Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

De mijne ooit eens gemaakt van een scheidingstrafo die toen nog in de oude Grundig beeldbuis TV werden gebruikt (ook om netscheiding te krijgen i.v.m. opkomende scart verbindingen).
Hooguit 10 % verlies bij een belasting van 400W.

Lambiek

Special Member

Op 12 januari 2020 17:26:30 schreef Arco:
UPS en PC behuizingen zijn voor veel dingen bruikbaar........

Waar gebruik je die vacuüm pomp voor Arco?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 januari 2020 17:26:30 schreef Arco:
UPS en PC behuizingen zijn voor veel dingen bruikbaar. Ik heb er mijn vacuumpomp ingebouwd... ;)

https://www.uploadarchief.net/files/download/compress_3.jpg

En nu moet ik natuurlijk vragen of de Torr-bo knop het vacuum verdubbelt :O

Op 12 januari 2020 18:10:28 schreef BenI2C:
De mijne ooit eens gemaakt van een scheidingstrafo ...

https://www.circuitsonline.net/forum/file/50514/forum-post

Dat is zoiets dat je eens moet proberen mee in je handbagage te nemen.

Suffering from wiseass oneliner blackout
McAwesome

Golden Member

Op 12 januari 2020 22:50:54 schreef Bert_mc:
Dat is zoiets dat je eens moet proberen mee in je handbagage te nemen.

Eerlijk gezegd, zo op het eerste zicht dacht ik ook dat het een bom was 8)7 Pas als je echt goed kijkt zie je dat het een trafo is...

pa3gws

Golden Member

Even een beetje offtopic.
Ik heb hier twee trafo's 400V prim. 24V sec.
Werkt dat ook op 230V als scheidings trafo's?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als dat gewoon 50Hz trafo's zijn zou ik zeggen: waarom niet. Die secundaire spanning zal lager zijn natuurlijk, maar als dat aan de andere zijde dezelfde trafo is is dat niet erg.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Op 12 januari 2020 19:45:32 schreef Lambiek:
[...]
Waar gebruik je die vacuüm pomp voor Arco?

O.a. voor impregneren van spoeltjes. (daar wil je liever geen lucht in hebben... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Als vacuumkamer heb ik een gemodificeerde vacuum kaasstolp... ;)

Was in het begin wat angstig, want die was nooit gemaakt voor 'echt' vacuum, maar met zo'n handpompje...
Maar hij kan dat zonder enig probleem aan. (zeer dik plastic met verstijvingsrillen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op 13 januari 2020 09:20:51 schreef pa3gws:
Even een beetje offtopic.
Ik heb hier twee trafo's 400V prim. 24V sec.
Werkt dat ook op 230V als scheidings trafo's?

Ik heb dat zo gedaan om 450V dc te krijgen in 2 elco formeerders. Bij een van de twee gebruik ik de laagspanning tussen de trafos in om een display te voeden. Werkt al jaren probleemloos. (zijn twee identieke 230:24V trafos.

Mijn trafo en afstand bedienkast: https://www.pa4tim.nl/?p=5956

Ik net een inschakel vertraging gemaakt omdat ik een beetje moe werd van het naar de meterkast sjouwen als ik mijn 3A 0-150V Philips boot-anker labvoeding met beschuitbus elco's, aanzet. Gewoon een 27 ohm weerstand met een schakelaar, sparckgap er over heen en MOV naar aarde. En zelfs hiermee zie ik nog een dip in de verlichting als ik na een seconde of 10 omschakel. In mijn scheidingstrafo had ik dat ook (die weegt >50 kilo ) maar daar heb ik een automatische inschakelvertraging gemaakt (want die gebruik ik erg veel. Die Philips maar af en toe.

Arco, lijkt wel een opberg doos voor harddisks van een mainframe

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 13 januari 2020 12:49:57 schreef Arco:
[...]
O.a. voor impregneren van spoeltjes. (daar wil je liever geen lucht in hebben... ;) )

Ook makkelijk als je gietvormpjes maakt in silicone.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

In het kader van : "Het hoeft niet altijd microprocessor gestuurd te zijn" een projectje wat al heel lang op mijn verlanglijstje stond.
Simpel doosje met C13 entree (met zekering) aan de zijkant.
Relais geschakelde WCD met 2 drukknopjes via een relais met overnamecontact en "Noodschakelaar".

Komt op de werkbank te staan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Nog een projectje wat bij mij al 2 jaar op de plank lag. Door omstandigheden en "geen zin" niet meer aan toegekomen maar dankzij de hulp van een mede-forummer toch weer een stuk verder :-).
De "Junior-computer revival".

Tot nu toe valt de "schade" mee, een verkeerde adreslijn op de RIOT (6532) en waarchijnlijk de 2708 vervanging door een 2732 niet helemaal correct (moet ik nog nakijken). Voorlopig 1 draadbrugje op de print.

Vanmiddag een toetsenbordje maken omdat ik aan dit prototype nog geen dure Digitasten wil "verspillen".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Nieuwe (alternatieve) toetsenbordje gemaakt en een programma'tje uit Elektuur overgetikt. Op dit moment draait hij nog op de In Circuit Emulator, morgen "op eigen (6502) kracht".
Werking is nu exact gelijk aan het origineel van 1980.

Ik plan nog een opvolger met deze toetsen (ze denderen lang zoveel niet al de alternatieven uit 1980). Heb nog even met het idee gespeeld om 64K RAM en een AM29F040 toe te voegen maar dat zit me (denk ik... twijfel nog) te ver van het origineel.

https://youtu.be/nkuOWuXk29k

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Niet echt elektronica, maar het wordt er wel voor de hobby gebruikt:

Het gaat om de twee opzettafels. Ik had wat MDF plaat gekregen. Iemand heeft die voor me gecirkelzaagd, ik heb ze inelkaar gezet. Er is nog wel wat verbetering mogelijk, maar ik ben er blij mee!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 13 januari 2020 13:09:31 schreef Arco:
Als vacuumkamer heb ik een gemodificeerde vacuum kaasstolp... ;)

Was in het begin wat angstig, want die was nooit gemaakt voor 'echt' vacuum, maar met zo'n handpompje...
Maar hij kan dat zonder enig probleem aan. (zeer dik plastic met verstijvingsrillen)

[bijlage]

Ook een mogelijkheid filmpje. Even niet letten op het vertinnen van de draden en hoe het rolletje teflon wordt vastgehouden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Projectje voor een 10 gigabit ethernet verbinding. PCB is gedeeltelijk opgebouwd:

En natuurlijk de verplichte achterkant:

Behalve de FPGA en de SERDES zitten er een hoop voedingen erop. Vanaf 12V ingang worden gemaakt:

- 5V
- 3V3 SFP+
- 2V5 FPGA
- 1V5 FPGA
- 1V1 FPGA
- 1V5 SERDES
- 1V0 SERDeS

Printje trekt nu net iets over de 0.5A uit de 12V.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!
KGE

Golden Member

Voor de BBC micro computer een zgn. Pi-Tube adapter gemaakt met daarop geprikt een Pi Zero, deze emuleert alle bekende co-processors die er ooit voor de BBC bedacht waren en meer (tot en met de eigen ARM CPU van de Pi en zelfs 80286 aan toe)
Het geheel past precies onderin de BBC direct in de 'tube' connector.
De Pi-Zero draait 'OS loos' en start nagenoeg instant op van de microSD card.

Op 16 februari 2020 10:44:42 schreef Dweil:
Projectje voor een 10 gigabit ethernet verbinding. PCB is gedeeltelijk opgebouwd:

[bijlage]

En natuurlijk de verplichte achterkant:

[bijlage]

Behalve de FPGA en de SERDES zitten er een hoop voedingen erop. Vanaf 12V ingang worden gemaakt:

- 5V
- 3V3 SFP+
- 2V5 FPGA
- 1V5 FPGA
- 1V1 FPGA
- 1V5 SERDES
- 1V0 SERDeS

Printje trekt nu net iets over de 0.5A uit de 12V.

Met de hand bestukt? Als het antwoord ja is heb ik wel een beetje medelijden (vooral de fpga en de bijbehorende ontkoppelingscondensatortjes)

Natuurlijk met de hand bestuckt. De truc is een microscoop met voldoende vergroting, en natuurlijk losse flux, dunne soldeertin en een goede pincet.

Aan de andere kant waren de BGA's een eitje. (andere print maar zelfde methode)

Sommige mensen zijn huiverig om een 150 euro BGA op deze manier te solderen, maar YOLO!

[Bericht gewijzigd door Dweil op zondag 16 februari 2020 12:05:30 (15%)

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Al heel lang heb ik een variac en scheidingstrafo liggen om ooit samen in een mooie behuizing te bouwen.
Nu eindelijk een behuizing besteld en begonnen aan het inbouwen.
Ik kon vandaag geen montagedraad vinden in een geschikte dikte dus aansluiten gebeurd over een weekje wanneer ik weer een bestelling doe bij mijn leverancier.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Alex P

Golden Member

Op 16 februari 2020 13:23:26 schreef Dratsabylgu:
Al heel lang heb ik een variac en scheidingstrafo liggen om ooit samen in een mooie behuizing te bouwen....

Wat komt er op het scherm?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Sommige projecten kunnen heel simpel en toch functioneel zijn.

Met de 3D printer eindelijk eens een mooie oplossing kunnen maken om de stroomtang te kunnen gebruiken. Om de inrush stroom van mijn lasapparaat te meten ofzo.

Aders zijn on-onderbroken

Dit topic is gesloten