Ook een reparatie-verhaaltje van mijn kant.
Geen foto's die spannend genoeg zijn om te plaatsen, dus het verhaaltje zal moeten voldoen.
Mijn schoonbroer, restaurant-uitbater en enorme fan van Ferrari, heeft 2 Acer Ferrari F-22 schermen in gebruik.
Schermen dateren al van 2008, maar zijn wel mooie 22" 1680x1050 schermen.
Tot plots enkele dagen voor Kerst, één scherm het niet meer deed (alleen een knipperende rode LED op de power-button)
Er zijn ook geen "reserve-onderdelen" meer voor te krijgen volgens hem, en ook 2de-hands vind hij nergens zo'n scherm. Ik heb toen maar aangeboden om eens te kijken naar dit scherm.
Na voorzichtige demontage (wat een pokkeding om open te maken, één schroef en voor de rest alles "geklikt". Gelukkig heb ik zo'n iFixit set met zo van die plastic "plectrum" driehoekjes, zodat ik het scherm open kreeg zonder enige beschadiging. Tijdens het demontage-proces ook bij elke stap foto's genomen, zodat ik nadien nog wist hoe het ding terug in mekaar moest, en welke connector waar hoorde.
Bij de voeding aangekomen, bleek dat er 3 condensators nogal bol stonden. (3x dezelfde: 25V/470uF)
Na vervangen (ik had nog 35V/470uF op voorraad), deed het scherm het weer zoals het hoort. Uiteindelijk heeft de de-montage en montage, 5x zoveel tijd in beslag gekomen, als de eigenlijke herstelling
Hij is dat scherm in alle vreugde komen ophalen op Kerstavond (in de namiddag eigenlijk, 5 minuten na herstelling)
Zijn vreugde was zo groot, dat we op oudjaar een uitgebreid take-away menu mogen verwachten. (hij heeft tenslotte een restaurant)
Beide partijen dus super-blij, en een leuke afsluiter van het jaar ...
groeten,
Kris