kan efficientie verbeterd worden PMDC motor


"op 42V haal ik met gemak 35km/h, als de accu echter richting 35V begint te gaan, geraak je met moeite nog aan 20-25km/h en trek je VEEEEL stroom."

Ik heb geenn verstand van fietsen hoor, maar meet wel vaak aan AA NimH accu's (Eneloop).
1)De inwendige weerstand van de mijne neemt flink toe bij veroudering.
Eneloop volgeladen: Ri_oud = ~10x Ri_nieuw
2)De inwendige weerstand neemt ook toe naarmate hij leeg raakt.
Mijn Eneloop bijna leeg: Ri_oud = ~30x Ri_nieuw
Nieuwe Ri= 0,025ohm, ik meet met een 47ohm weerstand.
Capaciteit is 2000mAh. Dmv die weerstand vraag ik amper 20mA.
Als dat al teveel is (spanning zakt in / inwendige weerstand neemt toe) wordt het tijd om ze af te danken.

Mij lijkt het dat die stroom allemaal in de inwendige accuweerstand verstookt wordt.
Let er eens op of die bijna lege accu bovendien erg warm wordt.
Meet voor de grap eens de inwendige weerstand.
Ik denk dat je accu's op hun eind zijn.

t zijn nieuwe RC batterijen die 40C aankunnen.
6 stuks 3Ah 18,5V. 3 zulke blokken in parallel, en zo 2 in serie maakt een 36V accu 9Ah. die kunnen samen dik 360A leveren.

dat is meer dan 10KW.
het probleem zit hem in de motor.

op 42V komt die met gemak boven de 35km/h uit. daar blijft die op 400W draaien (net geen 10A dus)
op 35V accuspanning geraakt die daar niet en blijft steken rond de 25-28km/h en trekt meer stroom (zit te laag in toeren, en moet hierdoor meer koppel leveren. om daar 500W te leveren zit ik al richting 15A.
een bijna lege li-ion die 15A moet leveren, zakt in spanning.
door dat inzakken, moet er nog meer stroom geleverd worden. met als gevolg dat je niet boven de 25km/h meer geraakt

met een DC converter trek ik de spanning op naar 47V, de motor trekt daar dus altijd dezelfde stroom (de accu moet wel meer leveren).
op 47V kan ik aan 40km/h rijden en blijft die onder de 300W zitten.
op 36V is dat dus maar 8-10A

[Bericht gewijzigd door fcapri op 13 december 2019 22:28:47 (14%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik geloof in de theorie.

Als jij met 400W je motor-in 36km/u kan rijden, zeg 360W mechanisch motor-uit, dan is dat bij 10m/s zo'n 36N voorwaartse kracht. Prima.

Als je dan 25.2 km/u gaat rijden (7m/s) dan wil het er bij mij niet in dat je dan meer dan die 36N aan voorwaartse kracht nodig hebt. Dus het vermogen wat je nodig hebt als "motor uit" vermogen, dat is minder dan 7m/s*36N = 252W. En dan zou er dus minder dan ongeveer 280W de motor in moeten gaan. Als je dan 500W de motor in moet doen, dan gaat er ineeens zo'n 220W verloren die net bij 36km/u niet verloren ging.
Dat zou dan in de motor controller (waar je omdat ie niet warm wordt de fan vanaf gesloopt hebt) of in de motor moeten gaan zitten. Blijft dus de motor over. Met gangbare modellen voor de motor klopt dat gewoon niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dit is niet onder dezelfde omstandigheden rew.
die 36km/h is bij volle accu op 42V.

die 25km/h waar die dan niet harder kan, is bij bijna lege accu, als de spanning nog 35V bedraagd en de motor nog wil accelereren maar niet kan omdat de spanning te laag is geworden.

ik ga proberen om 1 accu te hebben op 35V en 1 op 42V.
ik ga naar een stuk vlakke weg in het industrie terrein gaan en ga op éénzelfde weg met de ene batterij rijden, omdraaien.
en dan hetzelfde doen met de andere batterij.
ik ga hierbij NIET trappen en zuiver motor rijden en zal alles in 1 filmpje opnemen (zal proberen met grotere camera te monteren in de fiets

de fan die ik heb verwijderd is van de DC/DC converter om van 36V naar 47V te gaan.
ik rijd met éénzelfde accu, en als ik naar het werk rijd op 36V (42->33V) haal ik er ongeveer 7,5Ah uit en is ze quasi leeg.
als ik met DIEZELFDE accu naar het werk rijd met de DC converter ertussen tot 47V (de motor krijgt de hele tijd 47V), dan kom ik daar aan en is er slechts 4,5-5Ah uit de accu gehaald (staat dan op een 36-37V).
dus op HETZELFDE traject verbruik ik minder uit de accu EN kom ik vroeger toe omdat ik sneller heb gereden. dus wat klopt er niet aan.
voor de één of andere reden loopt de motor zuiniger op hogere spanning op hogere snelheid

ik heb trouwens GEEN MODERNE BLDC motor hé, het is een antieke chinese PMDC motor
https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?attachments/1398426_102025…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

het is een antieke chinese PMDC motor

Of je motor vertoont apart gedrag dat hij bij hogere spanning ineens een veel hoger rendement haalt.
Je zou de motortemperatuur eens kunnen meten.

