Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Gert-Jan e.a.,

allereerst, fijn om je bijdrages hier weer te zien. Er viel hier voor de HF-geinteresseerden weinig te halen de laatste tijd.....

Het ziet er weer piekfijn gebouwd uit. Er zijn wel teflon doorvoeren, ook keramisch, met een hele kleine capaciteit. Deze laatste versie heb ik meen ik bij Van Dijken gekocht.

Verder, je opmerkingen over de meettijden waren terecht. Ik was er bij de constructie van de filters voor de dubbeltoongenerator ook achtergekomen, dat geduld (hi) loont!

Nog een paar plaatjes over die filters. Ik kwam tot 90 dB door eindeloos schuiven van de windingen en/of het bijplaatsen van (zeer) kleine capaciteiten (NPO).

Tenslotte, ik zal de veraf demping tot 1 GHz doen, zodra de temperatuur in de shack weer draaglijk is. Ik verwacht er eerlijk gezegd niet zo veel van. Zoals je kunt zien, zijn de draden van de Styroflex condensatoren niet erg kort gehouden. Dit vanwege de warmte bij het solderen. Ze zijn erg kwetsbaar. En eerlijk gezegd, die veraf demping is in ieder geval tot 50 MHz heel behoorlijk.

Low Pass Filter achter kristaloscillator op 3570 kHz, met extra verzwakking 2e harmonische op 7140 kHz: 90 dB

idem met gemeten Insertion Loss : 0.19 dB

idem, met filterkarakteristiek tot 50 MHz

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Tidak Ada

Golden Member

@Marcel:
Mail was in de 'drafts' map blijven hangen, maar is nu verstuurd.
Tevens een map met files via WeTransfer.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Gert-Jan e.a.,

voila, voor de wetenschap doen we (bijna) alles..............
Het spectrum tot 1 GHz. Nog net zichtbaar de dip rond 8 MHz.

Nog even een plaatje geschoten van de genoemde doorvoeren. De meest rechtse is een glasdoorvoer. Kan mooi gesoldeerd worden, evenals de meest linkse. De teflon- versie in een net iets te krap gaatje drukken.

Tenslotte nog een opmerking naar aanleiding van de meting van het spectrum, ivm het beperkte dynamische bereik van een SA. In geval van twijfel, check ik de meting met een goede SDR- ontvanger. In mijn geval met de ELAD FDM-DUO. Deze heeft een 16-bits ADC en is daar heel geschikt voor.

Succes met de verdere experimenten.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Dank je voor je metingen. Ik was vooral benieuwd of verschillende keuzes in opbouw terug te vinden waren in de karakteristiek.
Je eerdere metingen kloppen erg goed met wat ik meet.
Maar je laatste meting (tot 1GHz) ziet er heel anders uit als wat ik meet. Zo zie ik die rare zwiep bij 100MHz in mijn curve bij jou niet terug...
Daar komen waarschijnlijk toch de verschillen in opbouw aan het licht. Ik zal nog een meting met lineaire schaal doen om het vergelijk makkelijker te maken.

Hier had ik ook styroflex liggen, en twijfelde ik of ik ze zou gebruiken voor dit filter. Het dialecticum is natuurlijk prachtig, maar het is opgerolde folie, en ik twijfelde of de zelfinductie niet nadelig zou zijn. Misschien kan Henk/electron920 hier wat zinnigs over zeggen?

Dat zijn inderdaad mooie doorvoeren die je laat zien. Iets om naar uit te kijken op toekomstige radiomarkten :-)

groet,
Gertjan.

miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Ik heb mijn filter ook gemeten met lineaire schaal, om zo goed mogelijk te kunnen vergelijken:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/10MHz-filter-W3NQN----freq-1GHz-lin-600pix.png
klik op grafiek voor een grotere versie

Nu is de vergelijking makkelijker :-)
Ik neem aan dat jij een filter bedoeld voor 3,57MHz hebt gemeten. Daardoor schuiven de curve elementen ook een kleine 3x naar links. Dan klopt het plaatje wel zo ongeveer. Mijn dip bij 760MHz zou jouw dip bij 220MHz kunnen zijn (met daarna dezelfde bult.

