vaillant F62 fout

De CV ketel gaf plots een storing F62, monteur geweest geeft aan electronica defect kosten 287 Euro. Heb gezegd dat ik eerst zelf ga zoeken. Nu is het niet zo gemakkelijk om een vervangende printplaat te vinden. Er zijn vele types in omloop. Dan maar zelf repareren, heb alle contacten door gesoldeerd, hielp niet, net de meeste elco's vervangen. Lijkt te werken (Hoop ik). Heeft iemand ervaring met dit probleem? Schijnt veel voor te komen.

Update, geen storing meer. Het lijkt er op dat de elcos het probleem waren. Voor de zekerheid alle verdachte punten ook doorgesoldeerd.

Anoniem

4 elco's vervangen?
Dat is nog eens een herstelling met rendement :)
Kun je de vervangen elco's ook nameten of daar inderdaad een slechte bij is?

Toen ik ze gisteren gemeten heb, hadden ze allemaal nog capaciteit. Er was 1 die wat onrustig was in de meting. Ik heb ze nu net uit de prullebak gevist en ja hoor er is nu een die helemaal geen capaciteit heeft. Dit komt overeen met het probleem wat ik had. Als de ketel eenmaal liep geen probleem. Als de keten een tijdje uitwas storing F62. Gelukkig opgelost. Ze wouden we al een nieuwe cv ketel verkopen :).

3 elcos 2x 470uf 35V (een hiervan was defect) en 1x 100uf 450v. Allemaal van aliexpress

Had hetzelfde probleem foutcode F62 daarne F27.
Door het inspectie glaasje zag ik dat de er geen onsteking was.
Heb daarna op internet gezocht en vond dit artikel.
2 kleine elco’s van 470 uF 35 volt vervangen, en storing opgelost voor €1,20 ipv €298,-.

COSMAC bedankt voor de info op dit forum.

Dat is het mooie van een forum zoals dit . ;)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Hallo,

Is dit van toepassing voor elke ketel of voor een specifiek model, hier zelfde foutcode.

Mvg,

Rudi

vergeten

Golden Member

Het kan dan allemaal wel opgelost zijn maar over welke CV ketel gaat het het nou precies.
Dat is eerste vereiste bij een startpost (lees de FAQ)
De bedoeling van dit forum is ook dat een ander er wat aan heeft/kan hebben :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 3 oktober 2020 09:40:42 schreef Rudion7cl:
Hallo,

Is dit van toepassing voor elke ketel

Mvg,

Rudi

uiteraard niet zomaar. Alhoewel uitdrogende elco's op ketelprinten geen uitzondering zijn. enige jaren gelede begon mijn Vaillant ook raar te doen. (totaal ander model) En het viel me op dat het erger was bij koud starten (dan staat de print ook koud en reageren de elco's nog slechter) Print eruit, kwasi all elco's waren sterk in capaciteit achteruit gegaan. Blind vervangen en draait nog steeds.

Zelfde identiek probleem hier bij mijn Vaillant vcw 346. F62 als hij een tijd heeft afgestaan. Overdag werkt hij normaal en gaat hij niet in foutcode.Ga volgende week de twee elco's van 470 uf eens vervangen. Hoop dat het hier ook het probleem oplost.Dank je wel cosmac.

Hier is het een Vaillant VC-306.

Waar zit die printplaat ergens verscholen ?

Onderaan in het midden vijsje los en voorkant kap onderaan losklikken.Daar waar de bedienig zit naar voor scharnieren.Dan kapje over de print losklikken.En ja zet de spanning af aub.

Allen,

Elko die stuk was is sinds enkele weken vervangen, tot nu toe werkt alles terug :)

Bedankt voor de tip.

Mvg,

Rudi

vandaag de twee elco's (470uF/35V) succesvol vervangen. Op de foto in de bijlage is te zien dat deze leeggelopen zijn (bruine smurrie rond de elco's). Dank voor de tips!!!

Overigens had ik alleen F.27 als foutmelding bij een VHR 35/4C

Ik heb een doos met printen van lokale loodgieter gehad om onderdelen van af te halen. Hij wist dat ik graag sleutel met electronica en had ze voor mij bewaard, anders worden ze toch weg gegooid zei hij. Nu ik dit topic lees denk ik, misschien zijn ze nog wel repareerbaar. Ik zag zo ie zo al een fysiek bolle Elco op een van de PCB'S maar als dit ook een kwaal is onder moederborden van CV ketels dan kan ik ze misschien wel repareren. Ik heb een goede esr meter en kan capaciteit meten.

