Philips ORT7500 Firmware

Hallo beste lezer,
Ik heb een Philips ORT7500 Dab+ radio gekocht met de klacht dat hij soms wat moeilijk tunede
Maar volgens mij werkt het hele tunergedeelte niet want hij geeft ook geen frequentie aan op de DAB stand zegt ie "Welcome to digital radio"
knopjes reageren ook niet, allen de source werkt en de volume
De tune en volumeknop kun je indrukken en als je dat tegelijk doet als de radio uit staat krijg je de FW versie (o.8) in dit geval
Druk je deze knoppen in als de radio aanstaat dan doet ie een Factory reset, maar het probleem blijft.
De Bleutooth functie werkt wel.

Nu dacht ik dat het misschien softwarematig iets kon zijn maar bij Philips is daar niks over te vinden.
Nu is mijn vraag heeft iemand hier dat al eens bij de hand gehad
is er iemand die software heeft voor zo'n ding en weet hoe je dat er in krijgt
Ik zou diegene zeer erkentelijk zijn want om hem bij het grof vuil te zetten is ook zonde.

UPDATE
Heb de radio inmiddels spelende, heb een elcootje vervangen, op het oog niks mis mee maar blijkbaar toch wel want hij speelt nu wel.

UPDATE

Ai, bericht dateert al uit 2014 maar nu weer een probleempje,

Na een stroomstoring werkt de radio niet meer, helemaal niks geen licht in display

Nu zit er in de voeding een elco van 22uf als ik die warm maak start de radio gewoon op

Heb deze vervangen maar nog hetzelfde probleem, als de radio koud is.
nu zit er onder die elco een SMD zener, als ik de punt van de bout hier eventjes tegenaan houd en daarna de stekker in het stopcontact steekt, gaat de radio mooi in STBY. met een druk op de knop komt ie weer tot leven.
kan deze zener defect zijn, kan er niks op lezen dus ook geen waarde bekend, of zou het toch in de FET liggen, want als ik de koelplaat even opwarm start hij ook gewoon op, maar die zit dan ook vlak bij die elco en zener dus die zullen dan ook warm worden.
Wie weet het, kan verder ook niks over het voedinkje vinden, wel dat het een 12v en een 5v out heeft.
Dus een 12v. adapter met een stepdownconverter naar 5v. zou ook een optie zijn. Maar liever origineel.

[Bericht gewijzigd door beukenootje op donderdag 17 januari 2019 16:19:01 (33%)

Ik heb ook een probleem met de voeding van mijn ORT750 philips radio.
Voorheen als die een poos zonder stroom had gestaan, dan wilde die nog wel eens opeens weer doen en zolang die aan de stroom bleef kon hij aan en standby geschakeld worden. Maar nu niet meer.
Is het bij jou nog gelukt?

maartenbakker

Golden Member

Ik zou zeggen, controleer of vervang dezelfde elco's en de elco's ernaast. Dat is het meest waarschijnlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 november 2019 17:00:10 schreef juanp:
Ik heb ook een probleem met de voeding van mijn ORT750 philips radio.
Voorheen als die een poos zonder stroom had gestaan, dan wilde die nog wel eens opeens weer doen en zolang die aan de stroom bleef kon hij aan en standby geschakeld worden. Maar nu niet meer.
Is het bij jou nog gelukt?

Ik heb een 12 en 5 volt schakelend voedinkje geplaatst, speelt nu al weer een paar jaar perfect.
Meende dat ik er 1tje bestelde bij AmateurRadioshop.nl maar ik zie ze nu niet meer in de lijst staan

Elco's vervangen hielp niet, er zit onder op de print een zener over een elko deze was wel stuk maar een nieuwe mocht ook niet baten.

Henk.

Bedankt Henk!
Dan ga ik de voeding ook proberen. Scheelt een boel tijd met de elcos te proberen te vervangen.
Groeten Jan

Op advies van Henk een voeding besteld: linkje naar voeding

Nu doet hij het wel weer, tenminste, ik kan de knop indrukken dat die aan gaat en het volume wisselt ook met diezelfde knop, maar dan de draai functie.
Alleen de knop erachter (bron selecteren) die werkt niet.
De rechterknop lijkt ook te reageren op de voorste knop, maar niet op de achterste.

Ik heb zo'n langwerpige aansluiting los gehad, dat is volgens mij de aansluiting van die knoppen en het scherm, maar verschillende keren geprobeerd aan te sluiten, het is alleen de bluetooth, of niets.