Als er iets bij bepaalde omstandigheden veel minder efficiënt wordt, moet het ook fors heter worden. Jouw verhaal dat het allemaal veel efficiënter wordt als je iets harder rijdt kan niet kloppen, tenzij jouw motorregelaar iets raars doet. Wat voor regelaar is dat?

Daarnaast zou ik die meters niet vertouwen, als ze onderling ook al bijna 50% afwijken. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat jouw motorregelaar weinig buffercapaciteit heeft (dat hebben de meeste), en die meters slecht kunnen omgaan met de piekerige stroom en spanning die daar het gevolg van is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ja, daarom meet ik niet met de ene, en vergelijk ik later met de andere.
ik gebruik altijd beide en vergelijk ze met hun eigen metingen van vroeger.

op lagere snelheden (als de accu leeg is, moet ik meer gas geven en zal de pwm hoger liggen
met volle accu moet ik minder gas geven (of ik ga boven de 40km/h) en is de pwm minder.

maar de accu kan je niet beinvloeden. 33V VS 36V bij aankomst, dat kan je niet weerleggen.
de controller is een Escooter controller, dus met gashendel en heeft niks met een fiets te maken.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1dQpmgr5YBuNjSspoq6zeNFXa1/Yiyun-YK31C-Borstel-Motor-350-W-Ebike-Controller-E-Scooter-Accessoires-Elektrische-Controller.jpg_640x640.jpg

als ik mijn arduino er vantussen haal, dan vertrekt de fiets vanuit stilstand aan 700-800watt. naarmate de snelheid verhoogt, zakt dat vermogen.
nu even zonder effectieve metingen, als ik ACCELEREER:
0km/h is dik 800W,
rond de 20km/h zit ik nog aan 700W,
rond de 30km/H zit ik rond 600W,
en aan 35km/H zakt dat vermogen onder de 500W en acceleert die minder om langzaam aan topsnelheid te komen.

de controller staat gewoon voluit, de motor trekt op die toerentallen gewoon minder stroom.

wat ik nu doe met de arduino:
stap 1: ik stel een algemene beperking in
niv1: max 60%
niv2: max 65%
niv3 : max 75%
ik heb nog altijd meer stroom bij stilstand, maar het is al gedempt.
bv
0km/h: 450W
20km/h: 300W
25km/h: 250W en dan gaat die niet meer sneller. (perfect om een pedelec te zijn, beperking aan 25km/h. alleen kost dat acceleren me telkens teveel energie uit de accu waardoor de autonomie beperkt is)

de gashendel geeft een signaal af tussen 1V en 4V, 1V zijnde niks doen, 4V zijnde voluit.

nu heb ik de boel omgedraaid door de formule te gebruiken
Pout = Pout * (40 + speed*1.4) /100
dus 4V van de gashendel * (40 + 20km/h * 1.4) /100
=> 4V * 68 / 100 = 2,72V. het is alsof je vertrekt met de gashendel een beetje open, en naarmate je versnelt, dat je meer en meer open draait.

bij 0km/h geef je 40% van de gemeten waarde door naar de controller.
bij 1km/h geef je 41,4% door
...
bij 10km/h krijgt de controller al 54% door
bij 20km/h krijgt die 68% door
....
hierdoor vertrek ik met minder vermogen en laat ik die meer en meer vermogen krijgen naarmate ik versnel.
nu heb ik even een filmpje bekeken om echte waardes te noteren (ondersteuning ook op 75% ingesteld EN met acceleratieformule er ook bij).
let wel, dit zijn geen cruize vermogens maar acceleratie vermogens!!!
bij 0km/h krijgt de motor iets van 80W te verwerken (ipv 800) (Pout * 75%)*40% acceleratiebegrenzer
bij 15km/H krijgt die 195W ((Pout * 75%) *61%) acceleratiebegrenzer
bij 20km/h krijgt die 215W ((Pout * 75%) *68%) acceleratiebegrenzer
bij 25km/H krijgt die 234W ((Pout * 75%) *75%) acceleratiebegrenzer
bij 30km/H krijgt die 250W ((Pout * 75%) *82%) acceleratiebegrenzer
bij 35km/h valt mijn beperking WEG en krijgt de motor even 520W (Pout * 75%)
bij 38km/h valt het vermogen terug naar 406W (Pout * 75%)
bij 40km/H is er nog 340W (Pout * 75%)
bij 42km/h valt het vermogen terug naar 320W (Pout * 75%) en blijft op deze snelheid hangen met 320W

