Wounded in Action part 5.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien wat fantasievol:

Onweerde het misschien ergens en trok je misschien net op het 'juiste' (= verkeerde) moment de stekker er uit getrokken? Is natuurlijk wel moeilijk na te gaan, maar je weet nooit.....

Als ik me goed herinner zouden er gisteren en vandaag hier en daar onweersbuien zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 oktober 2020 12:07:31 schreef Tidak Ada:
Misschien wat fantasievol:

Onweerde het misschien ergens en trok je misschien net op het 'juiste' (= verkeerde) moment de stekker er uit getrokken? Is natuurlijk wel moeilijk na te gaan, maar je weet nooit.....

Als ik me goed herinner zouden er gisteren en vandaag hier en daar onweersbuien zijn.

Had al gekeken, maar tussen een mogelijke inslag zit 2 Km hier vandaan en heb het idee dat de tijd ook niet 100% klopt. Maar ja de sites waar ik naar keek waren nu niet 100% overeenkomend. De een liet zien dat het in het water viel ( mijn Aquarium? :D ) en de andere net buiten de stad.

Ik denk dat je dan meer een vlam dan een boog had.
Waarschijnlijk is er op de een of andere manier een kortsluiting ontstaan in de steker, of in de contactdoos, door een verbogen strip of contact.

Ik trok ooit de steker van een elektrische kachel uit de contactdoos waarvan ik dacht dat ie uitstond. Kon er wat moeilijk bij, dus ik trok 'm er te langzaam uit, dat gaf ook een aardige boog maar geen verbrande contacten of WCD. Boog bleef ook in de WCD zelf, zodra de pennen uit de frontplaat waren, was de boog al weg.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik denk eerder dat de stekkerdoos zelf de veroorzaker was.

Al meermaals op locatie een suïcidale stekkerdoos gehad, kan vrij spectaculair ploffen >:)
Meestal een veer van de kinderbeveiliging wat los schiet.

tip: altijd een eigen (degelijke) verlengkabel meenemen :+

Tidak Ada

Golden Member

Op 7 oktober 2020 12:51:44 schreef Ledlover:
Ik denk dat je dan meer een vlam dan een boog had.
Waarschijnlijk is er op de een of andere manier een kortsluiting ontstaan in de steker, of in de contactdoos, door een verbogen strip of contact.

[....]

Ik dacht ook meer aan inslag op grote afstand.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 oktober 2020 18:56:06 schreef EL83:
Ik denk eerder dat de stekkerdoos zelf de veroorzaker was.

Al meermaals op locatie een suïcidale stekkerdoos gehad, kan vrij spectaculair ploffen >:)
Meestal een veer van de kinderbeveiliging wat los schiet.

tip: altijd een eigen (degelijke) verlengkabel meenemen :+

Stekker doos ope gemaakt maar eigenlijk niets te zie. Bij een gat voor de penaansluiting zit wat zwart, maar ging makkelijker eraf dan van mijn nagels.

Op 7 oktober 2020 12:51:44 schreef Ledlover:
Ik denk dat je dan meer een vlam dan een boog had.
Waarschijnlijk is er op de een of andere manier een kortsluiting ontstaan in de steker, of in de contactdoos, door een verbogen strip of contact.

Ik trok ooit de steker van een elektrische kachel uit de contactdoos waarvan ik dacht dat ie uitstond. Kon er wat moeilijk bij, dus ik trok 'm er te langzaam uit, dat gaf ook een aardige boog maar geen verbrande contacten of WCD. Boog bleef ook in de WCD zelf, zodra de pennen uit de frontplaat waren, was de boog al weg.

Ik trok deze ook er langzaam uit want het klemde wat, wilde net mijn andere hand naar de doos bewegen toen het eruit kwam. Zag een blauwe flits, maar die was achter de steker nog iid in de doos. De vlam was wat groter. Gelukkig dat mijn andere hand nog niet bij de verdeeldoos was.

Maar dan nog, hoe kan zoiets geburen.

Hoe kan je de 'terugslag voorkomen'? Spreken we hier van kortsluiting door vonkoverslag of puur te hoge spanning ( de aangehaalde 2,4KV)?
Is er iets dat dit kan tegen houden? B.v overspannings beveiliging of een supersnelle automaat?
Hoe betrouwbaar zijn nu de nog aanwezige automaten en aardlekschakelaar?

Een in principe vraag. Zou dit overigens verzekerings werk kunnen zijn? Met vervanging van wat MK onderdelen en de verdere stuk gegane onderdelen en dat dan alles bij elkaar geteld...
Net gekeken, weet niet wat het minimum bedrag is. Hmm de laatste keer mbt verzekeringswerk was in 1994 en overigens bliksem inslag.

evelo

Golden Member

Even een EHBO-bordje plaatsen in dit topic.

Best even lezen vóór dat je een ongeval hebt, het zijn nogal kleine lettertjes. En de laatste alinea vind ik grappig, tegenwoordig schrijven ze dit niet meer :)

heb gezien wat 1000A sluiting 2mtr van de trafo doet, daar wil je niet in de buurt zijn....

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 oktober 2020 13:56:30 schreef evelo:
Even een EHBO-bordje plaatsen in dit topic.

[bijlage]

Best even lezen vóór dat je een ongeval hebt, het zijn nogal kleine lettertjes. En de laatste alinea vind ik grappig, tegenwoordig schrijven ze dit niet meer :)

Gezien stijl, taalgebruik en tekst nogal een gedateerd stuk. Hartmassage komt er nog niet in voor, terwijl je in deze situatie juist op de eerste plaats met een hartstilstand rekening moet houden!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Helemaal mee eens.

Voor mensen die niet naar de cursus zijn geweest: Twee vingers boven onderkant borstbeen, 90x per minuut, als je geen zin hebt om mond-op-mond te doen mag dat tegenwoordig ook (Je bent toch op de borstkas aan het duwen dus er gaat wel wat lucht in en uit.) Dit alles onder het mom van: Als je niets doet gaat ie dood, dus al heb je maar een 5% kans van slagen, het is altijd de moeite waard. Dit vertellen ze ook aan de mensen die WEL naar de cursus gaan/zijn geweest.

M'n pa heeft rond 1990 een elektrische schok + hartstilstand gehad. "Still going strong".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Eerst 30 borstcompressies en daarna 2× beademen, enz....

Breken van ribben bij tijdens de hartmassage is géén onoverkomelijk probleem

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 9 oktober 2020 13:15:05 schreef Tidak Ada:
Hartmassage komt er nog niet in voor, .....

Maar er wordt wel over het lichaam gewreven :+ en nu ligt het eraan wie dat aan het doen is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inderdaad, jammer dan, maar je leeft nog, waarschijnlijk door die hartmassage, en anders maken die gebroken ribben ook niet meer uit.

90x per minuut is flink doorwerken, het gemakkelijkst is de beat van "staying alive" aanhouden.

Maar éérst hulp inroepen en iemand wegsturen voor de AED als die er is, anders heeft het helemaal geen zin; de hartmassage en beademing dient alleen om iemand in leven te houden tot de professionele hulp er plaatse is, dat is op zichzelf nooit genoeg!

Wel even checken of er geen ademhaling is (hartslag controleren is uit het protocol omdat teveel mensen dat in de stress situatie verkeerd doen), je wilt geen hartmassage doen als het hart nog klopt, daarmee maak je het erger.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 9 oktober 2020 14:54:22 schreef SparkyGSX:
(hartslag controleren is uit het protocol omdat teveel mensen dat in de stress situatie verkeerd doen), je wilt geen hartmassage doen als het hart nog klopt, daarmee maak je het erger.

Dit is een beetje tegenstrijdig, hoe kun je aan hartmassage beginnen als je niet weet of het hart nog klopt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 oktober 2020 14:51:23 schreef Lambiek:
[...]
Maar er wordt wel over het lichaam gewreven :+ en nu ligt het eraan wie dat aan het doen is. :)

Er schijnt ooit één man geweest, waarvan gezegd wordt :7, dat hij zijn hand er maar op hoefde te leggen.... O-)
Nee, niet Lou de Palingboer >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evelo

Golden Member

De betreffende cabine is nog van voor de belgische wetgeving op elektrische installaties. Dus van voor 01/01/1983.

