Ikea Rengora / Electrolux AEG vaatwasser verwarmt niet meer - inclusief de reparatie

Dit topic is ter referentie voor andere lui die mogelijk dezelfde vaatwasser hebben en hetzelfde verwarmingsprobleem hebben.
Voor dit type vaatwasser heb ik de volgende informatie bij elkaar verzameld:

Ikea Rengora
artikelnummer: 402.993.81
Prodnr: 911 535 072
Type: GHE623DA1
Leeftijd: 4 jaar en 11 maanden, gekocht in DE en uiteraard is de bon niet meer te vinden, en wellicht anders niet meer te lezen. Daarnaast wilde ik het gewoon zelf oplossen :)

Probleem: verwarmt compleet niet meer, op geen enkel programma.
Na flink googlen en tevens de info op dit forum er achter gekomen dat dit mogelijk een AEG vaatwasser is.
Na vervolgens googlen op "AEG + verwarmingsproblemen" in het Nederlands, Duits en Engels, er achter gekomen wat het mogelijk allemaal zou kunnen zijn.

Oplossing: TL;DR zie punt 5.

Getest:

  1. Grote beige/witte relais HF3FA (12vdc) die de 230v richting het verwarmingselement (lijken te) schakelen. Links onderop de foto.
    https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/119541_867AF620C9CD4FCD88AD4355206E97A2_1.jpg
    Schema:

    https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1U2hrrOOYBuNjSsD4q6zSkFXas/Relais-HF3FA-024-ZTF-T73-1C-24V.jpg_960x960.jpg
    12v adapter + multimeter gebruikt en beide relais schakelden prima en schakelde netjes de continuïteit.
    Op de printplaat geheel geen verkleuring, waterschade of los gebrande soldeerpunten te vinden.
    -----
  2. Of het verwarmingselement niet defect is, deze hoort voor zover ik gelezen heb onder de 30 Ohm te zijn anders kan deze wellicht defect zijn.
    Resultaat meting: 26 Ohm, lijkt dus in orde.
    https://polparts.nl/70114-thickbox_default/verwarmingselement-2040-watt.jpg
    -----
  3. Of het druksensor kanaal niet verstopt zit, dit was niet het geval. De vaatwasser was eigenlijk heel erg schoon onder het filter, in het verwarmingselement en ook in het afvoerkanaal. Dit na 5 jaar van alleen gebruik van 3-in-1 vaatwastabletten.
    https://siteassets.ransomspares.co.uk/Products/800-800/w5wsqmnb637050938346977358.jpg
    -----
  4. Of de thermische voeler niet defect was, ik heb deze uit elkaar gehaald, maar omdat het doormeten voor mij nogal lastig was, omdat je hier zoals ik begrijp spanning op moet zetten en dan vervolgens nog in het water met verschillende temperaturen moet zetten om goed door te meten, heb ik maar een nieuwe thermische voeler gekocht. Helaas gaf dit niet het gewenste resultaat.
    https://cdn.onderdelen.nl/parts/jpg3/30162020.jpg
    -----
  5. Nadat ik uiteindelijk meer naar "AEG + verwarmt niet" (in de verschillende talen) ging zoeken stuitte ik op dat het mogelijk ook aan de tachogenerator of tacho spoel kon liggen van de circulatiepomp.
    Zover ik begrijp geeft een AEG vaatwasser dan een foutcode op het display en functioneert vervolgens nog wel. Maar omdat deze IKEA versie geen display heeft zal deze ook nooit een foutcode visueel kunnen tonen.
    Na het doormeten van de tacho bleef m'n multimeter op OL staan, ofwel geen continuïteit en dus moest dit het defect zijn.
    Deze tachogenerator wekt een voltage op zodra de circulatiepomp gaat draaien en hierdoor kan de vaatwasser de toeren van deze pomp reguleren (voor zover ik gelezen heb) en wanneer deze defect is zal de pomp op maximale toeren gaan pompen en vervolgens door een beveiliging gaat het verwarmingselement niet verwarmen, dit mogelijk omdat de vaatwasser schijnbaar denkt dat er geen water door het verwarmingselement gepompt wordt.
    Deze tacho vervolgens gedemonteerd.

    Wanneer deze volledig was afgekoeld naar kamertemperatuur nogmaals doorgemeten waar deze ineens een 230 ohm weerstand boodt, deze vervolgens opgewarmd en toen was het weer OL.