en dan hier het rare, als ik de motor algemeen begrens op 65%, zijn die waardes veel lager (alweer ACCELERATIEVERMOGENS)
bij 15km/H krijgt die 95W ((Pout * 65%) *61%) acceleratiebegrenzer
bij 20km/h krijgt die 104W ((Pout * 65%) *68%) acceleratiebegrenzer
bij 25km/H krijgt die 126W ((Pout * 65%) *75%) acceleratiebegrenzer
bij 29km/H krijgt die 136W en gaat die NIET meer harder. ((Pout * 65%) *81%) acceleratiebegrenzer

tot daar klopt alles. TOT ik manueel met pedalen de fiets verder duw naar 35km/h, dan valt de arduino beperking eraf (die acceleratiebeperking)
en schiet die aan 35km/h aan 430W weer omhoog
38km/H valt terug naar 320W (Pout * 65%)
39km/H valt die terug naar 250W (Pout * 65%)
40km/h valt terug naar 220W (Pout * 65%)
41km/H valt het terug naar 190W (Pout * 65%)

waar zit het uiteindelijk probleem van dit topic:
1) de 2 vette regels hierboven, zelfde snelheid, doch minder verbruik door de beperking. terwijl die met 65% niet aan 35km/h kan geraken, moet ik die manueel zover duwen)
2) op 47V aan 40km/h is die zuiniger dan op 36V aan 35km/h. (niet in stroom, maar algemeen in vermogen). op 36V 1uur lang voluit gaan, is de accu leeg voor ik op het werk kom. vandaar mijn arduino die zoveel mogelijk acceleratie van stilstand zal begrenzen.

ik heb algemeen gerekend dat ik 7Ah (259Wh) nodig heb voor 30km te rijden met ondersteuning tot 30km/h. ik heb een 9Ah accu gekocht zodat ik wat sneller kan rijden, want heb energie over.
en wat bleek, als ik richting 40km/h rijd, kom ik op het werk aan met een accu die maar 4,5Ah is leeggetrokken. en daar geraak ik niet aan uit en zoek ik een verklaring voor.
voluit rijden aan 30km/h kost me meer energie dan voluit rijden aan 40.
nu hang ik er ook nog aan, en aan 40km/h trap ik cadans 110 terwijl het aan 30km/h cadans 85 (minder toeren, meer op kracht). het zou dus logische zijn dat ikzelf aan 30km/h meer bijdraag dan aan 40 waar ik met de pedalen amper kan volgen.
maar voor de één of andere reden rijd de motor aan 40km/h op 47V zuiniger dan aan 30km/h bij 36V.
de 47V komt met een DC/DC converter uit dezelfde 36V accu.
dus aankomen op het werk met een accu van 33V (7,5Ah eruit) of aankomen met 36V (4,5Ah eruit) is een groot verschil

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Ik heb even niet het hele topic gelezen, maar hoe kun je met 0V toch 25A door die motor krijgen?

laat maar, ik ga eerst even koffie drinken en kijk dan zelf nog wel een keer.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 14 december 2019 10:11:13 (31%)]

Kijkende naar het grafiekje in je eerste post, zou ik het volgende denken:

Als de efficiency van de motor optimaal is bij zeg 80- 85% van zijn maximale toerental, dan is er met vaste overbrengingsverhoudingen dus ook een meest efficiente snelheid. En is het logisch dat bij lagere snelheid, dus lager toerental, de efficiency afneemt.

Ik denk niet dat je de wieldiameter oneindig kunt blijven vergroten tot je supersoon gaat, want daar gaat het maximum koppel een beperking worden. En ik denk ook niet dat je het punt van maximale efficiency van de motor zelf kun veranderen.

Misschien kun je eens nadenken over het principe van een versnellingsbak, zodat je het motortoerental zo veel mogelijk constant op het optimum houdt, onafhankelijk van de snelheid. Iets van een derailleur uit een racefiets of zo.

Op 14 december 2019 07:25:31 schreef fcapri:
dit is niet onder dezelfde omstandigheden rew.
die 36km/h is bij volle accu op 42V.

die 25km/h waar die dan niet harder kan, is bij bijna lege accu, als de spanning nog 35V bedraagd en de motor nog wil accelereren maar niet kan omdat de spanning te laag is geworden.

Tuurlijk, dat snap ik, dus dat zijn jou observaties. Maar ik bekijk het even vanuit het oogpunt van de motor. vermogen in -> warmte+vermogen uit. Bij 25km/u moet het vermogen uit lager zijn dan bij 36km/u. En dan is het onlogisch dat het vermogen in hoger zou zijn. Zodanig onlogisch dat ik een meetfout verdenk.

ik ga proberen om 1 accu te hebben op 35V en 1 op 42V.
ik ga naar een stuk vlakke weg in het industrie terrein gaan en ga op éénzelfde weg met de ene batterij rijden, omdraaien.

Beter heen-en-terug op 1 batterij en DAN pas wisselen.

Ik heb hier een stukje wat ik dagelijks fiets en dat ziet er horizontaal uit... Maar als ik met 7m/s dat stukje begin en gewoon doorfiets kom ik er met 9m/s uit. Bereken het hoogteverschil. (= natuurkunde opgave, ik wil/hoef het niet te weten).

0km/h is dik 800W,
rond de 20km/h zit ik nog aan 700W,

De vraag is: Hoe meet je dit soort dingen?

ALS je max-stroom door de motor zeg 20A is en de motor weerstand 0.05 Ohm, dan valt er 1V over de motor bij 20A. Als je dan de boel stilhoudt op 0km/u en dan 20A gas geeft, dan valt er 1V over de motor en geeft de motor z'n max kracht op de weg. Het opgenomen vermogen is nu 20W, lang niet de 800W die jij claimed. Als het opgenomen vermogen 800W is, dan levert ie zo'n 40x de normale kracht op de aangedreven wielen. Straaljager effect.

Zodanig onlogisch dat ik een meetfout verdenk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hoe ik dat meet:

ik zit in de fiets, ik sta stil aan 0km/h, ik geef gas en bij het acceleren van 0 tot 10km/h staat er 800W op de powermeter (de volle accu van 42V toont dan 40V accu belast).
de motor controller is er eentje die begrensd op 20A.
wat er bij de motor komt weet ik niet, wat er uit de accu gehaald wordt, dat zie ik wel. aangezien die controller PWM doet, zal het ook niet in warmte worden omgezet.

hang ik er een andere controller aan, die meer vermogen doorlaat, dan kan ik tot 1180W gaan.
als de motor de 10km/h passeerd, is het opgenomen vermogen nog maar een 700W. en dat blijft afnemen naarmate de motor sneller draait.

2 screenshots genomen uit het filmpje
28km/h,
bovenste powermeter meet de accu: spanning op 38,99V, stroom 16,19A, vermogen 631W.
de onderste powermeter hangt achter de DC converter, die staat op 46,49V met 11,7A naar de motor, totaal 531W. verlies van 100W in de DC converter (alleen meet de bovenste altijd iets teveel, en de onderste altijd iets te weinig).
heel vaag zie ik een cadans van 78 staan (op de snelheidsdisplay, vlak boven die 28), zowat mijn ideale trapfrequentie.

46km/H,
bovenste power meter meet 39,58V accuspanning, 9,55A stroom, 377Watt
onderste power meter 46,64V, 6A, 319Watt
cadans zie ik niet, maar aangezien ik altijd in hoogste versnelling rijd, kan ik berekenen dat ik rond de 128 zou moeten trappen, ver boven wat ik kan, en je mag hier aannemen dat ik nog loos meetrap

deze 2 screenshots zijn op power 6 van de arduino, dat is 100%, zonder beperking. wat ik meet op throttle, geef ik door naar de motor controller (4V dus)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dus je meet met een RC-wattmeter tussen de accu en de regelaar. Kan je me uitleggen waarom je twee wattmeters hebt?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

1 op de 36V accu zodat ik weet wat die levert en de accuspanning kan zien.

1 na de DC converter op 47V

ik heb dus
ACCU 36V =>POWERMETER => DC converter naar 47V => powermeter => motor controller

voor zover ik weet, werken ze redelijk goed, alleen wijken ze nogal af van elkaar.
als ik ze zonder DC converter aan elkaar knoop zeggen ze alle2 wel dezelfde accuspanning, maar de stroom verschilt. de ene zegt 7A, de andere zegt 8,5A

[Bericht gewijzigd door fcapri op 14 december 2019 18:32:44 (37%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vandaag gereden zonder enige beperking van de arduino.
dus accu => motorcontroller (max 16A) => motor.
en aansturing enkel met de gashendel.
dus geen limiet en ik hoef niet te trappen. ook telkens dezelfde baan, optrekken van het begin en volledig tot aan het einde rijden, terugrijden, en dan met nieuwe setup hetzelfde traject afleggen.

ik heb eerst met 35V accu gereden (bijna leeg dus)
daarna (op 3min30 ofzo) met een volle 42V li-ion accu.
op 7m00 heb ik op 47V gereden maar daar heeft de BMS telkens roet in het eten gegooid. telkens ik boven de 700W uit kom schakelde die uit. het is dus geen 50A BMS want boven 20A stopt die ermee.
heb de chinees gecontacteerd, want dit kan niet.

https://www.youtube.com/watch?v=6407Wmia7a0&feature=youtu.be

korte samenvatting, ik neem de meest rechtse powermeter omdat die ook zichtbaar is in de rest van het filmpje:
0:03 => vertrek van 0km/h, 14,7A bij 33,12V (487W)
0:10 => 11km/h, motor trekt 13,8A p 32,8V (454W)
0:20 => 20km/h, motor trekt 11,6A bij 33,2V (383W)
0:30 => 23km/h, motor trekt 10,12A bij 33,55V (339W)
0:40 => 26km/h, motor trekt 11,8A bij 32,8V (388W) rare piek hier.
0:50 => 30km/H, motor trekt 9,9A bij 33,2V (330W)
1:02 => net 31km/H, motor trekt 8,7A bij 33,5V (291W)
1:09 => 31km/h, 8,7A bij 33,5V, motor gaat niet sneller