Ik heb een ketel van Nefit, HRC 23VT.
De laatste tijd af en toe een storing.
Een maand geleden storing "9L" = "Elektrische aansluiting gasregelcombinatie niet goed of UBA defect."
Gisteren een storing "6A": "Er treedt geen ionisatie op na ontsteekfase".
In beide gevallen deed de ketel het gewoon weer na het indrukken van de "reset" knop.
Ik ga de print zo ook maar eens uitbouwen en de elco's vervangen.

Er zitten 5 elco's Rubicon YXF op:
- 1 dikke van 1000 uF / 50V
- 4 kleinere van 100 uF / 50V

[Bericht gewijzigd door Roland11 op zondag 15 november 2020 15:28:39 (12%)

Op 13 november 2020 16:05:38 schreef Mart1jn:
vandaag de twee elco's (470uF/35V) succesvol vervangen. Op de foto in de bijlage is te zien dat deze leeggelopen zijn (bruine smurrie rond de elco's). Dank voor de tips!!!

Overigens had ik alleen F.27 als foutmelding bij een VHR 35/4C

Die bruine smurrie kan ook lijm zijn waarmee de elco's beschermd worden tegen lostrillen.

Op 15 november 2020 13:10:49 schreef Roland11:
Ik heb een ketel van Nefit, HRC 23VT.
De laatste tijd af en toe een storing.
Een maand geleden storing "9L" = "Elektrische aansluiting gasregelcombinatie niet goed of UBA defect."
Gisteren een storing "6A": "Er treedt geen ionisatie op na ontsteekfase".
In beide gevallen deed de ketel het gewoon weer na het indrukken van de "reset" knop.
Ik ga de print zo ook maar eens uitbouwen en de elco's vervangen.

Er zitten 5 elco's Rubicon YXF op:
- 1 dikke van 1000 uF / 50V
- 4 kleinere van 100 uF / 50V

[bijlage]

keteltje van 22 jaar oud, de elco's mogen dus weleens vervangen worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is ruim 192.000 uur (!), geen slecht spul dat Rubicon ;-)

@brains Daar zit een mooi zaakje in voor jouw. Kun je met de loodgieter geen handeltje beginnen? Jij herstelt zijn printen...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik kan wel wat centjes gebruiken ;) maar ik kan niet garanderen dat de pcb echt werkt. Ik ben geen officiële hersteller en kan garantie bieden. Dus als het niet werkt of het gaat fout...
Ze hebben veel klanten die bij hun gaan ivm de service. vermoed dat die ook geen risico willen lopen.
Ik kan ze misschien wel proberen te herstellen en verkopen online maar dan zonder garantie. Maar ik wil geen concurrentie worden van de loodgieter.

printen in verwarmingstoestellen geven vaker problemen. al vaker meegemaakt dat een nieuw toestel vele problemen gaf die na veel 5en en 6en ook in de print bleken te zitten. eerst krijgt de installateur de schuld uiteraard, tot na veel ellende en storingen de fabrikant erbij wordt gehaald, swop bord erin en weg ellende. niet zelden is de software de reden tegenwoordig. de tijd voor cv monteurs dat er een ouwe open gasbak stond met niks als een trafo, ketelthermostaat, gasblok en pomp waren een stuk simpeler.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2020 16:29:08 schreef testman:
[...]

keteltje van 22 jaar oud, de elco's mogen dus weleens vervangen worden.

Verassend! Mijn Atlas ESR meter vindt de 22 jaar oude 100 uF elco's zelfs nog iets beter dan de nieuwe ;-)
En de 1000 uF valt ook nog binnen de 15% afwijking.

Oud:
1 x 1000 uF/50V : 887 uF, 0,04 Ohm
4 x 100 uF/50V : 93-95 uF, ESR 0,20-0,22 Ohm

Nieuw:
1 x 1000 uF/50V : 955 uF, 0,06 Ohm
4 x 100 uF/50V : alle vier hebben 87 uF, 0,22 Ohm

Op 15 november 2020 13:10:49 schreef Roland11:
Ik heb een ketel van Nefit, HRC 23VT.
De laatste tijd af en toe een storing.
Een maand geleden storing "9L" = "Elektrische aansluiting gasregelcombinatie niet goed of UBA defect."
Gisteren een storing "6A": "Er treedt geen ionisatie op na
Er zitten 5 elco's Rubicon YXF op:
- 1 dikke van 1000 uF / 50V
- 4 kleinere van 100 uF / 50V

[bijlage]

ik heb een ecomline variant, zelfde verhaal. de 9L en 6A zijn berucht.
6A kan trouwens ook door een smerige gloeiplug komen, maar dat even ter zijde.
Na aanleiding van dit topic staat bij mij er ook een elco revisie op de agenda. iets met een 6A...... :(

RTFM, dan pas vragen...