Show Your Repairs!

@Titatommeke

Zijn dit de enige elco's in de Fluke voor zover je weet?
Zelf heb ik de 97 en gebruik deze ook vaak voor reparatie's lekker handig.

Edit: Laat maar al uitgezocht zijn inderdaad maar vier elco's.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op vrijdag 31 januari 2020 12:19:36 (17%)

Op 30 januari 2020 22:17:32 schreef Lucky Luke:
1 pinnetje in een SD kaart slot vervangen. Valt toch wel onder de "extreem veel gepruts" reparaties. Niet economisch rendabel, meer spierballenrollerij. Of nouja, de met-een-pincetje-variant daarvan.

Dit is toch wel borderline masochisme :)

Op 30 januari 2020 22:00:04 schreef Titatommeke:
Ik hou wel van deze generatie scopemeters, veel fijner dan de scope 123 vind ik, lijkt ook wat beter gebouwd.

Vind je? Ik heb een PM97 als ik me niet vergis. Ik gebruik hem quasi nooit, hij bevalt me gewoon niet goed.

Op 15 januari 2020 22:00:07 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Eenmaal hier bleek de stick er iets ernstiger aan toe te zijn, gelukkig bleken de beide datalijnen regelrecht naar de controller te lopen. Quick and dirty even wat draden aan de stick en de oude connector gezet en er is weer een afstudeerverslag gered. Ik ben benieuwd of ze nu wel backups gaan maken...

Hemel. Hoe slapen die mensen 's nachts?

Waarom niet iets als Dropbox?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Even een klein postje van vanmorgen. Ik ben wel een paar uur per dag aan het bellen, en ik ga door een bluetooth headset per twee maanden of zo. Gisteren viel er één kanaal uit van de headset die ik nog maar een paar weken in gebruik heb. Deze dus even open gebroken en terug gesoldeerd.

Suffering from wiseass oneliner blackout

@F_S
Sorry voor de extreem late reactie:op het analoge deel zitten er ook nog een stuk of tien, echter die zijn through hole en staan niet bekend om lekken, die andere 4 helaas wel.
@bert_mc
Iets als een micsig tablet Osciloscoop werkt vast en zeker veel fijner. Maar die was slecht een factor 4 a 5 duurder waardoor die buiten het budget viel :+. Dus ik doe het er maar mee :p

Leuk topic, ik zal ook wat reparaties toe gaan voegen.
Ik ben als " knutselaar" meer bezig met repareren dan iets bedenken. Maar met mijn beperkte budget is dat bijna altijd met weggegooide electronica/ewaste.
Gewoon voor mijn plezier en ook om andere te helpen met gerepareerde spullen. Repareren voor andere doe ik zelden meer, gewoon omdat mijn leven op dit moment te chaotisch is en dan iemand iets beloof wat ik vaak toch niet kan nakomen.
Repareren kan vanalles zijn bij mij, heel vaak zeker niet economisch maar wel ecologisch verantwoord. En zeker bijna altijd leerzaam en dus dat is ook erg leuk, ook al is het niet economisch.
Bv van 2 dezelfde type Led-lampen waarvan een de led pcb defect en de andere de voeding weer eentje gemaakt.
Nu druk allerlei spullen die ik heb verzameld aan het uitzoeken, opruimen en mijn werkruimte opnieuw inrichten met rekken die ik gekregen heb van een bedrijf dat ging verbouwen.
Maar laatste reparatie is van een Sony tv waarvoor ik hier ook een topic voor had geopend. Korte versie, bleek achteraf een vuile kabel ergens geweest te zijn want na terug plaatsen kabel t-con en of backlightverlichting na testen of de voeding dan wel werkte werkte de tv ineens wel. Mooi gelukje en die tv staat nu bij mijn beste vriendin, net als een stofzuiger en blu ray speler, allemaal ex e-waste. Die is heel blij ermee nu ze net een eigen appartementje heeft gehuurd met haar beste vriendin.

Weer eens een defecte drive waar spontaan een SMD C-tje uitgebrand is en die ik gerepareerd heb.
Zat in het safety circuit van de STO+/STO- aansluiting.

Na een nieuw C-tje en het spoortje fixen deed die het weer, zo weer een 700 euro uitgespaard (minus een uurtje prustsen).

Wat schets mijn verbazing toen ik de drive verder ging ontstoffen: Een f!@$#*king RIFA!!! Hoe hebben ze het lef om die rommel er in te zetten.

Echter geen idee wat voor waarde die C heeft. (Zie foto's)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
vergeten

Golden Member

Het staat bovenop de condensator!