    Helaas las ik dat AEG deze tachogenerator niet los verkoopt maar wel een hele nieuwe circulatiepomp. Dit wilde ik zeker niet omdat deze pomp los veel te duur is voor alleen maar dit onderdeel.
    Na enig zoekwerk stuitte ik op de Arcelik en Beko tachogenerator die wel los verkocht wordt, vooral voor wasmachines.
    Deze lijkt, afgezien van de kleur van het plastic, als 2 druppels water op de versie in mijn vaatwasser. Afmetingen of ohm waarden staan er helaas niet bij, maar de kabeluiteinden lijken identiek aan de AEG tachogenerator dus moest deze wel dezelfde afmetingen hebben.
    https://cdn.fixpart.net/75248/2731abf3bc96af26455bc02412892132.jpg
    Arcelik 372205506
    Na binnenkomst van de nieuwe tacho blijkt deze op een halve milimeter na dezelfde afmetingen te hebben van de behuizing. Het plastic aan de bovenkant loopt iets verder door en de gele kabels zullen dan ook iets meer moeten buigen wanneer ik deze zou monteren.
    Nieuwe tacho doorgemeten: 90 ohm.
    Ik heb de behuizing en de tachogenerator met een beetje vet ingesmeerd en vervolgens in de behuizing van de pomp gedrukt, omdat de circulatiepomp nog gemonteerd was in de vaatwasser ging dit wat lastiger, helaas brak er hierbij 1 van de borgpinnetjes. Maar omdat deze erg klem zit zal deze ook echt niet meer zomaar loskomen.

    Na montage van de tacho gelijk het snel programma gestart en deze doorgemeten.

    Nadat ik een relais hoorde klikken, gelijk het verwarmingselement gemeten: 230v en 61 graden.

Mooi!

Kijk, daar hebben we wat aan ! Bedankt voor de uitvoerige beschrijving. Ik heb ook een Ikea vaatwasser, maar gelukkig tot nu toe alleen nog maar een waterlekkage moeten fixen (buis die het water naar de bovensproeier leid was niet goed vastgezet).

Frank,

Een zeer zeer groot compliment, voor jou.

Super beschrijving!

Ik sla hem direct op.. *heeft rengora vaatwasser 5 jaar oud.. vorige week rubber al moeten vervangen onder de deur.. opgelost..

heb je eventueel nog het type nummer van de spoel van beko..?

[Bericht gewijzigd door -chefke- op dinsdag 28 juli 2020 08:35:04 (13%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 28 juli 2020 08:34:33 schreef -chefke-:
Frank,

Een zeer zeer groot compliment, voor jou.

Super beschrijving!

Ik sla hem direct op.. *heeft rengora vaatwasser 5 jaar oud.. vorige week rubber al moeten vervangen onder de deur.. opgelost..

heb je eventueel nog het type nummer van de spoel van beko..?

Bedankt voor het compliment.
Ik ben van mening dat als je neemt van het internet je ook weer terug moet geven.

Zeker: Arcelik 372205506 (tevens toegevoegd aan OP)

Net verslag!! mooi dat het er zo is, maar handiger was om in de titel AEG/ IKEA vaatwasser verwarmt niet,want is algemeen probleem tenslotte,misschien kan je alsnog veranderen??

Shiptronic

Overleden

Op 28 juli 2020 18:50:11 schreef smd:
Net verslag!! mooi dat het er zo is, maar handiger was om in de titel AEG/ IKEA vaatwasser verwarmt niet,want is algemeen probleem tenslotte,misschien kan je alsnog veranderen??

TS kan dat niet zelf, maar een behulpzame moderator kan er wel iets moois van maken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 juli 2020 18:50:11 schreef smd:
Net verslag!! mooi dat het er zo is, maar handiger was om in de titel AEG/ IKEA vaatwasser verwarmt niet,want is algemeen probleem tenslotte,misschien kan je alsnog veranderen??

Dank je wel.

Ik weet dit niet 100% zeker dus ik heb dit niet in de titel geplaatst, wel weet ik zeker dat het een IKEA vaatwasser is. Als je op Zanussi of AEG zoekt kom je vaak dezelfde vaatwasser onderdelen tegen die dan vervolgens weer eigenlijk Electrolux zijn, zoals de controller in deze vaatwasser.
De thermische voeler en de circulatiepomp worden verkocht als AEG maar ook als Zanussi.

Mocht een mod of iemand anders hier dit wel 100% zeker weten dan ben ik het eens dat de titel beter aangepast kan worden.

Kan je met 100% zekerheid zeggen dat deze bij Electrolux-AEG geproduceerd is... Kijk maar naar PNC nummer, typisch AEG

Zeer professioneel verslag, Frank!!
Proficiat!

