Op 7 oktober 2020 18:56:06 schreef EL83:
Ik denk eerder dat de stekkerdoos zelf de veroorzaker was.
Al meermaals op locatie een suïcidale stekkerdoos gehad, kan vrij spectaculair ploffen
Meestal een veer van de kinderbeveiliging wat los schiet.
tip: altijd een eigen (degelijke) verlengkabel meenemen
Stekker doos ope gemaakt maar eigenlijk niets te zie. Bij een gat voor de penaansluiting zit wat zwart, maar ging makkelijker eraf dan van mijn nagels.
Op 7 oktober 2020 12:51:44 schreef Ledlover:
Ik denk dat je dan meer een vlam dan een boog had.
Waarschijnlijk is er op de een of andere manier een kortsluiting ontstaan in de steker, of in de contactdoos, door een verbogen strip of contact.
Ik trok ooit de steker van een elektrische kachel uit de contactdoos waarvan ik dacht dat ie uitstond. Kon er wat moeilijk bij, dus ik trok 'm er te langzaam uit, dat gaf ook een aardige boog maar geen verbrande contacten of WCD. Boog bleef ook in de WCD zelf, zodra de pennen uit de frontplaat waren, was de boog al weg.
Ik trok deze ook er langzaam uit want het klemde wat, wilde net mijn andere hand naar de doos bewegen toen het eruit kwam. Zag een blauwe flits, maar die was achter de steker nog iid in de doos. De vlam was wat groter. Gelukkig dat mijn andere hand nog niet bij de verdeeldoos was.
Maar dan nog, hoe kan zoiets geburen.
Hoe kan je de 'terugslag voorkomen'? Spreken we hier van kortsluiting door vonkoverslag of puur te hoge spanning ( de aangehaalde 2,4KV)?
Is er iets dat dit kan tegen houden? B.v overspannings beveiliging of een supersnelle automaat?
Hoe betrouwbaar zijn nu de nog aanwezige automaten en aardlekschakelaar?
Een in principe vraag. Zou dit overigens verzekerings werk kunnen zijn? Met vervanging van wat MK onderdelen en de verdere stuk gegane onderdelen en dat dan alles bij elkaar geteld...
Net gekeken, weet niet wat het minimum bedrag is. Hmm de laatste keer mbt verzekeringswerk was in 1994 en overigens bliksem inslag.