Ervaring met LSC "Smart" producten van Action ?

Sine

Moderator

Op 30 juli 2020 00:30:46 schreef Nighthunter:
[...]
Excuses voor mijn onbegrip, maar wat bedoelt u met "niet net gescheiden" en "prikt"?
Maar zoiets is hier toch niet van toepassing?
Omdat deze lamp niet in zo'n gebruikers categorie valt en er geen trafo aanwezig is voor de LEDs.]

Precies, hier is geen scheiding, ook niet tussen (3.3/5V) hulpspanning en led voeding

In een voeding is het normaal dat er een scheiding (galvanisch) tussen de hoog/laag-spanning is aangebracht, maar in het LSC ontwerp lopen deze draden I2C, VCC (5VDC), GND en 270/350VDC behoorlijk dicht bij elkaar.

Er is hier geen galvanische scheiding, de massa's van beide spanningen zijn gemeenschappelijk.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 30 juli 2020 02:28:13 (38%)

EricP

mét CE

De scheiding in een voeding is toch hoofdzakelijk aanwezig om de kans dat de laagspanning's zijde in contact komt met de hoogspannings zijde (van een trafo) te verkleinen?

Is het voor een lamp een probleem als het 5V deel aan netspanning hangt? Zo ja: waarom? Zo nee: waarom zou je dan moeite doen om het te scheiden?

Wanneer ik bijvoorbeeld kijk naar de gemiddelde (in EU verkochte) E27 "filament" lamp of GU10 spot dan proppen een groot gedeelte van alle fabrikanten hun elektronica in de base.
Ik kan me niet voorstellen dat daar een goeie scheiding aanwezig is.

Wat zou het nu van een dergelijke scheiding mogelijkerwijs kunnen zijn?

Want uiteindelijk wordt dit wel in NL verkocht met een zelf aangeschreven CE keurmerk.

CE is geen keurmerk. En als je hier wat vaker mee leest, dan zou je weten dat CE een wassen neus is. Het al dan niet aanwezig zijn van een CE logo zegt niks over veiligheid, betrouwbaarheid of kwaliteit. Een al dan niet aanwezige EC verklaring evenmin. En een papieren tijger die je heel hard moet porren voordat die wakker wordt bewaakt het.

Op 30 juli 2020 02:25:25 schreef Sine:
Er is hier geen galvanische scheiding, de massa's van beide spanningen zijn gemeenschappelijk.

Echt prettig is dit natuurlijk niet, maar is dit erg voor een lamp?
Dit is tenslotte geen gebruiksvoorwerp waar de gebruiker continue aanzit.

Op 30 juli 2020 08:34:57 schreef EricP:
Is het voor een lamp een probleem als het 5V deel aan netspanning hangt?

Wenselijk is het niet lijkt me.
Maar de gebruiker komt normaliter niet in contact met zowel de 5v als de netspanning bij een lamp, anders dan bij bijvoorbeeld een apparaat oplader.
In het ontwerp van deze lamp zal waarschijnlijk de zekering kapot gaan wanneer het bovenstaande gebeurd?

Op 30 juli 2020 08:34:57 schreef EricP:
Wat zou het nu van een dergelijke scheiding mogelijkerwijs kunnen zijn?

Dat was het punt dat ik wilde maken eigenlijk, bij dat soort type E27/GU10 lampen is er waarschijnlijk ook geen scheiding aanwezig.
Maar deze zitten compleet geseald in een behuizing en is daarom geaccepteerd?
Dat is voor de LSC plafon lamp natuurlijk anders want deze is niet geseald, en moet worden geopend om gemonteerd te worden.
Maar desondanks zou je het PCB gewoon niet moeten aanraken.

Op 30 juli 2020 08:34:57 schreef EricP:
dan zou je weten dat CE een wassen neus is.

Excuses ik had moeten zeggen markering, maar inderdaad daarom had ik ook expliciet "zelf aangeschreven" toegevoegd.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
EricP

mét CE

Echt prettig is dit natuurlijk niet

Maar waarom dan niet??

Wenselijk is het niet lijkt me.

Wederom: waarom dan niet??

In het ontwerp van deze lamp zal waarschijnlijk de zekering kapot gaan wanneer het bovenstaande gebeurdt?