Sine

Moderator

Even Electrolux AEG toegevoegd aan de titel

heel best!! is een typische fout welke vaak voorkomt naast doorgebrand relais pootje

Frank dank voor de heldere uitleg. Was al weer even zelf aan het zoeken. Vaatwasser uitgebouwd en gedemonteerd Model F88705VI1P, PNC 911437300/01.
Kan lastig bij de onderdelen onderin de machine komen. Heb jij (of iemand anders) hier nog een tip voor?
Keuken is bijna 5 jaar oud. Nadat mijn koel-vries combinatie was overleden, het glas van de magnetron had losgelaten is dit het laatste AEG apparaat met kuren. Helaas laat AEG mij wel in de steek!

Mvg Jeroen

Heel mooi verslag en nog maar eens bewezen.. de aanhouder wint.

@jeroen. Waar had je graag bij gekomen? De meeste onderdelen geraak je op deze manier net genoeg aan. Het lijkt of je ergens een probleem hebt? Mss is het interessant om een nieuw topic te starten met goede beschrijving en vragen. Wel de zijpanelen er af doen zoals frank.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ericn bedankt, jou opmerking hielp al. Verwijderen van het zijpaneel gaf zicht op de onderdelen. Ik ga een nieuw topic starten.

Super beschrijving hoe je dit hersteld hebt!
Ik had net hetzelfde probleem met een AEG Favorit vaatwasmachine. Op basis van wat meten en testen en jouw verslag heb ik op eBay een nieuwe tachogenerator gekocht en gemonteerd. Het toestel warmt nu weer op zoals het hoort.

Het vervangen van de tachogenerator was wel lastig: Ik moest een metalen kapje waarin de spoel zat van het motorblok losmaken door 3 geklonken verbindingen stuk te boren. Het kapje heb ik daarna opnieuw bevestigd met zeer korte schroeven om de windingen erachter niet te raken.

Op 25 juni 2021 21:17:29 schreef Walt VN:
Super beschrijving hoe je dit hersteld hebt!
Ik had net hetzelfde probleem met een AEG Favorit vaatwasmachine. Op basis van wat meten en testen en jouw verslag heb ik op eBay een nieuwe tachogenerator gekocht en gemonteerd. Het toestel warmt nu weer op zoals het hoort.

Het vervangen van de tachogenerator was wel lastig: Ik moest een metalen kapje waarin de spoel zat van het motorblok losmaken door 3 geklonken verbindingen stuk te boren. Het kapje heb ik daarna opnieuw bevestigd met zeer korte schroeven om de windingen erachter niet te raken.

Fijn om te lezen dat je hiermee geholpen bent. Mijn Ikea Rengora doet het alweer meer dan een jaar zonder problemen, en werd na het vervangen van de tacho heter dan we gewend waren.

Wellicht kun je nog vaatwasser/onderdeel artikelnummers/Ebay links toevoegen voor anderen met een AEG Favorit.

Op 24 juni 2021 13:27:22 schreef kris van damme:
Heel mooi verslag en nog maar eens bewezen.. de aanhouder wint.

Dank je, mijn vrouw werd wel erg ongeduldig met een vaatwasser die een week open stond in de keuken, dit ivm levertijden van de onderdelen :)

mijn rengora 6 jaar draait nog steeds.. had deze paar jaar terug al in de bookmarks gezet ..

ben benieuwd of ik hem nodig ga hebben

tot nu toe alleen rubber strip onder aan de deur gehad 11 euro..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 27 september 2021 10:03:59 schreef Frank..:
[...]
Dank je, mijn vrouw werd wel erg ongeduldig met een vaatwasser die een week open stond in de keuken, dit ivm levertijden van de onderdelen :)

Ik verlang nog vaak terug naar de tijd dat je geen inbouwapparatuur had maar gewoon een losstaand apparaat. Alles gemakkelijk toegankelijk en geen probleem om een tijdje over de reparatie te doen. Ook geen loodzware meubelplaat die aan de deur vast zit geschroefd ;-)

Beste Frank, bij deze mijn hartelijke dank voor je duidelijke uitleg! Ik heb een AEG Favorit vaatwasser met hetzelfde probleem. Volgens de monteur lag het aan de printplaat en zou het meer dan €400 kosten om te repareren. Dat heb ik dus niet laten doen. Heb zelf de printplaat eruit gehaald en deze leek prima in orde. Toen ff gegoogled en kwam ik hier terecht. Ik ben een niet technische vrouw en had nog nooit de binnenkant van een vaatwasser gezien. Heb de tachogenerato vervangen en hij doet het weer uitstekend! Dank!

En zo word je geflesd als je zelf niet oplet Ester.. En, heb je die "monteur" nog ff de oren gewassen?? 400 Euro en paar tientjes er bij en je heb een nieuwe!~!