@subsonik:
de filmpjes staan hierboven, allemaal na elkaar gemeten op een lange stuk weg.
vandaag DIEZELFDE weg aan 40km/h afgelegd.
op niv 2 ondersteuning haal ik 29km/h en verbruik ik 150W, daar klopt uw stelling
https://www.youtube.com/watch?v=Uv00HyvCfvk&feature=youtu.be
op niv 3 ondersteuning haal ik 40km/h en verbruik ik 400W. klopt ook volledig met u stelling dat er op hogere snelheden meer verbruik is door grotere verliezen
https://www.youtube.com/watch?v=dmlbhxAEJH4&feature=youtu.be
het filmpje van deze morgen, waarbij ik op niv2 rijd (2 latjes op het display links) en zelf hard moet doorduwen tot ik boven de 35km/h geraak. dan schiet de motor ff hoger in vermogen (doordat mijn acceleratiebegrenzer boven de 35 uitschakelt, maar WEL de nog vermogenbeperking van 70% blijft staan. ik haal 700W uit die motor, dus 70% komt overeen met een 490W.
om uiteindelijk tussen de 38 en 41km/h te eindigen. ik heb het hele traject tot de volgende rode lichten gefilmt, inclusief de lichte bergop op het einde.
ik reed aan 40km/h met een 170-250W, afhankelijk of het vlak of licht bergop gaat. en ook mijn conditie. aan +100 cadans blijven trappen houd ik niet lang vol. dan moet ik andere tandwielverhoudingen gaan steken. ik heb nu een 56T blad vooraan steken en een 7speed tandwielset achteraan (14-28T??)
https://www.youtube.com/watch?v=1UsBg5t72_4&feature=youtu.be.
zou ik datzelfde traject op niv 3 ondersteuning rijden, zit het verbruik op 350-400W. (filmpje hierboven)
ik rijd normaal mijn 7.5Ah accu VOLLEDIG leeg op 30km/h met ondersteuning, al meermaals toegekomen met 32V spanning op het accu pack (10S li-ion).
vanmorgen na de hele rit: 4,48Ah, accuspanning net geen 36.5V.
bovenste vermogenmeter is de accumeter op 36V
de 2de vermogenmeter meet na de DC converter op 47V
gisteren bij de rit naar huis op dezelfde manier gereden, en daar 5,2Ah verbruikt. ik heb een paar stukjes op niv3 moeten rijden omdat ik hem op niv2 niet boven de 35km/h kon trappen.
er is iets gaande, het verbruik die teveel is op lagere snelheden (kan verklaard worden met die curves omdat de efficientie veel lager is bij lagere snelheden) maar dan weet ik niet waarom die bij 40 op zijn ideale efficientie komt. want die snelheid is onrealistisch zou die motor in een gewone fiets zitten met grote wielen (+50km/h).
ik rijd nu al een paar maand met die motor in de fiets, in het begin enkel met gashendel zonder acceleratiebeperking door de arduino. ik geraakte ook aan 40-45km/h maar na een 15min was de accu leeg.
nu met vermogenbeperking erin kan ik 1uur lang rijden tot max 30km/h ondersteuning (paar weken getest en paar keer net een paar km te weinig energie capaciteit (daarom bestelde ik al 36V 6Ah extra).
nu met die programmeerfout erin dat de begrenzer afvalt boven de 35km/h, kan ik hem toch manueel doorduwen tot boven de 35 waarbij de fiets dan zelf ineens sneller gaat tot 43km/h met beperkt vermogen.
