zorgt dat hij default draaid , net onder het max toerental voldoende om een auto op te laten lopen, als het niet nodig is gaan ze het toerental laten zakken. maar voeding erop dat moet de pomp instand gaan draaien, de pomp druk kan je meten op de 3 polige stekker op het koppel blok,

ik rijd ook open luchtfilter en niet de luchtfilter doos die warme lucht via de uitlaat aanzuigt

Geen invloed

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 29 november 2019 07:31:14 schreef High met Henk:
Je hebt een lekkende lpg injector en een indicatie defecte lambda..

Klinkt mij alsof je eens moet kijken of dat lampje wel bij je lambda hoort.

En let op !!!! op het lampje staat een Lambda teken, maar is gewoon een Check engine lampje, heeft weinig met lambda te maken, laat je niet op het verkeerde been zetten, die sonde is niets mis mee, don't shoot the messinger en is mijschien ook niet et probleem geweest.

Als je auto nu op Benzine goed rijd, en het lampje uit blijft is Auto OK , als het nu alleen op LPG niet wil zit daar het probleem.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de pomp hoor ik in pwm draaien als ik op gas zit.
een gezoem die regelmatig van toon veranderd afhankelijk hoe ik rijd.
soms sta ik voor een rood licht en hoor ik het geluid veranderen. in het begin wist ik niet wat het was en heb er lang zitten op zoeken.

en vermoed nu dat het de pomp is dat ik hoor draaien op verschillende snelheden. en dat geluid is er nog altijd.

als 2dagen met de auto gereden en regelmatig stilvallen en stotteren dat die bijna stilvalt. daarom verdacht ik de lambda nu. tot ik daarnet zag dat die op LPG stond. waarschijnlijk bij de laatste test weer op LPG gezet en vergeten afzetten. daar ging mijn testweek op enkel benzine.

waar zit die 3polige stekker van het koppelblok?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken