Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Hallo,

Weet iemand van jullie welke schakelaars er in deze bediening zitten? (Met verlichting)

Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brûze en siede, en bûnzje troch ús ieren om!

Van het plaatje kun je dat niet met absolute zekerheid zeggen, maar wel met enige waarschijnlijkheid. Ik denk dat het membraanschakelaars zijn, en vermoedelijk zijn die custom op maat gemaakt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 december 2019 20:48:26 schreef Thevel:
Dat is een 5V LDO regelaar.
http://www.datasheet-pdf.com/PDF/ME6209-Datasheet-Microne-825749

Bedankt! Helaas geen footprint te zien, of kam ik me gewoon aan dat schemaatje houden?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Staat weldegelijk op pagina 3

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 13 december 2019 22:01:36 schreef Jochem:
Van het plaatje kun je dat niet met absolute zekerheid zeggen, maar wel met enige waarschijnlijkheid. Ik denk dat het membraanschakelaars zijn, en vermoedelijk zijn die custom op maat gemaakt.

De schakelaars zijn doorzichtig, er zitten stickers op de knoppen.
Het gaat mij dus ook om vierkante knoppen met achtergrondverlichting.
Ik wil zelf zoiets maken, het is dus geen reparatie. Afwijkende afmeting is dus geen probleem.

Ik weet de benaming niet dus kan ook niet gericht zoeken.

Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brûze en siede, en bûnzje troch ús ieren om!
Tidak Ada

Golden Member

Bedankt Jochem :)

Ik ben misschien iets te allergisch voor cookies ;)

Ik denk dat je ik de condensator en de 100Ω weerstand er uit sloop en een apart 6V trafo’tje er voor in fe plaats zet. Een condensator om van de 32V omlaag te gaan wordt veel te groot.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 14 december 2019 12:50:06 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

yw

@BmB: een betere foto zou dan helpen. Liefst in gedemonteerde staat.
Of naar het productgamma van de diverse schakelaarfabrikanten kijken voor voorbeelden. Het is meestal een samenspel van print-deel en een kapje.

If you want to succeed, double your failure rate.
Thevel

Golden Member

Op 13 december 2019 22:38:03 schreef BmB:
Het gaat mij dus ook om vierkante knoppen met achtergrondverlichting.

Zoiets?
Waarschijnlijk zal je het kapje los kunnen klikken om van een tekst of logo te voorzien.

[Bericht gewijzigd door Thevel op vrijdag 13 december 2019 22:54:38 (33%)

adval40

Special Member

Op 20 november 2019 11:48:38 schreef rew:
Subtiel ander soort vraagje (*): Wie helpt me het datasheet te lezen. Wat moet ik doen met de "enable" pin als ik wil dat er een klok signaal uitkomt?

Het lijkt er op dat ik moet aannemen dat positieve logica gebruikt wordt en dat ik uit de naam van de pin moet opmaken dat met een "hoog" het ding enabled wordt, Right?

(*) Wat doet dit onderdeel (pin) van een onderdeel....

Ik heb een soortgelijk ic

pin = HIGH : Specified frequency output.
pin = LOW : Output is high impedance, oscillation stops.

pietplof

Golden Member

In mijn werkplaatsje staan ( net als bij heel veel collegae) de herkenbare apparaten en onderdelen netjes en overzichtelijk gesorteerd.
Er staan echter ook enkele bakken met spullen die aangeduid zijn met de tekst:,,wat kan/ moet ik hier nou mee?".
Ik begin met een klein plat blokje.
De foto's laten de tekst zien op de beide zijkanten. De derde foto toont de onderzijde.
Op de derde foto zien wij drie pinnen en aan de tegenoverliggende kant twee forse pinnen en daarnaast vijf kleine pinnetjes.
Uit de zijkant komt dan nog een snoertje met twee adertjes,

Inmiddels heb ik uitgezocht dat als er een spanning van 230 V ac op twee van de drie pinnen wordt gezet er op de twee forse pinnen a/d overzijde een gelijkspanning van 360 V verschijnt.
Bij belasting haalde ik er een stroom uit van 1 A waarbij het convertertje stevig gaat liggen brommen.

De vraag is nu:,, waartoe dienen de vijf minipinnetjes en het twee aderige snoertje?"
Nu ik dit opschrijf bedenk ik opeens dat het wel eens een temperatuurvoeler kan zijn maar ik wacht op jullie reacties.

festina lente
vergeten

Golden Member

Het is een kant en klare Power Factor Correctie module, doorgaans een onderdeel van een stevige geschakelde voeding.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik heb hier een paar trafotjes liggen, Philips makelij:
PT067 8990 268 18009 58x60x55mm 1x
PT047 8990 268 17009 44x48x40mm 3x
PT027 8990 268 17009 44x48x40mm 1x

Heeft iemand een idee waar dat soort spul in zat? Mijn gevoel zegt iets van een telefooncentrale of uitgangstrafo van een versterkertje.

Die 18009 is al een keer eerder voorbij gekomen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/76105

Kan iemand er nog iets mee? Zo nee gaan ze met het oudijzer mee.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

De trafo's zijn bedoeld voor losse verkoop of projecten van ELA. Grote kans op 100V audio dus. Ik zoek straks nog even verder.

Edit1: OpaRien in het andere topic heeft gelijk, de nummers decoderen naar EL6818 resp. EL6817. Ik neem aan dat de EL6817 een lichtere uitvoering van de EL6818 is. Ik verwacht dat deze trafo's uit 1967 zijn. Waarschijnlijk toen al ettelijke jaren op de markt gezien de EL-nummering.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 27 december 2019 17:17:43 (53%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Een 'lichtere' uitvoering? Het trafoblik is hetzelfde daarom denk ik dat de trafo andere impedantie verhouding heeft.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 27 december 2019 22:33:40 (69%)

pietplof

Golden Member

Thuis heb ik een specieale philips lijn versterker. Typenummer weet ik niet uit mijn hoofd.
Op dit moment ben ik even niet thuis maar a.s. zondag wel en dan zoek ik het e.e.a. op.
Ik heb al eerder twee trafo's gekregen maar heb eigenlijk drie nodig.
Dus nog even wachten a.u.b. met wegwerpen.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Op 27 december 2019 22:33:06 schreef RAAF12:
Een 'lichtere' uitvoering? Het trafoblik is hetzelfde daarom denk ik dat de trafo andere impedantie verhouding heeft.

De EL6818 is alle kanten op minstens 1 cm groter, dus vandaar mijn opmerking.

Als ik er zo over nadenk, zal de wikkelverhouding inderdaad ook wel anders zijn, dat moet wel om uit een 100V lijn verschillende vermogens te trekken.

EDIT: Ik blijk ook de EL6816 te kennen. Die is 6W. Gegeven dat de EL6818 36W is, ligt het voor de hand dat de EL6817 een vermogen ertussenin heeft.

@henri62: mochten er exemplaren overblijven nadat degenen die ze direct kunnen gebruiken, er zich over ontfermd hebben, dan houd ik me ook aanbevolen zodat ze niet in het oudijzer verdwijnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Aha, dat was mij niet duidelijk gezien de foto's maar jij hebt betere info..

maartenbakker

Golden Member

Staat in de post van henri62. Ik ben ondertussen mijn vorige bericht ook nog wat aan het aanvullen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok, ik zal ze bewaren en denk ik maar meenemen naar Rosmalen tzt, ik heb nog meer spul waar ik vanaf wil en het zonde is om weg te gooien.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

iemand die weet hoe deze spacers heten of waar ik ze kan kopen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dit komt in de buurt.

Is zoiets niet sneller te printen in 3-D? Moet je uiteraard wel een 3-D printer hebben.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
zit sinds 2009 in de PV.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb al vele laptop accus uit elkaar gehaald en in sommige zitten deze in. dacht vooral bij dell batterijen.
ze hebben als grote voordeel dat je ze bij 1 rij batterij kan gebruiken (bv 4 batterijen tegen elkaar) en dat ze dan precies recht liggen.

maar je kan er ook perfect een 2x4 mee maken. het grote voordeel is dat de batterijen mekaar niet raken en geen kortsluiting kan maken tussen de batterijmantels als je 2S of meer maakt.

ze worden gebruikt in batterijen, dus ze moeten zeker bestaan

smeltlijm en tape wil ik niet gaan gebruiken bij grotere packs met meer dan 20batterijen

@buckfast, die had ik ook al gevonden, maar dan zit je vast aan dat soort patroon. ik zoek die dingen maar dan per stuk zodat ik zelf kies hoe ik ze aan elkaar zet.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit topic is gesloten