In een nisje hier in de huiskamer hangt een oude röntgenbuis ter decoratie, waarvan de gloeidraden zachtjes gloeien op een wisselspanning van zo'n 10 Volt. Dat is aardig, maar een beetje saai.
Nu heb ik het plan opgevat de gloeidraden meer te laten oplichten wanneer er meer geluid in de huiskamer is. Daarvoor heb ik twee ideeën uitgeprobeerd.
Eerst ben ik met een PWM regeling (op basis van een 555 met een stevige FET) aan de slag gegaan. Daar zijn de gloeidraden prima mee aan te sturen. Echter kom ik er niet uit hoe die PWM regeling vanuit een microfoon aan te sturen. Daarnaast laat de röntgenbuis een duidelijke toon horen van de PWM frequentie of dat nu 100 Hz of 10 KHz is. Kies ik de frequentie hoger dan wordt de FET (BUZ11A) te heet.
Mijn tweede optie is de gloeidraden met een gewone versterker aan te sturen. Een audio versterkerprintje met de MJ2501/MJ3001 als eindtrap zou dat aan moeten kunnen denk ik. Maar bij minder dan half vermogen worden de eindtransistoren al erg heet. Op de ingang geef ik dan 250mV bij 100Hz tot 10 KHz, dat maakt niet uit. Afgezien hiervan is een echte audioversterker nergens goed voor, want vervorming lijkt me hier geen probleem. Maar enkel een 2N3055 krijg ik niet goed aangestuurd.
Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken, kan ik op een van mijn ideeën voortborduren? Of moet ik dit op een heel andere wijze aanpakken?
Daarbij denk ik wel aan een schakeling die op conventionele wijze is opgebouwd, niet iets met processors of iets dergelijks.
De röntgenbuis heeft twee gloeidraden met één gemeenschappelijke aansluiting, zodat ik ze parallel of in serie kan zetten. In serie loopt bij 14 Volt gelijkspanning 4,6 Ampère. Dat is bijna 65 Watt.
De twee gloeidraden zijn ongeveer gelijk; serie geschakeld verdeelt 10 Volt DC zich in 5,45 en 4,54 Volt.