Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Vraag het eens bij Mueller, die heeft 't ding gemaakt (ooit): https://www.hugo-mueller.de/en/service/contact/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik een 0805 weerstandje nodig heb, dan koop ik er 5000 voor 3 of 5 euro bij farnell.

Nu heb ik een 0.47-0.5 Ohm weerstandje nodig, en dan blijkt dat die ineens minimaal 40x duurder zijn. Kan iemand me uitleggen waarom dat is? Of, on topic, waar koop ik betaalbaar (vergeleken met andere weerstandjes) ongeveer-een-halve-ohm 0805 weerstandjes?

Edit: (ondertussen gevonden: LCSC heeft een reel voor 12 euro, niet "in stock", wil ik direct verzonden hebben kost een reel 19 euro. Nog steeds 4* goedkoper dan farnell).

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 6 augustus 2020 17:54:16 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 augustus 2020 17:44:38 schreef rew:
Als ik een 0805 weerstandje nodig heb, dan koop ik er 5000 voor 3 of 5 euro bij farnell.

Nu heb ik een 0.47-0.5 Ohm weerstandje nodig, en dan blijkt dat die ineens minimaal 40x duurder zijn.

Wil je 1 of maar een paar van die 0805 weerstandjes, dan krijg je die gratis, je betaald dan enkel voor de kosten voor verwerking van je order. Logisch toch? Degene die je order inpakt en de postbode wil ook wel een boterham eten...

Nu wil je 0R47 weerstandjes, die zijn vaak wel wat duurder, worden vaak gebruikt als current-sense weerstand. 0R47 heeft met 1% of 5% natuurlijk bar weinig spelling...

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op donderdag 6 augustus 2020 19:08:36 (14%)

Ik snap niet waarom een 1k 1% die je als current-sense voor 2000x kleinere stromen gebruikt kan worden anders geprijsd zou zijn als een current-sense weerstand van 0.47 Ohm. Het is inderdaad een current-sense weerstand. Alleen niet voor een meting, dus 1% hoeft wat mij betreft niet zo nodig.

Maar goed. Ik ben NU een serietje printjes in mekaar aan het zetten en moet er een kleine twintig doen. Ik ben nu tevreden met de performance van m'n prototype. (de boel werd tot vanmiddag heter dan de bedoeling was en de mosfet ging kapot als ik de ingangsspanning opvoerde.... Niet de bedoeling. Dat is nu opgelost. Foutje in het printje hetgeen ik op deze serie met een klein draadje kan oplossen. Misschien is het een plan om het dubbele te doen: Er moeten 12 van deze printjes als modules op een grotere print. Dus met 36 stuks van deze heb ik pas drie prototype modules compleet opgetuigd....

Nee, voor mij is het belangrijker om een "voorlopig unlimited" supply van die dingen te weten te vinden.

@dekees. Thanks! Alles bij mekaar 33 euro voordat ik ze hier heb, maar wel ruim 2x beter dan Farnell...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nieuwe vraag:

D-Sub connectors als VGA, parport en serieel worden vastgezet met schroeven die net-geen-M3 zijn. Weet iemand hoe dat schroefdraad dan wel heet, en waar ik een paar korte spacers (en contramoertjes) kan kopen om de SUBD connectors netjes op m'n print te kunnen zetten?

Ik heb dus een printplaat connector als deze

en dan moet er dus zo'n MV tonnetje onder en boven. Ik had M3 gekocht, maar ze zeggen dat dat niet goed is....

Update: Het schroefdraad heet 4-40 of 4#-40. Nu nog een betaalbare leverancier. Ik heb tien printen besteld d'r moeten meer dan 24 van die tonnetjes per print...
Als ik zoek op 4-40 op aliexpress krijg ik deze. Close but no cigar.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 7 augustus 2020 10:06:58 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
vergeten

Golden Member

Op 7 augustus 2020 10:05:37 schreef rew:
Nieuwe vraag:

D-Sub connectors als VGA, parport en serieel worden vastgezet met schroeven die net-geen-M3 zijn.

Is UNC

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Inderdaad 4-40 UNC of iets dergelijks.

Fatbeard: Thanks. Gevonden, besteld. :-)
(De eerste was een gemene: intern draad: M3 !)

Ohja, ook nog de moertjes nodig. Dan vind ik deze.... Ook besteld dan maar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 augustus 2020 23:35:31 schreef rew:
Ik snap niet waarom een 1k 1% die je als current-sense voor 2000x kleinere stromen gebruikt kan worden anders geprijsd zou zijn als een current-sense weerstand van 0.47 Ohm.

Ik kan je twee redenen noemen, maar dat zijn vast niet de enige:

Eén:
0R47 weerstanden worden minder rijkelijk over PCBA's gestrooid dan 1K weerstanden. 1K is simpelweg veel meer een massa product.

Twee:
Als ik jouw vraag een lat op maat te zagen van 1000mm, met een precisie van 1%, dan mag je er 10mm naast zitten. Is niet zo moeilijk. Nu vraag ik je een plakje te zagen van 0,47. En daar mag je ook maar 1% afwijking in hebben. Kan vast wel, maar is wel moeilijker, en daar betaal je ook voor.

fatbeard

Honourable Member

Op 7 augustus 2020 10:05:37 schreef rew:...
Als ik zoek op 4-40 op aliexpress krijg ik deze. ...

Mosterd na de maaltijd, maar voor anderen wellicht nog interessant: gebruik deze zoekopdracht: https://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=%234-40

Alle #4-40 gerelateerde zaken zoals boutjes, moertjes, busjes, standoffs, fraisen, tappen en snijplaten.
Erg weinig wat niets met het gezochte te maken heeft...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Waarom de fuck kan ik nergens (maar ook echt nergens in Europa) een Pomona 5250 SOIC clip krijgen? Corona? Chinezen die het westen de middelvinger geven?

TME heeft ze niet, Farnell niet, eBay ga ik me niet eens aan wagen omdat ze 95% van de tijd nep zijn en voor de rest weet ik ook niet waar ze te krijgen zijn zonder dat ik verkracht wordt met verzendkosten en/of lange levertijd.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Waarom de fuck kan ik nergens (maar ook echt nergens in Europa) een Pomona 5250 SOIC clip krijgen?

Deze bedoel je ? https://nl.farnell.com/pomona/5250/test-clip-8-pos-1-27mm-soj-soic/dp/…

Ik heb TDK 4x gemaild, voor een suf onderdeel, pas toen ik men 2e bedrijfsnaam vermelde reageerde TDK een keer, interne markt is bijna kapot dood, ben blij dat er chinezen zijn :)

Nog even en dan hebben we gelukkig geen bedrijven meer in de EU waar we 4x een mail aan sturen (om een alleen een prijs indicatie te krijgen, bestellen is al helemaal een ramp), kunnen we gewoon alles snel en direct bij ome Ali bestellen.

Alles met een knipoog ;-)

Op 19 augustus 2020 10:05:04 schreef fatbeard:
[...]
Mosterd na de maaltijd,

Valt nog wel mee. De printen zijn zojuist in china op de post gegaan. Dank voor de tip!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 augustus 2020 10:05:04 schreef fatbeard:
[...]
Mosterd na de maaltijd, maar voor anderen wellicht nog interessant: gebruik deze zoekopdracht: https://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=%234-40

Alle #4-40 gerelateerde zaken zoals boutjes, moertjes, busjes, standoffs, fraisen, tappen en snijplaten.
Erg weinig wat niets met het gezochte te maken heeft...

Vreemd genoeg begint het bij mij met pagina's vol met horloges, auto accessoires, en al wat meer dat niks met boutjes en moetjes te maken heeft..

Edit:
Bij een nieuwe poging gelukkig geen irrelevante zoekresultaten meer.. :+

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Da's bijna standaard Ali-zoekmachine gedrag...
Bij mij komt er dit tevoorschijn:

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Met vriendelijke groet, Rob

Ik ben opzoek naar het volgende motortje. Op Marktplaats te krijgen maar helaas is de verkoper nog to half september op vakantie. Iemand een adres of misschien één liggen?

vertraagde motoren haakse overbrenging 24v dc 45 rpm 120Ncm torque zie ook foto

Met vriendelijke groet, Rob

Op 21 augustus 2020 14:37:01 schreef fatbeard:
Da's bijna standaard Ali-zoekmachine gedrag...
Bij mij komt er dit tevoorschijn:

Deels heeft ie dan kennelijk door: "Hey je bedoelt een schroef, dus dan zoeken we naar schroef". Meer dan de helft blijkt om M3 schroeven te gaan.

Ik heb laatst weer een batch arduino mini's gekocht terwijl ik arduino nanos wilde hebben. Zoek je op "arduino nano 328" en na vier keer nauwkeurig lezen en kijken geloof je het wel en dan kies je er een en dat blijkt dan achteraf de verkeerde te zijn die het voor mekaar heeft gekregen om op de verkeerde zoekterm toch ook getoond te worden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat heb ik ook altijd voor. ik koop er altijd 10 maar moet opletten met de connectors.
sommige mini usb, andere micro usb, sommige hebben de gewone chip, andere de veel kleinere chip (op die kleinere lukt het me veel sneller om de rook er uit te halen).
heb ik dan uiteindelijk de goeie beschrijving aan de goeie prijs, zijn het de mini's
vind de mini's wel ok, alleen die 5 pinnen aan die ene zijkant zijn er teveel aan

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 24 augustus 2020 13:26:31 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fatbeard

Honourable Member

Op 24 augustus 2020 13:17:59 schreef rew:
... Meer dan de helft blijkt om M3 schroeven te gaan.
...

Herkenbaar probleem.
Ali interpreteert losse woorden als OF, niet als EN; ik heb er al eens over geklaagd (en nooit antwoord gekregen). Je wordt vanzelf creatief in de zoekopdrachten...

De truuk zit 'm volgens mij in de # in de zoekterm.
Of omdat ik veel vaker op mechanische zaken zoek.
Of misschien omdat ik een heleHELE oude firefox gebruik...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ook vertalingen schijnen op woordbasis te gebeuren zonder het verband te bekijken tussen diverse woorden.
"Espresso glasses" wordt steevast vertaald in "Espresso brillen"... (voor koffie drinken heb ik geen bril nodig... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 augustus 2020 14:37:01 schreef fatbeard:
Da's bijna standaard Ali-zoekmachine gedrag...

Maf ding is dat, die zoekmachine... Nu vind ik dat Google inmiddels is verworden tot een advertentie-suffertje die ervan uitgaat dat ik een dyslectische idioot ben ipv een zoekmachine die zoekt waar ik naar vraag, maar de Aliexpress zoekmachine is mogelijk nog erger. Als ik de volgorde verander (bijvoorbeeld de duurste eerst, dus NIET de zoekopdracht zelf verander) kan het aantal resultaten van 300 opeens terugzakken naar 6. Wie het snapt mag het zeggen...

Op 21 augustus 2020 09:31:44 schreef RvEldijk:
[...]

Deze bedoel je ? https://nl.farnell.com/pomona/5250/test-clip-8-pos-1-27mm-soj-soic/dp/…

Ik heb TDK 4x gemaild, voor een suf onderdeel, pas toen ik men 2e bedrijfsnaam vermelde reageerde TDK een keer, interne markt is bijna kapot dood, ben blij dat er chinezen zijn :)

Nog even en dan hebben we gelukkig geen bedrijven meer in de EU waar we 4x een mail aan sturen (om een alleen een prijs indicatie te krijgen, bestellen is al helemaal een ramp), kunnen we gewoon alles snel en direct bij ome Ali bestellen.

Uiteindelijk op eBay in da USA (!) besteld voor een belachelijk bedrag, hopelijk kan ik eindelijk zelf Dell Precision FirePro kaarten unbricken ermee.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Dit topic is gesloten