Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Op 6 oktober 2020 18:07:53 schreef blackdog:
Hi,

Ik ben opzoek naar een soortgelijke nieuwe ventilator in 12V versie 12 of 14 cm in een vierkante uitvoering.
Was speciaal is aan dit type ventilator is de NTC op het stukje groene print dat uit het moterhuisje steekt.

[afbeelding]

Ik heb bij een aantal computerboeren gekeken voor iets soortgelijks, maar ik heb het niet kunnen vinden, deze komt uit een oude DELL server.
Dus... hebben jullie een type of plek waar ik zoiets kan kopen.

Naturulijk kan ik zelfs iets maken, denk maar eens aan mijn MOSFet regeling, maar het is voor een klant en ik wil de kosten een beetje beheersen.

Dank en groet,
Bram

delta fan, zijn de lagers niet gewoon gaar? heb weleens door lagers te wisselen de mailserver in 35 min weer online gekregen. dell maakt onderscheid mbt fans, een pc model werkt niet zeker in een server, de tacho meting is anders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 oktober 2020 10:07:39 schreef fatbeard:
Sommigen benoemen de maat van de array naar de weerstanden die erdoor vervangen worden. Klaarblijkelijk is dit zo'n chinees...

Inderdaad kwam ik ook achter, ondertussen bij alie het eea besteld, eens kijken hoelang het tegenwoordig duurt.

Op 6 oktober 2020 20:46:58 schreef blackdog:
Ik bouw mijn MOSFet regelaar wel voor een 12CM computer ventilator, bij elkaar al meer dan 2 uur wezen zoeken dat is echt te gek voor woorden.
Ik kan ondertussen geen ventilator meer zien! :+

Join the club. Ik heb ook eens gezocht naar een 120x120x45 fan. Of ze hadden te weinig flow of het stroomverbruik was te hoog. Of het origineel niet leverbaar/te lang.
Ook nodig voor reparatie.
Uiteindelijk heb ik het printje in de fan motor zelf gerepareerd. Het enige wat nog heel was, was de hall sensor. De torretjes en powertorren van de brushless aandruiving + weerstandjes ALLEMAAL stuk. Was meer een restauratie. Tijdelijk had ik er letterlijk een 230V fan ingegooid met een los snoertje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Binnenkort verwacht ik dat ik een hele reeks USB-kabels ga maken, met allerlei verschillende lengtes. Ik ben daarom op zoek naar een rol met USB-kabel. Mij staat bij dat voor USB-kabels, de aders :
- het beste van koper kunnen zijn
- gevlochten moeten zijn
- een metalen omvlechting nodig hebben

Waar ik ook zoek, ik ben het nog niet tegen gekomen (op rol).
Weet iemand een plek waar zoiets te koop is of hoe het heet ?
Ja : "USB-kabel". Als je daar op zoekt, zitten er altijd USB-stekkers aan de uiteinden.

Wat ik overigens wel tegenkom is CAN-bus en RS232-kabels op rol.
Daar zijn soms de aders per 2-tal met elkaar in een PET-alufolie gevlochten, met daaromheen een koper omvlechting. Is dat misschien een alternatief ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
RAAF12

Golden Member

Op 7 oktober 2020 21:58:28 schreef oxurane:

Waar ik ook zoek, ik ben het nog niet tegen gekomen (op rol).
Weet iemand een plek waar zoiets te koop is of hoe het heet ?

zoek: 'USB kabel 100m'

https://www.amazon.co.uk/USB-Cable-2-0-100m-Spool/dp/B007NFGCAW

@Raaf12 :
Top ! Precies wat ik zoek !

-=[ Update ] =-
Inmiddels besteld en nu wachten.

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 7 oktober 2020 22:27:38 (40%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
maartenbakker

Golden Member

Dan kom je zo te zien uit op https://cablematic.com/es/productos/collection/bematik/

Ik heb niet gekeken of je daar ook echt kan bestellen en hoe de prijzen zijn, maar het is wel de moeite waard om waar mogelijk te voorkomen dat je Amazon spekt.

Edit: 1 minuut te laat...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@MaartenBakker :
Ja, op die site kwam ik ook uit. Kort gezocht en kon zo niet vinden. Dus dan maar via Amazon. Is ook goed zo...
En met een beetje geluk zit er straks een factuur bij met art.nr van de leverancier zelf. Dan kan ik het vanaf dan ook rechtstreeks bestellen, mocht ik later meer nodig hebben.

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 7 oktober 2020 22:39:59 (10%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
High met Henk

Special Member

Gezocht met grote spoed:

kookplaat
- 60 cm breed
- inductie
- 3x 230 V (GEEN NUL)

weet iemand iets?? volgens mij komt dit in Belgique ook vaak voor.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Als ik hier goed heb opgelet, dan doen de Belgen vaker aan enkel fase. En dan een dikkere kabel en een stevigere automaat.

Begrijp ik nou goed dat je 3x230V zonder 0 hebt? (je, dat staat er...). Hoe kom je daar nou weer aan??
Het is natuurlijk een beetje lomp, maar... Een 'Nederlandse' plaat zou het daar natuurlijk prima op kunnen doen. Normaal 2x 16A. Welnu, met je 230V aansluiting kun je 1 fase tot 'nul' promoveren. En dan heb je feitelijk 2 fasen tot je beschikking. Enige is dat wat je 'nul' noemt niet ongeveer op 'aarde' hangt. En tussen de 2 fasen die je gebruikt zal in NL dan wel 0V danwel 400V staan. Het lijkt me veilig om aan te nemen dat 230V dan ook wel goed gaat.
En inderdaad, je belast maar 2 van de 3 fasen. Dat is niet heel raar, dat doen best veel door de keukenboer aangesloten '3 fasen' platen.

Is je keus nu opeens een stuk ruimer geworden?

High met Henk

Special Member

Zit aan boord, achter een trafo in een perilex doos gefrommeld.

Dus scheef belasten is nogal lastig en draadjes zijn ook niet zo dik dat het wenselijk is..
3x 20A automaat en 2.5mm2 draadjes

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Een Nederlandse kookgroep is 2x16A. Ook 2.5mm2. Dat scheef belasten... Tsja... ALS het al 3 fasen is, DAN is het vaak ook plaatje 1 en 4 op L1, 2 op L2 en 3 op L3. Dus als je niet alle platen gebruikt, dan belast je toch al scheef...

High met Henk

Special Member

Das toch anders als alle platen (wat vaak gebeurt) op 2 fasen.
staat 1 fase uit zijn neus te vreten.

en dit is de grootste verbruiker op de trafo ook nog... (trafootje is maar 50 kVA)
De rest zijn WCD's en lichtpunten..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Das toch anders als alle platen (wat vaak gebeurt) op 2 fasen.
staat 1 fase uit zijn neus te vreten.

Inderdaad. En in jouw situatie belast je ook 2 fasen. Sterker nog... als je maar 1 plaatje gebruikt, dan belast je ook al 2 fasen!

Voor het vermogen: een beetje plaat haalt doorgaans geen 10kVA. Dat is dus minder dan 20% van wat die trafo kan, op max. load. Dat zou het probleem toch niet mogen zijn!? Ook met een mooi symmetrische load... als de voeding al wat 'scheef' is... Wordt het ook niet beter.
Een aangezien je geen 0 hebt... Gaat die ook niet aan de haal (ofzo :) ).

High met Henk

Special Member

Agree,

dus nu de nul van de 3F perilex bij fase 1 erbij gezet in de verdeelkast. (was al draad aangesloten die in verdeelkast los lag...)

Fase 1 is dus voor de kookplaat als nul gebombardeerd en kan dus nu met 2f + 2 N aan de slag.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 9 oktober 2020 10:07:09 (19%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zocht nog even op het grote internet naar een plaatje over hoe de fabrikant het formuleert.... Ik vond dit plaatje zomaar ergens.....

Kijk je dan naar het middelste plaatje, dan HADDEN ze er bij kunnen vermelden dat de spanning tussen L1 en L2 400V zal zijn. Maar dat hebben ze bewust weggelaten, bij jou zal het 230V zijn en ook werken. Het kan de kookplaat ook niets schelen wat die spanning is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

In mijn beleving, heb je tussen de fasen ook 120°. Daarmee zul je je 'nul' ook niet zomaar over belasten - tenzij je gedoe met harmonischen voor elkaar gaat krijgen.
Je mag zelf de conclusie trekken, maar mijn eerste reactie is dat het met een commercieel verkrijgbare kookplaat wel los zou moeten lopen. Het ding 'ziet' niet of-ie aan jouw trafootje hangt of aan 'het net'. En het probleem met harmonischen speelt bij jou of mij thuis natuurlijk net zo goed in een 3-fasen systeem (in 2F+2N natuurlijk niet; althans... niet tot eea. deel uit gaat maken van een 3-fasen systeem).

Het enige is dat iemand niet de aanname moet doen dan 'nul' op de perilex ook min of meer spanningsloos is tov. de romp. Het zou bij een IT net nog kunnen, maar het hoeft niet.

Verder zou ik toch de voorkeur geven aan iets CEE achtigs. De 4-polige variant (3 fasen en aarde). Daarmee geef je tot daar in elk geval aan dat er geen nul in zit. En al het 'niet standaard' geknutsel blijft beperkt tot de kookplaat. Nu zit er ook iets 'raars' in de installatie. En daar houd ik niet zo van.
Wellicht nog overduidelijk markeren '3x230V' in de hoop dat niet later ooit iemand het eens in een 230/400V WCD frot en zich er vervolgens over verbaast dat de kookplaat stuk is en dat een of andere idioot de nul op een fasedraad gezet heeft.
Dat gezegd hebbende... Wellicht is een klemmenstrookje in een kastje met een vaste aansluiting nog een beter oplossing. Daar moet een schroevendraaier aan te pas komen om het 'stuk te maken'. Je zou kunnen hopen dat iemand die gaat schroeven een klein beetje weet wat-ie doet. Je zou het kunnen hopen... Kunnen. Niet moeten.

High met Henk

Special Member

ik heb dus nu het rechter plaatje gecreeërd, alleen zijn de naampjes een beetje anders:

L1 = L2
L2 = L3
N1 & N2 = L1 over 2 draden naar verdeler

welk naampje ik eraan hang zal die kookplaat een biet zijn.. Als hij maar tussen boven en onder 230 V ziet is het volgens mij een verdomd blij kookplaatje!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 9 oktober 2020 10:57:31 (35%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ohja! Dat is wel zo verstandig: Met 16A per "halve kookplaat" kan er wel 27A door de pseudo-nul gaan lopen! Dus verstandig om dat over twee draden (max 16A ieder!) naar de stoppenkast te voeren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zoek deze connector, maar dan voor 0.5mm² (20AWG) draad: https://be.farnell.com/wurth-elektronik/61900113722dec/contact-2-54mm-…

Heeft hier soms iemand een artikelcode of linkje van? Ik kan er geen vinden :(.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
fatbeard

Honourable Member

Het nummer wat je opgeeft is voor een 2.54mm pitch connector, daar past een 0.5mm² draad met isolatie gewoonweg niet in.
Ook/zelfs Molex maakt dit niet voor meer dan 22AWG, daar zal een goede reden voor zijn...

Als je echt 0.5mm² nodig hebt, zul je naar een groffere connector (3.96mm) moeten overstappen of twee draden in parallel op twee contacten gebruiken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
benleentje

Golden Member

Op 7 oktober 2020 21:58:28 schreef oxurane:
USB-kabel. Mij staat bij dat voor USB-kabels, de aders :
- het beste van koper kunnen zijn
- gevlochten moeten zijn
- een metalen omvlechting nodig hebben

Ja : "USB-kabel". Als je daar op zoekt, zitten er altijd USB-stekkers aan de uiteinden.

USB kabel is net zoals speaker kabel en vele andere niet een speciale kabel maar een toepassing van reeds bestaande kabel. Voor USB zou ik dan een 4 aderige kabel met ca 0,5mm aders verwachten. Dus gewoon een 4x0,5+afscherming en dan vind je ineens heel erg veel kabel

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Behalve afscherming zit er ook een twisted pair in voor de datalijnen in de kabel volgens USB 2.0 Het is zeker geen standaard 4 aderige kabel. Impedantie, dikte van de isolatie ect staat allemaal beschreven.
http://ww3.microtek.com.tw/tw/uploads/faq/pdf/comparison-usb2.0-cable3…

Shiptronic

Overleden

naast de twisted pair voor data , is voldoende dikte van de power ook prettig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ben op zoek naar een alternatief voor de SKB C1000 B500 diodebrug van Semikron.
Bij Farnell en RS kan ik niet onmiddelijk een alternatief vinden. Vooral de nogal speciale pin-layout is moeilijk.
Datasheet: https://datasheetspdf.com/pdf-file/618275/SemikronInternational/SKBAB5…

maartenbakker

Golden Member

Past er geen ronde cel in? Dan hoef je de aansluitdraden denk ik niet te laten kruisen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten