blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Wat de absolutie referentie standaard is, dat weet ik niet voor DC spanning, mijn kennes die misschien verouderd is zegt de Josephson-Array.
Als het nu wat anders is/wordt, zal ik er eens naar zoeken, misschien kan Henk ons vertellen waar ze nu mee bezig zijn dat beter is dan de Josephson-Array.
Het zal waarschijnlijk weinig uitmaken voor DMM tot zeg 6,5 digits.
Mijn oude Fluke 8840 DVM die ik nu nog steeds gebruik was afgeregeld op de vorige standaard daar hij ruim 30 jaar oud is.
RAAF12
Je hoeft helemaal niets, mijn info is ter lering en vermaak, ik test spul voor mij zelf, en iedereen kan meelezen en er uit pikken wat hij of zij leuk vind.
Maar je hebt geen Hygrometer nodig om iet beter te kunnen maken, bepaalde referenties zijn wat meer gevoelig voor vocht dan de anderen.
Vocht buiten de deur houden is altijd al goed, samen met warmte zijn dat de slopers van electronica.
Blijft het verder nog steeds zo dat als je b.v. alleen maar 3,5 digit meters hebt, wat in 95% van de gevallen goed genoeg is,
het verder geen zin heeft iets aan je goed werkende printje te doen.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik had al aangegeven dat ik deze referentie in een kastje wou bouwen, en vanavond ben ik begonnen aan het kastje.
Een dag of drie geleden was ik al met de electronica begonnen, dit omdat ik deze Referentie nog iets luxer wou maken.
Waar komt die uitbreiding nu op neer, er komen nog twee referenties in, dit zijn een 5V en een 2,5V referentie IC.
Ik heb gekeken wat ik allemaal op voorraad had en welke specificaties passen bij de jberg54 schakeling.
Ik had een mooi IC van Ananalog Devices voor de 5V uitgang, maar dat IC heeft minimaal 12V nodig om goed te kunnen werken.
Dus daarom moest ik verder zoeken naar een 5V referentie, ik heb vrij veel 5V referenties, natuurlijk zou ik een "metal can" LT1021 die al lekker verouderd is kunnen gaan gebruiken.
Maar ik heb nog wat andere typen getest en ik ben voor de 5V referentie wel bij Lineair uitgekomen en het is deze geworden: LT1027BCN8-5V.
Deze referentie werkt goed bij de 10V ingangs spanning, het verbruik is wel hoger dan de LT1021 maar hij heeft ook wat voordelen.
En de 2,5V referentie is de MAX6325CPA geworden, de MAX63xx series zijn trouwens hele mooie referenties, jammer alleen dat er geen metal cans van zijn.
Dus dit kastje zal een 10V, 5V en 2,5V als output hebben.
Het schema komt misschien morgen, of anders in dit weekeinde.
Nu wat plaatjes over het kastje.
Ik heb weer met MS Publisher het frontje ontworpen, een beetje in de zelfde stijl als één van mijn meetversterkers.
Hier heb ik een afdrukje op gewoon papier gemaakt en dit op het alu frontje gelijmd.
De potlood streepjes helpen om het midden te bepalen, dit omdat ik dit vergeten was in het ontwerp aan te brengen.
Met een mesje heb ik twee stukjes uit een doos gesneden ter bescherming van het alu plaatje bij het inklemmen in de bankschroef.
.
Gaatjes zijn geboord, en hier is te zien dat ik het zo heb uitgemeten dat nergens de rand van het kastje geraakt wordt.
De afstand tussen de aansluitbussen is de standaard 19mm, de "0" zit in het midden, zodat je een BNC naar banaan adapter kan gebruiken.
Met opzet heb ik geen schakelaar gebruikt voor de uitgangsspanningen, dit voor de beste stabiliteit.
De schakelaar die er wel in zit, dus op het plaatje rechtsboven, is om de referentie aan te zetten.
.
Hier is te zien, dat zelfs als je voorzichtig bent, er altijd wel wat fout gaat.
Bij de zwarte bus ging het een beetje mis met de trap boor, maar dat zie je later niet omdat het label van dik papier is gemaakt.
Het tweede waar ik niet aan heb gedacht, is bij de schakelaar te zien links boven.
Met de trapboor heb ik dit gat afgebraamd, dat is geen wijs plan bij dit schakelaar model, het is trouwens een EAO schakelaar met ingebouwde led.
Je kan het gat zien zitten net naast de rand van de schakelaar, er is maar 0,4mm materiaal aan de rand van deze schakelaar.
.
Links ligt het labeltje dat op "presentatie papier" van Epson is afgedrukt.
De gaten in het papier heb ik met een holpijpjes gemaakt.
Als je goed kijkt zie je aan de onderzijde van het label nog een klein randje zien, het label is iets te groot en met een heel scherp mesje is dit weggesneden.
.
Hier heb ik voor de eerste keer de schroefjes met wat alcohol in het kastje geschoeft, dit zonder het frontje te plaatsen.
Hierdoor heb ik bij de tweede keer de schroefjes aanbrengen veel minder kracht nodig, en is ook de kans kleiner dat ik uitschiet.
.
Hier is het nieuwe kastje te zien met één van mijn meetversterkers die in het zelfde model kastje zit.
.
Zo gaat het er uit zien, ik denk nog na of ik plastic spay gebuik op het frontje of een laagje boeklon.
En dan heb ik een vraag aan jullie, wat is jullie mening betreffende de kleur van de 2,5, 5 en 10V aansluitbussen.
Zal ik deze alle drie rood maken, die heb ik in ieder geval i nde goude uitvoering , het de kleuren gebruiken zoals op deze foto.
Ik heb nog één andere kleur deze is geel en deze bus is net als de groene niet van een goud laagje voorzien.
De stekkkebussen zijn van goede kwaliteit, en is zeker geen China prul.
.
Het schema ben ik al aan begonnen, maar het heeft niet zoveel zin wat ik nu heb te laten zien,
dit omdat ik nog wat wil uitesten betreffende de power-led en hoe de referenties gevoed gaan worden.
Ik wil de LT1021-10V referentie een beetje helpen omdat deze ook de twee andere referenties gaat voeden.
Als iemand denkt waarom ik b.v. 2,5V als referentie heb gebruikt i.p.v. een 1V referentie,
dat is omdat ik die niet heb in een goede kwaliteit en ik hem niet wou bestellen, spullen gebruiken die ik al heb!
En de 2,5V is wel weer handig voor hand multimeters.
Ik hoor graag wat jullie opmerkingen zijn.
Groet,
Bram
Zou je het kastje niet luchtdicht maken?
Dan zijn metal-cans voor je referenties ook niet zo belangrijk meer.
Ik mis een oventje (en een thermometer).
benleentje
Golden Member
Hierdoor heb ik bij de tweede keer de schroefjes aanbrengen veel minder kracht nodig, en is ook de kans kleiner dat ik uitschiet.
Bij aluminium en RVS helpt keramisch vet heel goed dan is het 10 jaar later ook nog steeds makkelijk los te maken. Het zal heer niet zo een vaart lopen maar wil ik je al tip meegeven. Vooral RVS bouten en moeren op elkaar vreten op elkaar in als er ook maar 1 stof deeltje tussen komt met keramisch vet heb je daar geen last van.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha blackdog,
Netjes zo'n toren
ik stuitte nog op een vraag van je m.b.t. de Josephson-Array.
Ik denk dat ik dat niet goed heb uitgelegd of begrepen de arry wordt nog steeds gebruikt om te ijken er is nauwelijks iets beters maar de Volt wordt anders omschreven in het SI stelsel i.v.m. de koppeling aan de andere grootheden.
@markce,
Dat is zeker niet verkeerd ik experimenteer met een keramische behuizing die heb ik laten maken door een kennis met doorvoeren naar buiten hier in is de print verend opgehangen.
Dit is niet voor een discrete referentie maar voor mijn RF naar DC referentie project.
Ik zal binnenkort mijn draadje aanvullen maar eerst ruimte maken voor het groot onderhoud van de woning corporatie ik denk in januari volgend jaar 
Groet,
Henk.
blackdog
Golden Member
Hi Heren, Dames ook 
markce
Dit wordt geen "Non Plus Ultra" referentie, gewoon een leuk projectje tussendoor.
Grote kans dat de twee extra referentie IC die er in komen voorzien worden van een laagje conformal coating.
Het kastje is niet echt gechikt om lucht dicht te maken.
Algemeen
Ook heb ik een paar dure en hopelijk goede 8 pens IC voetjes binnen gekregen voor de referentie IC's
Net als een paar verschillende dikke Zeners en TVS dioden voor over de uitgangen te bescherming tegen de brute buitenwereld!
Ik had vandaag ook nog wat willen doen aan dit projectje, maar de zakelijke admin moest worden afgemaakt en morgen ook nog een klus afmaken voor een klant.
Dus ik weet niet of ik dit weekeinde het schema in zoverre gereed krijg dat het toonbaar is.
Nu zullen een aantal van jullie mischien denken, zo moeilijk is het toch niet om een 10V, 5V en een 2,5V referentie in serie te zetten,
nou... als je met de dissipatie rekening wilt houden dan word het toch wel wat lastiger.
Ik wil niet dat de hoofd referentie van 10V warmer wordt dan normaal, doordat er zo rond de 5mA extra uit deze referentie getrokken wordt.
Dus dat velangd een handige oplossing dat het 10V IC zeg 20% van de stroom levert en de extra schakeling de rest van de stroom levert,
zonder dat deze extra schakeling de eigenschappen van het geheel verslechtert.
Er komen trouwens twee of drie 9V batterijen in het kastje voor de voeding, dan kan als het nodig is, het kastje een flinke tijd aan staan.
benleentje
Het komt maar weinig voor dat ik het nodig heb, maar waar kan je b.v. dat keramisch vet kopen?
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Wij op het werk kopen dat via de groothandel
https://nl.rubix.com/nl/search/?text=keramisch+vet
Keramisch vet is de vervanger voor kopervet, als je dat nog hebt liggen kan je dat ook gebruiken.
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Ha Blackdog,
Ik had vanmiddag al je bericht gelezen en er even over nagedacht.
Allereerst betreffende je vraag over de aansluitbussen, het lijkt opzich wel leuk dat elke + aansluiting zijn eigen kleur heeft. Maar zoals je zelf al zei, hebben de zwarte en de rode bussen wel het beste contact materiaal. Zoals je net schreef wordt het geen ultra referentie, maar ik zou dan wel gaan voor allemaal rode bussen voor de 2.5V, 5V en 10V aansluitingen.
Wat betreft het voeden van je referentie, had ik al de vraag, zal hij de 5 en 2.5V uit de 10V gaan voeden? Dan heb je wel een hele stabiele bronvoeding.Dat je niet wilt dat alles word getrokken vanuit de 10V ref, klinkt logisch want het lijkt mij door het warmer worden dat de stabiliteit van de 10V ook wat minder zal gaan worden?
Dat van je 20% vanuit de 10V en de overige 80% vanuit de batterijen, deed mij denken aan een oplossing die ik een aantal jaar geleden heb gezien in een LM399 testbox die jij had gemaakt.
Zie bovenstaande.
Trouwens hoe is het eigenlijk met je LM399 verouderingsbox?
Wat betreft je opmerkingen over de LTZ1000:
Haasje93
Wat electron920 zijn 10x betere referentie kan alleen maar de LTZ1000 series zeners zijn of de Fluke referentie Zener die door LT of vroegen Motorola gemaakt werd.
Dat houd dan wel in dat je moet gaan kachegelen een een aantal zeer goede weerstanden moet gaan kopen met een prijskaatje van zo rond de 70€ per stuk.
Als je het nu hebt betreffende 10x beter met die precisie weerstanden van €70 per stuk. Heb ik daar toch een kleine kant tekening bij, begrijp mij niet verkeerd ik ga er van uit dat je het een en ander hebt uitgezocht betreffende het gebruik van de LTZ1000. Maar jij kent vast ook het LTZ1000 topic op EEVBLOG, daar zijn de meningen betreffende die €70 per stuk weerstanden wel wat verdeeld. Wat ik onderandere ook lees, van mensen die er als beroep referenties mee maken dat het op een gegeven moment niet heel veel waarde meer toevoegd geloof ik. Zeker als ik zie wat voor weerstanden er door de meesten wordt gebruikt en wat voor resultaten ze ermee halen. Maargoed wil zeker niet zeggen dat ik het beter weet.
Maar las gewoon verschillende dingen.
Trouwens, voor zover ik weet heeft het refboard wat in jouw 3458A zit ook geen €70 per stuk kostende weerstanden. 
Groet,
Christiaan
blackdog
Golden Member
Hi haasje93,
Dat schematje dat je laat zien is een van de opties, maar ik dacht aan een andere manier op het op te lossen.
Daar moet ik nog een aantal metingen voor gaan verrichten, met drie Referenties in serie met een aantal denk dan aan 5 a 6 multimeters er omheen.
Het klopt dat ik de 5V en de 2,5V wil voeden uit de voorgaande referentie, de 2,5V voeden uit de 5V gaat waarschijnlijk niet goed lukken daar de datasheet min 8V zegt
en ik hem geter heb op 7V waar hij goed bij bleef werken.
Maar uitgebreid test zijn hiervoor wel nog nodig.
Dank voor je opmerking met betrekking tot de stekker bussen.
Nog wat anders tussendoor, jaren geleden heb je mij wat pogopinnen gegeven als reserve voor de meetpennen, weet je dat nog?
Omdat ik een test setup wil maken voor de LCC8 behuizing van de LT1027LS8 ga ik iets freubelen met die pogo pennen om een eerste selectie op de LT1027LS8 IC's te doen.
Dat heeft trouwens niets met dit project te maken, maar als ik eens iets krijg laat ik het meestal weten als ik het toepas.
De LM399 verouderings box staat nog steeds aan!
Net als mijn 14 stuks LT1021 metal can referenties die al zeker 5 jaar aan staan *grin*
Groet,
Bram
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Ha Blackdog,
Hmm, ik ben zeer benieuwd naar je oplossing en natuurlijk je metingen waardoor je tot de oplossing gekomen bent!
Ja, dat weet ik nog heel goed. Heb zelf later nog een uitgebreidere set gemaakt en die gebruik ik nog regelmatig. Ik had inderdaad voorbij zien komen dat je een testvoetje zocht voor die behuizing.
Mooi dat je er een toepassing voor hebt gevonden, mocht je er meer nodig hebben, dan stuur ik nog wat jouw koant op.
Zoals je ongetwijfeld hebt gezien heb ik het bnc doosje dat ik van je heb gehad, ook al een mooie bestemming gegeven. Over de rest ben ik nog aan het nadenken. 
Oh, hij staat toch nog aan dus. Ik dacht dat ik in een topic had gelezen dat hij wat problemen had. Maar toen ik het terug las, had je het er over dat je op die manier niet de ruismeting op een goede manier kan doen.
Maar mooi dat ze allemaal nog lekker staan te verouderen.
Ik kan mij herinneren dat je destijds in een topic de drift van die Lt1021 had bijgehouden. Heb je daar nog steeds de resultaten van bijgehouden?
Dan nog iets, het heeft niet iets met dit topic te maken. Maar sinds vanmiddag, inmiddels gisteren.. Heb ik er een nieuw speeltje bij, namelijk een SDG2042X, waar ik de komende tijd het apparaat en zijn mogelijkheden eens lekker ga onderoeken. 
Groet,
Christiaan
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 30 oktober 2020 23:29:05 schreef benleentje:
Wij op het werk kopen dat via de groothandel
https://nl.rubix.com/nl/search/?text=keramisch+vetKeramisch vet is de vervanger voor kopervet, als je dat nog hebt liggen kan je dat ook gebruiken.
Dit alles is ook te krijgen bij de automaterialenhandel. Zoek het in de hoek van de smering voor (de achterzijde van) remblokken (of andere hete delen).
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Op 30 oktober 2020 00:03:51 schreef blackdog:Ik had al aangegeven dat ik deze referentie in een kastje wou bouwen, en vanavond ben ik begonnen aan het kastje.
Even een complimentje voor je foto's!
Mooi zacht licht, voor zachte schaduwen, en goede detaillering.
En precies de goede scherptediepte. Zoals in de foto met de referentie op de meetversterker: ze steken mooi af tegen de onscherpe achtergrond, maar die achtergrond is nog wel scherp genoeg om te zien dat ze op een werkbank staan.
En dan heb ik een vraag aan jullie, wat is jullie mening betreffende de kleur van de 2,5, 5 en 10V aansluitbussen.
Wat betreft die banaanbussen: ik zou kiezen voor goud.
Denk aan contactweerstand na verouderen, en aan meneer Seebeck....
Dat natuurlijk alleen als je verwacht ook vergulde banaanstekers te gebruiken 
Kun je die banaanbussen niet uit elkaar schroeven, en de vergulde bussen gebruiken met de anders gekleurde frontjes?
(Maar misschien is 3x rood voor plus wel zo helder en strak...)
hartelijke groet, Gertjan.
blackdog
Golden Member
Hi,
Vandaag wil ik nog en paar zaken laten zien en als eerste de print of ien eder geval een deel er van, waar ik nog niet echt met een vergrootglas naar gekeken had.
Om de zien hoe ik de bedrading ga aansluiten, heb ik het hele printje bestudeerd.
De technische kant komt zo, maar wat ik nu ga laten zien betreft het soldeer werk op het printje, ik denk dat het daar ee nbeetje mis mee is gegaan.
Mijn vermoede is dat er soldeer pasta is gebuikt, of laat in ieder geval de gene die het herkenen wat ik laat zijn verteelen hoe dit komt.
Kijk tussen de pootjes van de ICL7660 Voltage Converter, een brij van soldeerprut...
Dit was met een borsteltje en een watte tipje met alcohol niet goed op te lossen.
.
Dit is na flink poetsen, nog steeds niet schoon.
.
Toe de soldeerbout gepakt met mijn dunste soldeer en de pootjes opnieuw met loodhoudend soldeer vertind.
.
Dit is de andere zijde van het IC na de soldeer bewerking, de haartjes die nog zichtbaar zijn worden later verwijderd.
.
Ik heb uiteindelijk nog wat soldeer punten bewerkt nadat ik deze fotos gemaakt heb en de haren van de wattipjes verwijderd.
Mooi, hoe kan deze referentie print nu een 10V Reverentie IC hebbn dat goed werkt, bij een 9V batterij die tot net onder de 7V klemspanning kan zakken?
Dat is dus door het ICL7660 IC, heel vaak gebruikt om van +5V een -5V spanning te maken.
De ICL7660 bestaat uit een oscillator waarvan je de frequentie d.m.v. een externe condensator kan instellen.
De frequentie kies je aan de hand van je toepassing, de zuinige ontwerper denkt dan, ik gebruik een zo hoog mogelijke frequentie,
dan kunnen mijn condensatoren zo klein mogelijk zijn.
Dat kan natuurlijk, maar dan haal je weer niet het hoogste rendament van dit IC.
Ik heb nog geprobeerd de frequentie te verlagen met een extra condensator aan pin-7, maar dan werd de rimpel te hoog i.v.m. de dan te kleine condensatoren van 10uF
die op het referentie printje zitten.
De ICL7660 is een lading pomp, in het onderstaande plaatje dat uit de datasheet komt, zie je het schema dat jberg54 ook gebruikt heeft.
C1 word opgeladen tot vrijwel de volle voedingspanning( minus de diode drempel van D1) doordat de MOSFet aan pin-2 naar massa schakeld.
C2 was al opgelade door D1 en D2 heen tot +V minus 2x de diode drempel van D1 en D2 inserie.
Als pin-2 van het IC nu omhoog getrokken wordt, dan wordt de lading van C1 in de lading van C2 gepompt.
D1 is geen probleem, omdat deze in sperstand gaat.
Je krijgt natuurlijk geen perfecte 2x de aangelegde voedingspanning er uit,
je hebt de Ri van de schakel MOSFets in het IC en de drempel spanningen van de twee Schottky dioden welke een BAT54S is, en niet een BAV545 wat op de print staat.
.
Om nog wat meer rendament uit de batterijen te halen sluit ik de voeding direct aan op het ICL7660 IC,
op de print zijn twee 1N4148 dioden opgenomen zodat je kan kiezen voor een 9V batterij of een externe voeding.
Die 1N4148 kost je wel zo'n 0,75V bij 10mA wat de totale schakeling ongeveer gaat trekken, en dat vind ik zonde.
En dan nu de eerste versie van het schema met wat uitleg over de opbouw en keuzes.
Ik had al aangegeven dat ik bezig was met het uitzoeken hoe ik de dissipatie in de 10V LT1021 kon beperken als de andere IC's hieruit gevoed zouden worden.
Daar is vanmiddag toch nog een draai in gekomen hoe ik ga doen.
De eerste stap was de uitgang van de LT1021 gewoon met rust te laten en te kijken wat de twee andere referenties nodig hebben aan ingangs spanning.
Bij de MAX6325 2.5V referentie trad iets vreemds op, bij 7V aan de ingang ging hij meer ruisen maar de uitgang bleef wel mooi op spanning.
Volgens de datasheet is het beter niet minder dan 8V te gebruiken en hij wordt volledig gespecifiseerd bij 10V ingangsspanning.
Bij de 5V referentie heb ik dit gedrag niet gezien, maar de variatie aan de uitgangspanning rond de 10V ingang was ook zeer goed.
Dan zou je kune zeggen knoop de IC dan gewoon aan de spanning uit de ICL7660, nou dat wil ik dus niet dan zit ik nog steeds met een varieerende ingangsspanning
van de 2.5V en de 5V referentie.
Ondanks dat ze heel goed zijn kan het toch nog 5PPM schelen of je een volle of lege batterij hebt.
Ik heb ook nog even gespeeld met het idee om een TL317(TO92) te gebruiken die ik dan op 10V instel, dan zit ik echter met een hogere dropout spanning.
Maar dat idee heb ik laten varen omdat is zo veel referentie IC's in huis heb(ruim 200) en dat er dan best nog één bij zit, die goed bruikbaar is als voorregelaar voro de 5V en de 2.5V uitgang.
Ook nu kan ik weer een LT1021 gebruiken, maar dat is saai... *grin*
De REF102 van BB die ik had liggen bleek een uitstekende keuze, varieerend van 11v naar 20V op de ingang, bleef de uitgang binnen 1PPM.
Het verbruik is rond de 1,2mA en dat is niet zo veel dat ik daar wakker van leg, de onderdrukkig van stoorsignalen aan de ingang is ook heel goed van deze referentie.
Ook bij minimale batterij spanning blijft de dropout spanning van de REF102 mooi laag.
Ik ga er vanuit, dat de 2.5V en de 5V referenties samen max 5ma uit de REF102 gaan trekken, maar dan het in de praktijk ongeveer 4mA zal zijn.
Dit referentie kastje wordt niet gebouwd om b.v. 10mA per uitgang te kunnen leveren, dan zou ik moeten gaan bufferen en 4 draads gaan werken, dat is ver voorbij mijn doelstelling.
De eerste versie van het schema!
.
Ik begin links, daar staan nu drie 9V batterijen, dit worden er waarschijnlijk twee, anders wordt het zo proppen in het kastje.
Ee nkleine srie weerstand om het contact te beschermen en deze werkt ook samen met diode D1 voor als ik een 9V batterij verkeerdom tegen het klemmetje druk, ik ben ook maar een mens en maak daardoor ook fouten. 
Het oranje draadje komt uiteindelijk direkt op de ICL7660 aangesloten buiten de twee 1N4148 dioden om, zoals hierboven aangegeven.
De uitgang van de ICL7660 die heir al eeen16V lijn is aangegeven gaat via een kleine serie weerstand naarde ingang van de REF102.
Na de 10Ω serie weerstand staan aan de ingang van de REF102 een 1uF Cer. condensator naar massa haalt de scherpe kantjes van de schakel frequentie een beetje af, en ik denk dat ik nog even ga testen met 33Ω i.p.v. 10Ω de 150mV DV drop moet op dit punt goed mogelijk zijn voor wat meer demping van de schakel frequentie.
De ongeveer 70dB onderdrukking van de REF102 moet dan ruim voldoende zijn om de 2.5V en de 5V referentie een perfect schone voedingspanning te leveren.
Waarom lijkt dit nu een beetje overdreven? Nou dat is het niet altijd, als de dropout spanning over regelaars laag wordt, dan wordt ook heel snel de onderukking van storing op de voedingslijn minder.
Dus ik hou er gewoon van te voren rekening mee om R2 in het schema te plaatsen en dan is er bij de REF102 in ieder geval al een extra condensator nodig.
Dit omdat de ingan dan geen lage impedantie meer ziet op zijn ingang en C1 in het schema dit probleem hersteld.
Dan komen we aan bij de MAX6325 2.5V referentie, deze heeft ook weer ee nserie weerstadn aan zijn ingeng, samen met C2 van 1uF.
De uitgangspanning van het IC is trimbaar op pin-5, het regel circuit heb ik geschaald, dus niet direct een 10K potmeter over de uitgang.
Maar twee 1% weerstanden en dan een 500Ω trimpot die hierdoor een klein trimbereik heeft.
Ik heb gemeten welke spanning er op de trim aansluiting moet staan voor 2.500000V en dat rond de 1,65V.
De 3K24 samen met de 6K81 en een 500Ω potmeter gave neen mooi trimbereik, zodat het makkelijk op 1PPM kan worden afgeregeld.
Door deze manier van schalen wordt de invloed van de trimpotmeter een factor 20 kleiner.
Van pen-3 naar massa zit C4, dit is voor de ruisonderdrukking van het IC.
Dan hebben we nog een aantal dioden D4, D6 en D8 en een stukje naar links nog D3 en D2 over de REF102.
Al deze diodes zin ter beveliging als er spanning op een vande uitgangen wordt gezet.
Voor D6 heb ik deze week een paar 3.3V 5-Wat zeners laten komen, dat was geen succes, ik kan bijna niet van een kniespanning spreken bij deze modellen.
Bij 2.5V over de zener loopt er al 5 tot 10mA, en dat is voor deze schakeling dus onbruikbaar.
Ik denk voorlopig aan 5x een 1N4007 in serie, goedkoop en degelijk voldoende.
De 5V regelaar met de LT1027 is eigenlijk het zelfde wat opset betreft, alleen heb ik daar het trim circuit nog niet berekend.
De diode D7 van 5.6V had ik ook besteld en gemeten, door deze diode loopt minder dan 0.1mA bij 5V over de diode en daar heb ik vrede mee.
Oja wat die trimaansluiting betreft van referentie IC's goed lezen wat er over staat geschreven.
Veel fabrikanten hebben hun eigen oplossing bedacht, de ene fabrikant geeft aan dat he trimmen van het IC zijn eigenschappen niet aantast.
Een ander geeft v.v. aan dat voor iedere mV getrimt er x aantal PPM de stabiliteit verslechterd enz, enz.
Dus wil je het maximale uit je IC halen, dan goed per IC fabrikant en model de datasheet uitspitten.
Nog en tip en deze gaat over de hier gebruikte REF102, je ziet geen condensator direct aan de uitgang.
Ik heb hem getet met 10nF aan de uitgang, en soms ging dat mis...
In het schema staan daarom ook de 10Ω weerstaden in sere naaar de andere regelaars en daarna de ontkkoppel condensator (C2 en C3)
TI/BB specificeert max 1000pF aan de uitgang van dit IC.
Ik den dat ik een stukje dubbelzijdig printmateriaal ga zagen voor een basis print, en daarop een batterij vakje soldeer van print materiaal.
Dat batterij bakje kan ik dan ook gebruiken om het jberg54 prinje op zijn kant te monteren, dat past net wat hoogte betreft.
Dan heb ik waarschinlijk voldoende ruimte om ee nstukje China print hierop te monteren voor de 2.5V en de 5V referentie.
Gertjan,
Het proberen te verwisselen van het voorste plastic stukje is het eerste wat ik geprobeerd heb.
Valt het bij de China prullen er zo af, bij Hirchmann spul zit het zeer goed vast!
Verder ga ik jullie opmerkingen volgen, de drie uitgangen worden alle drie rood van kleur.
Nu eerst het brein even rust geven, dit stukje is weer drie uur werk. 
Groet,
Bram
RAAF12
Golden Member
Was nog even verder aan het kijken naar dat REF IC op het jberg54 printje. De bijgesloten cal sheet kan ik helaas niet meer vinden, maar na wat extra licht op het IC, tjak wat een slechte opdruk doet BB, kon ik ontwaren dat het een REF102P C was. Die C is dan beter dan de A en B versie.
Toch leuk, hoewel ik met mijn 4.5 digit meter het verschil niet zal meten!
miedema
Golden Member
Ha blackdog,
Op 31 oktober 2020 21:26:01 schreef blackdog:
Een kleine serie weerstand om het contact te beschermen en deze werkt ook samen met diode D1 voor als ik een 9V batterij verkeerd om tegen het klemmetje druk
Beveiligen tegen een verkeerd gepoolde batterij doen we tegenwoordig toch een stuk eleganter dan met een kortsluit diode? 
Met een (piepkleine) P-MOSFET heb je alleen maar de erg lage Rdson in serie, en geen kortsluitstroom bij verkeerd ompolen.
Zie plaatje hieronder schakeling (b). Een app note van TI: Reverse Battery Protection Circuits
Maar het kan nog leuker. Die P-MOSFET kun je meteen gebruiken voor een soft start.
Heb je die serieweerstand van 47Ω ook niet meer nodig. Zie plaatje hieronder schakeling (d) voor het idee:
.
EDIT
Nogmaals naar die schakeling (d) kijkend, vraag ik me of dat eigenlijk wel werkt....
Immers, door dat R-C lid komt de MOSFET wel langzaam in geleiding, maar z'n parasitaire diode geleidt natuurlijk meteen.....
Ik heb een dergelijke schakeling zelf gebruikt, maar toen gebruikte ik 2 MOSFET's. Naast die voor de ompool beveiliging een aparte voor de slow start, en die stond andersom. (dus "normaal': met de Source naar de spanningsbron toe). Dan spert die parasitaire diode natuurlijk.
groet, Gertjan.
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Op 26 oktober 2020 10:55:58 schreef High met Henk:
net als destijds die oscilator referentie die hier ook angeboden werd.
Zou niet weten wat ik ermee zou moeten behalve meet apparatuur kalibreren of zenders mee inrgelen..
@blackdog, Was dat ook een ontwerp van jou Bram?
Ik heb woensdagavond mijn frequentiecounter voor het eerst gecalibreerd met een 10MHz oscillator aansluiting die achter op een andere counter zat. Ik had mijn 500MHz counter gebouwd kort na 1980 en ooit "gecalibreerd" met de antenne aansluiting van een 27mc bakkie.
blackdog
Golden Member
Hi hennep, 
Ik denk dat je de 10MHZ referentie van Miedema bedoeld.
Ik heb rond die tijd een aanpassing gedaan met extra aansluitingen en een extra gefilterde uitgang.
Dat was een afgesplits topic.
Ik gebruik deze Miedema referentie regelmatig op verschillende manieren.
Groet,
Bram
PS
Net terug van de klant, dus niet gewerkt aan de 10V referentie en ik kan geen Adobe en Apple troep software meer zien! 
blackdog
Golden Member
Hi,
Ik ben even aan het werk geweest met de schakleing die Gertjan liet zien en daarmee bedoel ik de schakeling met de MOSFet tegen het ompolen.
Ook het ik de softstart bestudeerd en ik heb ook twee MOSFets hiervoor genomen.
De eerste testen heb ik gedaan met de BS170 en de BS250 typen kleine MOSFets, dat werkte verder goed, maar die gaven net zoveel verlies als de serie weerstand.
Hierna heb ik gekeken in de MOSFet bak voor wat standaard TO220 modellen, en het zijn de IRF540 geworden voor het N-Type en de IRF5210 het het P-Type.
Het schema zoals het nu werkt.
.
Q1 de "N" MOSFet heb ik gebruikt voor de ompool beveiliging en de IRF5210 voor de "slow start"
Ik weet natuurlijk dat ik twee de zelfde MOSFets kan gebruiken, maar ik ben met een N en een P type begonnen begonnen en dit schema werkt zo goed.
Dit is een scoopfoto van het slow start gedeelte bij een belasting van 10mA wat ongeveer de totale stroom zal zijn die uit de batterij getrokken zal worden.
Zoals de scoopfoto aangeeft, is deze test bij 9V voeding gemaakt en de spanning aan de uitgang wordt rustig opgebouwd, dit zal dus geen enkel probleem worden voor mijn schakelaar.
.
Het totate verlies van de twee MOSFets ligt net onder de 1mV bij 10mA en het is wat verlies betreft een factor 50 beter dan de serie weerstand.
Maar wel een dubbel aantal onderdelen, de enige rede dat ik dit vermeld is om de ruimt die ik beschikbaar heb.
Maar ik had eigenlijk al besloten maar twee 9V batterijen te gaan gebruiken, hierdoor komt er in de lengte richting 1cm meer inbouw diepte vrij.
Gertjan bedankt, ik had er nog niet aan gedacht om het zo te doen en de schakeling werkt goed tussen 6 en 10V met de gebruikte componenten, missie geslaagt.
Voor de iedereen die deze combie bruikbaar vind met de twee MOSFets, bouw het zo op zoals het je uitkomt 2x N MOSFet of b.v. 2x P MOSFet.
Aan de hand van Gerjan zijn voorbeelden is het zo opgebouwd.
Verder denk ik nog een beetje na over de beveilings dioden rond de referenties misschien gaat er wat weg
en er komt misschien nog een Reverse MOSFet schakeling bij ter bescherming van de Jberg print, dit kan ook worden opgelost door R2 van 10Ω te vervangen voor een Schottky diode ik kan op dat punt wel wat spanning missen.
Moet nog even uit kristaliseren deze gedachten kronkel...
Gegroet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha blackdog,
Ziet er prima uit!
Zo deed ik het ook, maar dan met 2 P-MOSFET's. Het is niet altijd handig om in de nul te schakelen. Maar bij een (zwevende) batterij voeding natuurlijk geen probleem. En N-MOSFET's hebben een lagere Rdson dan hun P broertjes.
Geen wonder dat die BS170 en de BS250 zoveel verlies gaven. Voor MOSFET begrippen zijn ze antiek, en hebben een enorme Rdson.
Mijn Philips BS250 datasheet (uit 1995....) geeft Rdson is 14Ω! Sinds de opkomst van schakelende voedingen is er veel ontwikkeld op MOSFET gebied, en wordt Rdson in milliOhm opgegeven...
Ik heb begrepen dat je zoveel mogelijk onderdelen uit voorraad wilt gebruiken, maar als je het klein wilt houden kun je prima moderne SOT-23 MOSFETjes gebruiken. Ze hoeven ten slotte niks te dissiperen, en SOT-23 kun je nog prima op je favoriete eilandjesprint solderen.
Moderne SOT-23 MOSFETjes hebben Rdson van 70...90mΩ
Voorbeelden: ILRML6401, Si2323, DMP3130L,DMP3098L-7.
Deze komen uit een lijstje van mij voor deze toepassing, ik heb niet gecheckt of hun andere specs voor jouw toepassing passend zijn.
groet, Gertjan.
haasje93
Golden Member
Ha Blackdog,
Het is alweer een paar dagen geleden sinds je uitgebreide post over het voorlopige schema. Heb nu eindelijk even tijd gevonden om erop te reageren.
Allereerst ik vind dat je het duidelijk ehbt uitgelegd met de design keuzes die je hebt gemaakt betreffende het ontwerp.
Leuk om te lezen dat je een REF102 hebt gebruikt voor het voorregelen van de 5V en 2.5V referenties. Logische leuze ook om daar dan een ref voor te gebruiken omdat je zoals je zei de ingangsspanning zo stabiel mogelijk wil hebben zonder veel storing en variaties.
Dank ook voor je uitleg over de 7660, die was mij nou niet echt heel bekend.
Het eerste wat mij opviel toen ik het schema bekeek, was de diode bij de batterijen. Ik dacht ook gelijk huh waarom geen mosfet?
Want je hebt die al wel vaker gebruikt geloof ik en ze zijn al vaak voorbij gekomen in de projecten van Miedema. Maar inmiddels zag ik dat je er al wat mee gedaan had. Dus eigenlijk is mijn opmerking daarover een beetje als mosterd na de maaltijd 
@Miedema Dankjewel ook nog voor het nogmaals delen van het document over het gebruik van die mosfets en een paar goede typenummers!
Al met al zie ik hier weer wat ideeen die ik kan gebruiken in projecten waar ik nog wat over na aan het denken ben.
Ik ben benieuwd naar het verdere verloop.
Groeten,
Christiaan
blackdog
Golden Member
Hi,
Christiaan, gewoon laten weten als je een eventueele aanvulling ziet van mijn brouwsels.
Ik heb bij het tekenen gewoon een diode getekend en om niet te veel stroom te laten lopen een serie weerstand opgenomen.
Deze srie weerstand zou dan ook de schakelaar een beetje beschermen tegen het laden van de condensatoren.
Ik had een meting gedaan aan nieuwe 9V batterijen en de Ri zat rond de 1,6Ω en dan komen er twee parallel te staan.
Dit kan vrij grote piekstromen opleveren bij het inschakelen e nde max stroom van de schakelaar is maar 0,5 ampere als ik het goed onthouden heb.
Aan de hand van Gertjan zijn getoonde typenummers van kleine MOSFets ben ik gaan zoeken bij Farnell naar dit soort typen.
eerst naar de typen die Gertjan toonde mar met SOT23 wel erg aan de kleine kant en dan is de grote met de verloop printjes vrijwel het zelfde als twee TO220 behuizingen (hoogte heb ik voldoende)
Dus daarna ben ik gaan zoeken naar dual MOSFets in verschillende configuraties, 2x een "P" type, 2x een "N" type en een "P" + "N" in een SIOC8 behuizing.
Deze drie typen heb ik besteld:
AP4232BGM-HF-3TR
DMP3036SSD-13
FDS8858CZ
www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/FDS8858CZ.pdf
www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/DMP3036SSD.pdf
www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/FSD8858CZ.pdf
Later deze week ga ik weer verder met dit projectje en pas de MOSFet schakling aan met het dual type.
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Ja, als je SMD verloopprintjes gebruikt, dan kom je niet veel kleiner uit dan met een TO-220 
Ik was juist blij met die SOT-23 omdat ze (voor een SMD
) zo groot zijn. De pootjes zitten bijna 2mm uit elkaar.
Daardoor kun je ze prima zo op 0,1" gaatjesprint solderen.
Ik heb even een fotootje gemaakt voor het idee:
.
Wat ik ook wel doe is aan de pootjes stukjes montagedraad solderen, en dan kun je hem als een soort TO92 zo in de print steken.
Als het voor een jFET stroombronnetje is, soldeer is zo de bijbehorende weerstanden direct aan de pootjes, en dan steek ik het geheel, als 2-draads stroombron, zo in de print.
groet, Gertjan.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 1 november 2020 20:59:08 schreef blackdog:
Q1 de "N" MOSFet heb ik gebruikt voor de ompool beveiliging en de IRF5210 voor de "slow start"
Staat die ompool mosfet niet verkeerdom? De substraat diode verpest de boel nu.