Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Origineel zaten er NiCd cellen in, dat zou ook wel eens het verschil kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 januari 2020 12:49:08 schreef Jochem:
Voor een CEE 7/16 is er geen socket gedefinieerd. Deze 'europlug' is namelijk ontworpen om in diverse andere sockets te passen. Daarom is het dus lastig om er een chassisdeel voor te vinden. Misschien dat je ze van de achterkant van een oude hifi-versterker oid af kunt slopen, die hebben dat nog weleens om andere apparaten uit de keten te voeden.

Als een schuko niet in je 1U rackspace past(?), kun je denken aan andere sockets die een europlug accepteren. Een compacte is bijvoorbeeld de Zwitserse type J (SEV1011), of een (variant op de) type N / IEC 60906-1 standaard, zoals een Braziliaanse NBR14136 of Zuid-Afrikaanse SANS 164-2.

Zijn dat niet de Spaanse en/of Zwitserse chassisdelen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zwitserse is type J zoals ik in het door jou gequote stuk tekst schreef.

In Spanje hebben ze gewoon Schuko (type F) toch?

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Heb ooit zoiets gezien in Spanje, maar kan oud zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

of het bestaat weet ik niet..

Een aluminium schakelkastje zoals bijv rittal ae series.
Niet zo gek diep, maar wel waterdicht en met snel sluitingen...

Ik vind alleen metaal, rvs en polyester..
Ik moet alu hebben ivm verwerking in alu plaat (lassen)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Afmetingen?

In heb wat kastjes van Philips CAS antenneversterkers.

Verders aan Rose kastjes gedacht? = giet aluminium

Wat bedoel je met 'metaal' (aluminium is ook metaal :+ )

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 27 januari 2020 12:39:35 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Het is als gereedschaps/werk kastje voor in mijn auto bedoeld. Afmetingen heb ik niet, maar hier een IDEE:

voor een verhouding:

Ik wil hem er flush in hebben, dus niet dat uitekende, dus wilde er klein hoeklijntje op de originele kast makenen die dan tegen het plaatwerk aanlassen.

Niet makkelijk, maar wel heel netjes

giet aluminium is niet echt een optie dus, want kun je slecht lassen.
En antenne doosje is beetje te klein, maar halve meter hoog kan ik ook weer niet kwijt...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 27 januari 2020 12:53:01 (19%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Heb je al eens gekeken bij de Wit Camper Accessoires in Schijndel?
Die hebben allerlei leuke luikjes, ramen en wat dies meer zij....
Verder bij handelaren voor idem voor boten en andere 'tobbes'.

Er was hier op het forum ooit iemand, die in de business voor aluminium scheepsrompen zat, maar ik zie hem de laatste jaren niet meer lanskomen: patrick doornekamp [..verwijderd... ] Zijn CO-nick ben ik kwijt.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op maandag 27 januari 2020 16:29:39 (5%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit is het account van Patrick:

https://www.circuitsonline.net/forum/user/9823

Dan is het misschien verstandig om zijn emailadres uit jouw post te halen ivm spam :-)

Tidak Ada

Golden Member

Was vergeten dat ik het via het forum vermeldde :o ; bedankt!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Ik zoek niet alleen een luikje, maar compleet kastje...
Kon bij de wit niet echt iets vinden...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pa3gws

Golden Member

Op 27 januari 2020 12:52:03 schreef High met Henk:

dus wilde er klein hoeklijntje op de originele kast makenen die dan tegen het plaatwerk aanlassen.

Kan je dan niet gewoon een alu hoeklijntje op een metalen kast popnagelen.
En na het laswerk de naad tussen kast en hoeklijn netjes af kitten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
High met Henk

Special Member

Het kastje moet waterdicht blijven.
Kit zou kunnen op de popnagels, maar moet toch lassen aan buitenkant naar hoeklijn en daar is alles van alu.

Als je staal en alu aan elkaar zet moet je isolatie gebruiken...
Dus hoeklijn aan kastje met isolatie en geïsoleerde popnagels??

Maar tussen stalen kastje en alu plating moet dan ook rubber..

Edit:
ik heb iets gevonden:
https://www.delvallebox.com/documentos/63/2/ELECTRIC_ALUMINIUM_MURAL_C…

en dan bijv de MVALB302015

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 28 januari 2020 08:12:11 (19%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

De meeste aluminium producten zijn legeringen. Of je die zomaar aan elkaar kunt lassen lijkt mij nog de vraag. Aluminium is nu eenmaal een 'overgangsmetaal' (tussen onedel en edel in) en dat kan rare effecten veroorzaken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een overgangsmateriaal?? Nooit van gehoord.

Van lassen heb ik overigens weinig verstand.
Maar aluminium is gewoon onedel. Het oxideert in contact met zuurstof, en nog vrij vlot ook. Het enige voordeel van aluminium is dat z'n oxidelaagje weinig poreus is, en zo ook meteen een beschermlaag vormt voor voor verder oxideren.

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

Het exterieur is met Magnesium meen ik (lijkt op Birmabright)

Dat is blijkbaar ook te lassen.
De kasten zijn meestal iets zuiverder..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Aluminium is 1 van de meest onedele metalen die er zijn. Goed, goed. Natrium en Kalium gaan nog net wat harder, maar Alu kan er ook wat van. Met 2x 500 ton aluminium (*) in een pijpje en een aansteker (6 meter vlam) krijg je een space shuttle omhoog....

(*) Een deel van het gewicht zal wel de ammonium-perchorlaat geweest zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zoals gezegd: had ik nog nooit van gehoord (en ik was te lui om te Googlen, bedankt voor de link).

Maar nu ik het wiki artikel lees concludeer ik dat:
a) Elk edelmetaal een overgangsmetaal is
b) Een overgangsmetaal best onedel kan zijn (zoals zink of koper)
c) Aluminium niet eens tot de overgangsmetalen behoort

Maargoed, het is niet mijn vakgebied, ik wist enkel dat aluminium gewoon onedel is, en niet iets er tussenin.

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Op 28 januari 2020 12:47:14 schreef rew:
Aluminium is 1 van de meest onedele metalen die er zijn. Goed, goed. Natrium en Kalium gaan nog net wat harder, maar Alu kan er ook wat van. Met 2x 500 ton aluminium (*) in een pijpje en een aansteker (6 meter vlam) krijg je een space shuttle omhoog....

Meesterkraker op de thermische lans gebruikte het ook tot volle tevredenheid totdat ie gepakt werd....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aage_Meinesz

Ik ben in het bezit van een Autel MaxiScan MS609 OBD2/EOBD/ABS diagnoseapparaat. Na aanschaf, via een veiling van de inventaris van een gestopte autodealer, bleek dat één toets het niet deed. Maar dat was geen probleem, gewoon doorscrollen tot je weer aan het begin stond.
Maar gisteren begonnen plotseling meerdere toetsen te weigeren waaronder uiteindelijk ook de powerknop.
Na wat onderzoeken aan de binnenkant blijkt dat de flexkabel van de keypad enkele scherpe knikken te maken. Eén van die knikken was zo scherp dat waarschijnlijk door trillingen de baantjes doorgebroken zijn. Als ik tegen de bandkabel duw doet hij het af en toe.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Autel03.jpg

Het is de knik het dichtst bij de connector.
Hier 2 opnames met de microscoop van enkele banen van beide zijden gezien.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Autel02.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Autel01.jpg

Ik zat er aan te denken dit te repareren met geleidende verf die ook voor o.a. achterruitverwarmingen van auto's wordt gebruikt.
Loctite 3863
Of misschien electric paint zoals deze.

Wat is jullie mening. Hoe kan ik dit het beste repareren en waarmee.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Gaat misschien wat ver. Nieuwe 'print' tekenen aan de hand van het origineel en een nieuwe laten maken bij de chinese vrienden lijkt mij de beste oplossing. Waarschijnlijk niet de goedkoopste. Vraag is wat het toestel aan waarde heeft en wat een nieuwe flex print kost.

Ik zou alleszins niet alleen gokken op lak. Ik zou er dan minstens voor zorgen dat er een dun draadje wordt opgeplakt. Eventueel fixeren met secondelijm.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een nieuwe print laten maken is niet te doen. De flexkabel maakt deel uit van de geplakte keypad. Deze heb ik al eens voorzichtig proberen te verwijderen, maar deze zit erg stevig vastgeplakt.

Ik zat ook te denken aan een enkele koperkern uit flexibele draad erbij te gebruiken per verbinding. Deze dan vastlijmen met de geleidende verf/lijm.
Alleen kunnen de meeste van deze lijmen geen mechanische stres aan.
Maar deze zou wel moeten werken. Er staat bij dat deze ook te gebruiken is om flatcables te repareren. Alleen weet ik niet of dit een bedrijf is die ook aan particulieren levert.

Iemand die anders ervaring heeft met dit spul? Als ik vergelijkbare opzoek zien die er ook niet mechanisch flexibel uit.

Na wat zoekwerk ben ik uitgekomen bij deze zilverhoudende lijm die volgens de beschrijving en foto's ook flexibel is.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op woensdag 29 januari 2020 01:32:52 (13%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Het lijkt me dat met "lijm opsmeren" je heel makkelijk kortsluiting maakt en van de regen in de drup raakt. Ik zou de isolatie openkrabben en proberen een overbruggingsdraadje te solderen. Oefen eerst op een willekeurig andere flatcable.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij de loctite 3863 zit als ik het goed heb ook een sjabloon.
Dat spul wordt veel gebruikt voor het repareren van achterruit verwarmingen. Met dat sjabloon kan je precies 1 baan afplakken en deze dan repareren.

I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed

Dit topic is gesloten