Welke zekering als wat gebeurt??

Maar deze zitten compleet geseald in een behuizing en is daarom geaccepteerd?

Geaccepteerd klinkt als iets wat niet is zoals het zou moeten, maar ja, we doen het er maar mee.

Vertel nou eens waarom je met alle geweld een scheiding wilt hebben? Welk doel dient het en welk vermeend probleem denk je er mee op te lossen?

Maar desondanks zou je het PCB gewoon niet moeten aanraken.

Gokje wagen: in de manual staat dat je de groep uit moet zetten, lamp ophangen, lamp dicht maken, groep aan zetten. Probleem opgelost.

Als je een losse stek(k)er koopt en die moet je aan een snoer zetten, dan kun je toch ook gewoon bij de pootjes? En bij een contra stekker ook. Tot het ding dicht is. En dan mag de spanning erop.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe dan ook, al sinds de uitvinding hangen elektrische lampen thuis gewoon rechtstreeks aan het lichtnet (vandaar de naam lichtnet, trouwens).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@EricP wellicht begrijpen we elkaar verkeerd, maar ik probeer juist te weten te komen of het erg is dat zo'n type lamp geen (galvanische) scheiding heeft.
En ik probeerde uit eigen (gelimiteerde) ervaring met PSU's een risico analyse uit te voeren op dit LSC ontwerp.

Op 30 juli 2020 10:42:26 schreef EricP:
Maar waarom dan niet?

Op het moment dat arcing tussen de 350VDC en GND/5VDC ontstaat lijkt me dat niet gewenst.
Maar dit is ook meer een vraag eigenlijk, want veel ervaring heb ik niet met dit onderwerp.

Op 30 juli 2020 10:42:26 schreef EricP:
Vertel nou eens waarom je met alle geweld een scheiding wilt hebben?

Het is niet zozeer dat ik dit wil, maar ik vraag me af welke gevaren er zijn door het niet te hebben.

Op 30 juli 2020 10:42:26 schreef EricP:
Gokje wagen: in de manual staat dat je de groep uit moet zetten, lamp ophangen, lamp dicht maken, groep aan zetten.

Nee deze aanname is niet juist, de handleiding beschrijft alleen de APP (zoals hier) + één pagina die is geweid aan de plafond montage zelf.

Kortom, mijn vraag is dus eigenlijk buiten dat het gevaarlijk is het PCB aan te raken, of dit ontwerp andere veiligheid risico's met zich mee brengt.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
EricP

mét CE

@EricP wellicht begrijpen we elkaar verkeerd, maar ik probeer juist te weten te komen of het erg is dat zo'n type lamp geen (galvanische) scheiding heeft.

Ik snap nog steeds niet waar een galvanische scheiding voor zou dienen. En derhalve dus ook niet wat er 'eng' aan is als die er niet is. Ofwel: welk probleem heb je nou eigenlijk???

En ik probeerde uit eigen (gelimiteerde) ervaring met PSU's een risico analyse uit te voeren op dit LSC ontwerp.

Nog een keer: welk probleem, zo je wilt risico zie je dan? DAT is me nog steeds niet duidelijk. Dat die voeding niet galvanisch gescheiden is, daar zijn we het wel over eens. Nou en...

Op het moment dat arcing tussen de 350VDC en GND/5VDC ontstaat lijkt me dat niet gewenst.

Waar zit - ook daar - je probleem dan? Je moet heel wat doen om met 350V een vonk te trekken hoor. Stel dat je het voor elkaar krijgt - al best knap... Dan is het lampje stuk. En wat is nu het probleem?

Het is niet zozeer dat ik dit wil, maar ik vraag me af welke gevaren er zijn door het niet te hebben.

Nou ja, jij schijnt ze te zien. Ik zie ze nog steeds niet. En als ik dan vraag welke gevaren je ziet, kom je niet verder dan 'ongewenst' en 'eng'. Dus ik vraag het nog maar een keer... Welke gevaren zie jij dan??

Kortom, mijn vraag is dus eigenlijk buiten dat het gevaarlijk is het PCB aan te raken, of dit ontwerp andere veiligheid risico's met zich mee brengt.