De transformator leek mij nog de eerste te zijn, maar er stond geen jaartal op het kenplaatje.

Voor de rest open hs-cellen en scheiders met de lange stok te bedienen vanaf een isolerend bankje plus de nodige pbm’s. Maar uitgezonderd die stok is dat nog altijd zo.

En verdeelrail artisanaal gemaakt van koperen ’chauffagebuis’. Geen mens die weet wat die doen bij een kortsluiting, maar je staat best niet in de buurt.

Dezelfde dag ook binnengeweest in een 36/10kV onderstation met open cellen, dat zijn geen kleine jongens meer.

is wel wat werk om na een dergelijke kortsluiting de boel weer werkende krijgen in korte tijd, dat weet ik wel. vonkbogen die messing en koper onderdelen verdampten, dat spul slaat weer terug op de rest van de kast. een automaat die zn werk deed met die stromen kun je wegsmijten, niet meer betrouwbaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

https://www.clickondetroit.com/news/local/2020/07/08/2-teens-grandmoth…

Naar het schijnt zijn er in de VS al 8 doden gevallen door dit soort knutselwerkjes.

Het slachtoffer in dit verhaal heeft 3e en 4e graads brandwonden opgelopen, maar heeft het overleefd.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
EricP

mét CE

Het slachtoffer in dit verhaal heeft 3e en 4e graads brandwonden opgelopen, maar heeft het overleefd.

Vertel eens... Wat moet ik mij bij een 4de graads brandwond voorstellen? Uit de hand gelopen BBQ? :)

Daar heb je best wel wat vermogen voor nodig...

pa3gws

Golden Member

Op 1 december 2020 07:44:03 schreef EricP:
[...]
Daar heb je best wel wat vermogen voor nodig...

Tja spelen met een magnetron trafo wil wel. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Dat zijn niet zelden eenmalige acties.

1,5kV bij een ruime ampere

pa3gws

Golden Member

Tja met dit soort gestoorde filmpjes (ik zal de link maar niet plaatsen) op jouwbuis moeten er een keertje doden vallen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 1 december 2020 07:44:03 schreef EricP:
[...]Vertel eens... Wat moet ik mij bij een 4de graads brandwond voorstellen? Uit de hand gelopen BBQ? :)

Daar heb je best wel wat vermogen voor nodig...

Tot op het bot (en inclusief het bot) verbrand zijn. Ik weet de foto's van het letsel te vinden - het slachtoffer heeft die op reddit gezet - maar ik ga daar niet naar kijken of zoeken.

De broer van het slachtoffer had een gat door zijn borst en long gebrand gekregen.

Alle mensen die te hulp schoten, hebben nagelaten de spanning uit te schakelen.

Ze hebben het wel allemaal overleefd, wonder boven wonder.

@ pa3gws - bedoel je die van elektroboom waarbij zijn MOT jacobsladder op hem viel?
De eerste keer dacht ik dat dat nep was. Maar dat bleek gewoon een echte ongeplande klap te zijn geweest, frame by frame kan je zien dat het echt is en hoe z'n spieren direct verkrampen... Hij had het geluk dat ie alles met slappe kroko clips aansloot en dat die los schoten zodra hij de jacobladder greep.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 1 december 2020 10:59:53 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
EricP

mét CE

Tja spelen met een magnetron trafo wil wel. ;-)

Laat GD het maar niet lezen. Voor je het weet belt-ie z'n eurofiele vriendjes en moet de trafo straks 'onlosmakelijke' met de rest verbonden zijn ofzo.

Tja met dit soort gestoorde filmpjes (ik zal de link maar niet plaatsen) op jouwbuis moeten er een keertje doden vallen.

Dat is natuurlijk met wel meer 'filmpjes' op '(a)sociale' media zo. Zo niet met heel veel filmpjes...

Dat zijn niet zelden eenmalige acties.

Darwin was zo gek nog niet! Deze krijgen dus geen Darwin Award - ze leven nog.

Heel zelden wordt een darwin award toegekend aan iemand die nog leeft. Maar goed. Aan die voorwaarden zullen ze ook wel niet voldoen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/