Het enige wat ik in jouw plaatje echt niet terug kan vinden is die enorme slinger van mij bij 100MHz. Dat zal dus toch wel in mijn opbouw zitten....

Ook leuk om te zien is dat nu, door de lineaire sweep, de stapjes bij 10....30MHz zo groot zijn dat de echte dip bij 20MHz gewoon wordt overgeslagen :-)

Dank je voor je moeite, het is weer leerzaam :-)

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Op 11 augustus 2020 13:42:59 schreef miedema:
[....]
Hier had ik ook styroflex liggen, en twijfelde ik of ik ze zou gebruiken voor dit filter. Het dialecticum is natuurlijk prachtig, maar het is opgerolde folie, en ik twijfelde of de zelfinductie niet nadelig zou zijn. Misschien kan Henk/electron920 hier wat zinnigs over zeggen?
[....]
groet,
Gertjan.

Ha Gertjan,
Styroflex werd/wordt veel in hf gebruikt, maar het belangrijkste is dat ze een tegengestelde tempco hebben. Dat is mooi voor nauwkeurig compenseren door middel van serie/parallel schakelen met andere condensatoren in stabiele filters en oscillators.

groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Gertjan, ik heb normaliter geen verstand van HF, maar ik vind de piek er een beetje uitzien als een resonantie. Er gaat dus (hypothese) iets (elektrisch) meetrillen waardoor die 100+ frequentie net weer harder doorkomt dan iets lagere frequenties. Mogelijk kan je vinden waar die zit door bijvoorbeeld witte ruis aan te bieden (hmm.. of natuurlijk precies die honderdzoveel MHZ) en met een enkele wikkeling aan je scoop probe in de buurt van je schakeling rond te bewegen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
haasje93

Golden Member

Goedemiddag,

Even snel een reactie op berichtje van mij. Dat is weer een mooi project van je Gertjan, een mooie toevoeging op je 10MHz instrumentarium. Ik moet de teksten en de plaatjes nog even iets beter bekijken, maar ziet er goed uit!

Ik werd ook nog getriggerd door het plaatje over de doorvoeren, bij van dijken in de winkel heb ik ook wel het een en ander gevonden wat niet op de site staat. maar de meest linkse op de foto (de grote keramische doorvoer) Die is verkrijgbaar bij Baco.
https://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/monta…

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Ha heer miedema,

Helder ik stond op het verkeerde been..... nauw dan vindt ik het een keurig filter doet wat het moet doen denk ik zo ;)
Kijk de uitvoering dus de keuze van de componenten en de opbouw bepalen in zeer grote mate de kwaliteit van je filter.
Maar je moet niet vergeten de toepassing is belangrijk dus in jou situatie ligt het accent op het onderdrukken van de tweede orde uit de generator en dat doet het filter uit de grote kunst !

Als het belangrijk zou zijn om tot 1000 MHz een bepaalde sperdemping te bereiken dan is een andere keuze qua componenten gewenst en een andere opbouw.

De grote componenten geven aanleiding tot parasitaire eigenschappen boven de zelf resonantie frequentie hierdoor ontstaan impedantie afwijkingen tussen de interne secties en ontstaan resonantie punten.
Het karakteristieke verloop van het filter ( de demping ) wordt hierdoor niet meer gevolgd dit zien we terug als een positieve of negatieve piek in de band.

Het tweede punt de totale afstand tussen ingang en uitgang is te groot er zit teveel koper tussen dit betekend automatisch een relatief grote inductie.
Om die redenen probeer een parallel combinatie te vermijden je spoel in serie schakelen met de parasitaire inductie daar is prima reken mee te houden maar een parasitaire inductie in serie met een condensator die parallel aan een spoel staat daar kan je niets mee :(
Dit is ook het geval voor het filter van @NKHteB maar ook hier geldt het is misschien totaal niet belangrijk dat de respons in de uhf omhoog komt.

Ik denk dat standaard condensatoren uit de ceramische familie het beste werkt.
Er is niet zo veel in kleine aantallen te verkrijgen want ik denk dan aan porselein smd overigens zijn de zilver mica er ook in smd maar ja het zelfde probleem.
En de ringkernen kunnen ook een stukje kleiner ;)

Wat ik me nog wel afvraag..... en ik zie dat constant dat als men een signaal op 10 MHz wil verwerken het laagdoorlaatfilter ook op 10 MHz Fc wordt berekend :?
Ik bereken in mijn voorbeeld het filter op 10,35 MHz -3 dB ik heb vandaag nog even gekeken naar een banddoorlaatfilter 300 kHz bandbreedte hiermee kan je iets beter de respons in de uhf voorkomen filter is compacter.
Maar ik zal naar een paar spoeltjes moeten zoeken ;(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

@electron920

Het kan inderdaad wat beter zijn om de kantelfrequentie van het 10MHz filter iets hoger dan 10MHz te kiezen.
Dat geeft minder demping op 10MHz.

blackdog

Golden Member

Hi,

rew, dat klopt vrijwel zeker dat het resonanties zijn, hoe wilder het fase gedrag of de amplitude sprongen, hoe hoger de Q van de paracitaire onderdelen in het circuit.
Gertjan gaf al aan dat het filter anders meette bij het dicht bouwen van het kastje, dat heb ik met verschillende filters in kastjes ook meegemaakt.

Als je kijkt naar Gertjan zijn Mini-Circuits filters, dan zie je daar geen grote sprongen optreden.
Dat komt omdat het filter veel compacter is (eigenlijk geen bedrading) en vrijwel zeker is de metalen behuizing meegenomen in bij de ontwikkeling van het filter.

Ook bij dit soort zelfbouw filters, zal je goed op je bouwwijze moeten letten(waar lopen de stromen) en b.v. veroorzaken die stromen in b.v. condensatoren ook stromen in je schotjes enz, enz, het is heel complex.
Het kastje en de schotjes zijn door de capaciteiten ook een onderdeel van het filter.

Op laagfrequent gebied het ik die ruim 30 jaar geleden ook megemaakt met 19 Inch versterker rekken, waarvan de dikke transformatoren van de versterkers, stromen in het metalen 19 Inch rek opwekte en daarna dit weer instraalde op lijn en microfoon transformatoren.

Er wordt b.v. bij de zweeps van Gerjan gekenen tot 1000MHZ en de totale lengte bedrading van een condensator is zeg 3mm, dat is toch echt een mooie spoel. :+
De Polystyreen condensatoren zijn niet echt geschikt voor UHF toepassingen,
Cer en lucht is het enige waarvan ik weet dat echt heel goed is, maar ik hoor graag welke condensatoren nog meer een goede Q hebben.

Doorvoertjes
Ik ben even in de collectie gedoken betreffende doorvoertjes, hieronder een klikbaar plaatje.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Doorvoer-05-Klein.png

De linker zeven doorvoeren zijn van glas, en die met acht draden is uniek wat mij betreft, deze heb ik nog nooit gezien in een stuk apparatuur.
Dan vier stuks teflon met de linker als bouwpakket, mag je zelf het pennetje er in drukken...
In het midden een vrij grote ceramische doorvoer.
En rechts zes stuks doorvoer condensator/filter, de wat grotere typen kan een LC of een PI opbouw inwendig hebben.
De linker is echt klein, deze is ongeveer 1nF en heeft een boordiameter nodig van 2mm.
Schrik niet van de prijs van de de typen zoals de meest rechtse, je betaald zo 10 tot 15€ voor zo'n doorvoer als je deze nieuw moet kopen.

Zoals Gertjan al aangaf, zijn beursen goede plekken om dit soort materiaal te scoren, het meeste wat ik hier heb komt ook van beursen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Als ik er nog eens over nadenk (kooi van faraday) dan zou het kunnen dat het hermetisch sluiten van de schotjes in commerciële apparatuur eerder gaan over zwerfstromen dan over signaal dat reflecteert en zo de schotjes passeert. Ik had van de week een oude televisietuner open waar het deksel met schuimrubber en koperfolie gevoerd is om een goed aandrukken te garanderen.