3:20, vertrek vanaf 0km/h op 42V, hier grijpt de stroomregeling van de controller wel in voor de eerste 30sec)
3:20 => 3km/h, motor trekt 15,6A bij 39,8V (624W)
3:30 => 16km/h, motor trekt 16,7A bij 39,5V (660W)
3:40 => 27km/h, motor trekt 17A bij 39,2V (671W) ook hier een rare piek,
3:50 => 33km/h, motor trekt 14A bij 39,4V (575W)
4:00 => 36km/h, motor trekt 10,2A bij 40V, (415W)
4:10 => 38km/h, motor trekt 9,8A bij 40V, (398W)
4:20 => 38km/h, motor trekt 9,56A bij 40V, (387W) en kan niet harder.

op 26km/h is er telkens een piek in het vermogen om erna weer af te nemen.
normaal zou de arduino alles tot 35km/h beperken tot max 250W.

als je dan vergelijkt, op 4:20 rijd ik 38km/h en verbruik ik 387W, terwijl ik op 0:40 ook aan 388W zat en stapvoets harder dan 26km/h geraakte.
de getallen zijn nu een pak hoger omdat mijn arduino nu geen beperking meer geeft.
want dan geraak ik bij 32V echt niet boven de 25km/h, net waar die vermogen piek even opduikt.

en als we nog even verder kijken naar de 47V run, dan zit ik op 8:28 op te trekken met 312W aan 33km/h (ik speelde met gashendel om de BMS niet te laten trippen. dat is al harder dan wat ik op 35V kon halen, want daar bleef die steken op 31km/h met 300W. op 8:43 tripte de BMS dan.
op 47V ben ik dus echt wel met minder vermogen aan hogere snelheden aan het rijden, maar moet dan wel de gashendel serieus limiteren.

en dat is nu net wat ik in het begin topic aanhaal. kan ik dat efficënt punt verleggen door de accuspanning te regelen. hogere spanning en de PWM dan aardig beperken. en dat blijkt hier nog maar eens.
met volledig open gashendel ligt het verbruik zowieso hoger op hogere spanningen.
daaromals ik nu de pwm tot max 30% beperkt en de accuspanning naar 60V zou brengen, zou ik dan nog winst kunnen realiseren (ik kan het in praktijk niet testen want vermoedelijk blaas ik die 36V motorcontroller op dan, maar zou dan eens een 72v regelaar zoeken

van de moment dat mijn sensoren hier zijn, ga ik snelheid op het achterwiel meten en een rollentestbank bouwen zodat ik in de garage live kan meten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 december 2019 19:17:24 schreef fcapri:
telkens ik boven de 700W uit kom schakelde die uit. het is dus geen 50A BMS want boven 20A stopt die ermee.
heb de chinees gecontacteerd, want dit kan niet.

Daar kun je de Chinees de schuld van geven, maar ik denk toch echt dat het aan jouw opstelling ligt. Die motorregelaar is VEEL te klein om een fatsoenlijke buffercapaciteit te bevatten voor 50A, dus zeer waarschijnlijk trekt die smerige piekeriger stromen uit de accu, waarvan de top (ver) boven de 50A komt.

Op 15 december 2019 19:17:24 schreef fcapri: en dat is nu net wat ik in het begin topic aanhaal. kan ik dat efficënt punt verleggen door de accuspanning te regelen. hogere spanning en de PWM dan aardig beperken. en dat blijkt hier nog maar eens.
met volledig open gashendel ligt het verbruik sowieso hoger op hogere spanningen.

Nee, dat klopt gewoon fundamenteel niet met de natuurkunde! Om te beginnen is de vraag wat jouw motorregelaar bij "vol gas" doet, geeft die dan altijd 100% pulsbreedte?

Het is logisch dat de stroom afneemt naarmate de snelheid toeneemt, bij gelijkblijvende accuspanning, want de tegen-EMK van de motor stijgt, waardoor er een kleiner deel van de accuspanning overblijft voor de weerstand en inductie in de motor, en bij gevolg loopt er minder stroom. De motor maakt dan ook navenant minder koppel.

Als je de voedingsspanning verhoogt, gaat er bij een gegeven snelheid meer stroom lopen, omdat de hogere voedingsspanning - dezelfde tegen-EMK betekend dat er meer overblijft voor de inductie en weerstand. De motor trekt dus meer stroom, en maakt meer koppel, waardoor je harder blijft accelereren.

Nu is het mogelijk dat jouw motor al ver in de verzadiging zit, en dus voor al die extra stroom minder extra koppel maakt dan zou verwachten. Dit zou allemaal niet relevant zijn, als de motorregelaar de stroom en daarmee het koppel actief zou regelen; je zou dan namelijk bij vol gas en dezelfde snelheid hetzelfde verbruik (in Watt) moeten hebben, zolang je niet in de buurt van de maximaal haalbare snelheid zit.

Je hebt een oude, inefficiënte motor, die waarschijnlijk zwaar verzadigd, een regelaar die niets regelt en zeer waarschijnlijk veel te weinig buffercapaciteit heeft, in combinatie met meters waarvan maar de vraag is of ze goed met die piekerige stromen kunnen omgaan, en daar wil je conclusies uit trekken over de onderliggende natuurkunde. Snap je nou echt niet dat dat een zinloze exercitie is?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 15 december 2019 20:28:12 schreef SparkyGSX:

Het is logisch dat de stroom afneemt naarmate de snelheid toeneemt, bij gelijkblijvende accuspanning, want de tegen-EMK van de motor stijgt, waardoor er een kleiner deel van de accuspanning overblijft voor de weerstand en inductie in de motor, en bij gevolg loopt er minder stroom. De motor maakt dan ook navenant minder koppel.

Als je de voedingsspanning verhoogt, gaat er bij een gegeven snelheid meer stroom lopen, omdat de hogere voedingsspanning - dezelfde tegen-EMK betekend dat er meer overblijft voor de inductie en weerstand. De motor trekt dus meer stroom, en maakt meer koppel, waardoor je harder blijft accelereren.

Nu is het mogelijk dat jouw motor al ver in de verzadiging zit, en dus voor al die extra stroom minder extra koppel maakt dan zou verwachten. Dit zou allemaal niet relevant zijn, als de motorregelaar de stroom en daarmee het koppel actief zou regelen; je zou dan namelijk bij vol gas en dezelfde snelheid hetzelfde verbruik (in Watt) moeten hebben, zolang je niet in de buurt van de maximaal haalbare snelheid zit.

paragraaf 1: yep, versta ik.

paragraaf 2: yep, meer vermogen heb ik ook, zeker op 47V waardoor ik al zwaar moet gaan begrenzen met arduino

paragraaf 3: kan kloppen, dat verklaard waarom die energie vreet bij het optrekken en door daar te begrenzen, ik veeeeeeeeeeel energie bespaar.
het is een e-scooter controller die waarschijnlijk niet ideaal is om in een fiets te zitten en volledig verkeerde karakteristiek heeft.

het verschil lijkt vooral te komen als ik amper gas met de controller geef, op een veel hogere spanning.

het zal dus in de combinatie van controller-wiel zitten dat ik een zuiniger vermogen krijg.
de hub motor is ook gemaakt om in een groter wiel te zitten, en door die te herspaken in 20" moet ik de spanning serieus opkrikken om toch nog goeie snelheden te halen. ik zou anders maar 15-18km/H halen op zijn 200rpm toerental waar die voor gemaakt is (25km/h in 26" wiel).
aan 47km/h zit ik rond de 530rpm of bijna het 3dubbele

ik heb nu ook een 2007 electrische scooter met 3fase achterwiel motor die waarschijnlijk de sloop in gaat (papieren verloren en zowel verdeler als importeur zijn ermee gestopt). zo een bldc zal wel stukken beter lopen, en ik hoop daarmee dan electrisch te kunnen remmen ook. er bestaan ook BLDC controller met FIETScomputers bij

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je hebt dus een systeem gebouwd uit componenten die niet op elkaar zijn afgestemd en die laat je ook nog eens buiten hun ontwerpspecificaties opereren. Ik vind het eigenlijk al heel knap dat je daarmee naar je werk en terug komt.

yep, maar alles in aan te passen.

en het werkt. vandaag de upper limieten verwijderd en de boel volledig lager begrensd.
ipv 65-70-75-80-90 en 100% werk ik nu enkel met 65-68-71-74-77 en 80% ondersteuning.
nu kunnen we de accu nog iets opschroeven dan.
vandaag alvast weer een test naar huis gefietst, deze keer met strava aan, heeft die niks geregistreerd.
bij het finish drukken, zag ik wel een gemiddelde snelheid van 38,5km/h op de telefoon

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die "mate van ondersteuning" is volgens mij weinig meer dan een geforceerde pulsbreedte; het heeft dus weinig zin de accuspanning te verhogen, als je vervolgens de pulsbreedteverhouding gaan beperken. Je legt dan alsnog effectief een lagere spanning aan op de motor.

Bedenk ook dat dit hele verhaal best wel een beetje illegaal is; jouw zelfgebouwde voertuig zal geen type- of individuele goedkeuring hebben, neem ik aan, en bij gevolg geen kentekenplaat, verzekering, etc. Aangezien je blijkbaar kunt rijden zonder te trappen, en ondersteuning hebt boven de 25km/h, is het geen pedelec.

Als je ooit een ongeluk krijgt, kon je nog wel eens flink het bokje zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

nee, de boel rijd enkel als je trapt. die heb ik er gisteren uitgehaald voor de filmpjes te maken.
nu moet je 3x trappen voor de ondersteuning aanspringt, en je moet boven de cadans van 30 blijven, zoniet motor weer uit (2sec niet trappen = uitgeschakelt).

ook is die volledig begrensd, die kan je er enkel uithalen door die aan een laptop te hangen en de arduino nieuwe code te geven. en laat ik nu geen laptop onderweg bijhebben. dus even opdrijven om sneller te gaan en dan weer terugzetten bij politiecontrole zit er niet in.

nu is er in de europese wet een heel leuke handigheid ivm pedelecs, namelijk dat rijwielen (3 en 4wielers) met een zithoogte van minder dan 40cm vrijgesteld zijn van al die regels en NOOIT een gemotoriseerd voertuig kunnen zijn. dit heb ik in een ander topic al vermeld.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147283

Zijn hybride bio-elektrische voertuigen nu rijwielen of brommers?

