Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Op 31 oktober 2020 22:14:42 schreef Janosik:
Ik ben op zoek naar een "LED-plaatje" zoals in de zaklamp op bijgevoegde foto.
De specificaties mogen gerust wat varieren, maar ik hang wel vast aan 5V voeding en een maximale stroom van ± 400 mA.

Zoek op COB leds. Maar dan kan best nog wel een zoektocht worden om de juiste te vinden.

@G.C. Het lijkt wel een beetje op de oude antenne pluggen van autoradios. Wat is de afmeting van de pen en de behuizing (dat is blijkbaar de massa?).

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 31 oktober 2020 23:53:16 (17%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hallo Henri,

Bedankt voor je reactie.

Nu zie ik het ook. Dit lijkt inderdaad wel wat op een ouderwetse antennestekker van een autoradio.
Ik heb er even een foto van gemaakt met de maten.

Vriendelijke groet
GC

Het gaat ook om de diameters van de pen en de bus, dat is niet goed te zien op de foto (ivm schaduw). Dus pak er even een schuifmaat bij zodat het hier voor de CO geen onmogelijke puzzel wordt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 31 oktober 2020 23:51:34 schreef henri62:
Zoek op COB leds. Maar dan kan best nog wel een zoektocht worden om de juiste te vinden.

Dat geeft inderdaad interessante resultaten...
Bedankt voor de tip! Ik laat nog wel weten als ik iets bruikbaars vind.

Kan iemand mij helpen ?

Ik ben op zoek naar een lcd scherm.
De info welke ik van het scherm heb:
Fabrikant: Varitronix
Type (achterop het scherm): cog-vlnl2003-01
Aansluiting (staat op de lint-kabel):fpc-vln2003_2-01
Afmetingen totale scherm incl. plastic rand: B75 x H70 mm.
Afmetingen lcd scherm excl. zwarte onderrand: B70 x H60 mm.
Het gaat over een scherm uit de head unit van een Tacx Bushido T1980 fietscomputer (indoor trainer)
Na overname door Garmin is de support van Tacx gedaald tot het Kelvin punt dus daar verwacht ik verder niets meer van :-(
Heb reeds een zoektocht achter de rug over het www maar kan met deze nummers niets vinden.
Alle info is derhalve zeer welkom.

Even voorstellen i.v.m. 1e bezoek van het forum:
Mijn naam is Marcel, woon in Berkel en Rodenrijs en ben, voor wat het waard is, redelijk handig, helaas in bovengenoemd geval sta ik geparkeerd... :-)

Ik ben bang dat Tacx voldoende volume had om een custom versie van een LCD te laten maken. Heb je een idee over het aantal pixels dat het schermpje heeft? Is ie RGB of zwartwit?

(Zoals jij ook al kon ik niets vinden op de gegeven typenummers... )
Update: Een datasheet van die fabrikant gevonden.

Update2: Op basis van foto van het internet: Horizontale resolutie kan 128 of 200 zijn. Verticaal zou dan 60/70e daarvan moeten zijn, hetgeen heel rare cijfers geeft....

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 5 november 2020 19:36:03 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Anders even contact opnemen met Varitronix en daar vragen of dit een custom made schermpje is, en zo nee, welke leveranciers er beschikbaar zijn.
Ja heb je, nee kun je krijgen ;)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

@ rew en Nightwalker,

Bedankt voor jullie snelle berichtjes.

Zoals rew al aangeeft, (en ik wat dieper nadenk) vermoed ik dat Tacx dit custom heeft laten fabriceren conform hun eigen specificaties...ook gezien de nl in het typenummer.

Volume zal inderdaad niet een probleem zijn geweest :-)

Helaas heb ik nergens verdere info v.w.b. aantal pixels, type lcd, tft o.i.d.

Morgen ga ik eens even met BOE trachten te bellen, want na het doorzoeken van www en bekijken van +/- 20.376 verschillende lcd schermpjes heb ik er een beetje hoofdpijn van.

Indien er een uitkomst /oplossing volgt zal ik proberen een zo goed mogelijke beschrijving achter te laten voor de volgende zoekende.

In ieder geval hartelijk bedankt dat jullie even de moeite hebben genomen om mij bij te staan in mijn queeste. _/-\o_

Een goede high-res foto richting het display waardoor je pixels kan zien kan genoeg reken-voer geven om het aantal pixels uit te rekenen. Wel even een geo-driehoek of andere soort lineaal meefotograferen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@janosik
Dit noemen ze inderdaad een cob led.
Misschien kun je ook eens kijken bij winkels als de action, kruitvat, bouwmarkten, cranenbroek etc want die worden ook veel gebruikt in bv goedkope zaklampen, floodligths, hoofdlampen etc
Ik heb bv bij de action al wel eens cob hoofdlampen gezien op 3 aaa batterijen. Dat past waarschijnlijk wel bij jou specs. ik denk dat je vooral moet zoeken in batterij gevoeden producten in jouw geval.
Enfin, je kunt kijken als je in nederland woont want in belgie met de lockdown heb je niet veel keuze |:(
Ebay, ome ali etc hebben ook genoeg van dat spul maar kans dat je lang moet wachten. Geen idee eigenlijk hoe het nu zit met leveringen vanuit china.

@ Nightwalker.

Even gebeld met Varitronix, is fabrikant en leveren vanaf 100.000 stuks aan derden, in dit geval Tacx. Is inderdaad een custom scherm.
Vervolgens (weer) gebeld met Tacx, kreeg het support nummer van Garmin...duh...
Wederom gebeld met Garmin en na 10 minuten in de wacht te hebben gestaan een technische medewerker gesproken. Die heeft navraag gedaan bij TechSupport o.i.d.
Lcd scherm blijkt niet na te leveren, waardoor een indoor trainingsapparaat (7 jaar oud) rond de € 650,00 (gedeeltelijk) onbruikbaar is geworden, je kunt immers de data niet meer lezen en de trainer-unit niet meer aansturen.