Zou het kunnen dat ik de 5v verkeerd om aangesloten heb? dat daarom die achterste knoppen niet werken? (dat is het enige waar ik nu aan twijfel) anders is het gewoon pech, maar werkt in ieder geval de bluetooth nog.

Bedankt!

Op 1 december 2019 14:28:59 schreef juanp:
Op advies van Henk een voeding besteld: linkje naar voeding

Nu doet hij het wel weer, tenminste, ik kan de knop indrukken dat die aan gaat en het volume wisselt ook met diezelfde knop, maar dan de draai functie.
Alleen de knop erachter (bron selecteren) die werkt niet.
De rechterknop lijkt ook te reageren op de voorste knop, maar niet op de achterste.

Ik heb zo'n langwerpige aansluiting los gehad, dat is volgens mij de aansluiting van die knoppen en het scherm, maar verschillende keren geprobeerd aan te sluiten, het is alleen de bluetooth, of niets.

Voel je de achterste knop wel klikken, bij mij slipt de chromen ring over het plastic, als ik wat stijver in de knop knijp neem het de knop wel mee, is aan de andere kant hetzelfde.

Zou het kunnen dat ik de 5v verkeerd om aangesloten heb? dat daarom die achterste knoppen niet werken? (dat is het enige waar ik nu aan twijfel) anders is het gewoon pech, maar werkt in ieder geval de bluetooth nog.

Bedankt!

Op 1 december 2019 16:40:16 schreef beukenootje:
[...]

Bij mij slipte de chromen ring over de kunstof knop, wat stijver knijpen nam hij de knop wel mee.
5v. vekeerd om?, zou kunnen maar daar kom je gauw genoeg achter want dan knalt er wel een elko uit. Volgen mij staan de spanningen wel op de hoofdprint en op de oude voeding.

[Bericht gewijzigd door beukenootje op zondag 1 december 2019 17:11:41 (13%)

Hoi,

Mijn ORT7500 gaat totaal niet meer aan en denk dat de voeding hier ook richting de eeuwige jachtvelden is.
Is het vervangen van de voeding goed te doen, zonder ervaring?

Groet,

HJ

Voeding vervangen is wel te doen
Als het goed is staan de spanningen er op, dus eerst even een tekeningetje hoe de oude aansluitingen zitten en dan de nieuwe voeding er in
De originele is 10 en 5 volt, maar 12 en 5 werkt ook prima.
Mijn ORT speelt nog altijd prima.

Shiptronic

Overleden

Is het soms een serie voeding? vervang die condensator dan eerst ;)

Post eens een foto van de voedings print.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Geen serievoeding, maar ik zou liever gewoon de elco's (laten) vervangen van de originele (repaircafé of NVHR reparatiedag bijvoorbeeld). Een niet originele print erin lepelen past nooit precies, dus grote kans op solderen, schroeven, lijmen, enz. Als je dat als leek doet, hoeft dat niet persé veilig te zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor degenen die willen weten hoe de voeding er uit ziet
Elco's vervangen kan, maar of hij het dan weer doet?, heb er al verschillende gedaan, er ligt onder op de print een SMD zenerdiode over een elco
Als je deze elco verwarmd kan het zijn dat de voeding weer start, maar vervangen zal niks helpen
Verder kan ik geen gegevens vinden over de voeding, dus dan maar een andere
Heb zelfs 1 gedaan met een adapter van 12 en 5v ruimte zat in het kasje.

[Bericht gewijzigd door beukenootje op zaterdag 1 februari 2020 07:26:03 (78%)

maartenbakker

Golden Member

Voor zo'n simpele voeding heb je geen gegevens nodig. Schema optekenen en wat prutsen.

Maargoed, geen kritiek op jou, m'n punt was dat als de laatste vraagsteller vraagt hoe moeilijk het is, ik niet denk dat het een goed plan is om hem er een niet-originele voeding in te laten lepelen. Als de eventuele reparateur ook geen heil ziet in het repareren, kan die er alsnog een andere voeding in modificeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi,de Philips ORT7500 Dab radio van mijn schoonmoeder staat hier op de tafel ,en heeft ook last van de voeding met dezelfde symptomen als hier omschreven .Heb al heel wat rond gesmurft over deze radio en blijkbaar is dat de zwakke plek van die radio,er staan er legio te koop met hetzelfde
euvel .

