Ervaring met LSC "Smart" producten van Action ?

bprosman

Golden Member

Op 1 augustus 2020 01:26:50 schreef Nighthunter:
Er is geen probleem. Er werd verondersteld dat de lamp tijdens het slapen uit zal worden gezet, dit probeerde ik nader toe te lichten.

“Uit” als in spanningsloos ? . Heb slechte ervaringen met die “Smart” lampen met volledig spanningsloos maken en het dan naderhand weer (automatisch) aanmelden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 1 augustus 2020 03:24:35 schreef bprosman:
als in spanningsloos ?

Wat ik wilde zeggen, een normale lamp maak je spanningsloos. Deze LSC lamp normaliter niet zodat de ESP actief kan blijven voor eventuele commando's.

Op 1 augustus 2020 03:24:35 schreef bprosman:
Heb slechte ervaringen met die “Smart” lampen met volledig spanningsloos maken en het dan naderhand weer (automatisch) aanmelden.

Ik gebruik een aantal van mijn 'smart' lampen die ik spanningsloos maak, en welke mooi aan faden (langzaam van 0%->100% lichtsterkte) op het moment dat je ze aanzet. En de kleurtemperatuur aanpassen aan de tijd van de dag, zodat middernacht het licht aandoen wat prettiger is. En heb daar nog geen verbindings problemen mee ervaren, ze melden zich altijd netjes aan op mijn domotica server.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -

Heeft er iemand voor mij de originele firmware van de LSC doorsensor?

LSC item nr: 970778
TY F19a

Ik had deze even graag terug origineel gezet.

Alvast bedankt.

Arco

Special Member

Ik neem aan dat die firmware beschermd is tegen uitlezen, dus hoe zou iemand daar aan moeten komen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 augustus 2020 11:51:11 schreef Arco:
Ik neem aan dat die firmware beschermd is tegen uitlezen, dus hoe zou iemand daar aan moeten komen?

Ik dacht dat je bij Tuya convert en backup kon wegschrijven van de originele firmware maar mijn pc is stuk en ik kan niet aan deze files. Ik vermoed dat ik dat had gedaan toen ik Tuya convert deed.

Misschien een beetje te laat (actie is van 9 sep tot 15 sep) maar lees nu in het belgische action foldertje dat de lsc smart connect producten in de aanbieding zijn. De witte e27 lamp kost maar 3,68 euro. Dit zijn ome alie prijzen ;)
Ik heb nog nooit met dit soort dingen gewerkt maar lijkt me interessant voor mij voor een bepaald doel mits die dingen lokaal zou kunnen aansturen. Op een lokatie waar ik enkel zou willen gebruiken is (nog) geen internet. Maar zou misschien wel een lokaal netwerk kunnen maken met oude modem?
Ik weet dat je ook sonoff of iets dergelijks zou kunnen gebruiken maar dat duurt ff voordat ze hier zijn. En met corona kan het best lang duren.
P.s. ik zou wel een oude smartphone gebruiken voor de aansturing, niet mijn daily driver.

bprosman

Golden Member

Is het iemand gelukt de "Witte GU10" lampen van LSC (Action) over te flashen met Tasmota ?

Nieuw uit de doos adverteert hij het "vtrust" SSID

1. Connect any other device (a smartphone or something) to the WIFI vtrust-flash
The wpa-password is
This step is IMPORTANT otherwise the smartconfig will not work!

Dan verbind ik mijn telefoon en start Tuya-Convert.
Hij probeert te flashen, de lamp stopt ook met knipperen maar krijgt hem niet overgeflashed. In de log zie ik :

0,"encrypt":true,"productKey":"keyuh8u8nhvwfs9t","version":"3.3"}
WARNING: it appears this device does not use an ESP82xx and therefore cannot install ESP based firmware

Als ik de lamp 3 keer uit-aan zet gaat hij weer knipperen, ik kan hem dan configureren met de originele LSC app maar zie het vtrust SSID niet meer verschijnen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bij de nieuwere spullen van LSC is het maar de vraag of er nog een ESP in zit, ik denk dat Tuya liever niet meer heeft dat er van andere providers gebruik gemaakt word.

Sine

Moderator

De nieuwe tussenstekkers nog zeker wel, maar er zijn blijkbaar ook goedkopere oplossingen dan ESP's (geloof het of niet) en het lijkt er op dat die steeds meer ingezet worden.

Of dat door "thuisflashers" komt betwijfel ik, hoe groot zou dat percentage zijn?

bprosman

Golden Member

Nog iets meer info gevonden :
Voor ESP home werkt ook beide niet (esp8266_PWM of werken met SM2135)

Wel heb ik de schematics achterhaald en ook de tekst afgelezen op de chip op de PCB, en zie ik dat het gaat om de BP5778. Helaas kan ik hier verder niks op internet over vinden. Ook word het bestuurd door een TUYA TYLC5 (ESP8285).

Heeft iemand enig idee hoe ik de spotjes werkend kan krijgen? Weet iemand de goede configuratie? (Voor Tasmota of ESP-Home?)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Helaas heb ik laatst weer een nieuwe smart stekker gekocht en daar zit een Wb2s in. Dat is dus geen esp meer.
De behuizing zit nu netjes met schroefjes, dus makkelijk te openen, maar daat heb je niks aan.
Dan maar vervangen door een ESP

Sine

Moderator

Op 26 oktober 2020 16:05:20 schreef bprosman:
Nog iets meer info gevonden :
Voor ESP home werkt ook beide niet (esp8266_PWM of werken met SM2135)

Wel heb ik de schematics achterhaald en ook de tekst afgelezen op de chip op de PCB, en zie ik dat het gaat om de BP5778. Helaas kan ik hier verder niks op internet over vinden. Ook word het bestuurd door een TUYA TYLC5 (ESP8285).

Heeft iemand enig idee hoe ik de spotjes werkend kan krijgen? Weet iemand de goede configuratie? (Voor Tasmota of ESP-Home?)

BP is een brightpower chip, dat zal de led driver zijn, een esp8285 is gewoon te flashen.

@rav82,
Dat zuigt, die dingen waren lekker hackable en goedkoop.

Ach ... ik heb een voorraadje ;)

Zijn er eigenlijk slimme zekeringen die op dit systeem werken?
Ik moet thuis de verlichting nog in order brengen. Dacht al aan van die smartplugs, kost geen fluit maar in weet niet of dat mag ?

PE9SMS

Special Member

Wat is een slimme zekering?

This signature is intentionally left blank.
bprosman

Golden Member

Op 16 januari 2022 20:53:34 schreef PE9SMS:
Wat is een slimme zekering?

Een zekering die "ziet" wanneer er teveel stroom loopt en dan afschakelt :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Turbokeu

Golden Member

Ondertussen heb ik ook al een aantal LSC Smart Connect toestelletjes in huis ter test.

  • Een 125mm E27 filament globelamp
  • Een E14 en E27 RGB-lamp
  • Een E27 filamentlamp
  • Een indoor cameraatje (full HD met ingebouwd microfoontje en luidsprekertje (slechts 20€!)
  • Onlangs op verschillende tijdstippen een 3-tal LSC WCD's aangekocht (8€/stuk)

Alles werkt perfect en snel, ik ben echt verbaasd over de beeldkwaliteit van het cameraatje (staat in de living om ons jong katje enigzins live in het oog te houden (durft nogal eens in de planten te woelen). Dankzij het luidsprekertje kunnen we haar live berispen :).

Waar ik jullie attent op wou maken is dat de LSC WCD's in twee verschillende uitvoeringen bestaan en niet te onderscheiden zijn met gesloten verpakking in de winkel.

Links de 'slechte', rechts de 'goede':

Naast het veschil in uitvoering is er ook een verschil in firmware.
De 'goede' heeft FW 2.01, de 'slechte' heeft FW 1.14.
Ik heb nu één 'goede' en twee 'slechte'.

Het verschil in de LSC app is hier te zien:

De 'goede' (Lumière Sel) heeft een direct bereikbare power knop, de 'slechte' (Fontaine) heeft deze niet.
Daardoor moet je effectief op de WCD klikken om de power knop te bereiken.

De 'goede':

De 'slechte':

't Is maar dat jullie het weten...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Het spul was voor mij enkel interessant toen er alternatieve firmware op te flashen viel.
Ik heb nul interesse in het gebruik van de LSC/Tuya app.

Een goed alternatief is het spul van de Lidl, dat is zigbee 3.0 gebaseerd en volledig open.

https://www.lidl.nl/p/silvercrest-tussenstekker-zigbee-smart-home/p100…

https://www.lidl.nl/c/smart-home/a10007424

PE9SMS

Special Member

Op 1 maart 2022 10:31:37 schreef Sine:
Het spul was voor mij enkel interessant toen er alternatieve firmware op te flashen viel.
Ik heb nul interesse in het gebruik van de LSC/Tuya app.

Een goed alternatief is het spul van de Lidl, dat is zigbee 3.0 gebaseerd en volledig open.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het Lidl spul ook van Tuya komt?

This signature is intentionally left blank.

Op 1 maart 2022 18:09:32 schreef PE9SMS:
[...]Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het Lidl spul ook van Tuya komt?

Dat kan, alleen Zigbee hangt niet aan het internet. Hier is altijd een gateway voor nodig. Dit kun je zelf regelen of via bv Lidl gateway die wel weer ergens in de cloud hangt.
Ik maak zelf gebruik van een Zigbee gateway stick aan HomeAssitant.

Sine

Moderator

Inderdaad, een zigbee stick en een stukje domotica software wat je zelf kunt draaien.

In mijn geval een Conbee 2 stick geprikt in een rapsberry pi 4 met daarop Home assistant

Daarmee kun je alle lidl hardware aansturen, maar ook die van Ikea, Philips, aquara, xiaomi, innr, Busch-Jaeger, samsung, enz ....
Zelfs de meest obscure dimmers en PIR sensors van ali werken zonder mokken.

bprosman

Golden Member

Even een oude koe schoppen, iets met "Bomen en bos".

Het is me gelukt om de "Witte GU10" LSC (Action) lampen zodanig open te maken dat het niet destructief is.

Daar zit de ESP8285 op en voor de leds de BP5778.

Weet iemand (Sine?) of dat ding te "Tasmotateren" of te "ESPHomen" is ?
Eventueel mbv een seriele poort ?

Het lijkt op dit ding uit een eerdere post.

En hier (niet mijn plaatjes)
https://imgur.com/gallery/cCG39uV

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 oktober 2022 13:58:15 schreef bprosman:
Even een oude koe schoppen, iets met "Bomen en bos".

Het is me gelukt om de "Witte GU10" LSC (Action) lampen zodanig open te maken dat het niet destructief is.

Daar zit de ESP8285 op en voor de leds de BP5778.

Weet iemand (Sine?) of dat ding te "Tasmotateren" of te "ESPHomen" is ?
Eventueel mbv een seriele poort ?

[bijlage]
[bijlage]

Het lijkt op dit ding uit een eerdere post.

[bijlage]

En hier (niet mijn plaatjes)
https://imgur.com/gallery/cCG39uV

https://tasmota.github.io/docs/Getting-Started/

De meeste esp lsc lampen zijn ook zonder demontage te flashen naar tasmota. Belangrijk is om ze bij e start nergens anders te gebruiken en helemaal niet met de tuya app.

bprosman

Golden Member

Op 21 oktober 2022 19:13:08 schreef Peter112:
[...]

https://tasmota.github.io/docs/Getting-Started/

De meeste esp lsc lampen zijn ook zonder demontage te flashen naar tasmota. Belangrijk is om ze bij e start nergens anders te gebruiken en helemaal niet met de tuya app.

Deze "Witte GU 10" was tamelijk berucht dat hij niet draadloos geflashed kan worden vandaar mijn vraag om (hoe) het met een draadje te doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De meest makkelijke is https://www.youtube.com/watch?v=oTXI42X2H10
mer een Raspberry Pi gaat het ook.

https://templates.blakadder.com/lsc_smart_connect_MR16.html afbeelding zegt gu10 gu10 is 230v mr16 is normaal 12 of 24 volt.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 22 oktober 2022 09:10:25 (40%)