Tuurlijk. Elk ontwerp brengt veiligheidsrisico's met zich mee. Een schroevendraaier kun je in je hand steken. Zet er een grote plastic bal op, dan lukt dat niet meer. Oh, maar dan is het ding ook niet meer bruikbaar als schroevendraaier. Maar ja, het ontwerp van een schroevendraaier brengt dus risico's met zich mee...

Ik blijf het vragen: waar zie jij meerwaarde in een galvanische scheiding en welke risico's zie jij nou elke keer weer als die er niet is?

bprosman

Golden Member

Denk dat de grootste angst "aanraakveiligheid" is, maar goed, een normale (E27) fitting is dat ook niet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Zou het zo simpel zijn? Ik denk meer... het is een lagere spanning, DUS het moet gescheiden zijn... En zich het waarom dat zo zou moeten zijn nooit afgevraagd hebben en van deze lamp hoofdpijn krijgen :)

Shiptronic

Overleden

Niks mis met die constructie, gaat pas fout als je de µC gaat updaten met je laptop USB >:) (ik heb het 3x uitgelegd en gewaarschuwd, waar ik me druk om maakte? het was maar 5V !, maar na de Plof was het einde USB poorten laptop :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Niet om het een of ander, maar u maakte eerder deze opmerking:

Op 30 juli 2020 08:34:57 schreef EricP:
En als je hier wat vaker mee leest

Dat zou ik graag doen, maar ik stel hier gewoon een aantal normale vragen en dit zijn de reacties:

Op 30 juli 2020 22:16:14 schreef EricP:
[...]welk probleem heb je nou eigenlijk???

Op 30 juli 2020 22:16:14 schreef EricP:
Nog een keer: welk probleem, zo je wilt risico zie je dan? DAT is me nog steeds niet duidelijk. ... Nou en...

Op 30 juli 2020 22:16:14 schreef EricP:
Waar zit - ook daar - je probleem dan?

Op 30 juli 2020 22:16:14 schreef EricP:
Nou ja, jij schijnt ze te zien. Ik zie ze nog steeds niet.

Op 30 juli 2020 22:42:52 schreef EricP:
Zou het zo simpel zijn? Ik denk meer...

Het hierboven geciteerde is in mijn beleving geen vriendelijke omgang.

Op 30 juli 2020 22:42:52 schreef EricP:
En zich het waarom dat zo zou moeten zijn nooit afgevraagd hebben en van deze lamp hoofdpijn krijgen

Juist, en nu vraag ik het me dus af en krijgt ik dit als antwoord:

Op 30 juli 2020 22:16:14 schreef EricP:
Een schroevendraaier kun je in je hand steken. Zet er een grote plastic bal op, dan lukt dat niet meer. Oh, maar dan is het ding ook niet meer bruikbaar als schroevendraaier.

Niet iedereen is even bekwaam in deze techniek en een antwoord als:

Op 30 juli 2020 22:16:14 schreef EricP:
Je moet heel wat doen om met 350V een vonk te trekken hoor.

Op 30 juli 2020 23:56:37 schreef Shiptronic:
Niks mis met die constructie

Was voldoende geweest.

Ik snap niet waarom die directe en neerhalende toon zo nodig is?
In mijn beperkte ervaring met voedingen is het niet gebruikelijk om zulke hoge spanningen zo dicht bij de laagspanningen te laten komen.
Zodat de kans dat een gebruiker in contact komt via de uitgang van een voeding met de ingangsspanning zo klein mogelijk is.
Maar omdat het hier om een lamp gaat vroeg ik mij af of het erg is dat er geen grote scheiding aanwezig is.
Juist omdat er normaliter geen gebruiker aan de uitgang van de voeding in deze lamp kan komen.
En ik dus niet weet of er nog andere redenen zijn waarom er scheidingen zijn aangebracht in een voeding.

Op 30 juli 2020 22:16:14 schreef EricP:
Dat die voeding niet galvanisch gescheiden is, daar zijn we het wel over eens.

Er is een transformator geplaatst tussen de netspanning en de rest van het circuit, waarom is deze voeding dan niet galvanisch gescheiden?

Op 30 juli 2020 22:16:14 schreef EricP:
Dan is het lampje stuk. En wat is nu het probleem??