Heb Bij Aliexp rond gestruind en deze voeding gevonden en besteld .

aliexpress.com/item/32805236908.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.a6444c4dd19CUG

(€20.25) met verzend denk dat ie iets zwaarder is dan de originele .Nou nog wachten op de postbode .

Denk er wel om dat die voeding + 12v. heeft en - 12v.
Verwissel ze niet want dan krijg je vuurwerk.
Verder lijkt het wel goed.
Suc6.

Heb deze uitvoering besteld PT-65A ,die heeft 5v 5.5A en 12V 2.5A en -5v 0.5a ,die is zwaarder dan de originele die in de radio zit.

inderdaad als ik de verkeerde neem zal het wel gaan stinken vrees ik ,dus ik ga zeker eerst de multimeter er bij halen voor ik ook maar iets aansluit .Ik hou niet van die geur van opgeblazen elektronica ;)
Ieder geval dank voor de waarschuwing,op letten is de boodschap.

Op 26 maart 2020 08:27:03 schreef Lundy:
Heb deze uitvoering besteld PT-65A ,die heeft 5v 5.5A en 12V 2.5A en -5v 0.5a ,die is zwaarder dan de originele die in de radio zit.

inderdaad als ik de verkeerde neemt zal het wel gaan stinken vrees ik ,dus ik ga zeker eerst de multimeter er bij halen voor ik ook maar iets aansluit .Ik hou niet van die geur van opgeblazen elektronica ;)
Ieder geval dank voor de waarschuwing,op letten is de boodschap.

Ja inderdaad geen -12 maar -5 volt
Zat even bij het verkeerde model te loeren.

Om dat we toch niets anders om handen hebben,een voorlopige voeding 12v en 5v in elkaar geknutseld ,en de radio er aangehangen ,speelt als een tierelier.
Komt voor een redelijke kleine radio nog goed geluid uit .Alleen de DAB ontvanger is nog al kieskeurig qua ontvangst waar hij ergens staat in huis ,hoe dichter bij een raam hoe meer zenders je ontvangt .Antenne is blijkbaar iets dat voor verbetering vatbaar is .Nu is het wachten tot Alie gaat leveren .

Op 27 maart 2020 14:02:09 schreef Lundy:
Om dat we toch niets anders om handen hebben,een voorlopige voeding 12v en 5v in elkaar geknutseld ,en de radio er aangehangen ,speelt als een tierelier.
Komt voor een redelijke kleine radio nog goed geluid uit .Alleen de DAB ontvanger is nog al kieskeurig qua ontvangst waar hij ergens staat in huis ,hoe dichter bij een raam hoe meer zenders je ontvangt .Antenne is blijkbaar iets dat voor verbetering vatbaar is .Nu is het wachten tot Alie gaat leveren .

Ja die DAB is niet alles, ik heb de buitenantenne er wel eens aan dan heb ik ze bijna van heel Nederland, maar ik heb er een Abeo internet radio aan op de Aux en zo staat hij hier hele dagen te spelen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat
Er zit inderdaad een fijn geluid in, maar dat zal door de houten kast komen, alleen het stereo effect sneeuwt wel wat onder door die 2 luidsprekers zo dicht bijelkaar.

Heb van de verkoper op Ali mail gekregen dat de voeding pas einde April wordt verstuurd dus dat is einde Mei voor dat ie zal ariveren ,heb deze nu geannuleerd.
Na wat rond te struinen blijkt die voeding zelfde merk en type dichter bij huis ook te koop te zijn, bij Conrad €26.74 verzending inbegrepen ,heb die nu maar besteld is volgende week al hier .
Blijkbaar zit het in China toch nog niet zo goed als ze ons willen doen geloven, of het transport naar Europa is een probleem.

Hoi, ik heb hetzelfde probleem. Plots voeding kapot. PT-65A besteld. Beukenootje en lundy bedankt voor de tip. Ik ben benieuwd of hij er in past want hij is vrij groot.
Ander ding: de DAB ontvangst is zeer matig.

Hoi , Op de originele plaats past ie niet ,maar ik heb de nieuwe voeding met de koelplaat omhoog ( zo dat die vrij hangt en rondom koelen kan ) tegen de voorkant geschroefd ,tussen de luidsprekers.De originele 220 stekker die op de oude print zit past op de PT-65A voeding . wel even nameten de 6 pinnen aansluiting voor 12 en 5 volt

. De layout van de aansluitingen gaat van rechts naar links .

De meest rechtse is pin 1 en zo verder naar links de laatste is pin 6 volgens het schema.
Bij mij gaf de voeding deze waarden,
1: 12v+
2: 5v+
3: 5v+
4: 5v-
5: 12v-
6: Gaf rare uitlezing heb hem niet gebruikt vertrouwde het niet .
Maar is - geeft in combinatie met pin 1 17v

Deze PT-65A voeding komt van Conrad ,had er eerst een bij Alie besteld maar kreeg mail van verkoper dat ie pas eind Mei kon verstuurd worden,daarop geannuleerd ,en de verkoper heeft als reactie daarop de voeding als verzonden gemarkeerd ,dus ik krijg er in Juni nog een denk ik. Nou ja het is geen ramp komt wel weer van ergens van pas.
Succes met de reparatie .

Heb ook gemerkt dat de DAB ontvangst maar matig is ,maar krijg de originele antenne niet los van de aansluiting ,en aangezien het niet mijn radio is maar van schoonmoeder ,blijf ik er verder maar van af.Heb haar er nog nooit iets van horen zeggen ( Bij haar staat die bij een raam dus dat kan een verschil zijn ),en wil niets beschadigen wil geen slechte punten halen bij schoonmoeder, die kan je het best te vriend houden .LOL

[Bericht gewijzigd door Lundy op zaterdag 4 april 2020 20:09:25 (17%)

Mooi dat hij weer werkt
Is wel een beetje grote voeding, maar goed beter te groot dan te klein
Die DAB+ is inderdaad een punt van die dingen, staan wel artikelen op internet om dit te verbeteren maar voor mij is dat niet nodig, ik gebruik hem het meest met Aux In in combinatie met de Abeo Internet radio
Als ik DAB wil ontvangen knoop ik de open dipool op 15mtr. hoogte er wel aan
Toevallig heb ik die van mijn schoonmoeder ook nog staan, die is steeds de zenders kwijt zegt ze, maar bij mij blijven ze er gewoon in staan dus zal wel onkunde zijn. Maar die van schoonmoeder kan ik de antenne ook niet af krijgen, ding zit muurvast.
Misschien voorzichtig een beetje warm maken zodat het moertje wat uitzet
Mogelijk dat hij dan loskomt.
Maar zij gebruikt alleen de FM functie, DAB kun je daar helemaal niet ontvangen (zowat het einde van de wereld) Buitengebied zeg maar.

Suc6.

Op 5 april 2020 10:17:43 schreef beukenootje:
Mooi dat hij weer werkt
Is wel een beetje grote voeding, maar goed beter te groot dan te klein
Die DAB+ is inderdaad een punt van die dingen, staan wel artikelen op internet om dit te verbeteren maar voor mij is dat niet nodig, ik gebruik hem het meest met Aux In in combinatie met de Abeo Internet radio
Als ik DAB wil ontvangen knoop ik de open dipool op 15mtr. hoogte er wel aan
Toevallig heb ik die van mijn schoonmoeder ook nog staan, die is steeds de zenders kwijt zegt ze, maar bij mij blijven ze er gewoon in staan dus zal wel onkunde zijn. Maar die van schoonmoeder kan ik de antenne ook niet af krijgen, ding zit muurvast.
Misschien voorzichtig een beetje warm maken zodat het moertje wat uitzet
Mogelijk dat hij dan loskomt.
Maar zij gebruikt alleen de FM functie, DAB kun je daar helemaal niet ontvangen (zowat het einde van de wereld) Buitengebied zeg maar.

Suc6.

Misschien wel leuk om even te vermelden, zij hebben die radio gekregen bij een uitzending van de postcodeloterij waar het hele dorp toen zo'n beetje zat. dus het hele dorp had toen ook zo'n ding.

Leuke anecdote ,dus waar zij woont moeten nog verschillende van die radio's op de zolder liggen , ;)

Heb die antenne verwarmd met hete lucht blazer, die gebruikt wordt voor componenten van printen los te maken ,maar alleen de plastic smolt ,dan met 80W soldeerbout er tegen gehouden werkt ook niet ,ook weer de plastic smelten maar die antenne zit moer vast . Een soort Loctite gebruikt denk ik .Dus ik ben maar gestopt .