Bedankt Tacx en Garmin voor deze geweldige support.

Resultaat van dit alles is wel dat ik persoonlijk NOOIT meer iets van Tacx of Garmin aanschaf.

Bedankt voor je reactie, die was beter en sneller dan de support hierboven. :)

Dit 'geluk' heb je soms, ja. Dat is het nadeel als fabrikanten custom onderdelen in hun producten verwerken. Na een x-aantal jaar worden de onderdelen niet meer gemaakt en sta je te kijken met je apparaat waar maar een lullig onderdeeltje van kapot is.
Anders eens op het internet zoeken naar een ander (defecte) 2e-handsje en daar het LCD uithalen. Allicht goedkoper dan een nieuw apparaat aanschaffen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Nightwalker,
Anders eens op het internet zoeken naar een ander (defecte) 2e-handsje en daar het LCD uithalen

Ik heb argusogen... dus dat komt wel goed... :9

Sine

Moderator

Op 6 november 2020 15:04:49 schreef Paas:
Bedankt Tacx en Garmin voor deze geweldige support.

Resultaat van dit alles is wel dat ik persoonlijk NOOIT meer iets van Tacx of Garmin aanschaf.

Je kreeg hier tenminste nog iemand aan de lijn, bij andere merken was je dat waarschijnlijk niet eens gelukt ;)

Zo is de markt van tegenwoordig helaas.

Arco

Special Member

Bijna al die hometrainer displays zijn custom, kans dat je een nieuwe vervanger vindt is nihil...
Is die uit mijn link niet bruikbaar? (is redelijk betaalbaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo,

Ik heb wel eens prototype pcb'tjes gezien met allemaal vierkante vakjes zonder gaten. Dat werkte erg prettig, weet iemand toevallig waar dit te koop is?

Heb zojuist eentje gemaakt op de CNC, maar dat is wat omslachtig. Ik zou ook de gerbers naar een pcb fabrikant kunnen sturen, maar als het gewoon als product te koop is dan is dat makkelijker natuurlijk.

PE2BAS

Op 6 november 2020 15:04:49 schreef Paas:
@ Nightwalker.

Lcd scherm blijkt niet na te leveren, waardoor een indoor trainingsapparaat (7 jaar oud) rond de € 650,00 (gedeeltelijk) onbruikbaar is geworden, je kunt immers de data niet meer lezen en de trainer-unit niet meer aansturen.

Bedankt Tacx en Garmin voor deze geweldige support.

En repareren doen ze zeker ook niet, of het kost 649,= :(

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 7 november 2020 18:40:03 schreef hardbass:
Ik heb wel eens prototype pcb'tjes gezien met allemaal vierkante vakjes zonder gaten. Dat werkte erg prettig, weet iemand toevallig waar dit te koop is?.

Ik heb er een aantal in Deurne op de kop getikt destijds. Ze zijn niet heel groot, weet niet wat je precies zoekt?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 31 oktober 2020 23:51:34 schreef henri62:
Zoek op COB leds. Maar dan kan best nog wel een zoektocht worden om de juiste te vinden.

Zoals je al zei: moeilijk om de juiste te vinden. De meeste die ik tegenkom zijn bedoeld voor inbouw in auto's en dus met 12V aansluiting.
Maar..... kijk eens net 18-LED plaatje in onderstaande link:
https://nl.aliexpress.com/item/32254984695.html?spm=a2g0o.detail.0.0.5…
Kan ik daarmee niet het volgende doen?

  1. Bepaal de waarde van de voorschakelweerstand. Normaal kan ik die gewoon aflezen, en anders meet ik hem wel.
  2. Sluit 12V aan op de klemmen en meet de spanning over de weerstand. Die zou 9V of meer moeten zijn (3V of minder over de LED).
  3. Daarmee kan ik de stroom bepalen.
  4. Verwijder de voorschakelweerstand van het bordje (of kortsluiten).
  5. Bereken met bovenstaande gegevens de waarde van de voorschakelweerstand voor gebruik bij 5V voeding.

Zou dat kunnen lukken, of zie ik iets over het hoofd?

Thevel

Golden Member

Op 7 november 2020 18:40:03 schreef hardbass:
Ik heb wel eens prototype pcb'tjes gezien met allemaal vierkante vakjes zonder gaten. Dat werkte erg prettig, weet iemand toevallig waar dit te koop is?

Zoiets?
https://www.hf-electronics.nl/HF-Experimenteer-print-Groot

De afmetingen staan niet vast, maar ik heb er net eentje gemaakt met vakjes van 5x5mm en een pitch van 6mm. Daarbij is er 1mm ruimte tussen de vakjes. Mijn printje in de foto is 100x70mm. Zou leuk zijn als ik een setje van 5 of 10 kan kopen. Dit soort printjes zijn echt geniaal als je met wat SMD-spul wilt werken.

@Thevel, dat lijkt erop, alleen dan zonder koper tussen de eilanden.

(Bonuspunten als je de schakeling herkent :))

PE2BAS
Arco

Special Member

Voor het 'groffere' smd werk (sot23, 0603 r/c) werkt een gewone gaatjesprint ook prima. Past precies...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zoek print geleiders, 6 inch lang, met pootjes op 150 mm steek.
Er staat 051-64-002-41 , 50-6030 in. Verder nog JAPAN FIO KEL.

De vervanger mag wat langer zijn.

Totale lengte 162 mm

Hart - hart pootjes 150mm. 1 pootje is afgebroken.

Aan die 150 mm ben ik wel gebonden.

Dit topic is gesloten