Thevel
Golden Member
Op 6 november 2020 11:04:58 schreef MGP:
De tijd wordt bij veranderen van richting gereset, hoe snel je het ook doet.
Hetgeen ik in mijn vorige post al beschreef.
MGP
LDmicro user.
Op 6 november 2020 11:52:54 schreef Thevel:
[...]Hetgeen ik in mijn vorige post al beschreef.
Ja ik heb alle tips een beetje samengevoegd, wacht ook nog op een antwoord van de zoon die in een motorwinkel werkt en het eens zou vragen aan de techniekers daar.
Edit: winkel is in lockdown 
Op 5 november 2020 23:30:12 schreef Thevel:
[...]Simpel, als je van links naar rechts (of andersom) schakelt wordt altijd de teller of timer gereset.
Hoe dan? Als je van het knippersignaal uitgaat, heb je een halve seconde nodig om te zien dat hij uit is gezet. Het is best mogelijk om in die tijd de richtingaanwijzer om te gooien.
Qua chicane, bedoel ik dit soort situaties:
Bij het schema van MGP kun je idd direct constateren dat de richting is veranderd. 
Is de accuspanning niet te gebruiken als rij-indicatie? Of is de spanning ook bij stationaire motor al ruim boven de 12V?
[Bericht gewijzigd door Hensz op (20%)]
Op 6 november 2020 14:18:36 schreef Hensz:
Is de accuspanning niet te gebruiken als rij-indicatie? Of is de spanning ook bij stationaire motor al ruim boven de 12V?
Ik denk dat zoiets niet werkt, dat is waarschijnlijk veel te gevoelig.
Niemand die er aan denkt om de remschakelaar te benutten ?
Sta je stil of rem je voor de bocht, hoeft er niet “geteld “te worden toch alleen op het rechte stuk.
Op 6 november 2020 18:31:46 schreef Johannes..54:
Niemand die er aan denkt om de remschakelaar te benutten ?
Even een voorbeeld: Je gaat de snelweg op en het is nogal druk, je vergeet je richtingaanwijzer uit te zetten maar omdat het druk is moet je veel remmen. Dan wordt iedere keer de teller gereset, dus je richting aanwijzer blijft aan staan. En vooral in druk verkeer kan dat irritaties en gevaar opleveren.
Als je nu een sensor bij plaatst die boven een bepaalde puls frequentie de teller reset werkt het altijd. rijd je bijv. sneller dan 5 kilometer / uur, kun je het al laten werken. Sta je stil voor een stoplicht, dan heeft dat geen invloed op de teller en blijft de buzzer uit.
Neutral lampje of koppelingshendel gebruiken voor rijdetectie?
Er zijn motoren die je pas kan starten als de versnellingsbak in "neutral" staat.
Of als je perse in een versnelling wil starten, dan moet je tijdens het starten de koppeling intrekken.
Koppelingshendel langere tijd inhouden = stilstand
Idem voor neutraal lampje.
Op 6 november 2020 19:17:55 schreef HD13:
Er zijn motoren die je pas kan starten als de versnellingsbak in "neutral" staat.
De meeste motoren van de TS komen uit de vorige eeuw, dus dat zal daar wel niet op zitten. En één motor komt uit uit 2013.
Koppelingshendel langere tijd inhouden = stilstand Idem voor neutraal lampje.
Ik weet niet of dat gaat werken. Is eigenlijk weer het zelfde als ik hier boven schreef, drukte op de snelweg veel met de koppeling in.
EDIT:
Ik had zoiets in gedachte, dan werkt het altijd.
Op deze manier kun je de frequentie meten, stel dat je dat doet vanaf +/- 5 kilometer / uur, daar onder stopt de teller en boven de 5 kilometer / uur loopt de teller weer. Bij bijv. een stoplicht wordt de buzzer dus nooit actief.
MGP
LDmicro user.
Bij navraag blijkt dat bij recentere Triumph modellen de richtingsaanwijzers automatisch afslaan na 65m, dan mag je voor een rood licht staan zolang je wilt.
Ze meten dus de rijafstand maar hoe het bij andere merken werkt dat weet ik niet.
Deze morgen een testopstelling en een filmpje gemaakt en er werd nog wat een het programma gefinetuned.
De knippersnelheid van de test was 2Hz, de aangegeven 72imp/min (1.2Hz) had ik niet voorhanden.
Edit: In vorig schema stond een zware fout, de delay potentionmeter hing aan de 13.8V, hier een aangepast schema met 2 extra aanpassingen, R5 en D7.