Wounded in Action part 5.

Kan het zijn dat de antennedraad voor een stuk naast een 230V (toen nog 220) lijn liep, en daar capacitieve koppeling op een zekere spanning kwam (met beperkte, maar voelbare stroom)?

Op 6 oktober 2020 17:51:04 schreef kris van damme:
Kan het zijn dat de antennedraad voor een stuk naast een 230V (toen nog 220) lijn liep, en daar capacitieve koppeling op een zekere spanning kwam (met beperkte, maar voelbare stroom)?

Kris , Nee dat was niet het geval , er ging 4 m verder wel 3 x 220 Vodingslijn voor men achterbuur.

Maar de buurman (wijlen zendamateur) die was ne HF Booster van 1 KW aan het testen op 27 mhz. (Hij woonde nog verder dan men achterbuur , iets van 50 in vogelvlucht en de achterbuur iets van 30 m)

Ik had nooit eerder géén ontlading gevoeld als ik de midden pen van men PL 259 plug vast hield en nee ook niet wanneer ik de kern beet pakte. Maar wel toen men buurman die de 1 KW HF aan het testen was aan mij vroeg om men antenne los te schroeven en dan was het nog de naald einde schaal zelfs met de RG gaain helemaal dicht , maakte niet veel verschil uit op de S meten gezien dan.

Maar toen kreeg ik dus wel die ontlading (geen brandwonden) alleen nogal erg schrikken , en later zei de buurman dat dit kwam om men dipool (die hij ook gebruikte) als afgestemde kring werkte en dus het HF had vast gehouden omdat het vermogen zo erg hoog was. Normaal als je de mic indrukt en terug los laat dan is het HF ook uit de antenne weg.

En nee ik ben niet van plan om er hier verder nog langer er op door te gaan omdat het nu al neigt naar ruzie ? en dat wil ik gewoon niet. Met ruzie maken kom je toch géén stap verder het lost niks op alleen gedoe en elkaar vliegen afvangen een uitspraak die Nederlanders niet gebruiken maar wij in Vlaanderen wel.

Groet van ne stadsgenoot

Op 4 oktober 2020 06:56:15 schreef Hubie:
Kom kom zuiderburen ,geen ruzie maken hoor. ;-)
ik krijg zomaar het idee dat GD wat meer (een heleboel) expertise in huis heeft dan Herman-Belgie als het over HF gaat (no offence|)
De Engelsen zeggen dat met de prachtige frase "To Put It Mildly"

Ik zou het zeer op prijs stellen als je deze vergelijking niet maakt , want je oordeelt over mij zonder dat je me kent. Dus me niet veroordelen als je het niet weet of me kent. Stoppen aub ? dank u

Op 4 oktober 2020 10:13:07 schreef Jinny:
Toch zal ik zeggen dat HF op je handen brandwonden kan veroorzaken ipv 'wat warmtesensatie'
Enkele keren meegemaakt, zowel van 20W HF op 80 eigen zender als van 400W HF 20 meter aan een ongeïsoleerde draad loshangend en niet aangesloten.
De laatste op 20 meter meen ik.
We waren de draad voor een ontvanger aan het optuigen toen een idioot key down deed op een nabij hangende afgestemde antenne.
De eerste produceerde een gaatje in mijn hand, de tweede bij twee mensen brandwonden op de handen.
En dat was geen warmtesensatie.....

Ik had er geen brandwonden aan over gehouden , maar alleen voelde ik een nogal sterke ontlading en dat was eigenlijk alles , geen HF waar jij het wel over hebt en das denk wel het verschil tussen de twee zaken. Het was wel schrikken dan wel ,en dan zei de buurman droog " ik had je niet gezegd dat je de binnenkant niet mocht beetpakken " maar ik zag wel een lachje op zen gezicht. Maw hij vond het wel leuk , ik even niet maar later wel. En zeker nadat hij me uitleg gaf wat de oorzaak geweest was. Ik heb ook nooit echt zenddraden beet gepakt als de HF werd uitgezonden. Ook niet door de schuld van een ander.

Jinny

Golden Member

GD heeft best wat ervaring, daar twijfel ik niet aan, maar hij heeft ook zijn stokpaardjes en toegeven dat ie ergens mis zit is een zeldzame gebeurtenis.
De dipool houd geen HF vast, maar wel, als ze parallel hangen, kan je met een afgestemde dipool best een aardige tik oplopen indien de buur net op dat moment HF maakt.
En dat is gebeurd.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 4 oktober 2020 10:30:06 schreef rew:
Tuurlijk: Er zijn gradaties. Als het "warmte" veroorzaakt en je verhoogt het vermogen een factor tien, dan heb je een brandwond.

De test waar ik het over heb ging over een HF Booster van 1 KW op 27 mhz die men wijlen buur zendamateur had herstelt en aan het testen was.

De twee dipolen (de mij en de zijne) gingen iets van 50 m
in vogelvlucht van elkaar. Ik zag op men S meter geen verschil tussen zeer laag of zeer hoog vermogen , ja wel verschil in modulatie maar dat viel ook best mee. Ben blij dat er toch mensen zijn die men verhaal wel geloven. Ik was wel geschrokken maar had geen enkele brandwonde dus was het ontlading denk ik van die HF met 1 kw (daarvoor en daarna nooit wat gevoeld behalve die ene keer)

Op 4 oktober 2020 10:44:38 schreef grotedikken:

Knip

" Ook het verhaal van de busplassers kan wel kloppen. Behalve dan dat de bus niet opgeladen werd door de langegolfzenders in de omgeving , maar door statische elektriciteit. "

Ja maar wat ik daarmee wilde zeggen is dat door het zendvermogen wat uit die Lange Golf zender kwam dat daarmee die bus statisch werd opgeladen en dan sprongen ze omhoog omdat als je plast en je staat op de grond je een geleider bent met je lichaam naar de grond toe.

Ik heb dit verhaal ook maar horen vertellen door wijlen cilent key men buurman. Ik het is ook al erg lang geleden dat dat vertelde. Iets goed uitleggen of beschrijven is niet altijd zo makkelijk als men soms denkt. En als wij in het Vlaams dan ook nog eens iets andere woorden gaan gebruiken dan kan dat wat verwarrend zijn, alhoewel als je me zou horen praten in het Nederlands , dan zeg je meteen je komt uit R'dam terwijl nooit in de stad ben geweest alleen NS om over te stappen haha en vaak denken Nederlanders ook dat ik géén Belg ben terwijl dit wel het geval is.

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op dinsdag 6 oktober 2020 22:34:18 (73%)

Edit: er is inmiddels een bericht tussen gekomen. Never mind.

Herman, ik denk dat er echt wat anders aan de hand is geweest met die antenne.

Kijk hier eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=b9UO9tn4MpI

Dat zijn gekke oost-europeanen die een zendmast van minstens een paar tiental kw (oordelende aan de grote mast-isolator) aanraken via een stuk riet, waar voldoende stroom doorloopt om het riet te laten verbranden (en waar ze ook hun vingers aan branden uiteindelijk). Levensgevaarlijk uiteraard.

Een schok van HF krijg je gewoon niet. Dat hebben velen van ons persoonlijk ondervonden en kan je ook in die video zien. Brandwonden en een gevoel van hitte krijg je wel.

Ofwel je hebt een statische ontlading gehad, ofwel er stond een lekstroom ergens van op de antenne (heb ik wel eens gehad toen m'n zender niet geaard was).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 6 oktober 2020 22:32:58 schreef Ledlover:
Edit: er is inmiddels een bericht tussen gekomen. Never mind.

Herman, ik denk dat er echt wat anders aan de hand is geweest met die antenne.

Kijk hier eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=b9UO9tn4MpI

Dat zijn gekke oost-europeanen die een zendmast van minstens een paar tiental kw (oordelende aan de grote mast-isolator) aanraken via een stuk riet, waar voldoende stroom doorloopt om het riet te laten verbranden (en waar ze ook hun vingers aan branden uiteindelijk). Levensgevaarlijk uiteraard.

Een schok van HF krijg je gewoon niet. Dat hebben velen van ons persoonlijk ondervonden en kan je ook in die video zien. Brandwonden en een gevoel van hitte krijg je wel.

Ofwel je hebt een statische ontlading gehad, ofwel er stond een lekstroom ergens van op de antenne (heb ik wel eens gehad toen m'n zender niet geaard was).

Ik ken dit youtupe clipje dus hoef ik niet echt te zien , en toch was er echt niks mis mee met mijn dipoll antenne voor 27 mhz (11 m) toen want voor die HF Booster test van 1 kw heb ik nooit een ontlading ooit gevoeld ook nie na bv een onweer of zo (er staan 380 KV masten op 150 m zo iets van men huis dat wel en die staan schat ik wel een dikke 75 m of meer boven de grond)

Na die HF Booster van 1 kw test ook nooit meer iets gevoeld van ontlading dus blijf ik er 100 % bij dat was ontlading van het hoge vermogen op zeer korte afstand van iets van rond de 50 m vogelvlucht.

En ik heb heel erg vaak men antenne plug er afgeschroefd en nooit iets of wat dan ook gevoeld. Ik zal je wat anders vertellen ik heb een Icom IC - R8500 ontvanger die 24/7 aanstaat en ik had géén aarde nog de oude was blijkbaar slecht geworden , en dan kreeg ik ook een lichte ontlading als ik de massa van de ontvanger beet nam. Nadat ik een aard staaf van 6 m in de grond had geslagen was er niks meer te voelen zelfs tot heden niet het was statische ontlading in de beide voorvallen.

Wat die gasten daar doen met die tak aan de voet van zo een zendmast waar vermoedelijk een zeer hoof vermogen uit komt ? Dat is erg gevaarlijk ze hadden zo dood kunnen gaan.

In Ierland staat er een Lange Golf zender van 500 kw waar nu maar 300 kw meer uitkomt als ik het juist heb ? kan ook minder zijn en vermoedelijk in de nacht uren. Nu gebruikt RTE Radio One die zender.

Daarvoor was Atlantic 252 met overdag 500 kw en in de nacht 300 kw. En waren een mensen op bezoek die de zenders wilde zien en voor dat de man het hek open deed van het slot , dan zei hij tegen die gasten leg je vinger eens op de ijzeren deur en toen kon hij de audio van de zender horen das niet gevaarlijk , maar wel als je zo een stokje tegen de voet van de zendmast legt en dat niet alleen je zou eens moeten weten hoeveel HF straling die gasten door hun lichaam krijgen niet echt gezond.

Ik heb eens over een 0,5 kw zenderkast gebogen gehangen en men hart die ging wild te keer. Dat voelde best eng aan en dan ging ik toch maar iets verder staan van die zendkast. Dat was bij een MG Piraat toen thuis in de schuur. Die zendkast was denk ik 1,5 m hoog en iets van een 2 tal m breed.

Ik krijg het zelfde gevoel als ik een mobiel tegen men borst hou dan voel ik ook dat men hart iets anders gaat kloppen. Ik ben er dus wel gevoelig aan.

Ps Men 27 mhz zender had ook géén aarde , nooit wat gevoeld toen die test er was wel dat was statische ontlading en is ondertussen al recht gezet.

Op 6 oktober 2020 21:59:34 schreef Jinny:
GD heeft best wat ervaring, daar twijfel ik niet aan, maar hij heeft ook zijn stokpaardjes en toegeven dat ie ergens mis zit is een zeldzame gebeurtenis.
De dipool houd geen HF vast, maar wel, als ze parallel hangen, kan je met een afgestemde dipool best een aardige tik oplopen indien de buur net op dat moment HF maakt.
En dat is gebeurd.

Ik ken géén van de beide en wat ik zeker niet zal doen is beweren dat jullie een gebrek hebben aan ervaring. Want soms doen mensen dat wel en ze kennen je niet of weten niet wie je bent aan dit soort van spelletjes doe ik niet mee hoor niet men ding. Je ziet een dat het gebruik van een ander woord (zoals Vlaams) voor misverstanden kan zorgen en bijna ruzie net niet gebeurd. Maar hou dan ook wat rekening met een ander die je ook niet kent.

PS Er staat me nog iets heel vaag bij , dat er 1 kw in de lucht was toen hij vroeg om men antenne plug los te schroeven. Tis wel al meer dan 35 j geleden dus dan kan je niet alles echt meer weten. Ik heb ook stokpaardjes en iets toegeven daar ben ik niet zo erg moeilijk in , soms lukt het niet haha maar dan gaat het niet over dat stokpaardje , en dat is zeezenders. (pssst men geheim niet verder vertellen he ? haha)

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op dinsdag 6 oktober 2020 23:07:23 (19%)

Jinny

Golden Member

Ahhhh, zeezenders, gaan we daar een ander topic over starten?
Mijn hele jeugd naar Mi Amigo geluisterd.
En later Monique

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 4 oktober 2020 10:44:38 schreef grotedikken:
Wat wil je nu eigenlijk aantonen Jinny?
Eigenlijk bevestig je gewoon mijn standpunt. En ik ontken niet dat je je ook van relatief kleine vermogens zoals een 25W marifoon brandwondjes kan krijgen. Door de aard van hf en het vaak kleine contactoppervlak krijg je dan kleine diepe brandwondjes die erg moeizaam genezen.

Met warmtesensatie bedoel ik dat je géén schok krijgt zoals 'van schrikdraad' om Herman te citeren. Je zenuwen kunnen het ritme van 27 miljoen wisselingen per seconde niet volgen.

Ik betwijfel Herman zn verhaal ook zeker niet, maar het zou fout zijn om de mythe de wereld in te sturen dat je van hoogfrequent een reflexreactie van je zenuwen krijgt en een schok ervaart.

Ook het verhaal van de busplassers kan wel kloppen. Behalve dan dat de bus niet opgeladen werd door de langegolfzenders in de omgeving , maar door statische elektriciteit.

Sorry dat er een misverstand was , wat ik nu recht heb gezet door men tekst van men verhaal aan te passen zodat er een duidelijker beeld ontstaat. Hopelijk is hier mee klaar. Ik heb me misschien iets te slecht uitgedrukt. Maar lees eens men tekst die onder men bericht staat aub ? en ook de aanpassing eens herlezen van men verhaal. Kan daar nu zand over ? haha hahi 73

Herman heeft ook gelijk wat die 1kW boosters betreft.
De bezitters gebruikten die nooit en zeker al niet op antenne.
Het was enkel voor de heb, zoals anderen een schilderij of opzet kopen.
Of om proeven te doen op een dummyload.
Of om bij een ramp waar alle communicatie uitvalt de wereld te redden.
Waarna ze onder Thebaans trompetgeschal rechtstreeks ten hemel zouden stijgen. :-)

vergeten

Golden Member

Vanwaar/waarom deze quote?

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 6 oktober 2020 23:32:21 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 6 oktober 2020 23:11:03 schreef Jinny:
Ahhhh, zeezenders, gaan we daar een ander topic over starten?
Mijn hele jeugd naar Mi Amigo geluisterd.
En later Monique

Heb je soms een mail adresje wat je kan door geven , dan kunnen we via mail verder gaan ? ik heb misschien wel wat waar ik een plezier mee kan doen ?

PS Zou niet weten in welke rubriek dit kan of mag ?

73

Anoniem

Op 6 oktober 2020 21:59:34 schreef Jinny:

De dipool houd geen HF vast, maar wel, als ze parallel hangen, kan je met een afgestemde dipool best een aardige tik oplopen indien de buur net op dat moment HF maakt.
En dat is gebeurd.

Maar leg dan eens uit hoe dat kan.

Krijg je dan een opslingering of zo?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 7 oktober 2020 00:15:58 (42%)

Op 6 oktober 2020 23:31:45 schreef vergeten:
Vanwaar/waarom deze quote?

Niemand begrijpt wie je bedoelt ? noem dus man en paard aub.

Op 7 oktober 2020 00:01:32 schreef Herman - Belgie:
[...]

Niemand begrijpt wie je bedoelt ? noem dus man en paard aub.

Lees eens wat je hierboven uithaalt. Je quote iemand zonder er ook maar iets aan toe te voegen. Heeft geen nut.

Ooit Sjakie Schram op je favoriete zeezender gehoord? Die zong ooit van 'glaasje op, laat je rijden". Zou in de Tegenwoordige Tijd " en ga niet achter je PC zitten tokkelen" wel bij passen :-)

Ander onderwerp. Niet echt wounded, maar wel vinger haren weg.

Ik wilde gisteren mijn aquarium gaan reinigen en als eerste trek ik altijd de verwarming stekker eruit.
Zo ook gisteren, pats of eigenlijk een knal en een steekvlam van zeker 8 cm.

Van drie vingers nagels zwart en van twee haren weg. Aardlek uit, 16A automaat eruit en hoofdstop eruit. Geen stroom gevoeld alleen kortsluiting en BBQ geur.

Hoe kan dat?
Kan het zo zijn dat de verwarming net aansprong terwijl ik de steker eruit trok, zodat 1 pool/pootje nog de nul raakte terwijl de verwarming spoel zich oplaadde?

Enig idee?

Die verwarming zal niet noemenswaardig inductief zijn, dus dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Om een vlamboog van 8cm in stand te houden heb je ongeveer 2.5kV nodig. In een vlamboog te maken over die afstand heb je nog veel meer nodig, maar deze vlamboog is begonnen toen de afstand nog 0 was.

Ik kan het eigenlijk niet goed verklaren; de initiële vlamboog kan metaal verdampen waardoor hij gemakkelijker blijft bestaan, maar alsnog zou die bij de eerstvolgende nuldoorgang moeten doven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
pietplof

Golden Member

festina lente
High met Henk

Special Member

Dito hier van de week: was aan het thuiswerken en steek mijn DELL lader in een tafel CD van bedenkelijke kwaliteit....

POEF: 2 aardleks eruit en halve huis donker (vraag me niet waarom 2)

tafel contactdoosje ligt nu bij vuil, hoewel ik niet zeker ben of echt oorzaak was.. 3 Adapters in 1 CD is wellciht beetje teveel..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 oktober 2020 00:56:20 schreef kris van damme:
[...]

Lees eens wat je hierboven uithaalt. Je quote iemand zonder er ook maar iets aan toe te voegen. Heeft geen nut.

Ooit Sjakie Schram op je favoriete zeezender gehoord? Die zong ooit van 'glaasje op, laat je rijden". Zou in de Tegenwoordige Tijd " en ga niet achter je PC zitten tokkelen" wel bij passen :-)

Sjakie Schram , Johhny Hoes , Corry en The Rekels enz is niet echt mijn type muziek , want als ik dit type muziek hoorde dan vloog ik naar de volume knop om die zo rap als mogelijk te te zetten. Met alle respect voor zij die dit soort muziek heel erg graag horen , maar er bestaan gelukkig ook mensen die het haten en dus niks vinden.

Over smaak valt er niet te twisten je hoort het graag of je hoort het niet graag , wel ik hoor bij de laatste en gelukkig velen met mij.

PS Waarom kan die persoon niet gewoon duidelijk zijn en man en paard noemen dat weet je op zijn minst waar het over gaat en nu niet ?

Kris , wou jij eigenlijk aan mij duidelijk maken dat jij nooit eens een fout begaat ? zo nee kijk dan eens in de spiegel en leg je hand eens op je eigen hoofd ? dan weet je wie er onder staat. En trouwens ik had géén favoriete zeezender van 1968 tot en met 1990 luisterde ik naar alles zeezenders die er ooit bestaan hebben in die vele jaren.

High met Henk

Special Member

Op 7 oktober 2020 10:54:59 schreef Herman - Belgie:
[...]Over smaak valt er niet te twisten [...]

Laten we het dan gaan hebben over het gebrek aan smaak :+

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 oktober 2020 11:00:14 schreef High met Henk:
[...]

Laten we het dan gaan hebben over het gebrek aan smaak :+

Iets waar dus niet over te twisten valt , punt andere lijn einde verhaal. Zeur dan eens bij iemand anders ipv van bij mij doei.

Op 7 oktober 2020 10:04:11 schreef pietplof:
Aquarium met sidderalen?

Wel ooit azijn aaltjes erin gekieperd, maar kwam niet verder 0,0001v bij 0,000001A per 100 stuks. Sinaasappel geeft meer. ;)

Op 7 oktober 2020 09:52:17 schreef SparkyGSX:
Die verwarming zal niet noemenswaardig inductief zijn, dus dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Om een vlamboog van 8cm in stand te houden heb je ongeveer 2.5kV nodig. In een vlamboog te maken over die afstand heb je nog veel meer nodig, maar deze vlamboog is begonnen toen de afstand nog 0 was.

Ik kan het eigenlijk niet goed verklaren; de initiële vlamboog kan metaal verdampen waardoor hij gemakkelijker blijft bestaan, maar alsnog zou die bij de eerstvolgende nuldoorgang moeten doven.

Ik vind het ook erg raar.
Het zwart zit zelfs op het frame van het aquarium. Apart is dat het zwart van mijn nagels moeilijk weg te poetsen is. Met Jif/Cif kon ik het meeste weghalen. En een aantal piepkleine huid wondjes.

Stekker doos werkt, maar zal het vandaag eens open maken. Het metaal/messing? van de pennen van de stekker van de verwarming zijn grotendeels weggebrand. Het zijn van die deels geïsoleerde pennen. De verwarming zal ( 450W als ik me goed herinner Fluval 300W, de andere is 450W en die werkt nog), in geval het nog werkt wel onbetrouwbaar zijn. Nieuwe dus.

Terzijde, er zit wat electronica in de verwarming, ik neem aan dat er dan een 230V gevoede chip in zit. Wat ook apart is dat een van de twee normale led lampen in een hotel schakeling, 1 dimbare ledlamp ( WeMo ) en 1 Plugin Stekerdoos ( timer verlichting ) van Wiwo systeem in dezelfde verdeeldoos en dezen dus op dezelfde stop niet meer werken. Ze waren allemaal aan ten tijde van het gebeuren.