Aan de gegevens op de zijkant kan ik het niet zien.
Ik heb er hier een waarop staat 40/100/56/B en die is 220nF X2 275v AC. (is nog scheurvrij)
En een met 40/085/56/ die is ook 220nF 275v AC daar staat geen X2 op! (is poreus en gescheurd)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Daar kan ik niet bij zonder de koelplaat van de igbt module af te halen. Ach ik wacht wel tot die ontploft. Zit direct achter het inrush circuit.
Ik heb ook niks liggen van 1000V X2 dus moet zoiets toch gaan bestellen.
Ik bedenk me net dat ik nog een andere drive heb met dezelfde opbouw die ik wil repareren, zal kijken wat daar precies in zit.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

1000VDC/500VAC gemarkeerde condensatoren zijn geen X2's. Het is een gewone pulsvaste condensator. Gezien de 500VAC rating heb je kans dat er een vervanger met een hogere DC-spanningsvastheid in moet om zeker te zijn dat hij aan alle eisen voldoet. Afhankelijk van de toepassing zou een MKP (opgedampt polypropyleen) of een wat pulsvastere gewikkelde polypropyleencondensator de beste vervanger zijn. Die laatste heet bij Vishay KP/MKP of bij Wima FKP.

Het marketingverhaal achter die rifarookbommen stamt nog uit de tijd dat er geen goede opgedampte polypropyleencondensatoren waren. Toen waren papiercondensatoren (met een andere constructie dan deze) superieur voor toepassingen waar veel stoorpulsen langskwamen. Het marketingverhaal is de laatste 40 jaar kennelijk nooit aangepast, waardoor er nog steeds inkopers intrappen. Misschien in dit geval ook een ontwerper als dezelfde spanningsvastheid en maatvoering lastig in andere uitvoeringen te krijgen zijn.

Deze ziet er nieuw genoeg uit dat hij het, mits constant warm en droog bewaard, nog wel een paar jaar zal doen. Met wat geluk. Toch zou ik hem liever wel vervangen, want als ze ploffen geeft het een gemene bende. Ik heb ook wel middelmatige tot zware brandschade gezien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 12 november 2020 00:01:55 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Alweer een tijdje geleden kreeg ik van een collega een print, ik weet niet eens meer wat voor apparaat het was.
Er was iets afgebroken en de collega dacht het op te lossen door een gaatje te boren maar toen schoot hij uit....
Gevolg: een hap uit de print en wat componenten gesneuveld.

Een beetje lijmen, wat componenten vervangen en wat draadjes solderen en... alles werkte weer!

Thevel

Golden Member

Ik word oud, ik had deze reparatie al eerder geplaatst zie ik nu pas..

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 12 november 2020 00:27:44 (94%)

Thevel

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 12 november 2020 00:28:04 (98%)

vergeten

Golden Member

@Thevel
Het staat nu 2 keer in dit topic deze reparatie, we geloven het wel hoor! :)

Edit: is inmiddels weer verwijderd door @Thevel :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 12 november 2020 00:31:07 (29%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Daar was ik inmiddels zelf ook al achter gekomen...
Voor de anderen: het gaat niet om de reparatie die ik om 00:03:38 geplaatst heb.
Die is wel "nieuw" :)

Op 11 november 2020 23:54:45 schreef maartenbakker:
1000VDC/500VAC gemarkeerde condensatoren zijn geen X2's. Het is een gewone pulsvaste condensator. Gezien de 500VAC rating heb je kans dat er een vervanger met een hogere DC-spanningsvastheid in moet om zeker te zijn dat hij aan alle eisen voldoet.

Ik zat me gisteren later pas te bedenken dat de C op de DC-Bus staat, dus X2 is niet nodig. Wel een rating van 1000V (480V * sqr(2) + marge).
Aangezien deze er nog goed genoeg uitziet laat ik hem maar effe zitten. Ik kijk in een andere drive wel wat er precies in zit en ga dan naar een alternatief zoeken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ach een maand of wat terug een handig voedinkje van een kennis wat in de schuur stond te verstoffen opgegraven:

De binnenkant zag er zo uit:

De zekeringhouder was afgebroken en had ik even doorverbonden om te kijken wat er nog van het ding heel was: Spanning veel te hoog (dus lampje ook kassie-wijlen uiteraard).

Na een volledige demontage en schoonmaak beurt en reparatie/hermontage zag het er zo uit:

Om/op de trimpotmeters zat een huisje met stofdekseltje, dat dekseltje zat er op de foto nog niet op. Ik moest de boel nog effe afregelen.

Ergens nog een zekeringhouder gevonden die precies paste, potmeter vervangen (dat was de rootcause van het probleem), nog een lampje van 20V gevonden en het stickertje weer op de tafo geplakt.

De voeding is een klassieke uA723 regelaar met powertorren niks bijzonders dus.
De reparatie heeft me alleen wat uren gekost, de rest was allemaal sloop materiaal (zo kom ik langzaam toch van al die oude zooi af).

Nu is het dus weer iets bruikbaars geworden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hugo Welther

Moderator

Weer netjes en gered van de container.
Ik zou die FRAKO ook vervangen, vroeg of laat is ie hemelen.
Naar mijn mening is deze ook wat klein in µF's voor een 5A voeding.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ach doe ik wel eens een keer als het uitkomt, inderdaad is 1000u wel erg weinig. Ondertussen heb ik nu een LCR meter, maar toen ik het ding repareerde had ik die nog niet en dus niet de elcos na kunnen meten.

Die 2 weerstanden zijn ook een beetje afgebladderd maar de weerstandswaarde is nog gewoon goed en ik had zo snel niks liggen van die waarde dus maar laten zitten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat is ook precies de reden waarom ik het ding gefixed heb, kan nooit veel aan kapot zijn en makkelijk te repareren.
Die 2N3055 die op de print zit is de stuurtor voor de 2 andere 2N3055's op het koelblok!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
KGE

Golden Member

Als ik de foto's zo bekijk heeft de hoofdvoeding helemaal geen afvlakking ? De plus van de dikke brug gaat direct naar de powertorren. De 1000 uF lijkt alleen voor de sturing te zijn (met die 1 Ampere diodes)

Nu je het zegt: Ik denk dat je gelijk hebt, was me nog niet eens opgevalen!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 29 december 2020 12:40:39 schreef henri62:
Die 2N3055 die op de print zit is de stuurtor voor de 2 andere 2N3055's op het koelblok!

Jep! Had ik ook al uitgepuzzeld. :-)

Op 30 december 2020 06:05:39 schreef KGE:
Als ik de foto's zo bekijk heeft de hoofdvoeding helemaal geen afvlakking ?

Ik zie een paar gaatjes op de print waar nog grote onderdelen in kunnen. "niet afgebouwd"? Of misschien "lompe condensatoren hergebruikt voor een ander project"?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor wat tijdverdrijf koop ik soms wel eens een defecte versterker. Heel vaak is het een kwestie van nieuwe eindtorren + stuurtorren er in. Daarna ruststroom checken (met 150w gloeilamp in serie met de netspanning). En eventueel afregelen. Hier een P1200 klasse H van Dap audio net gerepareerd waar toch een beetje meer mee aan de hand was. Weerstanden verbrand en dusdanig dat de print ook deels verbrand is. Ook de eindtorren waren gaan hemelen. Eerste oorzaak vermoedelijk een defecte (sluiting) IRFP250 die de hoge voedingsrail schakelt indien er meer vermogen gevraagd word. Deze is vervangen voor 2x IRF640 (de oude orginele versie van de print gebruikt de irf540) aangezien hier plek voor op de print is en ik de IRFP niet voorradig had (inmiddels opgenomen in het assortiment). Speelt inmiddels weer. Nog niet echt op vol power kunnen proberen.

Groeten Rick

Ook een reparatie-verhaaltje van mijn kant.
Geen foto's die spannend genoeg zijn om te plaatsen, dus het verhaaltje zal moeten voldoen.

Mijn schoonbroer, restaurant-uitbater en enorme fan van Ferrari, heeft 2 Acer Ferrari F-22 schermen in gebruik.
Schermen dateren al van 2008, maar zijn wel mooie 22" 1680x1050 schermen.
Tot plots enkele dagen voor Kerst, één scherm het niet meer deed (alleen een knipperende rode LED op de power-button)

Er zijn ook geen "reserve-onderdelen" meer voor te krijgen volgens hem, en ook 2de-hands vind hij nergens zo'n scherm. Ik heb toen maar aangeboden om eens te kijken naar dit scherm.

Na voorzichtige demontage (wat een pokkeding om open te maken, één schroef en voor de rest alles "geklikt". Gelukkig heb ik zo'n iFixit set met zo van die plastic "plectrum" driehoekjes, zodat ik het scherm open kreeg zonder enige beschadiging. Tijdens het demontage-proces ook bij elke stap foto's genomen, zodat ik nadien nog wist hoe het ding terug in mekaar moest, en welke connector waar hoorde.
Bij de voeding aangekomen, bleek dat er 3 condensators nogal bol stonden. (3x dezelfde: 25V/470uF)
Na vervangen (ik had nog 35V/470uF op voorraad), deed het scherm het weer zoals het hoort. Uiteindelijk heeft de de-montage en montage, 5x zoveel tijd in beslag gekomen, als de eigenlijke herstelling :-)

Hij is dat scherm in alle vreugde komen ophalen op Kerstavond (in de namiddag eigenlijk, 5 minuten na herstelling)

Zijn vreugde was zo groot, dat we op oudjaar een uitgebreid take-away menu mogen verwachten. (hij heeft tenslotte een restaurant)

Beide partijen dus super-blij, en een leuke afsluiter van het jaar ...

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...