Of zou het signaal reflecteren en weliswaar niet de schotjes passeren maar wel de componenten binnen een compartiment?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
miedema

Golden Member

Zo, wat is het weer gezellig op CO :-)

Ha Henk,

Je boodschap is helder, en eigenlijk hetzelfde als eerder: kleiner en compacter is beter. En alles op 1 massavlak(je)

In dit geval is minder demping boven 100MHz niet erg, daar zijn toch geen harmonischen meer te vinden (of ze zijn toch al erg klein)
Maar als demping daar wél gewenst is zal ik beter m'n best moeten doen :-)

Inderdaad heb ik prima ervaring met keramische condensatoren, met name die Philips NP0 met zwarte bovenkant.

Wat ik me nog wel afvraag..... en ik zie dat constant dat als men een signaal op 10 MHz wil verwerken het laagdoorlaatfilter ook op 10 MHz Fc wordt berekend :?
Ik bereken in mijn voorbeeld het filter op 10,35 MHz -3 dB ik heb vandaag nog even gekeken naar een banddoorlaatfilter 300 kHz bandbreedte hiermee kan je iets beter de respons in de uhf voorkomen filter is compacter.

Dat snap ik niet helemaal...
Als je Fc als -3dB punt bedoeld... Ja, dat is niet handig, 3dB doorlaatdemping wil je niet. Maar mijn filter heeft een doorlaatdemping van 0,7dB, en dat is netjes....

Haasje93,
Dank voor de tip. Maar het zijn wel joekels! 6,2mm doorvoer gat. Inderdaad bedoeld voor hoogspanning, en minder voor een klein filtertje. (Zo groot mag ik niet meer van electron920 :-))

Blackdog,
Wat een prachtige collectie doorvoer C's! (die gelinkt door Haasje93 is denk ik de grote in het midden)
Nu je ze toont realiseer ik me dat ik kleine teflon doorvoertjes ook wel heb liggen :+

Overigens komt bij m'n Mini-Circuits filters rond 1GHz de curve ook weer omhoog, en wordt de demping daar een stuk minder. Kijk maar hier naar mijn meting tot 1,5GHz.

groet! Gertjan.

Voor mijn 3D printer heb ik een controllerboard met drivers gemaakt. Dit boardje heeft opzet-stekkers. Dat is -voor mij- wat makkelijker om de drivermodules in te steken. Ik had hierover op CO al eerder gepost, i.v.m. de zoektocht naar "card edge connectoren".
De insteekmodules zijn voorzien van wat zwaardere stepperdrivers dan bij de gangbare stepsticks. Daarnaast is elke insteekmodule voorzien van 2 aansluit-stekkers voor een steppermotor. Dan kunnen er meerdere steppermotoren per as worden aangesloten / aangestuurd.

Ik ben net klaar met solderen, en dat is zichtbaar bij de insteekmodules (ik heb het nog niet goed schoon gemaakt). Binnenkort ga ik de sourcecode (Marlin) er voor aanpassen en testen. De foto's hieronder zijn aanklikbaar voor een groter formaat (1024x768)

Controllerboard :
https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-oompfh_a1s.jpg

Controllerboard :
https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-oompfh_a2s.jpg

Controllerboard + drivermodules :
https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-oompfh_a3s.jpg

Controllerboard onderkant :
https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-oompfh_a4s.jpg

Driver-modules :
https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-oompfh_b1s.jpg

Overigens, de controllerboard mist nog de CP2102 (USB-UART) aan de onderkant. Heeft geen haast, komt nog wel..

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Ha heer miedema,

Voor de Fc neem bijvoorbeeld 11 MHz is een stuk rustiger voor het fase gedrag.

Dat wilde ik nog schrijven die zilver mica van vandaag de dag zijn ook opgerold net als alle andere condensatoren :D
De oude modellen nog al eens op ebay aangeboden laten liggen want die vallen uit elkaar !
Ik heb zilver mica smd uitvoering maar voor hoogfrequent is ceramisch overwegend het beste dit zijn nog echt plaatjes.
In een aantal situaties voorzichtig zijn met ceramisch zoals bij de oscillator en modulator dit in verband met het piezo effect.
De condensatoren met het zwarte bovenkantje is NP0 dit is het enige condensator type die niet verouderd door de aangelegde spanning en een vrij strak Tc heeft 0 +/- 30 ppm / °C.
Maar ook je ringkernen zijn vrij groot en voor wat de doorvoeren betreft als je draadjes aan de componenten heb kousje er over en door het gaatje is tig keer beter als een of andere doorvoer waar je aan beide kanten moet solderen |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi oxurane,

Ziet er doordacht uit, verder neem ik aan dat je de printjes nog poetst met IPA als ze werken. ;)

Nog wel een vraag over de driver IC, hebben die in jouw toepassing geen koelelement nodig?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Gertjan,

In het boek "Arbeitsbuch für den HF-Techniker" van E.T.Red heerst er bij de ingangsfilters van HF-ontvangers ook extreme hokjes cultuur. De filter-C's naar gnd zijn deels uitgevoerd als doorvoer-C, wat grote verwachtingen wekt. Ik denk niet dat je aan deze wijsheid veel hebt, want er weinig winkels zijn die b.v. een E6 reeks zullen leveren.

@BlackDog :
De printjes worden inderdaad nog even gepoetst. IPA heb ik nog een beetje van liggen in een spuitbus. Ik heb hier ook nog een 1L jerrycan ethanol. Ik denk dat het ethanol gaat worden. Met IPA ben ik momenteel wat spaarzamer, zeker omdat de prijs zo omhoog is geschoten.

Wat betreft koeling voor deze driver-ICs : ik heb in het verleden modules gemaakt voor een lasersnijmachine. Daar zitten deze driver ICs ook op. Ik gebruik daar een koelblokje van 100 x 70 x 15 mm waarmee 2 driver ICs worden gekoeld. In de afgelopen jaren is me opgevallen dat het koelblokje nauwelijks warm wordt (lees : niet merkbaar warmer dan omgevingstemperatuur). Meeste energie lijkt te worden verstookt in de steppermotoren zelf.

Blijkt achteraf dat het met de 3D printer toch (te) warm wordt, dan heb ik 2 opties :
1) Hier liggen nog kleinere koelblokjes met een kleeflaag. Kan er zo opgeplakt worden.
2) Een paar koperbuizen platknijpen/slaan en gaten in boren. Vervolgens de ICs erop schroeven en de uiteinden van de koperbuis op een koelblok aansluiten. Een dergelijke constructie werd ook wel gebruikt in PCs van Shuttle (van die kleine PCs met een normale CPU erin).

Ik zie wel wat het gaat worden.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

@oxurane
bij een Shuttle PC zijn dit normaal niet zomaar platgeslagen buisjes maar heatpipes.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

miedema

Golden Member

Ha electron920,

Helder dat het kantelpunt van een filter uit de buurt van de werkfrequenties gehouden moet worden i.v.m. de fase draaiing.
Bij mijn audio ontwerpen koos ik altijd kantenpunten minstens een octaaf buiten de audioband om de fase draaiing ook buiten de audioband te houden....

Dit W3NQN filter is overigens in dit opzicht merkwaardig: bij het kantelpunt van 10MHz zit er GEEN scherpe draai in de fasecurve.....

Bij de doorvoeren was ik vooral bezorgd voor de extra capaciteit. Maar ja, wat is een paar pF extra parallel aan 470pF :-)

Dank voor de condensator info. Dat zilver-mica ook gewikkeld is, was nieuw voor mij. Ik koos het vooral om de stabiliteit. (en 1%)

.

Ha 575!
Ik heb inderdaad bij mijn doorvoer overpeinzingen ook overwogen om die filtercondensatoren C3 en C5 dan maar gewoon te vervangen door de doorvoer C's. Helaas zat 470pF niet in mijn voorraad.
En nu heeft electron920 mij geleerd dat dat eigenlijk niet zo'n goed idee is, omdat je moet proberen de filterstromen uit de scheidingsschotjes te houden :-)

groet, Gertjan.

@ Gertjan e.a.,

allereerst excuses voor het feit, dat ik je naam consequent als Gert-Jan heb geschreven. Het excuus dat ik heb, is dat ik een zendamateur ken, PA0GJH, die wel Gert-Jan heet, hi.

Ontzettend leuk wat er allemaal weer voorbij komt, naar aanleiding van jouw bijdrage, het 10 MHz filter. Dat geeft wel aan, dat de liefhebbers van deze materie "hongerig" zijn naar bijdrages op dit terrein. Het was ook wel erg rustig de laatste tijd op CO over dit domein.

Het is voor de lezers wel goed om je te realiseren, dat zowel Gertjan als ondergetekende een specifieke toepassing in gedachten hadden bij de bouw van onze filters. Gertjan voor een schoner spectrum van zijn signaalbron bij metingen aan versterkers etc. Ondergetekende voor een schoon signaal bij Intermodulatiemetingen aan ontvangers etc. Voor die toepassingen lijken (ik formuleer het maar voorzichtig, want je weet maar nooit....), de gebruikte filters adequaat.

Voor andere toepassingen en/of frequentiegebieden gaan bepaalde aspecten een (belangrijke) rol spelen. Dan zijn schotjes wel noodzakelijk of wenselijk; zijn Styroflex condensatoren niet meer te gebruiken. Maar dat geldt mutatis mutandis evenzeer voor het gebruik van ringkernen, omdat luchtspoelen daar beter zijn etc. etc.

Kortom, zoals Henk electron920 al eerder schreef, filters zijn altijd een beetje met mysterie omgeven elementen in onze hobby.

Als laatste nog een plaatje van de Reflecie Demping (RL) van het filter tot 10 MHz. Tot 1 GHz is niet zo heel veel te zien. Met bijna 30 dB refectie demping op de Soll Frequentie, ben ik wel tevreden.

Veel bouwplezier gewenst!

Gr. N.

@ Blackdog. Als ik naar je indrukwekkende verzameling kijk, is mijn voorzichtige conclusie, dat je op nog meer radiomarkten bent geweest dan ondergetekende, hi.

@ 575 Kan het zijn, dat we elkaar kennen van het HF-6 Project van Jan, PA0SSB?

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

@ all

nog een paar aanvullingen geplaatst in het voorgaande bericht. De meting van de Reflectie Demping is zonder extra verzwakker.
Configuratie: Siglent SSA3021X SA, meetbrug ZRB 2 R&S, Load BTRM-50+ van Mini-Circuits.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

Dat ziet er redelijk uit ik heb nog een aantal experimenten gedaan met een bandfilter.
Maar misschien is het wijzer om een topic van jou of van @heer miedema te gebruiken dit is tenslotte een show topic :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

P1 monitor PCB + aansluiting watermeter.

Hierbij een opzet print voor de raspberry pi.

De interne uart wordt gebruikt voor de seriële data.
En GPIO-17 voor de watermeter.

Lambiek

Special Member

Op 12 augustus 2020 08:44:17 schreef miedema:
Helder dat het kantelpunt van een filter uit de buurt van de werkfrequenties gehouden moet worden i.v.m. de fase draaiing.
Bij mijn audio ontwerpen koos ik altijd kantenpunten minstens een octaaf buiten de audioband om de fase draaiing ook buiten de audioband te houden....

Weet je nog dat je zo reageerde toen het over een project van mij ging.

code:

He he, eindelijk hier weer verder met de orde van de dag :-).

Zie je nu wat er bij je zelf gebeurt als er interesse en belangstelling voor is. Beetje flauw was dat toen.

Leuk project trouwens. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten