Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Op 27 oktober 2020 00:09:17 schreef Twan1983:
Sociale huurwoningen staan niet bekend om extra's die niet nodig zijn en als al dit type woningen zo uitgevoerd zijn is er een aardig kapitaal aan ongebruikte automaten en aardlekschakelaars in die wijk.

Ik kan me ook voorstellen dat tegenwoordig een aardig deel van de bewoners elektrisch gaat koken. En dan kan het handig zijn om de infrastructuur op grote schaal geschikt te hebben gemaakt.

Als je nu inductie wil gaan koken kan de verhuurder zeggen: De stoppenkast is er geschikt voor, de binnenshuis bedrading moet je zelf regelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 oktober 2020 09:48:48 schreef buzzy:
[...]Gelukkig is wel alles ingeschakeld en jammer is dan weer, dat de bewoners de testknopjes nooit gebruiken, anders had dat wellicht vragen opgeroepen.......... 8)7

Ik heb alles wat niet in gebruik is uitgezet.
Testen van aardlekschakelaars doe ik zelf eigenlijk ook nooit en persoonlijk ken ik niemand die dat wel doet, ook elektrotechnici niet. Dat hoort natuurlijk eigenlijk wel regelmatig te gebeuren.

Ik ben in huisinstallaties ook al wat vreemde dingen tegengekomen: fase en nul in heel de installatie omgedraaid (ook lekker veilig) of bijvoorbeeld oude en nieuwe draadkleuren door elkaar, maar dan rood en blauw in een buis, wat allebei nul is.

Ik vermoed dat de installateur die de renovatie van die woningen toen deed er geen rekening mee gehouden heeft dat de draden te kort zijn om op de onderste automaten aan te sluiten en extra lasdozen boven het kastje plaatsen of nieuwe draden trekken is natuurlijk te duur voor huurwoningen (ze voeren alleen datgene uit waar ze voor betaald worden door de woningbouw).

Op 27 oktober 2020 09:56:05 schreef rew:
[...]Ik kan me ook voorstellen dat tegenwoordig een aardig deel van de bewoners elektrisch gaat koken. En dan kan het handig zijn om de infrastructuur op grote schaal geschikt te hebben gemaakt.

Als je nu inductie wil gaan koken kan de verhuurder zeggen: De stoppenkast is er geschikt voor, de binnenshuis bedrading moet je zelf regelen.

Daar had ik ook al aan gedacht, maar dan zou je eerder een kookgroep 2 x 16A verwachten, een kookplaat mag niet op twee losse automaten aangesloten worden en dat zal de gemiddelde bewoner niet weten.

Sine

Moderator

Preceies: Ook niet, want dan had er een kookgroep in gezeten.

Wellicht is er vooruitgedacht voor andere toekomstige verbruikers, maar ergens betwijfel ik dat.

Lijkt wel wat op, "woningbouw heeft de kastjes ingekocht en installateur moest het aansluiten".
Edit: Of vooruit gedacht op een komende renovatie?

[Bericht gewijzigd door rwk op dinsdag 27 oktober 2020 11:31:55 (21%)

High met Henk

Special Member

klink inderdaad een beetje als:
*ding dong* Speciale aanbieding: 20 groepenkasten, nu voor de prijs van 10

Maarem bedenk wel dat een prefab groepenkastje soms goedkoper is als een custom made kastje....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Re: Geen kookgroep.

Ik zie een plek waar je die zo kan inklikken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Prefab kastjes kosten bijna niks, en dan is een overtollig gevuld kastje ook niet erg.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Er is zeker plek zat voor wat uitbreiding, maar het argument dat de huidige situatie voorbereid is voor elektrisch koken klopt niet.

Waarschijnlijk waren die pre-fab kastjes inderdaad goedkoper, maar persoonlijk zou ik het dan dus anders verdeeld hebben, op z'n minst over twee aardlekschakelaars.

High met Henk

Special Member

Ik vraag mij af hoe NEN1010 hier tegenaan kijkt.....

in de NEN1010 stond altijd dat bij het afvallen van een zekering (of veiligheid) er altijd nog direct of indirect licht moest zijn....

ik weet niet of een ALS afvallen hier ook onder valt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Nee, volgens NEN hadden de groepen over twee aardlekken verdeeld moeten zijn.
Ik weet het artikel niet zo, maar het staat erin volgens mij.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lucky Luke

Golden Member

Soms stelt een fabrikant alvast een schemasymbol en PCB footprint beschikbaar. Dat is aardig, spaart tijd, en voorkomt dat je het wiel opnieuw uitvind / opnieuw zit in te tekenen, en daar bovendien mogelijk nog fouten in maakt ook. :+

Zo ook Maxim voor de MAX1724EZK50+, onder design resources and cad symbols wordt gelinkt naar Ultra Librarian.

Die MAX1724 zit dus op mijn printje, en ik heb daar het symbool uit Ultra Librarian voor gebruikt:

(ingezoomd hieronder)

En na het maken van de printjes gaf dat reden om toch nog eens in de datasheet te kijken:

(Ultra Librarian heeft pin 2 ~SHDN en pin 3 GND, de datasheet heeft pin 2 GND en pin 3 ~SHDN. Op mijn printje heb ik dus de symbolen/footprint uit ultra librarian gebruikt en zitten ze dus omgekeerd.
En dat lijkt... niet geheel optimaal. :+ >:) *bleep*)

Ingezoomd:

Goed, andere mensen zijn ook mensen, ik ben niet de enige die wel eens een foutje maakt. Da's de positieve benadering. (Ik liep het mezelf al te verwijten, tot ik de copyright notice van Ultra Librarian in mijn printontwerp tegen kwam en me herinnerde dat ik de door de fabrikant geleverde CAD-symbolen had gebruikt.)

