Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

bprosman

Golden Member

Ach het kan erger dan mijn domme aardingsvragen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb nooit geweten wat voor orde-van-grootte de ontkoppel-condensator "on-chip" is.

In het datasheet van de PCA9685 staat:

There is a fair amount of decoupling capacitance on chip (~50 pF),

Dat is vast een getal wat je met wat korreltjes zout moet nemen als je het op andere chips wil toepassen, maar een factor tien minder zal best kunnen en een factor tien meer waarschijnlijk niet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 19 juli 2020 13:12:53 schreef bprosman:
Ach het kan erger dan mijn domme aardingsvragen :+

Je gebruikt wel lekker weinig stroom op deze manier. :) Dit is wat men noemt een groene stekker, ook al is deze wit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Volgens mij is die foto op 200401 verstuurd :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 19 juli 2020 13:12:53 schreef bprosman:
Ach het kan erger dan mijn domme aardingsvragen :+

[bijlage]

Ja stom, bruin en blauw zitten verkeerd om, dat ziet toch iedereen.. :)

De enige fout die ik zie, is dat er geen adereindhulzen zijn gebruikt :+

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
bprosman

Golden Member

Op 30 juli 2020 22:52:38 schreef Nightwalker:
De enige fout die ik zie, is dat er geen adereindhulzen zijn gebruikt :+

Kan ook niet, moeten oogjes aan ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En de aarddraad ontbreekt. Dus: de geen spanning is onveilige geen spanning. :+

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hij doet het niet....

Dit was dis een onderbreking van 0.2mm.....

RTFM, dan pas vragen...

Spanning iets verhogen, dan komt het goed :P

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Een analoge electronicus lost dit op door er een draadje over te solderen. Een digitalist lost het op met een Arduino >:)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat moet een analoge electronicus met JTAG?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Repareren voor z'n digitale collega.

Tip:
Een remkabel voor een fiets kan prima een zwik "weerstandsdraden" leveren voor als je wat vermogen kwijt moet. Minder geschikt als piepschuimsnijder door de spiraalvorm, maar voor andere toepassingen prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Minder geschikt als piepschuimsnijder door de spiraalvorm,

Dat loopt er te weinig stroom, als je die opvoert word de rood van kleur en kan je hem zo recht trekken ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Benleentje Thanks. Misschien probeer ik dat een keer als we met de piepschuimsnijder verder gaan.

Ik heb "toevallig" een B0505L-1W DCDC converter doorgemeten. Het resultaat is: Uitgangsspanning is 1.083 maal de ingangsspanning minus 0.2 V. En... onder de 0.5V doet hij het niet meer... Als in, bij 0.7V input deed hij het dus nog wel!

Ik had dit moeten meten met op z'n minst een kleine belasting, maar dat is dus helaas niet gebeurd. Sorry.

Die 1.083 zal wel de wikkelverhouding zijn van het trafotje wat er inzit. Die 0.2V zal wel de diodedrop bij "belasting door multimeter" zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb van het weekend bij mijn nieuwe vriendin de groepenverdeling van haar woning in kaart gebracht.
Er zit een groepenkast met 2 aardlekschakelaars en per ALS 3 eindgroepen in de meterkast.
Ik dacht: "Goh, dat zijn best veel groepen voor een klein huurhuis zonder aansluitingen voor vaatwasser, elektrisch koken, enz. Wat een luxe."
Echter kwam ik niet verder dan dat er drie groepen in gebruik waren, waarvan op één groep wel heel veel aangesloten zit.
Ook de wcd's boven het aanrecht zitten blijkbaar gewoon bij een lichtgroep bij deze woningen.
Omdat ik begon te twijfelen of ik niet iets over het hoofd zag heb ik het kastje toch maar even open geklikt en ik had het blijkbaar goed: één ALS en 3 automaten zitten er voor Jan-met-de-korte-achternaam.
Het hele huis zit dus op één ALS en drie eindgroepen, binnenkort eens kijken of ik één en ander anders kan verdelen.
Je staat wel even vreemd te kijken als je dit tegenkomt in een huurwoning. Sociale huurwoningen staan niet bekend om extra's die niet nodig zijn en als al dit type woningen zo uitgevoerd zijn is er een aardig kapitaal aan ongebruikte automaten en aardlekschakelaars in die wijk.

Sine

Moderator

En dan ook gewoon alles achter 1 aardlek prakken.

Goed werk weer 8)7

Snap je nu waarom in de kreet "Erkende installateur" met een korreltje zout neem. (Soms een hele emmer).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 oktober 2020 00:36:58 schreef henri62:
Snap je nu waarom in de kreet "Erkende installateur" met een korreltje zout neem. (Soms een hele emmer).

Houdt he maar op een liksteen :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb installaties gezien van "erkende installateurs" waarbij draden achter de klem van de automaat waren gestoken (dus niet erin), en er vagelijk tegenaan lag, dus dat leek te werken zolang je maar een beetje stroom trekt. Zelfs even aan de draad trekken om te voelen of hij vast zit was blijkbaar al te moeilijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Op 27 oktober 2020 00:29:00 schreef Sine:
En dan ook gewoon alles achter 1 aardlek prakken.

Goed werk weer 8)7

Er mogen 4 groepen achter... Maar idd, als er toch 2 ALS inzitten...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Natuurlijk mag dat ... maar bij 1 aardfout zit je hele toko nu donker.

Snie handig nie.

En wat je zegt, het ding zit er toch.

Op 27 oktober 2020 00:09:17 schreef Twan1983:
Ik heb van het weekend bij mijn nieuwe vriendin de groepenverdeling van haar woning in kaart gebracht.
Er zit een groepenkast met 2 aardlekschakelaars en per ALS 3 eindgroepen in de meterkast.
Ik dacht: "Goh, dat zijn best veel groepen voor een klein huurhuis zonder aansluitingen voor vaatwasser, elektrisch koken, enz. Wat een luxe."
Echter kwam ik niet verder dan dat er drie groepen in gebruik waren, waarvan op één groep wel heel veel aangesloten zit.
Ook de wcd's boven het aanrecht zitten blijkbaar gewoon bij een lichtgroep bij deze woningen.
Omdat ik begon te twijfelen of ik niet iets over het hoofd zag heb ik het kastje toch maar even open geklikt en ik had het blijkbaar goed: één ALS en 3 automaten zitten er voor Jan-met-de-korte-achternaam.
Het hele huis zit dus op één ALS en drie eindgroepen, binnenkort eens kijken of ik één en ander anders kan verdelen.
Je staat wel even vreemd te kijken als je dit tegenkomt in een huurwoning. Sociale huurwoningen staan niet bekend om extra's die niet nodig zijn en als al dit type woningen zo uitgevoerd zijn is er een aardig kapitaal aan ongebruikte automaten en aardlekschakelaars in die wijk.

Gelukkig is wel alles ingeschakeld en jammer is dan weer, dat de bewoners de testknopjes nooit gebruiken, anders had dat wellicht vragen opgeroepen.......... 8)7