************
************
@ zonnepaneeltje. ik rijd vooral op kracht met lage cadans, moet ook wel met een fiets van +50kg. de motor kwam erin om te helpen op bergop.
ik kan misschien wel 200W bijduwen met een cadans van 70-80, maar dat haal ik niet met een cadans van 110.
ik zit gewoon op het einde van mijn toeren.
toen ik de fiets kocht, zat er vooraan een 70T tandwiel, daarmee haalde ik vroeger met wind achter een goeie 45-50km/h, maar in bergop kroop ik naar boven met 7km/h en een cadans van 30. k heb veel kettingen in 2 getrokken zo. ik heb alles verbouwd zodat ik vooraan nu een 53T en 56T blad heb, maar de topsnelheid eindigd wel bij 35km/h dat ik zelf nog kan trappen, de cadans is dan te hoog om nog hard te duwen.
natuurlijk dat ik zelf ook meeduw, maar meer dan 100-150watt zal het nie zijn. ik heb dit jaar 37dagen met de fiets naar het werk gereden, t is niet dat ik dus top renner ben.
in dat filmpje met niv3 ondersteuning rijd ik ook 40km/h, duwt de motor ook 400W bij en trap ik zelf ook nog deftig mee. dan heb ik zeker 500W nodig om op niv 3 aan 40km/h te geraken, en zou ik nu 320W zelf moeten meeduwen om in het laatste filmpje aan 40km/h te geraken. dat kan ik gewoonweg niet aan 110 cadans.
dat is nu 2dagen na elkaar dat ik 15-20min te vroeg op het werk aankom, met een accu die NIET leeg is.
ook naar huis rijden was ik gisteren op 55min thuis (normaal 1h10-1h15). simpelweg door op niv2 de fiets manueel boven de 35 te trappen (niv2 gaat maar tot 29km/h door de 65% beperking).
iets is dus duidelijk zuiniger.
36V met 4,5Ah is 162Wh over een traject van 50-55min. is een gemiddeld vermogen van 140watt.
50min voor een traject van 31km is gemiddeld 26km/h, inclusief stil staan aan alle rode lichten
***********
***********
@ mr snuggels:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147283
hier staat de controller en het toevoegen van de trapsensor die via een arduino dan de throttle afkoppeld van de motor
het schema staat er ook van de controller (klikbaar)
de stroom werk enkel gemeten aan de -pool van de motor door L1-L2 shunt draad. die gemeten waarde gaat naar een opamp current limiter die zijn signaal dan doorgeeft aan de PWM modulator. deze pwm modulator krijgt een zaagtand via een andere opamp.
als de spanning van de stroommeting lager is dan de waarde van die zaagtand, is de pwm hoog, zoniet is die laag.
De throttle trekt de uitgang van die stroom opamp op of neer afhankelijk hoeveel 'gas' je geeft.
er is dus enkel een verhouding van 'gemeten stroom' vs 'PWM uitgang' en dat wordt beinvloed door de throttle.
wat ik doe met mijn arduino, is de throttle zelf begrenzen zodat die max 65-70-75-80-90 of 100% doorlaat.
Met de 70% begrenzing en manueel doortrappen naar +35km/h lukt het mij om de stroom laag te houden en toch de acceleren naar 41km/h
met de 80% begrenzing (niv3 op arduino) haalt de motor dat ook, maar met MEER stroom omdat die zelf door accelereert van 30 naar 40km/h.
ik ga vandaag/morgen op controller rijden ZONDER zelf te trappen (ik trap achteruit om de trapsensor te beinvloeden. zodoende zien we daarwerkelijk wat de vermogens zijn. ik zal wel even doortrappen naar +35 om dan op niv 2 ook hoger te geraken
Op snelheid heb je maximale efficiency wanneer je EMF vrijwel gelijk is aan je accuspanning (en je controller op volle duty-cycle zit). Het verhogen van de accuspanning heeft dus alleen zin als je ook harder wilt gaan rijden.
deze vond ik heel intressant, want je maximale efficiency punt verschuift dus naar gelang welke accuspanning je aanbiedt?
op 36V zal dit ergens anders liggen dan op 42V of op 50V.
vandaar mijn vraag in dit begintopic.
die controller is gemaakt voor 36V loodaccu, en die motor ook.
ik rijd op 42V volle li-ion accu en haal goeie snelheden.
echter op 47V komt er een groot verschijnlijk dat ik op beperkte throttle (mijn arduino begrenzer) en manueel doortrappen naar +35km/h ineens een heel goed rendement haal, die ik ervoor of met andere throttle waardes NIET haal