(Ik heb op feedback geklikt en iets als "Pin 2 and 3 do not match with datasheet, please look into this, thanks in advance" ingetikt.)

EDIT:
En gewoon na 1 dag reactie: Ze gaan het aanpassen en de aangepaste files waren alvast bijgesloten in het mailtje :) Netjes :) (Ik had die pinnetjes in KiCad al terug gewisseld, maar het is gewoon netjes)

code:


Hello,
 
Thank you for contacting the Ultra Librarian team.
 
After review, I agree that this component is incorrect. 
I have updated it, and it will be updated in our database shortly. 
In the meantime, I am attaching the updated .bxl file for your use - you can export
to the CAD tool of your choice by using our Online Reader* or Free Reader* software.
 
Best regards,
(Naam weggeknipt, iets met privacy)

*)Waarbij dit linkjes zijn: online reader

Dus het zal binnenkort wel gefixt zijn in de link bovenaan deze post ook.

Edit2: de ontwerptip is dus “gebruik die fabrikant-footprints”, de fout is “maar niet zonder ze te controleren”.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Wauw zou dit hele topic vol kunnen knallen met de dingen die ik hier heb gevonden. Geïnstalleerd door een technicus en goedgekeurd door het energie bedrijf.

De aanvoer is een 20A 230 voeding. Komt in het huis binnen via een ondergrondse kabel zonder mantel of pvc buis oid. En omdat hij in het beton gegoten is kan ik ook niet vinden waar hij in de grond loopt. Dus voorlopig kan ik die niet wegbrengen naar de koperboer of hergebruiken.

Deze hoofdkabel gaat netjes naar een hoofdschakelaar en vanuit daar naar een stopcontact(!) en dan naar deze verdeelkast met je raad het al een 3 x 1.0mm2 kabel en deze verdeler was goed om de stroom te verdelen naar een klein zwembad, verlichting en wcd van 3 huizen. Waar o.a. 3 wsamachines, een boiler, diverse koelkasten etc etc in stonden.
Verder zijn zekeringkasten te duur dus we doen ergens in het midden van het huis een zekeringkast zonder aardlek met daarin 1 x 32A (keukenblok) en 2 x 20A (alle wcd) en 1 x 10A (verlichting) zekering.
Die we netjes met kroonstenen verdelen.
En omdat de kap kwijt was kan het ook wel zonder.

Thevel

Golden Member

Wat zeur je nou, het werkt toch? :) :)

Op 8 november 2020 20:26:30 schreef Thevel:
Wat zeur je nou, het werkt toch? :) :)

Mijn vrouw klaagde over de bbq lucht in de schuur en zwarte rookpluimpjes uit het kastje als de vaatwasser en wasmachine aanstonden.
Het doosje was toen nog verzegeld door het energie bedrijf, dus ging er eerder vanuit dat alles in orde zou zijn, ondanks de creatieve manier van aansluiten.
Maarja nieuw land, nieuwe regels en normen.

Inmiddels is alles losgekoppeld en ben ik deel voor deel opnieuw aan het aansluiten.

Situatie: Optocoupler 5V aan de ene kant, 3.3V aan de andere kant. Scope staat op "trigger: normal"

Gechecked dat het 5V signaal goed aankomt op de weerstand, achter de weerstand de led z'n werk zien doen. De led hangt met 1 kant aan de 5V, dus op het draadje tussen de weerstand en de optocoupler wiebelt tussen 5V als het signaal hoog is en 5V-1.2V= 3.8V als het signaal laag is.

Daarna aan de andere kant. Geen signaal. Niets. Opto heeft power maar geen signaal...

Nieuwe opto gemonteerd. Idem.

Trigger van de scope staat op <iets tussen 3.8 en 5.0V> . DuH!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 8 november 2020 20:20:45 schreef Bart Coolen:
Deze hoofdkabel gaat netjes naar een hoofdschakelaar en vanuit daar naar een stopcontact(!)

Waarna het geen installatie meer is en dus niet aan de eisen hoeft te voldoen ;-)

Om welk land gaat het?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RTFM, dan pas vragen...
Lucky Luke

Golden Member

Een via die is aangezien voor pin-1 markering, maar het niet is?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 29 januari 2021 16:25:04 schreef Lucky Luke:
Een via die is aangezien voor pin-1 markering, maar het niet is?

nee, er zit geen silk op deze print.
hint; 4-5

Hij is lastig, deze is makkelijker:
(andere print, zelfde probleem)

RTFM, dan pas vragen...
Shock6805

Golden Member

Bovenaan zijn pootjes met soldeer met elkaar verbonden?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Arco

Special Member

Ik begrijp het niet erg. Er zit toch gewoon een silkscreen op beide foto's?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 januari 2021 16:32:12 schreef Arco:
Ik begrijp het niet erg. Er zit toch gewoon een silkscreen op beide foto's?

nou je het zegt.... |:(
Ben ik niet gewend namelijk...

RTFM, dan pas vragen...

Op 29 januari 2021 16:29:46 schreef Shock6805:
Bovenaan zijn pootjes met soldeer met elkaar verbonden?

Niet alleen aan de bovenkant..

RTFM, dan pas vragen...
Lucky Luke

Golden Member

Daar zitten klodders tin tussen de poten. Bij die eerste foto geniepig onzichtbaar, bij de 2e overduidelijk.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)