Dat de lamp stuk is geen probleem, echter de elektronica die niet berekend is op zulke hoge spanningen kan wel in de brand vliegen, het zal niet de eerste keer zijn dat een elektronisch apparaat brand veroorzaakt.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
Shiptronic

Overleden

Hier staat duidelijk op 350V DC !!!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Op 9 maart 2020 13:45:35 schreef Robvansuilen:
[...]

Prima als jij die term wil blijven herhalen en daarmee een grote groep gebruikers ook in hetzelfde terminologische hoekje wegzet. Ik had van een moderater van deze site op wat beters gehoopt.

idiotisme= medisch hoogste graad van zwakzinnigheid

Is inderdaad wel een zeer ernstig geval :-) Ik zou wat voorzichtiger zijn met dit soort termen. Vooral ouders met kinderen met zo'n handicap kunnen er aanstoot aan nemen.

Dank voor de bijval RAAF, al is het na een aantal maanden wel steun aan een wat oudere koe. :)

Zeker na zo'n enerverende en topickickende discussie als die tussen Nighthunter en EricP.

Met vriendelijke groet, Rob
EricP

mét CE

Dat zou ik graag doen, maar ik stel hier gewoon een aantal normale vragen en dit zijn de reacties:

Je stelt geen normale vragen. Je loopt alleen maar te drammen dat er geen galvanische scheiding is en dat dat 'onwenselijk', 'gevaarlijk' of op een of andere manier niet goed zou zijn.

Echt prettig is dit natuurlijk niet,

Wenselijk is het niet lijkt me.

en is daarom geaccepteerd?

Om er maar een paar van alleen deze pagina te halen.

Het hierboven geciteerde is in mijn beleving geen vriendelijke omgang.

Het hierboven geciteerde is nou niet direct een normale vraag stellen. Het is managers gedram. Ooit eens iets gehoord hebben. Geen flauw idee hebben waar het over gaat. En vervolgens blijven drammen dat het 'onwenselijk' enzo is. Terwijl je op geen enkele manier kunt onderbouwen waarom. Die vraag is je reeds meermaals gesteld.

en nu vraag ik het me dus af en krijgt ik dit als antwoord

Nee, je loopt nog steeds te drammen dat het niet goed is. Het voorbeeld wat je van mij krijgt is een exacte analogie aan wat er in die lamp gebeurt. Het past alleen niet in jouw straatje.

Ik snap niet waarom die directe en neerhalende toon zo nodig is?

Techniek is nou eenmaal direct. Neerhalend is het niet. Het past alleen niet in jouw straatje en je blijft doordrammen. Elke keer weer. En op de simpele vraag welk probleem je nou ziet, blijf je geen antwoord geven!

In mijn beperkte ervaring met voedingen is het niet gebruikelijk om zulke hoge spanningen zo dicht bij de laagspanningen te laten komen.

In een (aantal) voedingen is een galvanische scheiding gewenst. Dan is dat niet handig. Maar ik blijf je vragen waarom in een lamp een scheiding 'wenselijk' (zo je wilt: noodzakelijk) is. En elke keer weer geef je geen antwoord, maar blijf je hangen in kreten als 'niet wenselijk' enzo.

Maar omdat het hier om een lamp gaat vroeg ik mij af of het erg is dat er geen grote scheiding aanwezig is.

Dat vroeg je je misschien af, maar je bleef volhouden dat het in jouw optiek 'onwenselijk' is. Elke keer weer geef je geen antwoord op de vraag waarom.

En ik dus niet weet of er nog andere redenen zijn waarom er scheidingen zijn aangebracht in een voeding.

In het algemeen: als er een technische noodzaak is, of als het 'wenselijk' is :+.

Er is een transformator geplaatst tussen de netspanning en de rest van het circuit, waarom is deze voeding dan niet galvanisch gescheiden?

Trafo ≠ scheiding. Dus het zou kunnen. Maar het feit dat er iets met gewikkeld draad in zit, wil niet zeggen dat het gescheiden is. Daarnaast moet je 'galvanisch gescheiden' ook nog even in een context zien. Voor iets wat op 9V batterij prima werkt, is een blad papier een prima galvanische scheiding. Voor 10kV is het eh... wat mager zeg maar.