Mensaangedreven voertuigen vallen onder de categorie rijwielen. De toevoeging van een hulpmotor verandert dit niet.

De wet EU 168/2013 deelt sinds januari 2016 de verschillende gemotoriseerde twee-, drie- of vierwielige voertuigen in in verschillende categorieën. Pedelecs (25 km/u) enerzijds, en trikes en velomobielen met hulpmotor anderzijds, worden hierbij uitdrukkelijk uitgezonderd. Deze rijwielen behoren dus niet tot enige categorie gemotoriseerde voertuigen. ((EU) Nr. 168/2013 Hst I, Art. 2 §2 h en k). en blijven dus rijwielen. De redenering is vermoedelijk dat het karakter van het voertuig niet fundamenteel verandert.

Voor rijwielen gelden er geen beperkingen op het vermogen of snelheid. Niettemin beperken we om technische en veiligheidsredenen de snelheid mèt hulpmotor tot het normale snelheidsbereik van de velomobiel: voor de eWAW is dit 250W en ca. 50 km/u. Daarmee volgen we naast de letter van de wet ook de geest ervan door de eVelos niet op te drijven tot boven hun normale - en veilige - snelheidsbereik.

Homologatie van een al dan niet elektrische velomobiel of trike als 'Speed-Pedelec' of 'bromfiets klasse B' is niet mogelijk omdat ze niet tot deze voertuigcategorieën behoren.

Wat de fietsvergoedingen betreft: elke trike en velomobiel, elektrisch ondersteund of niet, komt in aanmerking voor dezelfde fiscale voordelen als de gewone fiets.

zolang dat ding niet zelfstandig rijd met gashendel, ben ik volledig legaal. die velomobielen worden in belgie gewoon afgeleverd met trapondersteuning tot 50km/h.
die hoeven geen inschrijving of kenteken, omdat ze daar volgens de europese verordering niet onder vallen (motorvoertuigen).
onder pedelecs vallen ze ook niet aangezien die in belgie 2wielen hebben (geen 3 of 4)
en die hoeven geen beperking te hebben op 25 of 45km/h aangezien dit enkel is voor voertuigen waar de zithoogte meer is dan 635mm.

[Bericht gewijzigd door fcapri op 16 december 2019 18:06:59 (44%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is natuurlijk wel erg krom dat je voor een brommer of speed pedelec die 45km/h kan een WA verzekering moet hebben, maar dan niet meer als je hem lager bouwt. Ach, soms is de wet krom in jouw voordeel!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

tja, de wet laat niet toe om een velomobiel als speed pedelec te maken, aangezien een speed pedelec in de wet expliciet wordt omschreven als 2-wieler.

zouden ze het wel legaal maken, had ik die direct als speed pedelec gemaakt en hoef ik geen speed pedelec te kopen. door de betere aerodynamica ben ik veel zuiniger dan zo een 'bukfiets' en ik zit vrij van weersomstandigheden (wind, sneeuw, regen...).

de redenering erachter is dat een velomobiel in principe al van zijn eigen dergelijke snelheden haalt.
structureel is zo een fiets dan ook al gebouwd en voorzien van remmen om deze snelheden veilig te kunnen hanteren.
(in de zomer zonder mijn dak en dergelijke, heb ik al 51km/h gehaald op vlakke baan, zonder motor). nu in de winter is er meer rolweerstand van de banden, de ketting heeft meer wrijving (4meter lang in kettingbuizen), lagers lopen zwaarder... je geraakt met moeite aan 40km/h nu als je aardig doortrapt.

de mijne is van 1992 en had toen al 2x 70mm trommelremmen zitten vooraan (kan zo hard remmen dat de snuit in de asfalt duikt en het achterwiel omhoog gaat). de nieuwere snellere versies hebben al 90mm trommels of schijfremmen.

de vraag is hoelang het blijft duren dat deze vrij spel hebben in de wetgeving.
iedereen is in principe ook vrij om daar een 2000W motor in te duwen, met een 3kWh batterij en om onder fiets te blijven, dat je vooraan een kleine generator met pedalen steekt (was ik al eens van plan, maar niet met zulke hoge vermogens). het is dan een electrische auto met home trainer, zoals hier ook al werd omschreven. maar wettelijk is het een rijwiel (pedalen) en is die vrij van alles.

en die dingen bestaan al
https://pedelec-elektro-fahrrad.de/wp-content/uploads/2017/05/spezi_20…

https://www.deingenieur.nl/uploads/cache/article_detail_image/uploads/…

https://assets.newatlas.com/dims4/default/738e18c/2147483647/strip/tru…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

tijd voor wat metingen weer.
gisteren thuis vertrokken om 6h00, aangekomen op werk 6h45. heel de baan tussen 38 en 43km/h gereden. DC converter op 47V.
wind neutraal (kalm dus), lichte regen.
5.85Ah uit de accu,
203Wh
23.47A piek met 812W piek.

savonds naar huis gefietst met een gemiddelde snelheid van 38.5km/h,
5.26Ah
37.79V accuspanning

vandaag vertrokken om 5h50, aangekomen 6h45, heel de baan rond de 30-33 proberen aanhouden, sommige stukjes bergaf aan 36km/h
wind neutraal, nat wegdek, net geen regen.
5.48Ah verbruik
17.66Ap met 670W piek
37.03V accuspanning

het verbruik is dus ongeveer gelijk nu. vroeger reed ik gewoon op de weg aan 30km/h, en was er een groot deel dat ik aan +40km/h reed. toen waren er grote verschillen.
nu dat ik de hele baan (30km) aan dezelfde snelheid aanhoud, krijg ik op 40km/h ook een gelijkaardig verbruik. ik ben wel dik 10min sneller op het werk.

waarom de fiets een paar weken geleden nog 7.5Ah uit de accu trok voor hetzelfde traject met ondersteuning tot 29-30km/h is me een raadsel. toen was de arduino wel nog niet zo goed voor het beperken van de stroom bij stilstand (0-20km/h zeg maar). daar trok die toen vlot 200-300W terwijl die nu echt met 80W uit stilstand vertrekt.
nuja, zoveel moet ik ook niet stoppen, ik heb een 7tal kruispunten/ronde punten waar ik moet stoppen of afremmen. smorgens om 6h is er ook geen kat op die veldwegen.

terwijl de meeste ebikes gebouwd worden om te ondersteunen bij stilstand en vermogen af te nemen aan 25km/h (stadsfiets),
is de mijne nu net gebouwd om amper te ondersteunen bij stilstand en vermogen te leveren boven de 20km/h (lange afstandsfiets).

ik denk dat er onder de ebikes een onderverdeling zou moeten komen daarin. wat niet elke ebike rijd hetzelfde. en sommige zijn beter geschikt voor een specifiek traject dan andere

vandaag ook wat vermogen metingen gedaan met verschillende spanningen.
U = spanning, n2 = niv2 ondersteuning, n3 = niv3 ondersteuning... alles gemeten bij 32km/h (mijn gewenste cruizesnelheid).
NA = snelheid niet gehaald.
ook rekening mee houden dat de arduino afhankelijk van de snelheid meer vermogen loslaat.
bij de 43V stap zou je verwachten dat n5 ook een 150-180W zou leveren bij 32km/h. echter geeft die maar een 80W als je dan aan 25km/h rijd en dat is niet voldoende om aan 32km/h te geraken. vandaar de mislukte metingen.

code:



U   | n2 | n3 | n4 | n5 | n6 |
----+-------------------------
43V | NA | NA | NA | NA |250W| 
45V | 90W|120W|150W|200W|320W| 
47V |120W|160W|230W|300W|420W| 
50V |150W|250W|    |    |    | 

ik ga vermoedelijk de boel instellen op 45V. dan kan ik met weinig ondersteuning (n2, n3) toch ook de snelheid halen met aardig zelf bijtrappen, en bij bergop heb ik nog wat reserve.
47V verbruikt net iets te veel, zelf op laagste ondersteuning.
50V is erover
60V ga ik al helemaal niet meer proberen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri, sparkyGSX:
Op elektrische fietsen zit "assisstentie". standje 1-2-3 enz. Blijkt dat dit de motorstroom regelt. Daarmee het koppel en daarmee dus de voorwaartse kracht die het systeem levert. Gevolg hiervan is dus dat je het "verbruik" gewoon in N kan uitdrukken!

30 km met 730kJ energie is 24.3N. (oftewel: 24N * 30km = 720kJ.)

Bij commerciele fietsen is de assistentie op standje 1 dan 5N, standje 2 is 10N, 3 is 15N en 4 dan 20N. Omdat de accu-inhoud gelijk is, kan je dan direct de actieradius uitrekenen! bijvoorbeeld: 400Wh / 20N = 72km.

(mijn voorbeeld 5N bij standje 1 is uit de duim gezogen en op basis van de laatste berekening waarschijnlijk wat aan de lage kant).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Helaas, dat gaat op meerdere plaatsen fout. Om te beginnen "regelen" de meeste goedkope, Chinese motordrives de stroom helemaal niet, daar zit min of meer een tabel van pulsbreedte vs. snelheid in, meer niet.

Daarnaast zijn er fietsen waarbij het beter is gedaan, voor een natuurlijk gevoel voor een duwtje in de rug; hierbij wordt de trapkracht gemeten (of iets wat vagelijk proportioneel is met trapkracht), en dat wordt gebruikt om het gewenste motorkoppel te bepalen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken