Slechte aarding

@Evarist, als de spreidingsweerstand lager is dan 100 ohm , kan de installatie conform gekeurd worden , mits de differentieelschakelaars aangepast worden ( lees gevoeliger en bijkomende , zie arei ) .

Inderdaad, dit kan ook. Die tip is al eerder voorbij gekomen.Ik zou dit enkel doen als het echt niet anders kan. Maw als je echt die weerstandswaarde niet kan doen dalen door staven dieper te slaan en eventueel meerdere // te zetten. 3 x drie staven diep en onderling verbinden. Of 1x6 meter diep als dat lukt.

Je moet dit zelf wat aanvoelen, het mag niet te gemakkelijk gaan. Geen losse grond.

Ik vind het op zich al uitzonderlijk dat de goede waarde niet gehaald wordt met de aardingslus alleen in nieuwbouw. Nogmaals ik ken die grond daar niet, de Ardennen is dus duidelijk niet de Vlaamse klei.

Mvg

evelo

Golden Member

Er zijn aardingslussen die onder de 1ohm zitten en ik heb er al gezien van boven de 40ohm.

Het hangt af van het type grond maar ook van wat de aannemer ruwbouw uitgespookt heeft.
Evengoed steken er gewoon twee sprietjes van een meter verlood koper uit het beton omdat de aannemer de lus vergeten is.

Eens het huis er staat kan je het niet meer zien.

Evarist

Golden Member

Op 30 augustus 2020 11:52:10 schreef Robbe de Smet:
Nogmaals ik ken die grond daar niet, de Ardennen is dus duidelijk niet de Vlaamse klei.
Mvg

Ik ben geen geoloog, maar ik denk dat het leemgrond is. Volgens een bevriende geologe geleidt de bodem slecht door de grote aanwezigheid van kalk. Ca.

Het is 'afsleetsel' van 10000m hoge bergen, heel lang geleden.
De grond is buitengewoon hard en vol stenen.

De staaf inkloppen is heel moeilijk. Zelfs met een voorhamer van 5kg.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Zware elektrische boorhamer, je hebt enkel een korte staaf met draad nodig om de bovenste draadaansluiting niet te beschadigen .

Evarist

Golden Member

Op 30 augustus 2020 11:44:54 schreef Lead Acid:
@Evarist, als de spreidingsweerstand lager is dan 100 ohm , kan de installatie conform gekeurd worden , mits de differentieelschakelaars aangepast worden ( lees gevoeliger en bijkomende , zie arei ) .

Dat is al eerder geschreven. Het kost te veel om te doen. Alles draden gaan te kort zijn.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
evelo

Golden Member

Pinnen kloppen met een hamer is gekkenwerk. Zeker als het er veel moeten zijn.

Met een boorhamer sdsmax en een opzetstuk is het veel beter te doen.

Jinny

Golden Member

Ik doe niet anders...
Heb een zware Makita die 11 Joule klopt per slag.

Als Gods woord in een ouderling zeg maar....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Evarist

Golden Member

Ik heb alleen een SDS boormachine, maar die kan niet kloppen alleen. Draait altijd mee.
Bestaat daar een stuk voor om alleen te laten kloppen?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Zware boor en sloophamers kun je ook huren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Evarist

Golden Member

Update.

Ik weet ondertussen dat je parallel geschakelde aardingen niet mag berekenen. Een voor een meten dus.

Die koperen pen heeft 1465 Ω.

Ik vond nog een oude aarding van het huis dat er tevoren stond. Deze verdwijnt ergens onder de aarde en ik weet niet wat er in zit. 389 Ω.

Ik heb een Nederlandse aardmat uit een badkamer op de grond gelegd en deze heeft 380 Ω. Ze moet echter nog bedekt worden door de bulldozer.

De aardlus had vandaag 25 Ω tov 23 Ω bij de vorige meting.

Later meer.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 31 augustus 2020 12:51:32 schreef Jinny:
Ik doe niet anders...
Heb een zware Makita die 11 Joule klopt per slag.

Als Gods woord in een ouderling zeg maar....

die is dr op t werk ook 1, ding weegt tegen de 12 kilo. men heeft een hekel aan dat ding, want je sleurt je een breuk op de bouw ermee. de rest van de sds max machines heeft minder slagkracht, maar weegt ook een kilo of 2,5 minder.

ik heb ooit eens voor een hekwerkboer een schakelkastje gemaakt dat ie met zn kango kon gebruiken als paal in de grond rammer. de machine hing te hoog als deze begon met erin rammen, men kon dan niet meer bij de schakelaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Als ik begin te meppen dan sta ik op een trapje, mijn delen zijn 3 meter lang.
En zwaar is dat ding zeker.
Ik gebruik 'n dan ook alleen voor aarding meppen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

mijn delen zijn 3 meter lang.

hm, hm. Dat kunnen slechts weinigen claimen ;)

(sorry hoor, maar dat was echt een inkopper. @mods, verwijder gerust)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 4 september 2020 21:21:19 (28%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Evarist

Golden Member

@BFM. Goeike.
@Jinny. Welke delen bedoelt hij? :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Jinny

Golden Member

Inmiddels uitleg gehad, ging over zaken die ik niet bezit...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Evarist

Golden Member

Jinny, U bezit dan weer andere delen die wij niet hebben, zoals een goede aardingsmeter. :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 5 september 2020 22:54:47 schreef Evarist:
Jinny, U bezit dan weer andere delen die wij niet hebben, zoals een goede aardingsmeter. :-)

En misschien wringt het schoentje ook daar.

Eerst en vooral sorry dat ik je ongeschikt genoemd heb om aardingen aan te leggen. Maar men kan enkel voortgaan op wat jij aangeeft en dat is soms weinig intuitief .

Als je schrijft : Overigens is de bijkomende aardpen 10m van het huis verwijderd en steekt in een put waarvan de bodem 1.5m diep is.
Dan denk ik meteen aan een waterput of een regenput. En concludeer "waar is die mee bezig?". Had je meteen gezegd dat je een aardpen geslagen had in een sleuf voor de gasleiding zag het er heel anders uit.

Ook je overweging dat alles onder 760 ohm eigenlijk nog veilig is omdat dan de 300mA aardlek nog uitslaat geeft te denken.

Maar genoeg daarover.

Het blijft een rare situatie.
Een aardlus wordt aangelegd op de bodem van een fundering. Dus voordat het huis gebouwd wordt en de zekeringkast geplaatst.
Het lijkt me dus vrij laat om pas na de bouw vast te stellen dat de aardingslus niet voldoet en dat aanpassen van het aantal aardlekschakelaars niet meer haalbaar is.

Het lijkt me hoe dan ook raar dat als de lus 33 Ohm is, dat een bijkomende geslagen aardpen die veel dieper dezelfde grond ingaat dan meer dan 500 Ohm zou zijn.

Omdat je nu ook toegeeft niet over een aardingsmeter te beschikken stel ik mijn vrolijk weggewuifde vraag opnieuw: hoe heb je die aardingen gemeten? Mogelijk voldoet je meeetmethode niet in die erg ongunstige omstandigheden en zit je er volkomen naast??
Aardverspreidingsweerstand is iets heel anders dan een weerstandswaarde tussen 2 vaste punten.

Als het wel klopt zit je toch met een op te lossen dilemma.
Ofwel plaats je bijkomende aardlekscakelaars, wat volgens jouw financieel niet haalbaar is, ofwel drijf je voldoende lengte aardpen de grond in wat je blijkbaar ook niet kunt realiseren.
Als het echt 500Ohm+ is, bij een haalbare 1.5m zou je er een hele reeks moeten parallel loeten zetten wat ook niet realistisch is.
En echt op het randje gaan zitten van wat toegelaten is geeft weinig
garantie voor de veiligheid in de toekomst.

Gezien geen van de voorgestelde oplossingen volgens jou haalbaar is, zit je in een uitzichtloze patstelling. En toch zul je moeten kiezen tussen de cholera en de pest.

Wat ook niet duidelijk is, ben je verantwoordelijk voor de hele installatie of ben je er pas achteraf als "expert" bijgehaald toen bleek dat de aarding niet voldeed?

Evarist

Golden Member

Aha GD is terug. Er zijn wel meer putten dan waterputten, man.

Ik meet die aarding met een meettoestel zonder het te bezitten. Ook even nadenken. Hier in mijn buurt is er een instelling waar je lid kan van worden mits betaling. Je mag dan een heel jaar regelmatig spulletjes lenen voor verbouwingen enz. Opgelost?

Overigens vind ik 33ohm veilig genoeg. In NL is het 116ohm en die mensen elektrocuteren toch niet meer dan de Belgen?
Maar de Belgische wet denkt daar zo over.

De aardingen die ik hier (Mechelen 5m boven de zeespiegel) aangelegd heb zijn bijna perfect. Ik heb er veel aangelegd. In mijn kelder stak er 1 onder vloer en die voldoet alhoewel die grond al 100 jaar droog is.

In Wallonië zijn er bergen en daar bovenop is het blijkbaar anders. Ik kreeg info van mensen uit de buurt en een gepensioneerde geologe. De laatste beweert dat de kalk in de grond verantwoordelijk is voor die slechte aarding.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 6 september 2020 15:01:33 (32%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 6 september 2020 14:54:03 schreef Evarist:
Ik meet die aarding met een meettoestel zonder het te bezitten.

Het kan verhelderend werken als je ook nog vertelt hoe je dan meet. Wat voor toestel en hoe wordt het aangesloten?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

U bent me voor, @Klaas, een gelijkaardige opmerking/vraag lag hier op mijn klavier te rijpen ;)

Overigens ben ik nog meer benieuwd naar die instelling in Mechelen. Details, @Evarist?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.