Dat de lamp stuk is geen probleem, echter de elektronica die niet berekend is op zulke hoge spanningen kan wel in de brand vliegen

Is dat zo? Dit is dus wederom geen vraag, maar gewoon een niet onderbouwde stelling. Leg eens uit? Waarom vliegt electronica die 'niet voor een dergelijke spanning berekend is' in brand?
Daarnaast... wat merkt een component ervan of-ie aan aarde hangt of op 500V ofzo staat? Heb je wel eens een vogel op een hoogspanningskabel zien zitten? Die vogel is vast niet berekend op 100+kV. Toch vliegt-ie (en niet in brand).

het zal niet de eerste keer zijn dat een elektronisch apparaat brand veroorzaakt.

En jij denkt dat dat aan een 'galvanische scheiding' ligt??

Sine

Moderator

Op 31 juli 2020 00:49:08 schreef Nighthunter:

Er is een transformator geplaatst tussen de netspanning en de rest van het circuit, waarom is deze voeding dan niet galvanisch gescheiden?
[...]

Dat is geen transformator, dat is (een stuk van) het common mode netfilter.

Dat de lamp stuk is geen probleem, echter de elektronica die niet berekend is op zulke hoge spanningen kan wel in de brand vliegen, het zal niet de eerste keer zijn dat een elektronisch apparaat brand veroorzaakt.

Je wilt niet weten in hoeveel apparatuur dit soort voedingen zitten waarbij de laagspanning direct verbonden is met de netspanning. Dat is geen enkel probleem.

Als je je daar niet prettig bij voelt moet je het lampje niet gebruiken natuurlijk.
Maar haal dan ook even het klokje uit je oven en magnetron, trek de stekker van de broodrooster en senseo uit, koppel dat buitenlampje met PIR sensor los en gebruik ook zeker die schakelbare stopcontacten van LSC niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 31 juli 2020 08:17:08 (18%)

bprosman

Golden Member

Zodat de kans dat een gebruiker in contact Zodat de kans dat een gebruiker in contact komt via de uitgang van een voeding met de ingangsspanning zo klein mogelijk is. komt via de uitgang van een voeding met de ingangsspanning zo klein mogelijk is.

Nogmaals dat kan met een gewone (E27) lamp ook maar dat weet iedereen , misschien is het zo dat mensen het met “laagspanning” er in niet verwachten. Oude radio en TV chassis lagen ook aan het net.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 31 juli 2020 10:14:50 (16%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Oude radio en TV chassis lagen ook aan het net.

Precies die oude U-radio's zijn vele malen dodelijker voor de gebruikers bij normaal gebruik dan deze lamp.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 31 juli 2020 07:41:37 schreef EricP:
Maar ik blijf je vragen waarom in een lamp een scheiding 'wenselijk' (zo je wilt: noodzakelijk) is?

Die vraag kan ik je niet beantwoorden omdat ik niet gezegd heb dat dit wenselijk/noodzakelijk is, die aanname doe jij.
Ik heb enkel stellingen/observaties gegeven van situaties waar dat wel/niet zo is.

Op 29 juli 2020 22:10:11 schreef Nighthunter:
Wat is dan jullie mening over dit 270VDC/350VDC ontwerp?

Dat was mijn originele vraag, mijn intentie was niet om te discussiëren wat/wel niet goed zou zijn aan dit ontwerp. Maar gewoon jullie mening over dit ontwerp.

Op 31 juli 2020 08:05:20 schreef Sine:
Je wilt niet weten in hoeveel apparatuur dit soort voedingen zitten waarbij de laagspanning direct verbonden is met de netspanning. Dat is geen enkel probleem.

Kijk, hier kan ik wat mee. Dan is het LSC ontwerp dus prima.

Op 31 juli 2020 10:13:41 schreef bprosman:
[...] Nogmaals dat kan met een gewone (E27) lamp ook maar dat weet iedereen , misschien is het zo dat mensen het met “laagspanning” er in niet verwachten.

Klopt, ik probeerde ook enkel uit te leggen waarvoor ik denk dat een scheiding in een voeding kan dienen. En wilde hiermee niet zeggen dat de LSC lamp wel/niet gevaarlijk kan zijn.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
EricP

mét CE

Die vraag kan ik je niet beantwoorden omdat ik niet gezegd heb dat dit wenselijk/noodzakelijk is, die aanname doe jij.
Ik heb enkel stellingen/observaties gegeven van situaties waar dat wel/niet zo is.

Het is een echte manager. Lees nou je eigen texten eens terug... Elke keer weer stelling nemen. Zonder enige achterliggende kennis. Als je nou wat het willen vragen dan was de text geweest: daar zit geen galvanische scheiding in. Waarom eigenlijk niet. Ipv. 'dat lijkt me ongewenst'

Kijk, hier kan ik wat mee. Dan is het LSC ontwerp dus prima.

Dat staat nergen. Het punt waar jij over zeurt slaat nergens op. DAT staat er. Meer niet...

[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 31 juli 2020 10:52:59 (13%)

Ok, duidelijk.
Wat is jou mening over het LSC RGBCCT plafondlamp PCB ontwerp en waarom?

[Bericht gewijzigd door Nighthunter op vrijdag 31 juli 2020 11:02:37 (18%)

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
Lucky Luke

Golden Member

EricP, Nighthunter, jullie hebben je allebij ingegraven in je eigen stelling, maar volgens mij zijn jullie het minder oneens dan jullie zelf denken...

Zoals ik het lees bedoeld Nighthunter ook "waarom zit dit eigenlijk op deze manier in elkaar", waar EricP vooral het "dat lijkt me ongewenst" leest.

Anyway, terug naar de techniek: De netscheiding is juist goed: alle uitvoer naar de gebruiker is optisch gekoppeld ;) :P (Het is een lamp. Die 5V komt niet naar buiten. In een ouderwetsche gloeilamp is er niet eens een 5V)

Tsja, omdat er een microcontroller in zit en je die zou willen updaten wil je -op dat moment- een van het net gescheiden 5V. Die komt uit de USB poort van je computer :)

Verder de scheiding tussen 5V en spanning van de leddriver, om te voorkomen dat er dingen stuk gaan. Er gaan blijkbaar geen dingen stuk, dus die lijkt dan ook voldoende, maar er zijn ook gewoon richtlijnen voor.

Als ik snel even zoek op IPC pcb clearance, dan komt https://www.smpspowersupply.com/ipc2221pcbclearance.html naar boven. Als ik dat correct samenvat 0,5 mm voor elke 100 V, plus 2.5mm als het boven de 500V is. Dus als er 1.5mm tussen 270V en 5V zit zou het goed moeten gaan.

Richtlijn maakt onderscheid tussen internal/external en al dan niet gecoate geleiders, dus het ligt wat ingewikkelder: ik ga uit van uncoated external tracks. Volgens de tabel is dan zelfs 1.25mm genoeg. Onder de 100V rekenen ze ook weer anders, trouwens. Niet dat de natuurkunde dan anders is, er zit waarschijnlijk marge in boven de minimaal benodigde afstand die onevenredig gaat meewegen bij hele lage spanningen. En dit gaat uiteraard allemaal over onderlinge afstand tussen sporen. Niet over isolatie van spanningen tegen aanraken, daar zijn andere normen voor (die ik eveneens zou moeten nazoeken als ik iets ontwierp met netspanning, maar gewoon een standaard dubbelgeisoleerd netsnoer voldoet iig, en een paar centimeter lucht met daaromheen weer een stevige behuizing zal ook wel voldoende zijn.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
EricP

mét CE

Je zult daar een context bij moeten geven om een zinnig oordeel te hebben. Daarnaast is het moeilijk vanaf een paar foto's te beoordelen, dus ik beperk me tot een eerste indruk...

Het is goedkope brol - je ziet dat het aan alle kanten zo zuinig mogelijk gemaakt is.
Of dat goed of slecht is, hangt van de ontwerp doelstelling af - die ken ik niet, dus daar kan ik je geen oordeel over geven.
Het goedkope spul is doorgaans niet zo goed voor de levensduur. Maar toch gaat het verrassend lang goed.
Het is ook niet zo goed voor robuustheid. Dit soort dingen kunnen vaak slecht tegen rommel op het net. Wederom: of dat erg is, hangt van de ontwerp criterea af. Het zal niet goed zijn voor de levensduur.

Qua veiligheid: het valt heel erg mee met 'in de fik gaan' van electronica. Verreweg de meeste zooi die vlam vat, doet dat op een rot contact op een plek waar enige stroom loopt en waar brandbaar materiaal in de buurt is.
Hier loopt nauwelijks stroom. Dus daar zal de oorzaak niet liggen. Dan moet je een defect hebben waardoor er meer stroom gaat lopen. Maar ook weer niet zo veel dat een printbaan weg vlamt. Is is vast een scenario te verzinnen waarin dat kan. Doorgaans wordt er een onderdeel zo heet dat dat ofwel een onderbreking wordt (dan is het probleem opgelost) of een volle sluiting wordt en er wat anders weg brandt, soms een zekering (dan is het probleem ook opgelost). De situatie dat het langere tijd heet wordt en dan ook nog 'brandstof' in de buurt heeft, is best 'moeilijk'. Ik kan vanaf hier geen oordeel geven over hoe brandbaar de rest van het materiaal is, dus ook daar: geen gefundeerde mening. Houd er eens een aansteker onder en je hebt een indicatie.

Zou je het moeten kopen? Nou ja, ik ben geen fan van LED bagger. Dus ook niet van LSC. Maar wat er aan LED zooit hangt... Daar zit wel wat LSC tussen. Je merkt ook dat het bovenstaande op gaat. Lampje wat een flits geeft als de koelkast uit gaat... Hoort natuurlijk niet, maar werkt wel zo. Nou maakt die lamp nauwelijks uren, dus het aantal keren dat zoiets gebeurt is laag, en daarmee gaat het weer lang goed. En dus haalt het een redelijke leeftijd (dat is wat anders dan een redelijk aantal branduren).
Als je het je kunt veroorloven, dan zou ik liever een iets betere kwaliteit kopen (maar dat is een kwestie van smaak). Het is echter moeilijk om zoiets te beoordelen. 'Duurder' is geen maatstaf voor 'beter' en Flipse en Osram verkopen ook bagger...

Heb je wat aan dit antwoord? Waarschijnlijk niet :) Er ontbreekt gewoon teveel context en teveel informatie om concreter te kunnen zijn.

Op 31 juli 2020 11:31:32 schreef Lucky Luke:
EricP, Nighthunter, jullie hebben je allebij ingegraven in je eigen stelling, maar volgens mij zijn jullie het minder oneens dan jullie zelf denken...

Hierin heb je denk ik gelijk.

Op 31 juli 2020 11:31:32 schreef Lucky Luke:
Zoals ik het lees bedoeld Nighthunter ook "waarom zit dit eigenlijk op deze manier in elkaar", waar EricP vooral het "dat lijkt me ongewenst" leest.

Ja precies, dat bedoel ik.

Op 31 juli 2020 11:31:32 schreef Lucky Luke:
Als ik snel even zoek op IPC pcb clearance, dan komt https://www.smpspowersupply.com/ipc2221pcbclearance.html naar boven. Als ik dat correct samenvat 0,5 mm voor elke 100 V, plus 2.5mm als het boven de 500V is. Dus als er 1.5mm tussen 270V en 5V zit zou het goed moeten gaan.

Dan lijkt dit voor het PCB in orde, maar de connector lijkt behoorlijk veel op de connectors die JST maakt.
Die volgens de fabrikant tot 250V aan zou moeten kunnen.
Kan dit kwaad wanneer ze in dit geval gebruikt worden voor 270/350VDC?

Op 31 juli 2020 11:31:32 schreef Lucky Luke:
Richtlijn maakt onderscheid tussen internal/external en al dan niet gecoate geleider

Op de gebruikte bedrading staat 300v beschreven.
En volgens de tabel moeten ze 0.4mm uit elkaar zitten, of bedoelen ze hier de isolatie mee?
Ze worden dus buiten spec gebruikt, kan dit kwaad?

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
EricP

mét CE

Ze worden dus buiten spec gebruikt

Daar gaan we weer... Als je nou zegt... hoe moet ik dit zien in combinatie met de IPC richtlijn? Dat is geen spec. Het is geen wet het is een richtlijn.

Verder heb ik niet het hele topic doorgespit om nog een keer te achterhalen waar die 270V vandaan komt... Het zal vast wel ergens staan.